شناسه خبر : 16563 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

فراکسیونی برای مچ‌گیری از دولت

جزوه‌ای که به دست جلیلی رسید

شاید این آخرین باری باشد که شاهد داد و بیدادهای کوچک‌زاده در مجلس باشیم؛ چرا که او بعد از جروبحثبا رئیس مجلس گفت: «استعفا می‌دهم» و لاریجانی نیز از استعفای او استقبال کرد.

برگزاری اجلاس اوپک گازی و حضور سران اعضای این گروه اقتصادی قدرتمند در ایران نگاه رسانه‌های کشور در هفته پیش را تا حدود زیادی به این رویداد مهم معطوف کرد. سفر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه به تهران نیز اگر چه در چارچوب همین سفر بود، اما سبب توجه بیشتر رسانه‌های جهان به این نشست اقتصادی شد. برنامه سفر پوتین به‌ویژه دیدار او با مقام‌معظم رهبری و هدیه‌ای که از مسکو به تهران آورده ‌بود نیز از دید ریزبین تحلیلگران امور ایران به‌دور نماند. دیدارهای حسن روحانی رئیس‌جمهوری با سران گروه اوپک گازی و مطالبی که در این دیدارها بیان شد نیز نشان از فضایی جدید در تعاملات ایران به ویژه پس از آغاز اجرای برجام داشت. از دیگر اخبار مهم این هفته حل معمای گم شدن غضنفر رکن‌آبادی سفیر پیشین ایران در حادثه منا بود. بنا بر اخبار رسیده پیکر این دیپلمات اسبق شناسایی شده و از عربستان به ایران انتقال یافت. ماجرای حمله به سخنرانی سیدعبدالواحد موسوی‌لاری وزیر کشور دوره اصلاحات در قرچک ورامین و بحث حضور ایرانیان در مراسم اربعین بغداد نیز از دیگر خبرهایی بود که در این روزها فضای ایران را تغییر داده‌ بود و شاهد آن بودیم که بسیاری از شهروندان به عشق سالار شهیدان، با وجود خطرهای امنیتی فراوان قصد زیارت حرم پیشوای سوم شیعیان در انتهای هفته جاری را دارند.

بهترین کار هاشمی‌رفسنجانی
هفته پیش «انتخاب» یادداشتی از غلامعلی رجایی، مشاور اکبر هاشمی‌رفسنجانی منتشر کرد. در بخشی از این نوشته آمده‌ بود: چندین روز پیش، سومین مصاحبه اختصاصی‌ام را با آیت‌الله هاشمی انجام دادم ...نوع سوال‌های من در این مصاحبه‌ها از آیت‌الله بسیار صریح و بی‌پرده و متفاوت از سایر مصاحبه‌هایی بود که بعضاً با ایشان انجام شده است. آیت‌الله با صبر و حوصله به همه سوالات من جواب‌های خوب وکاملی دادند... وقتی از ایشان سوال کردم ازمیان کارهایی که دراین 80 سال کرده‌اید ازکدام یک خوشحال‌تر هستید -و بعضی اقدامات بسیارمهم از جمله ختم هوشمندانه جنگ و تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی و... را نام بردم، گفتند: از اتمام به موقع جنگ که باعث شد عده‌ای از مردم ایران جان‌شان محفوظ بماند. من هم به ایشان عرض کردم اتمام جنگ حتی به نفع عراقی‌ها هم شد و جان خیلی از آنها را هم نجات داد. تایید کردند و گفتند همین طوراست چون تلفات آنها در جنگ بیشتر از ما بود.
از او پرسیدم اگرخدا روز قیامت به شما بگوید چه چیزی را برای ما آورده‌ای، چه پاسخی خواهید داد؟ مکثی کردند و گفتند: فکر می‌کنم کار تفسیر قرآن که از دوران زندان شروع کردم و فرهنگ راهنمای قرآن که کار جامع و کم‌نظیری برای محققان علوم و معارف قرآنی است! هاشمی‌رفسنجانی درتوضیح اقدامات خود در دوران بازسازی نکته جالبی گفتند که وقتی در دولت من بحث مترو مطرح شد و قصد داشتیم کار را شروع کنیم، عده‌ای با آن مخالفت کردند و گفتند مترو یک اقدام اشرافی و لوکس است! بعد باخنده گفتند آقای ....- که من نامش را نمی‌برم- که او هم با این کار موافق نبود وقتی در قم به ایشان کار را توضیح دادیم گفتند این همه خاک را که در کندن تونل مترو برمی‌دارید، می‌خواهید کجا بریزید!!؟

جزوه‌ای که جلیلی به دست آورد
حیدر مصلحی وزیر اطلاعات دولت دهم، هفته پیش از یکی از اقدامات امنیتی گروه مذاکره‌کنندگان ایران و قدرت‌های جهانی پرده برداشت. او در همایش منادیان معروف که در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفاء برگزار شد با اشاره به مذاکرات ژنو در دوسال قبل و کارشکنی فرانسه تصریح کرد: هنگامی که فرانسه کارشکنی کرد پس آمریکا در آنجا چه کار انجام می‌داده است؛ برای مذاکرات قزاقستان در زمان سعید جلیلی دستگاه اطلاعاتی توانست جزوه‌ای را که 1+5 برای مذاکرات آماده کرده بود، به دست بیاورد. بعد از به دست آوردن این جزوه برای جواب دادن به آن کار شد و هنگام نشست مذاکرات آقای جلیلی توانست به تمام سوالات آنها پاسخ دهد، در این جلسه نماینده یکی از کشورها پیشنهاد داد تا جلسه ادامه پیدا کند اما وندی شرمن با دادن یک نامه او را ساکت کرد، حال سوال این است چرا به فرانسه در ژنو این نامه را ننوشته است زیرا این به هم زدن مذاکرات توسط فرانسه یک طراحی پیش‌بینی‌شده بوده است. به دلیل اینکه کینه ایران را از یک کشور به سمت کشور دیگر منتقل کنند و به دلیل اینکه فرانسه با ایران مراودات صنعتی دارد فرانسه را انتخاب کرده‌اند؛ بعد از مدتی عادی‌سازی نشست و برخاست با آمریکایی‌ها آغاز شد که به همین دلیل رهبر معظم انقلاب گفتند مذاکرات با آمریکا تمام شد و کسی حق ندارد با آمریکا مذاکره کند.

فراکسیونی برای مچ‌گیری از دولت
نامش فراکسیون «ضدرکود» است؛ زمزمه تشکیلش یک هفته بود که به گوش می‌رسید، خیلی زود جدی شد، اما هنوز نیامده از داخل با مشکل مواجه شد. هنوز جلسه‌ای بین 20 عضو تشکیل‌دهنده آن برگزار نشده که یکی از اعضایش از عضویت انصراف داده است. هادی قوامی که نامش در بین 20‌نفری که فراکسیون ضدرکود را تشکیل می‌دهند، آمده بود، گفت وقتی به ماهیت و پشت پرده تشکیل این فراکسیون پی برده، انصراف داده است. سیاسی‌کاری و مچ‌گیری از دولت اصطلاحاتی است که قوامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به کار می‌برد و معتقد است این اهداف در پشت‌پرده تشکیل فراکسیون ضدرکود وجود دارد. او گفت اکثر اعضای فراکسیون ضدرکود نمایندگان وابسته به جبهه پایداری هستند و این موضوع را نشانه‌ای از سیاسی‌کاری دانست. الیاس نادران، جعفر قادری، احمد توکلی، محمد دهقان، احمد امیرآبادی، حمیدرضا فولادگر، علیرضا زاکانی، محمدرضا خان‌محمدی، هادی قوامی، محمدحسین فرهنگی، سیدمسعود میرکاظمی، سید‌مهدی هاشمی، ضرغام صادقی، علیرضا خسروی، سید‌امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، مهرداد بذرپاش، سید‌حسین ذوالانوار، حسین نجابت و محمد سلیمانی 20‌نفری هستند که نام‌شان در فهرست اعضای فراکسیون ضدرکود آمده است. بسیاری از آنها یا رسماً عضو جبهه پایداری هستند یا نزدیک به این طیف؛ یا اگر جزو این دو نباشند در زمره مخالفان سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم به حساب می‌آیند.
با اینکه تنها شش ماه به پایان عمر مجلس نهم باقی مانده است و در این مدت علاوه‌بر رسیدگی به طرح‌ها و لوایحی که در دستورکار دارند باید بودجه سال آینده را نیز بررسی کنند، یک فراکسیون جدید تشکیل داده‌اند که می‌گویند قصد دارند از این طریق راهکارهایی برای خروج از رکود پیدا کنند. با این حال قوامی به «فرهیختگان» گفت چون پی‌‌برده هدف از تشکیل فراکسیون ضدرکود بهره‌برداری سیاسی است از عضویت در آن انصراف داده است. عدم استفاده از نیروهای متخصص و باتجربه و استفاده از یک طیف فکری شناسنامه‌دار در چینش اعضای فراکسیون ضدرکود از جمله دیگر دلایلی بود که قوامی به خاطر آنها از عضویت انصراف داد. تشکیل فراکسیونی با عنوان اقتصادی که حتی برخی از اعضای آن بیم سیاسی‌کاری در آن می‌دهند و ترکیب تقریباً یکدست اعضای آن که غالباً از طیف مخالفان دولت هستند، در ادامه تلاش‌های یک طیف سیاسی خاص برای تداوم حیات سیاسی و عدم حذف از معادلات سیاسی در آستانه انتخابات مجلس‌ دهم است که به گمان بسیاری از ناظران می‌تواند تغییری گسترده در ترکیب مجلس کنونی به همراه آورد.

استعفای کوچک‌زاده
«تابناک» در گزارشی با عنوان «از قانون، بر قانون» به موضوع جنجال یکی از نمایندگان منتقد دولت و استعفای او به خاطر انتقاد به مدیریت مجلس پرداخت و در بخشی از این گزارش نوشت: مهدی کوچک‌زاده، نماینده پرحاشیه مجلس بار دیگر صحن علنی مجلس را با تنش همراه کرد. اما شاید این آخرین باری باشد که شاهد داد و بیدادهای کوچک‌زاده در مجلس باشیم؛ چرا که او بعد از جروبحث با رئیس مجلس گفت: «استعفا می‌دهم» و لاریجانی نیز از استعفای او استقبال کرد. خلاصه ماجرا از این قرار بود که کوچک‌زاده اخطاری نامربوط -امحای چند تن سیب‌زمینی- به بحث داد و لاریجانی این موضوع را به او گوشزد کرد و همین موضوع باعث جدال لفظی این نماینده با رئیس مجلس شد. اما کوچک‌زاده در سخنانش بارها از «قانون» سخن گفته و تاکید کرده است که دارد به دلیل رعایت نشدن قانون استعفا می‌دهد. او رفتارهای لاریجانی را دیکتاتورمآبانه و خلاف قانون خوانده است و به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویا دارد خود را قربانی قانون‌مداری می‌کند. این در حالی است که لااقل آنچه امروز در مجلس صورت گرفت، بی‌قانونی خود کوچک‌زاده بود. او در بررسی موضوعی، اخطاری داد که بی‌ربط بود، ولی نتوانست رعایت قانون درخصوص خودش را تحمل کند. دلیلی که او مطرح کرد، اهمیت موضوع اخطار بود، اما این قضیه بازهم از خلاف قانون بودن رفتار او نمی‌کاهد.
البته چنین رفتارهایی از سوی کوچک‌زاده و برخی دیگر از نمایندگان هم‌فکر او نه‌تنها چیز جدیدی نیست، بلکه رویه‌ای معمول است. کمااینکه در موضوع بررسی برجام نیز شاهد چنین مواردی بودیم. آنها که در این سال‌ها همه تریبون‌های مجلس را در دست داشته‌اند، حالا تحمل کوچک‌ترین روند مخالف با خود را ندارند و به هر طریقی و با استفاده از هر ابزاری که بتوانند، تمام تلاش خود را می‌کنند که حرف‌شان را به کرسی بنشانند. از جمله استفاده یا درواقع سوءاستفاده از خود قانون آن هم برای جلو بردن خواسته‌های غیرقانونی. اما حالا به نظر می‌رسد علی لاریجانی بعد از چندین ماه سروکله زدن با آنها بر سر موضوع برجام، کارکشته شده است و نه‌تنها قصد ندارد تسلیم فشارهایی مثل تهدید به استعفا بشود، بلکه از آن استقبال هم می‌کند. شاید این بار موضوع واقعاً به ضرر کوچک‌زاده تمام شود. در خبری دیگر اعلام شد که بیش از 60 نماینده در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس خواهان طرح خارج از نوبت استعفای این نماینده منتقد دولت شدند. باید دید که کوچک‌زاده می‌تواند از هفته بعد به مجلس برود، یا پای حرف خود می‌ایستد و از تکیه بر کرسی سبز بهارستان در سه، چهارماه دیگر صرف‌نظر می‌کند.

احمدی‌نژاد، دادگاه‌بیا نیست
«آرمان» در گزارشی با نام «احمدی‌نژاد، دادگاه‌بیا نیست!» نوشت: «احمدی‌نژاد لازم نیست به دادگاه بیاید! این گفته رئیس کمیسیون اصل90 مجلس است. احمدی‌نژاد تخلفاتی دارد و پس از پایان دولتش افکار عمومی در انتظار رسیدگی به این تخلفات بودند. هر بار نیز خبری درباره این تخلفات منتشر می‌شد اما از حضور محمود احمدی‌نژاد در دادگاه خبری تاکنون منتشر نشده است. رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان اینکه پرونده‌های شکایت از احمدی‌نژاد مربوط به سه تخلف است، گفت: بر اساس قانون الزامی ندارد که دادگاه با حضور احمدی‌نژاد برگزار شود، از این رو این جلسات را می‌توان بدون حضور او برگزار کرد. محمدعلی پورمختار با اشاره به آخرین وضعیت پرونده شکایت از احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق اظهار کرد: کمیسیون اصل 90 مجلس در این رابطه گزارشی را به قوه قضائیه ارسال کرد و دادگاهی برای بررسی تخلفات احمدی‌نژاد برگزار شد، اما متاسفانه او در این جلسه شرکت نکرد.
نماینده بهار و کبودر آهنگ در مجلس افزود: البته این پرونده‌ها از زمان مجلس هشتم تشکیل و پیگیری شد که بیشتر آنها مربوط به عدم اجرای قانون بود، اما تاکنون این پرونده‌ها تعیین تکلیف نشده است، بر اساس قانون الزامی ندارد که دادگاه با حضور احمدی‌نژاد برگزار شود، از این رو این جلسات را می‌توان بدون حضور متهم برگزار کرد، بنابراین باید در جهت تعیین تکلیف پرونده‌های احمدی‌نژاد به صورت غیابی یا احضار او به دادگاه اقدام کرد. کمیسیون اصل 90 پیگیر به نتیجه رسیدن پرونده‌های شکایت از احمدی‌نژاد و برخی مقامات و مسوولان دولت قبل است. اگر آن‌طور که پورمختار بیان کرده تخلفات احمدی‌نژاد مربوط به عدم اجرای قانون است باید به گزارشی رجوع کرد که در سال 1390 از سوی دیوان تفریغ بودجه منتشر شد.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها