شناسه خبر : 12565 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مالیات بر ارزش افزوده ایران کمتر از میانگین جهانی

تجربه دیگران

مالیات بر ارزش افزوده امروز در بیش از ۱۵۰ کشور جهان در حال اجراست و مزیت‌های رقابت بسیاری برای نظام‌های اقتصادی در پی داشته است. از تجربه کشورهای موفق مجری مالیات بر ارزش افزوده می‌توان در مهار تبعات ناشی از اجرای این نظام مالیاتی بهره برد.

مالیات بر ارزش افزوده امروز در بیش از 150 کشور جهان در حال اجراست و مزیت‌های رقابت بسیاری برای نظام‌های اقتصادی در پی داشته است. از تجربه کشورهای موفق مجری مالیات بر ارزش افزوده می‌توان در مهار تبعات ناشی از اجرای این نظام مالیاتی بهره برد.

کره جنوبی
در کشور کره پیش از به‌کارگیری مالیات بر ارزش افزوده در سال‌های 1977 و 1978 یازده نوع مالیات غیرمستقیم وجود داشت که جایگزین هشت مورد از آنها (مالیات بر مشاغل، بر کالا، مالیات بر تولیدات منسوجات، تولیدات پتروشیمی، الکتریسیته، گاز، مسافرت‌ها، ورودیه‌ها، پذیرایی‌ها و مواد غذایی) شد. پیش از این مراحل اجرایی بسیاری از مالیات‌ها کامپیوتری شده بود و این برای اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده که به سیستم‌های کامپیوتری پیشرفته نیاز دارد، کمک قابل توجهی بود. دولت کره برای بررسی بیشتر آثار اقتصادی نظام مالیات بر ارزش افزوده پیش از اجرا با کارشناسان بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول مشورت کرده و به دنبال آن مطالعاتی در این زمینه انجام شد.

اندونزی
مالیات بر ارزش افزوده در کشور اندونزی از سال 1985 با تعیین نرخ عمومی 10 درصد و در کنار قانون مالیات بر فروش ویژه 10 تا 50درصدی برای کالاهای لوکس به نظام مالیاتی آن اضافه شد. پیش از این اندونزی نظام مالیاتی پیچیده‌ای همراه با فرار مالیاتی و رشوه‌خواری فراوان داشت. معرفی مالیات بر ارزش افزوده در راستای اصلاحات نظام مالیاتی اندونزی صورت گرفت که اهدافی مانند توزیع بهتر درآمد، کسب درآمد مالیاتی و خنثی بودن اثر مالیات‌ها بر تخصیص منابع را دنبال می‌کرد. در ابتدا به دلیل فقدان مدارک و دفاتر جهت اجرای این روش،index:1|width:300|height:196|align:left موسسات و نهاد‌هایی برای دریافت تعیین شدند که وجوه را دریافت کرده و به صورت مستقیم به صندوق دولت واریز می‌کردند.

ترکیه
کشور ترکیه برای نخستین بار در سال 1985 اقدام به اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده در اقتصاد خود کرد. مالیات بر ارزش افزوده در ترکیه به صورت ماهانه وضع شده و اظهارنامه‌ها می‌بایست در بیست‌وپنجم هر ماه توسط مو‌دی تکمیل شود. تمام مراحل نیز می‌بایست همراه با ارائه فاکتور صورت پذیرد. مالیات قابل پرداخت برای هر فروشنده برابر است با مالیات بر کالاهای فروش‌رفته وی منهای مالیاتی که پیشتر بابت خریداری کالاها پرداخته است. در ترکیه اجرای مالیات بر ارزش افزوده بر اصل مقصد (واردات) متکی است و صادرات ازاین مالیات معاف است. البته کالاهایی که در داخل از معافیت مالیات بر ارزش افزوده برخوردارند هنگام واردات هم از مالیات
معاف هستند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها