شناسه خبر : 11322 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

افشاگری اسنودن

شنود رهبران جهان

در روز ۵ ژوئن ادوارد اسنودن حکم فوق سری دادگاهی را افشا کرد که به شرکت مخابرات وریزون دستور می‌داد سوابق مکالمات تلفنی تمام مشتریان را در اختیار آنها قرار دهد.

مریم حسین‌پور
در روز 5 ژوئن ادوارد اسنودن حکم فوق سری دادگاهی را افشا کرد که به شرکت مخابرات وریزون دستور می‌داد سوابق مکالمات تلفنی تمام مشتریان را در اختیار آنها قرار دهد. این افشاگری بحرانی ایجاد کرد که به گفته یکی از مقامات ارشد سازمان امنیت ملی آمریکا «بزرگ‌ترین مشکلی بود که در طول 62 سال وجود خود با آن مواجه شده بودند». سازمان امنیت ملی اعتراف کرد از مدت‌ها قبل سوابق تماس‌های تلفنی کلیه شهروندان آمریکایی را ضبط و آنها را حداقل به مدت پنج سال نگهداری می‌کرد. اسنودن که به روسیه پناهنده شده بود پرده از یک برنامه سازمان امنیت ملی برداشت که اطلاعات حساب‌های کاربران شرکت‌های گوگل و یاهو را گردآوری می‌کرد. گزارش وال‌استریت ژورنال نیز آشکار کرد ایالات متحده با استفاده از روابط خود با شرکت‌های تلفنی که 75 درصد از ترافیک اینترنت آمریکا را در اختیار دارند ستون فقرات اینترنت را کنترل می‌کند. اسناد بعدی نشان داد سازمان امنیت ملی با سوء مدیریت برنامه و نقض حکم دادگاه سال‌ها ده‌ها هزار ارتباط داخلی را ضبط کرده بود. اسناد اسنودن هنگامی اعتراضات بین‌المللی را برانگیخت که فاش کرد سازمان امنیت ملی آمریکا اهدافی مانند دولت چین و متحدانی از جمله آنگلا مرکل صدراعظم آلمان را مورد شنود قرار داده بود. به گفته مقامات دولتی باراک اوباما زمانی از شنود خانم مرکل مطلع شد که دولت در تابستان برنامه‌های سازمان امنیت را مورد بررسی قرار داد. این خبر خشم زیادی را حتی در میان سرسخت‌ترین حامیان سازمان امنیت برانگیخت. به دنبال آن گزارش‌های دیگر نشان داد چگونه سازمان امنیت تلاش کرد رمزهای قابلیت‌های تجاری و ساز و کارهای امنیتی اینترنت را بشکند. این افشاگری‌ها شرکت‌های فناوری آمریکا و طرفداران آزادی اینترنت را به خشم آورد. پس از فاش شدن این اسناد آمریکا چهره‌ای منافقانه و دورو در جهان پیدا کرد چرا که جاسوسی سازمان امنیت از زیرساختارهای مخابراتی چین در زمانی رو شد که ایالات متحده شرکت اصلی چینی سازنده تجهیزات تلفنی را متهم کرد از حضور خود در ایالات متحده برای اهداف جاسوسی استفاده می‌کند.
چند هفته پس از آن یک قاضی فدرال حکم داد که جمع‌آوری اطلاعات تلفنی توسط سازمان ملل قانونی بوده است در حالی که قاضی دیگر آن را مستقیماً نقض قانون اساسی دانست و زمینه را برای کشاندن موضوع به دادگاه عالی هموار کرد. اسنادی که ادوارد اسنودن افشا کرد وسعت عملیات جاسوسی آمریکا در گوشه و کنار جهان را نشان داد و روابط این کشور با بازیگران کلیدی عرصه بین‌الملل را به خطر انداخت. آنها آشکارا از جاسوسی آمریکا عصبانی بودند. آنگلا مرکل خواستار پاسخگویی سازمان امنیت ملی آمریکا شد و دیلما روسف رئیس‌جمهور برزیل سفر خود را به ایالات‌متحده لغو کرد و در یک همایش جهانی اعلام کرد آمریکا به حاکمیت کشورش تجاوز کرده است. تبعات این وضعیت از سطح سازمان‌های اطلاعاتی فراتر رفت. شرکت‌های اینترنتی آمریکا ممکن است میلیاردها دلار متضرر شوند چرا که کاربران جهانی فکر می‌کنند در معرض جاسوسی قرار دارند. روابط آمریکا و روسیه نیز تا اندازه‌ای تحت تاثیر این افشاگری‌ها قرار گرفت چرا که روسیه به مشهورترین فراری آمریکا پناهندگی داد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها