شناسه خبر : 6289 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

استعفای سرمربی پرتغالی تیم ملی حاشیه‌ساز شد

کی‌روش از ریال تا یورو

یک - حضور کارلوس کی‌روش در فوتبال ایران و در تقریباً پنج سال گذشته با ماجراها و حاشیه‌های زیادی همراه بوده است. آخرین ماجرا هم استعفای ۱۱ اردیبهشت ۹۵ بود که حتی طرفدارانش را هم شوکه کرد. یک استعفای استراتژیک و البته پر‌معنا که نشان داد کارلوس کی‌روش در زمین چه کسی می‌خواهد بازی کند.

index:1|width:50|height:50|align:right چیا فوادی/روزنامه‌نگار
یک- حضور کارلوس کی‌روش در فوتبال ایران و در تقریباً پنج سال گذشته با ماجراها و حاشیه‌های زیادی همراه بوده است. آخرین ماجرا هم استعفای 11 اردیبهشت 95 بود که حتی طرفدارانش را هم شوکه کرد. یک استعفای استراتژیک و البته پر‌معنا که نشان داد کارلوس کی‌روش در زمین چه کسی می‌خواهد بازی کند. یکی از مهم‌ترین ماجراهایی که پس از حضور کی‌روش در فوتبال ایران اتفاق افتاد، صف‌بندی مربیان داخلی و خارجی در فوتبال ایران بود. یک صف‌بندی جدی که البته ماجرا را فراتر از ابعاد فنی برده و حتی رسانه‌ای می‌کند. یک تحلیل ساده این است که مربیان ایرانی از حضور کارلوس کی‌روش ترسیدند. مربیان ایرانی که حالا در یک NGO به نام کانون مربیان ایرانی، کلنی تقریباً قدرتمندی تشکیل داده‌اند، محبوبیت بیش از حد کارلوس کی‌روش در افکار عمومی و رسانه‌ها را به از دست دادن بازار کار در فوتبال ایران تلقی کردند.
دو- برگردیم به ماجرای استعفا؛ حضور کی‌روش در فوتبال ایران به عنوان یک مربی با کلاس جهانی و سابقه سرمربیگری در تیم‌های بزرگی چون رئال مادرید و تیم ملی پرتغال و البته مرد شماره دو منچستریونایتد، برای فوتبال ایران در دوره اول حدود 35 میلیارد تومان آب خورد. رهاورد سرمربیگری کی‌روش اما صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی 2014 برزیل، یک بازی جاندار و به یادماندنی مقابل تیم ملی آرژانتین، حذف شدن تیم ملی در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا 2015 استرالیا اما با بازی‌های به یادماندنی بود. کارلوس کی‌روش که در آستانه جدایی بود، با فشار افکار عمومی و رسانه‌ها قراردادش را تمدید کرد. قراردادی که اوایل سال 1394 رسانه‌ای شد و مشخص شد اگر کارلوس کی‌روش تیم ملی فوتبال ایران را به جام جهانی 2018 روسیه ببرد، آن وقت باید 45 میلیارد تومان به حسابش پرداخت شود. کی‌روش در فوتبال ایران پول خوبی گیرش می‌آید. هفت سال و در نهایت 75 میلیارد تومان رقمی است که کی‌روش را برای ماندن وسوسه می‌کند. کارلوس کی‌روش در کدام کشور می‌تواند با چنین رقمی قرارداد ببندد؟ می‌شود گفت که حتی عرب‌ها هم نه چنین فرصتی به مربی خارجی می‌دهند و نه با چنین رقمی قرارداد می‌بندند. کی‌روش سالانه 30 تا 40 درصد بودجه فدراسیون فوتبال را فقط دستمزد می‌گیرد. هر چند برخی او را به خاطر بستن چنین قراردادی مورد حمله قرار دادند اما همان منتقدان هم اگر جای کی‌روش بودند و مقابل چنین فدراسیونی بودند که می‌خواست همه ناکامی‌هایش را پشت نام کارلوس کی‌روش پنهان کند، زرنگی می‌کرد و چنین قراردادی می‌بست. البته می‌دانست امکانات فوتبال ایران در حد نیمه‌حرفه‌ای هم نیست اما عدد قرارداد وسوسه کننده بود.
سه- استعفای کارلوس کی‌روش اما دلیل دیگری دارد. او از تامین منابع مالی برای اردوهای داخلی و خارجی‌اش ناامید شده است. منابع مالی که در چهار سال اول حضورش، برنامه‌هایش را محقق می‌کردند، دیگر وجود ندارند. افرادی که کنار تیم ملی بودند و به بانک سیار شهره بودند هم به دلیل تخلفات مالی‌شان، کنار گذاشته شده‌اند و دیگر کنار کی‌روش نیستند. کارلوس کی‌روش با فدراسیون فوتبال و تفکری که دولت قبل آن را هدایت می‌کرد، وارد فوتبال ایران شد، اما دیدگاه دولت جدید، ریخت و پاش نبود و البته خالی بودن ذخیره ارزی وزارت ورزش و حتی فدراسیون فوتبال هم کی‌روش را بابت عقب افتادن قسط‌های حقوقش عصبی می‌کرد. قبول این ماجرا برای کی‌روشی که به شرایط چهار سال اول عادت کرده، سخت شده است. دقت کنید که سرمربی محبوب تیم ملی در یک سال (فروردین 94-بهمن 94) دو بار استعفا داده است و البته به نزدیکانش گفته او برف تهران را در سال 1395 نخواهد دید. کی‌روش تبدیل کردن ریال به یورو را دوست دارد اما خوب می‌داند که همین علی کفاشیانی که هوایش را داشت، شاید از 11 اردیبهشت 95 و با انتخابات فدراسیون فوتبال دیگر نباشد. به همین دلیل است که به نفعش استعفا می‌دهد تا بلکه کسی را که سال‌ها خودش را پشت کی‌روش قایم می‌کرد نجات دهد. بالاخره پای 45 میلیارد تومان ناقابل! وسط است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها