شناسه خبر : 11523 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کنتاکی به دنبال قانونی کردن کاشت شاهدانه

دوپینگ برای رشد اقتصاد

جمهوریخواهان ایالت کنتاکی و بعضی از رهبران تجاری این ایالت تصمیم به ترویج راه جدید و البته عجیبی برای شکوفایی اقتصاد این ایالت دارند

جمهوریخواهان ایالت کنتاکی و بعضی از رهبران تجاری این ایالت تصمیم به ترویج راه جدید و البته عجیبی برای شکوفایی اقتصاد این ایالت دارند: کشت شاهدانه. رهبران ایالت کنتاکی می‌خواهند این ایالت را تبدیل به مقر اصلی کاشت این گیاه در آمریکا کنند. گیاهی که از همان گونه‌ای است که ماری‌جوانا از آن تولید می‌شود. البته شاهدانه میزان مخدر کمی دارد در حدی که نمی‌تواند باعث ایجاد حالت‌های خاص مصرف مواد شود. رهبران اقتصادی و سیاسی این ایالت تصمیم دارند با همکاری با کشاورزان بر قوانین فدرال و ایالتی که شاهدانه را داروی مخدر به حساب می‌آورد، غلبه کنند و تولید این گیاه را در مقیاس‌های تجاری گسترش دهند. جیمز کامر کمیسر کشاورزی این ایالت در مصاحبه‌ای اظهار داشت: «تشویق کشت شاهدانه می‌تواند صدها شغل در ایالت کنتاکی ایجاد کند. علاوه بر اینکه کشت آن اصلاً خطرناک نیست و تولید در مقیاس صنعتی آن کلاً با تولید ماری‌جوانا تفاوت دارد. با شاهدانه باید مانند محصولات کشاورزی مثل ذرت یا سویا برخورد کنیم نه مانند یک ماده مخدر.»
ارزش خرده‌فروشی این محصول در ایالات متحده در سال 2011 طبق تخمین‌های موجود حدود 452 میلیون دلار بوده است که شامل واردات نیز می‌شد. از سال 1996 تاکنون حداقل هشت ایالت قوانینی را به منظور از بین بردن موانع قانونی کشت شاهدانه تصویب کرده‌اند. البته حتی در این ایالت‌ها نیز کاشت این محصول نیاز به اخذ مجوزهای قانونی دارد. ایالات متحده، شاهدانه مورد نیاز خود را اغلب از کانادا یا چین وارد می‌کند. این محصول البته در اروپا هم کاشته می‌شود. شاهدانه قرن‌هاست که منبعی برای استخراج روغن و فیبر محسوب می‌شود و تا اواسط قرن هجدهم به طور وسیع در آمریکا کشت می‌شد و پس از آن کشت پنبه جای آن را گرفت. هم‌اکنون شاهدانه در بیش از 30 کشور جهان به عنوان محصول کشاورزی کشت می‌شود. البته برخلاف قانونگذاران و سیاستمداران، پلیس ایالت کنتاکی مخالف کشت شاهدانه است. بنا به اعتقاد پلیس مزارع به بهانه کشت این محصول برای تولید ماری‌جوانا استفاده خواهند شد و قانونی بودن آن باعث وسیع شدن تولید ماری‌جوانا و عدم توانایی پلیس در کنترل آن خواهد شد. سخنگوی پلیس این ایالت، تصویب این قانون را «کابوس» می‌خواند و اعتقاد دارد از این پس بخش اعظم وقت پلیس باید صرف تفکیک شاهدانه از ماری‌جوانا شود چون تفکیک این دو گیاه از هم به سادگی امکان‌پذیر نیست. البته از لحاظ میزان مخدر بودن این دو گیاه کاملاً تفکیک‌پذیرند. گیاه شاهدانه کمتر از یک‌دهم ماری‌جوانا دارای ماده مخدر است و این میزان برای بروز حالت‌های اعتیاد اصلاً کافی نیست. کشت گیاه شاهدانه به دلیل رشد سریع و مقاومت ذاتی در برابر آفات و بیماری‌های گوناگون از طرف کشاورزان با استقبال روبه‌رو می‌شود و یا حداقل کشاورزان ادعا می‌کنند تنها دلیل استقبال‌شان موارد مذکور است. اما فعلاً کشت آن حتی در ایالت‌هایی که قوانین بازدارنده برای کشت این گیاه را ندارند، بدون اخذ مجوز لازم از سازمان مبارزه با گسترش مواد مخدر آمریکا DEA می‌تواند بر اساس قوانین فدرال تا 20 سال زندان برای اقدام‌کننده آن داشته باشد و حتی باعث سلب مالکیت مزرعه شود. البته عدم وجود قوانین منع‌کننده در ایالات به هیچ‌وجه تضمین‌کننده اخذ مجوز نیست. سازمان مبارزه با گسترش مواد مخدر برای اعطای مجوز به کشاورزان بابت کاشت شاهدانه، بررسی‌های بسیار دقیق و سختگیرانه‌ای در مورد سوابق جنایی، اعتیاد و... کشاورز و خانواده او به عمل می‌آورد و مصاحبه‌هایی را با صاحب ملک انجام می‌دهد و همچنین تضمین‌هایی در مورد امنیت مزرعه و عدم امکان دستبرد به آن لازم است ارائه شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها