شناسه خبر : 9861 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

محافظهکاری نخستوزیر انگلیس کار دستش داد

تابو شکنی به سبک کامرون

«تکه‌ای از تاریخ رقم خورد» این را گفت تا نشان دهد تابویی که بعد از ۳۶ سال شکسته شد نه‌تنها برای ایران بلکه برای انگلیس هم از اهمیت فراوانی برخوردار است.

«تکه‌ای از تاریخ رقم خورد» این را گفت تا نشان دهد تابویی که بعد از 36 سال شکسته شد نه‌تنها برای ایران بلکه برای انگلیس هم از اهمیت فراوانی برخوردار است. دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس نخستین مقام ارشد بریتانیایی است که در نزدیک به چهار دهه گذشته با یک مقام ایرانی دیدار می‌کند. این عضو حزب محافظه‌کار انگلیس اما محافظه‌کاری در سیاست را هم ‌پیشه خود می‌کند و تنها چند روز پس از شکستن تابوی دیدار با ایران، در نطق سالانه خود تهران را متهم به حمایت از تروریست‌ها کرد و گفت: من با روحانی رئیس‌جمهور ایران دیدار کردم؛ ما اختلافات شدیدی داریم. حمایت دولت ایران از سازمان‌های تروریستی، برنامه هسته‌ای‌اش و رفتار آن با ملت ایران نیاز به تغییر دارد. اما مقامات ایران می‌توانند در دفع خطر داعش کمک کنند. اگر چنین آمادگی داشته باشند باید از آنها استقبال کرد.

بی‌احترامی به ملت ایران در زمان روحانی یا احمدی‌نژاد؟
اگر سال گذشته گفت‌وگوی تلفنی روحانی و اوباما بود که بر اهمیت سفر رئیس‌جمهور به نیویورک افزود، امسال دیدار دوجانبه با کامرون بود که اهمیت این سفر را صدچندان کرد. دیداری که با حاشیه‌های بسیار و البته انتقادهای فراوان همراه بود. این انتقادها از نحوه نشستن و دست دادن نخست‌وزیر انگلیس تا نوع نگاه وی به روحانی را دربر می‌گرفت. سایت خبری نامه‌نیوز با برشمردن دفعاتی که رئیس‌جمهور پیشین با نادیده گرفتن پروتکل رسمی دیپلمات‌های کشورهای دیگر در نشست‌های رسمی با آنها حضور پیدا کرده بود، می‌نویسد: بر اساس عرف دیپلماتیک تنها مقاماتی که در یک جایگاه هستند می‌توانند کنار هم بنشینند و در صورتی که مقامی در رده پایین‌تری باشد باید قائم مقام ارشد بنشیند؛ اتفاقی که به عنوان مثال در دیدار دکتر روحانی با وزیر امور خارجه آلمان رخ داد اما ما شاهد بودیم که سفیر سوئد در دیدار با احمدی‌نژاد و در نهاد ریاست‌جمهوری ایران به راحتی پا روی پای خود انداخته بود یا در دیدار امیر قطر با احمدی‌نژاد این مقام قطری با دمپایی در این دیدار رسمی حضور پیدا کرده بود این در حالی است که همین امیر قطر چند روز بعد به آمریکا رفت و در دیدار با باراک اوباما نه‌تنها با دمپایی حاضر نشد بلکه کت‌وشلوار به تن کرد تا این پیام را مخابره کند که رئیس‌جمهوری وقت ایران را تخریب کرده است.

انتقاد از تابوشکنی رئیس‌جمهور اعتدالگرا
یکی دیگر از انتقادات مطروحه نسبت به دیدار روحانی و کامرون نسبت به اظهاراتی است که نخست‌وزیر انگلیس در زمان نطق سالانه خود در سازمان ملل مطرح کرده بود. منتقدان دولت که عمدتاً از حامیان دولت گذشته هستند بر این باورند که به دلیل حمایت‌های آشکار انگلیس از اسرائیل و اتهاماتی که نسبت به حمایت ایران از جریان‌های تروریستی مطرح کرده است دیدار روحانی و کامرون از اساس اشتباه بود، امری که به نظر نمی‌رسد با هیچ یک از نرم‌های حاکم بر جامعه بین‌الملل همخوانی داشته باشد چرا که اولاً درخواست این دیدار آنچنان که آقای روحانی می‌گوید از سوی مقامات انگلیسی مطرح شده است و ثانیاً همین دیدارهاست که مشخص می‌کند رویه دولت اعتدالگرا متفاوت از سیاست‌های دولت‌های آقای احمدی‌نژاد است که در طول هشت سال گذشته ایران را در برابر جامعه بین‌الملل قرار داد و با تحمیل شدیدترین تحریم‌ها بر اقتصاد کشور خطر جنگ را متوجه ما کرد. در هر صورت حتی اگر ما منتقد اظهارات غیردوستانه نخست‌وزیر انگلیس در نطق سالانه سازمان ملل باشیم قطعاً حق نداریم با محکوم کردن دیداری که ارتباط مستقیمی با مقوله امنیت ملی کشور و به دنبال آن مناسبات تهران و جهان دارد تلاش رئیس‌جمهور اعتدالگرا در رفع فوبیای ضدایرانی لابی عربی و اسرائیلی و بهبود مناسبات با دیگر کشورها را زیر سوال ببریم.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها