شناسه خبر : 11072 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مالیات بر ارزش افزوده ایران کمتر از میانگین جهانی

اعتراض هایی از جنس دیگر

از زمان اجرای مالیات بر ارزش افزوده از چهار سال پیش تاکنون صنوف مختلفی نسبت به پرداخت این مالیات اعتراض داشته و تاکنون از انجام آن ممانعت کرده‌اند. این صنوف ترجیح داده‌اند برای مدت‌زمانی از جیب بخورند اما تن به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ندهند.

از زمان اجرای مالیات بر ارزش افزوده از چهار سال پیش تاکنون صنوف مختلفی نسبت به پرداخت این مالیات اعتراض داشته و تاکنون از انجام آن ممانعت کرده‌اند. این صنوف ترجیح داده‌اند برای مدت‌زمانی از جیب بخورند اما تن به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ندهند.

صنف پارچه‌فروشان
در اولین سال اجرای مالیات بر ارزش افزوده، بعد از طلافروشان، پارچه‌فروشان دومین صنفی بودند که به شکل گسترده‌ای در اعتراض به دریافت مالیات بر ارزش افزوده، فعالیت خود را به حالت تعلیق درآوردند. امسال نیز صنف پارچه‌فروشان اصفهان بازار را تعطیل کردند. باقر اوستا، رئیس اتحادیه پارچه‌فروشان استان اصفهان یکی از صنوفی را مدیریت می‌کند که به این موضوع معترض هستند. او ضمن تایید تعطیلی بازار بزرگ اصفهان به علت اعتراض به اجرای این قانون گفت: اعضای صنف پارچه‌فروشان اصفهان به طور کلی به نحوه دریافت مالیات بر ارزش افزوده اعتراض دارند و نحوه دریافت مالیات از این صنف پایه و اساس درستی ندارد. برای گرفتن مالیات، دولت باید از تولیدکنندگان، مالیات بر ارزش افزوده بگیرد تا قیمت‌ها در بازار واقعی باشد و مشتری بر اساس قیمت کلی اجناس، تصمیم به خرید بگیرد.

صنف IT
بر اساس تصویب کمیسیون اقتصادی مجلس و حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی، مالیات بر ارزش افزوده سال 1393 در شش ردیف صنفی شامل فروشندگان انواع رایانه و قطعات سخت‌افزاری، فروشندگان لوازم صوتی و تصویری، فروشندگان انواع تلفن ثابت و بی‌سیم لازم‌الاجراست. در این میان، اتحادیه صنف فناوران رایانه نسبت به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هشت‌درصدی اعتراض دارد و به دنبال آن است تا دولت را بر سر نپرداختن این مالیات متقاعد کند. در سال‌های گذشته قانون مالیات بر ارزش افزوده در ابتدای هر سال از سوی دولت اعمال می‌شد، ولی اتحادیه صنف فناوران تاکنون آن را نپذیرفته و توانسته دولت را نسبت به پرداخت نکردن آن متقاعد کند.

صنف سنگ‌فروشان
دریافت مالیات بر ارزش افزوده از چند سال پیش از بخش‌های مختلف آغاز شده است، سنگ‌فروشان از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده تاکنون خودداری کرده‌اند و نسبت به پرداخت آن اعتراض دارند. سنگ‌فروشان معتقدند سنگ محصولی است که مشتری ارزش افزوده برای آن را پرداخت نمی‌کند. سنگ‌بران معتقدند که در خرید، اداره برق و چند جای دیگر ارزش افزوده پرداخت می‌کنند و نمی‌توانند مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند.

صنف لوازم برقی و الکتریکی
کسبه و مغازه‌داران خیابان لاله‌زار تهران از قافله معترضان به مالیات بر ارزش افزوده جا نمانده و در اوایل اردیبهشت‌ماه بازار لاله‌زار را تعطیل کردند. خیابان لاله‌زار بورس لوازم برقی و الکتریکی است. فروشندگان لوازم الکتریکی و برقی به نرخ تعیین‌شده برای مالیات بر ارزش افزوده سال ۱۳۹۳ اعتراض داشتند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها