شناسه خبر : 7952 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اوباما خواهان اجماعی برای اعمال محدودیت‌های شدید بر خریداران اسلحه شد

وداع با اسلحه؟

باراک اوباما، ‌ رئیس‌جمهور آمریکا، تعهد کرد فشارها را برای احیای ممنوعیت دولتی بر سلاح‌های گرم بر کنگره آمریکا افزایش خواهد داد.

نویسنده مارگارت تالو
ترجمه: عباس ‌شهرابی‌فراهانی
باراک اوباما،‌ رئیس‌جمهور آمریکا، تعهد کرد فشارها را برای احیای ممنوعیت دولتی بر سلاح‌های گرم بر کنگره آمریکا افزایش خواهد داد. او همچنین گفت اجماعی برای تصویب قانون بررسی همگانی سوابق خریداران اسلحه در حال ظهور است. پس از دیدار دیروز با مقامات اجرایی محلی، ایالتی و دولتی در دپارتمان پلیس مرکز عملیات ویژه مینیاپولیس،‌ اوباما اظهار کرد آمریکایی‌ها باید به نمایندگان منتخب‌شان بگویند که از برنامه رئیس‌جمهور حمایت کنند. اوباما، در مقام یک دموکرات گفت «هیچ قانونگذاری‌ای برای کنار گذاشتن تمامی سلاح‌ها وجود ندارد. به آنها بگویید که اکنون وقت عمل است.» اوباما در آغاز دومین دور ریاست‌جمهوری به دنبال اقدامی سریع در کنگره درباره دو موضوع جداگانه است: قانون مهاجرت و کنترل‌های شدیدتر بر اسلحه گرم. هفته گذشته،‌ او به منظور سخنرانی برای تظاهرات‌کنندگان درباره موضوع مهاجرت، به لاس‌وگاس سفر کرد. اوباما از طریق ترکیبی از 23 اقدام اجرایی و لوایح قانونی اضافی،‌ به دنبال جاه‌طلبانه‌ترین تغییرات در زمینه کنترل سلاح در دهه اخیر است. این اقدام در پی تیراندازی گسترده‌ای در یک مدرسه ابتدایی در نیوتاون ایالت کانکتیکات، که منجر به کشته شدن 20 کودک و شش بزرگسال شد، شکل گرفت. رئیس‌جمهور از کنگره می‌خواهد قانونی برای بررسی پیشینه همه خریداران اسلحه تصویب کند. این مصوبه شامل سلاح‌هایی با ظرفیت مهمات بالا و همچنین تثبیت ممنوعیتی بر فروش سلاح‌های گرم با کاربرد نظامی که در سال 2004 منقضی شده‌اند، می‌شود. اوباما گفت «سلاح‌های جنگی جایی در خیابان‌های ما ندارد.» تلاش‌های وی برای محدودیت‌های سنگین‌تر بر اسلحه گرم با مقاومت‌هایی از سوی لابی‌های اسلحه و قانونگذارانی از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه مواجه شده است.

مخالفت انجمن ملی اسلحه
به گفته وین لاپییر،‌ مسوول اجرایی ارشد انجمن ملی اسلحه،‌ اقدامات ریاست‌جمهوری به محدودتر شدن حقوق صاحبان اسلحه منجر می‌شود. وی در روز سوم فوریه در برنامه «یکشنبه‌های فاکس‌نیوز» گفت: «اگر شما دسترسی عموم به فناوری نیمه‌اتوماتیک را محدود کنید،‌ توانایی آنها برای بقا را محدود کرده‌اید. این قانون جدید هیچ‌گاه همه‌گیر نخواهد شد. مجرمان خودشان را با آن منطبق نخواهند کرد.» اوباما در سال‌های 2008 و 2012 بالاترین رای را در مینه ‌سوتا و نوادا به دست آورد و برای موضوعاتی که می‌خواهد بر آنها تاکید کند،‌ می‌تواند حمایت آنها را به دست آورد. مینه‌سوتا ایالت بی ‌تاد جونز است، کسی که اوباما وی را به عنوان مدیر اداره فدرال الکل،‌ دخانیات، اسلحه گرم و مواد منفجره منصوب کرد. این مرکز برای شش سال بدون رئیس بوده است.

نشست‌های مهاجرتی
مینیاپولیس در ماه گذشته نیز میهمان نشستی منطقه‌ای با شرکت پنج ایالت درباره اسلحه بود. شهردار آر‌تی ریباک،‌ در کنگره خواهان گسترش توانایی مقامات اجرایی محلی و دولتی برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات درباره اسلحه به کار رفته در جرائم شد. در حالی که اوباما بر مساله سلاح تمرکز کرده است، مقامات کاخ سفید به قانونگذاری در زمینه مهاجرت تمایل دارند. وزیر امنیت داخلی ایالات متحده، ‌ژانت ناپولیتانو به سن دیه‌گو و ال‌پاز سفر کرد تا به بازرسی عملیات امنیت مرزی بپردازد و با مقامات محلی دیدار کند. ناپولیتانو و سسیلیا مونوز، مدیر واحد سیاستگذاری کاخ سفید، در روز سه‌شنبه با مقامات اجرایی از سراسر کشور، به منظور طرح برنامه‌های مهاجرتی رئیس‌جمهور دیدار کردند. اوباما قصد دارد با سازمان‌دهندگان کارگری،‌ فعالان و چند مقام اجرایی برای بحث درباره تاثیر پیشنهاد وی بر قدرت رقابتی ایالات متحده ملاقات کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها