شناسه خبر : 2703 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تحریم‌های ایران بی‌فایده بودند

شبکه سی‌ان‌ان طی گزارشی در زمینه اتخاذ راهبردهای اشتباه واشنگتن در قبال ایران می‌نویسد، پیوستن کامل ایران به بازارهای جهانی به سود منافع آمریکاست. «پراگا کاما»، کارشناس ارشد اندیشکده «آمریکای نوین» در این گزارش می‌نویسد: گفت‌وگوهای دوجانبه ایران و آمریکا در ژنو سوئیس آغاز شده است و البته بعید است که گروه ۱ + ۵ تحریم‌های تحمیلی را علیه ایران تا قبل از ماه جولای رفع کند.

شبکه سی‌ان‌ان طی گزارشی در زمینه اتخاذ راهبردهای اشتباه واشنگتن در قبال ایران می‌نویسد، پیوستن کامل ایران به بازارهای جهانی به سود منافع آمریکاست. «پراگا کاما»، کارشناس ارشد اندیشکده «آمریکای نوین» در این گزارش می‌نویسد: گفت‌وگوهای دوجانبه ایران و آمریکا در ژنو سوئیس آغاز شده است و البته بعید است که گروه 1+5 تحریم‌های تحمیلی را علیه ایران تا قبل از ماه جولای رفع کند. محتمل‌ترین فرضیه در این باره تمدید توافقنامه موقت کنونی است. اما اینک رویکردی شفاف یعنی وجه تمایز قائل شدن بین دیپلماسی هسته‌ای و تجاری ایجاد شده است. در این باره باید به مواردی اشاره داشت. هنوز جوهر قلم کاهش تحریم‌ها خشک نشده بود که روسیه از عزم خود در خرید روزانه 500 هزار بشکه نفت خام از ایران خبر داد. چین نیز بالغ بر 20 میلیارد دلار داد و ستد سالانه با ایران دارد و این دو کشور در پی برقراری خط ریلی «جاده ابریشم» هستند. باید به این جریان ترکیه را نیز اضافه کرد که در عوض خرید گاز از ایران 10 میلیارد دلار طلا داده است. همچنین باید ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی را به این جمع افزود که با ایران معامله پایاپای دارند. ایران به‌طور فعالانه در حال نزدیکی بیشتر با جامعه بین‌المللی است. ایران کشوری بزرگ با ارتباط چند هزارساله است. این کشور کوبا نیست (که البته طرح منزوی کردن این کشور نیز منجر به تغییر حکومت نشد) بنابراین تصور اینکه کشوری با تمدن ایران را بتوان مهار کرد غیرمنطقی است. در انتهای این گزارش آمده است: آوردن ایران به اقتصاد جهانی فرصتی بسیار مغتنم و موقعیتی مناسب برای شرکت‌های غذایی، هوایی و غیره آمریکایی برای ورود به بازار ایران است. کشورهای غربی باید درک کنند که تعامل فعال با ایران بهتر از طرح مهار این کشور است. آمریکا نیز نباید خود را فریب بدهد. این بدین مفهوم است: ایران هسته‌ای کشوری است که اکثر نقاط جهان با این کشور تجارت خواهند کرد.

سانتریفوژهای ایران مهم‌ترین مورد اختلافی تهران و 1+5
تیم مذاکره‌کننده ایران در هفته گذشته مذاکرات فشرده‌ای را با اعضای تیم مذاکره‌کننده 1+5 انجام داد تا پیش از ضرب‌الاجل 20 ژوئیه به توافق نهایی با شش قدرت بزرگ جهانی دست پیدا کند. در همین رابطه لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه گفت ایران و گروه 1+5 هم‌اکنون در مذاکرات‌شان به یک دیوار ضربه می‌زنند و اگر ایران می‌خواهد به توافق جامع دست پیدا کند باید از خواسته خود برای برخورداری از هزاران سانتریفوژ کوتاه بیاید. وی همچنین گفته بود غرب از ایران می‌خواهد که تنها چند صد سانتریفوژ در اختیار داشته باشد در حالی که ایران خواستار هزاران سانتریفوژ است. نشریه فارین پالیسی در همین رابطه نوشت: با دیدار دوجانبه ایران با قدرت‌های بزرگ جهانی به‌ویژه آمریکا در ژنو، مذاکرات می‌تواند وارد مرحله نهایی خود شود. اگر توافق حاصل نشود و مذاکرات به شکست بینجامد، در بدترین حالت ممکن است ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای پیش برود. برای جلوگیری از این رویداد آمریکا مدعی شده است که گزینه نظامی هنوز روی میز است، اما بارها تکرار کرده که ترجیح می‌دهد این‌چنین نشود. در نظر گرفتن احتمال شکست به این خاطر لازم است که مذاکرات بیش از حد انتظار محرمانه بوده و مهلت ۲۰ ژوئیه به هیچ روی واقعی نیست و همچنین مذاکراتی چنین دشوار و پیچیده، حتی با داشتن بهترین نیات، می‌تواند به شکست بینجامد.
ممکن است نتیجه‌ای مشابه نتیجه مثبت سیاسی به دست آمده در جنگ سرد از مذاکرات ایران و 1+5 حاصل نشود، اما نباید آن را نشدنی فرض کرد. پیشاپیش، با دو رئیس‌جمهور جدید در آمریکا و نیز در ایران، احتمال تغییر و پایان احتمالی جنگ سرد بین دو کشور وجود دارد و چانه‌زنی‌ها دارد پیش می‌رود. خوشبختانه دلایل بسیاری، سوای مساله هسته‌ای، وجود دارد که ایران و غرب می‌توانند به خاطر آنها همسو شوند: نه فقط آینده افغانستان، بلکه عراق، دشمنی مشترک با القاعده، منافع مشترک در مبارزه با دزدان دریایی و آزادی کشتیرانی، خصوصاً در تنگه هرمز.

ادعای فایننشال‌تایمز درباره طرح ایران برای سوریه
هفته گذشته انتخابات ریاست جمهوری سوریه برگزار شد و بشار اسد همچنان در قدرت باقی ماند. روزنامه تایمز با این ادعا که ایران مدت‌هاست از احتمال سقوط دولت سوریه هراس دارد، نوشت: پیروزی اسد در انتخابات اخیر احتمال وقوع چنین چیزی را کاهش داد و تهران هم‌اکنون ذهن خود را به یک راه‌حل دیگر معطوف کرده است که ممکن است غرب را راضی نگه دارد و مانع از ناکامی‌های بعدی ایران در زمین سوریه شود.
اخضر ابراهیمی پیش از این در شورای امنیت سازمان ملل در خصوص طرح پیشنهادی ایران برای راه‌حل دیپلماتیک بحران سوریه سخن گفته بود. این طرح خواستار برقراری آتش‌بس و ایجاد یک کابینه واحد ملی در سوریه شده بود. در این طرح گروه‌های سیاسی مستقر در سوریه اجازه خواهند داشت تا در امور کشور مشارکت داشته باشند اما مخالفان مستقر در خارج از این کشور که در مذاکرات ژنو نیز حضور داشتند از گود بیرون نگه داشته خواهند شد. همچنین قانون اساسی سوریه با رویکرد کاهش اختیارات رئیس‌‌جمهور مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.
به ادعای این روزنامه، ایران وارد جزییات بیشتری می‌شود و می‌گوید نهادهای دولتی سوریه شامل ارتش باید حفظ شوند. همچنین اکثریت سنی این کشور باید در زیربنای سیاسی جدید سوریه حضور داشته باشند و در کنار این حقوق اقلیت علوی نیز باید حمایت شود.
بر اساس این ادعا ایران پیشنهاد داده است که اسد می‌تواند در تصمیمات اعتمادسازی اولیه در ازای اینکه انکار نکند دولتش مرتکب کشتارهای دسته‌جمعی شده، نقش داشته باشد. علاوه بر این در این طرح بشار اسد و دیگر مقامات ارشد علوی سوریه از مصونیت قانونی برخوردار خواهند بود و حق دارند در سوریه پس از جنگ احزاب سیاسی تشکیل دهند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها