شناسه خبر : 21038 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مذاکرهکنندگان ایرانی پیشنهادهای تازهای رو کردند؟

چشم در برابر چشم

استراتژی جدید ایران در مذاکره با ۱ + ۵ رونمایی شد؛ مذاکره‌های فوری دوجانبه با تک‌تک اعضای این گروه که از گفت‌و‌گو با آمریکا شروع شد و در مذاکره با سایر کشورهای عضو ادامه پیدا کرد.

استراتژی جدید ایران در مذاکره با 1+5 رونمایی شد؛ مذاکره‌های فوری دوجانبه با تک‌تک اعضای این گروه که از گفت‌و‌گو با آمریکا شروع شد و در مذاکره با سایر کشورهای عضو ادامه پیدا کرد. در حالی که دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 از 26 تا 30 خرداد در پایتخت اتریش برگزار می‌شود تهران بر آن شده است که برای حصول نتیجه این بار مذاکرات دوجانبه‌ای را با تک‌تک اعضای گروه 1+5 داشته باشد. مذاکراتی که رسانه‌ها آن را پیش‌درآمدی بر «وین 5» نام‌گذاری کرده‌اند.
عباس عراقچی، معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت خارجه و مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای دستگاه سیاست خارجی کشور این روزها در حال پیش بردن راهبردی هستند که بدون شک در صورت موفقیت راه رسیدن به توافق را بیش از همیشه کوتاه خواهد کرد؛ آن هم در شرایطی که خبرها حاکی از آن است که آمریکا بیش از همیشه برای رسیدن به توافق جامع تلاش می‌کند. ترکیب این هیات به‌ویژه با حضور ویلیام برنز که از او به عنوان معمار مذاکرات ایران و آمریکا یاد می‌شود بسیاری از تحلیلگران را به این نتیجه رسانده که هدف اصلی آمریکا توافق نهایی با ایران است. علاوه بر «برنز» در مذاکرات این دوره، «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی معاون رئیس‌‌جمهوری آمریکا نیز به تیم اعزامی واشنگتن افزوده شده است.
عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران درباره این دور از مذاکرات می‌گوید: «انتظار ما این است که در این دور بتوانیم از کلیات وارد جزییات شویم و نگارش متن توافق جامع را آغاز کنیم؛ انتظاری که از مذاکرات وین 4 داشتیم.» از دیدگاه وی مذاکره با شش کشور سخت و پیچیده است و باید مواضع این کشورها با یکدیگر هماهنگ باشد چون ایده‌های مختلفی وجود دارد. مذاکرات دوجانبه در قبل و بعد از گفت‌وگوها رایج و همواره وجود داشته و یا در حاشیه جلسات یا قبل و بعد از آن برگزار شده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها