شناسه خبر : 18141 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

درباره الزامات ریاست مجلس دهم

عارف؛ نماینده تغییر است

index:1|width:40|height:40|align:right عبدالله ناصری / عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان
موضوع ریاست مجلس در حال حاضر به یکی از مهم‌ترین مباحث عرصه سیاست کشور تبدیل شده است. برخی از فعالان سیاسی آقای لاریجانی را گزینه مناسب دانسته و عده دیگری بهترین گزینه را آقای عارف می‌دانند. به نظرم قبل از هر گونه پیش‌داوری باید پیام مردم را در تغییر ساختار قوه مقننه متوجه شد و به رای و نظر مردم احترام گذاشت.
برخی از افرادی که مدافع آقای لاریجانی هستند در تشریح دلایل خود به عملکرد موفق آقای لاریجانی طی دو دوره ریاست مجلس اشاره می‌کنند و در برابر این توجیه را می‌آورند که آقای عارف بیشتر مرد اجرا است تا تقنین. در پاسخ به این دوستان باید گفت که آقای عارف در طول سال‌های گذشته تجربه خوبی را در حوزه اجرا به دست آورده‌اند و به همین دلیل، به خوبی می‌توانند در منصب ریاست قوه مقننه قرار گرفته و عملکرد موفقی را از خود به نمایش بگذارند. تجربه ثابت کرده است، افرادی که در حوزه اجرایی سابقه زیادی دارند به محض حضور در قوه مقننه بسیار موفق بوده و عملکرد قابل‌قبول‌تری نسبت به افرادی دارند که سابقه اجرایی زیادی در حوزه اجرا ندارند. این نکته را مدنظر قرار دهید که این افراد با کوله‌باری از تجربه وارد مجلس می‌شوند و اتفاقاً خیلی خوب می‌دانند که در مقام یک نماینده مجلس باید چه کار کنند تا مشکلات مردم هرچه زودتر حل شود و در آن راستا قانونگذاری می‌کنند.
این امتیاز در واقع نقطه مثبتی برای تمام نمایندگان مجلس از جمله آقای عارف به شمار می‌رود که سابقه زیادی در حوزه اجرا دارند. مهم‌تر اینکه ایشان در قوه مجریه هم صاحب تجارب زیادی هستند که موجب شده همه اصلاح‌طلبان به این جمع‌بندی دست پیدا کنند که ایشان خیلی خوب می‌تواند از عهده قوه مقننه و ریاست آن برآید. اگر آقای لاریجانی در حال حاضر با وجود دو دوره ریاست مجلس فرد موفقی نامیده می‌شود به این دلیل است که سابقه اجرایی زیادی در سپاه پاسداران، وزارت ارشاد، صدا و سیما داشته است و همین پشتوانه به ایشان کمک کرده تا بتواند عملکرد قابل قبولی در این حوزه داشته باشد. اگر نماینده‌ای فاقد این مولفه باشد در واقع نمی‌تواند در حوزه تقنین هم موفقیت زیادی را به دست بیاورد.
در حال حاضر اصلاح‌طلبان مسیری را آغاز کردند و بهتر است این مسیر را تا انتها طی کنند و این بخش جدایی‌ناپذیر هویت سیاسی اصلاح‌طلبان است. به عبارت دیگر نباید اصلاح‌طلبان کار خود را نیمه‌تمام بگذارند. شما باید به این نکته توجه کنید که این‌بار انتخابات مجلس در ایران سه‌مرحله‌ای بوده است. در مرحله نخست، اصلاح‌طلبان اکثریت نیروهای خود را وارد مجلس کرده و تمام لیست امید در تهران رای آورد. در مرحله دوم با اکثریت آرا نسبت به جریان اصولگرا و مستقلان توانستند در سراسر کشور بیش از 40 کرسی را به دست بیاورند. اما یک بخش از این فرآیند سه‌گانه باقی مانده که باید کامل شود و نباید از مواضع خود کوتاه بیاییم. در مرحله سوم قرار است هیات رئیسه و ریاست مجلس تعیین شده و در اختیار اصلاح‌طلبان قرار بگیرد. به همین دلیل، باور من این است که این مبارزه انتخاباتی را باید کامل کرد و رئیس مورد تایید جریان اصلاحات در راس قوه مقننه قرار بگیرد. به همین دلیل ما اصرار داریم که باید از نامزد اصلاح‌طلب خودمان برای ریاست مجلس حمایت کنیم. به هیچ عنوان درست نیست که این مطالبه مهم نادیده گرفته شود.
اینکه چه کسی برنده میدان خواهد شد و بر کرسی ریاست مجلس تکیه خواهد زد موضوعی است که به دنبال رقابت 288 نماینده تعیین خواهد شد. به همین دلیل باید در انتظار باقی ماند تا در روز رای‌گیری برای ریاست مجلس، نمایندگان تصمیم خود را بگیرند. البته هر کنشگر سیاسی باید این آمادگی روحی را داشته باشد که شاید تمام مراحل طبق میل او به پیش نرود. به هر حال این امکان هم وجود دارد که مرحله سوم به نفع ما تمام نشود اما در عین حال باید برای کسب ریاست مجلس تلاش کنیم. اینکه ریاست مجلس به آقای عارف برسد تنها خواست ما نیست. به هر حال مردم با رای خود نشان دادند که تمایل شدیدی دارند تا تغییراتی در درون قوه مقننه به وجود بیاید و مجلسی شکل بگیرد که بیش از گذشته همراه و همگام دولت باشد. از این‌رو بسیاری انتخابات هیات رئیسه را انتخاباتی بسیار مهم تلقی می‌کنند. من بسیار خوش‌بین هستم و اطمینان دارم که آقای عارف انتخاب خواهند شد. باور من این است که اصلاح‌طلبان در این دور هم برنده شده و حریف خود را شکست خواهند داد.
فارغ از اینکه رای و تمایل من به جناب آقای دکتر عارف است شما باید این مساله را بپذیرید که حضور آقای عارف در این مقطع زمانی، بیشتر به سود مردم است و می‌تواند کشور را از گردنه‌های سخت عبور بدهد. با توجه به خواست گسترده مردم، آقای عارف با اطمینان بیشتری برای ریاست مجلس کاندیدا خواهد شد. حضور بسیار خوب نمایندگان لیست امید در مجلس این اقتضا را دارد که اقای عارف رئیس مجلس بشوند. به هر حال عارف فردی است که به جبهه اصلاحات تعلق دارد و بهتر است که در راس قوه مقننه قرار بگیرد.
از سوی دیگر، نحوه تعامل آقای عارف با دولت بسیار خوب است. به هر حال رویکرد آقای عارف در سال 92 موجب شد تا اصلاح‌طلبان تنها یک کاندیدا داشته باشند و همین بستر پیروزی را فراهم کرد. در طول سه سال گذشته هم آقای عارف خیلی خوب از دولت حمایت کردند. به همین دلیل پیش‌بینی من این است که حضور آقای عارف در راس قوه مقننه خیلی به سود دولت است. البته نمی‌توان منکر شد که آقای لاریجانی هم در این مدت عملکرد بسیار خوبی داشته و ضمن حمایت از دولت از موضوع برجام خیلی خوب دفاع کردند. با این حال به نظر می‌رسد که ما باید گزینه اصلاح‌طلب خود را داشته باشیم. نامزد ما آقای عارف است. امید ما این است که رفتار تعاملی آقای لاریجانی همچنان استمرار پیدا کند.
در صورت حضور آقای عارف در راس قوه مقننه فضای جدیدی در جامعه ایجاد خواهد شد. این فضای جدید به دولت و مردم کمک خواهد کرد تا رقابت 96 به مراتب بهتر برگزار شود و شانس آقای روحانی افزایش خواهد یافت. در این صورت فضای ایجاد‌شده به روند اصلاح‌طلبی در جامعه کمک خواهد کرد. این ایده که در صورت رئیس نشدن لاریجانی در مجلس امکان دارد آقای لاریجانی در کنار اصولگرایان تندرو قرار بگیرد به نظر من چندان قرین به واقعیت نیست. به هر حال آقای لاریجانی فرد کارکشته و سیاستمداری است و به راحتی در این مورد واکنش نشان نمی‌دهد و بسیار مدبرانه‌تر رفتار خواهد کرد. وی تلاش می‌کند تا جایگاه خود را حفظ کند و به راحتی هویت خود را زیر سوال نمی‌برد. وی به اصولگرایی خود افتخار خواهد کرد و ما هم برای اهداف و ایده‌های او ارزش قائل بوده و برای کنشگری سیاسی وی به عنوان یک اصولگرا، احترام قائل هستیم اما با این حال ما از آقای عارف حمایت می‌کنیم. امید ما این است که نتیجه انتخابات هرچه که باشد آن را به رسمیت بشناسیم و بعد از مشخص شدن نتایج، نمایندگان مجلس تلاش خود را مضاعف کنند تا بتوانند به دغدغه‌های مردم رسیدگی کرده و بستری را فراهم کنند تا مجلس به یاری دولت شتافته و شرایط را برای تحقق وعده‌های دولت فراهم کند. این نکته را باید همواره مدنظر قرار بدهید که مجلس دهم به عنوان مجلسی که قرار است شرایط پسابرجام را مدیریت و راهبری کند زمان بسیار اندکی را در اختیار دارد تا بتواند به مشکلات مردم رسیدگی کند.
به هرحال توجه به دغدغه‌های اقتصادی و تلاش برای خروج از رکود از نکاتی است که مجلس دهم باید نسبت به آن اهتمام داشته باشد. پارلمان دهم در حالی کار خود را شروع خواهد کرد که افق بسیار روشنی پیش‌رو داشته و چشم امید بسیاری از مردم به این مجلس است تا به دور از سیاسی‌کاری و ایجاد تنش در درون مجلس شاهد این باشند که نمایندگانی که با هزاران امید به مجلس فرستادند چطور تلاش می‌کنند تا گرهی از مشکلات مردم باز کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها