شناسه خبر : 12747 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

می‌خواستند احمدی‌نژاد را نایب پنجم امام زمان معرفی کنند

معاون ‌اول رئیس پاکدست‌ترین دولت در اوین!

با پایان تعطیلات زمستانی نمایندگان مجلس، بررسی لایحه بودجه ۱۳۹۴ از ابتدای هفته پیش در دستور کار مجلس قرار گرفت. با توجه به فشردگی برنامه مجلس، نمایندگان در هفته پیش کمتر از روزهای پیش از آن به مسائل سیاسی پرداختند و بخش عمده وقت مجلس به بحثدرباره بندهای این لایحه گذشت.

با پایان تعطیلات زمستانی نمایندگان مجلس، بررسی لایحه بودجه 1394 از ابتدای هفته پیش در دستور کار مجلس قرار گرفت. با توجه به فشردگی برنامه مجلس، نمایندگان در هفته پیش کمتر از روزهای پیش از آن به مسائل سیاسی پرداختند و بخش عمده وقت مجلس به بحث درباره بندهای این لایحه گذشت.
علی مطهری نماینده جنجالی مجلس چندهفته‌ای است که کمتر رسانه‌ای می‌شود، در این میان اما اخبار درباره او کم‌وبیش در رسانه‌ها منتشر می‌شود. تابناک هفته پیش درباره این چهره خبر داد: «...گفته می‌شود که اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام طی تماسی با علی مطهری از موضع‌گیری‌ها و نطق‌های او در مجلس حمایت کرده و به وی گفته است که مجلس ایران به حضور نمایندگان مستقل و حقیقت‌جو نیاز دارد.»
در هفته‌های اخیر اخباری درباره ممنوعیت انتشار خبر یکی از مقامات ارشد پیشین نظام در رسانه‌ها منتشر شده بود. این خبر در میانه هفته توسط غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضایی تایید شد.
بحث سفر حسن روحانی و کابینه به قم و همچنین ورود رسانه‌های منتقد اکبر هاشمی به فاز جدید حمله به مهدی ‌هاشمی، در آستانه صدور حکم دادگاه او از دیگر خبرهای مهم هفته پیش در رسانه‌های ایران بود.

ادعای وال‌استریت ژورنال درباره پاسخ رهبری به اوباما
هفته پیش روزنامه وال‌استریت ژورنال از پاسخ مقام معظم رهبری به نامه‌ای که رئیس‌جمهور آمریکا در اکتبر ۲۰۱۴ به ایشان داده بود، خبر داد. به گزارش ایسنا، این روزنامه در گزارشی مدعی شده بود: «آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران طی هفته‌های اخیر به نامه باراک اوباما در اکتبر سال ۲۰۱۴ که در آن خواستار همکاری تهران و واشنگتن برای مقابله با نیروهای داعش شده بود، پاسخ داده است. این در حالی است که پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه رئیس‌جمهور آمریکا، جدید نیست و بر اساس اخبار به دست آمده، همان زمان محترمانه و البته صریح به نامه اوباما پاسخ داده شده بود.»
سردار یدالله جوانی مشاور نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در واکنش به خبر وال‌استریت ‌ژورنال آمریکا اعلام کرد: «به نامه‌هایی که در گذشته توسط رئیس‌جمهوری آمریکا برای مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و به‌خصوص مقام معظم رهبری نوشته شده، پاسخ محترمانه، معقول و منطقی داده شده است...مقام معظم رهبری هم در زمانی که بیمارستان بودند موقع ترخیص به این موضوع اشاره‌ای کردند و ممکن است که بعداً در قالب نامه هم آن را به نگارش درآورده باشند.»

رحیمی تحویل اوین شد
سرانجام ناجا در هفته پیش با مراجعه به منزل محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس دولتی که تیمش را پاکدست‌ترین دولت تاریخ ایران می‌خواند، او را برای سپری کردن دوره پنج سال محکومیت به جرم ارتشا، اختلاس و تحصیل مال نامشروع به زندان اوین معرفی کرد. آن‌طور که محسنی‌اژه‌ای در کنفرانس خبری خود به آن اشاره کرده بود، محمدرضا رحیمی به دلیل امتناع از حضور در اوین توسط ضابطان قضایی بازداشت و به زندان تحویل شد. رحیمی که بلندپایه‌ترین مقام جمهوری اسلامی است که به جرم فساد اقتصادی محکوم شده است در اواخر دولت دهم، نشان درجه یک خدمت را از محمود احمدی‌نژاد، رئیس این دولت دریافت کرد. همچنین تناقض میان محکومیت او به دلیل اتهام‌هایی مرتبط با فساد اقتصادی و سمت‌هایی که رحیمی در دولت دهم و مجلس هفتم در اختیار داشت از دیگر نکاتی است که در این مدت در کانون توجه افکار عمومی قرار گرفته است. از یک‌سو، معاون اول رئیس‌جمهوری، رئیس ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی که متشکل از نمایندگان سه قوه است، به شمار می‌رود که رحیمی به مدت چهار سال در دولت دهم این سمت را بر عهده داشت. از سوی دیگر با انتخاب غلامعلی حدادعادل، رئیس مجلس هفتم و رای نمایندگان آن دوره مجلس، رحیمی به‌عنوان رئیس دیوان محاسبات منصوب شد که سازمانی برای نظارت بر عملکرد مالی دولت و جلوگیری از تخلفات بودجه‌ای است. حال افکار عمومی در انتظار محاکمه و مجازات چهره‌هایی هستند که از این مدیر سابق پول دریافت کرده است.

ناگفته‌هایی از خبرگان رهبری
اکبر هاشمی‌رفسنجانی هفته پیش گفت‌وگویی مفصل با روزنامه «جمهوری اسلامی» داشته است؛ گفت‌وگویی که از یک‌سو روشنگر بسیاری از مسائل تاریخی است و از سوی دیگر تحلیل‌های سیاسی امروز وی را در‌بر می‌گیرد. او در بخشی از این گفت‌وگو تاکید می‌کند: «اولاً من از کلیت انقلاب و اهداف متعالی آن دفاع می‌کنم. ثانیاً نمی‌خواهم از همه اتفاقاتی که افتاده، دفاع کنم. از همان روز اول هم نسبت به بعضی از مسائل انتقاد داشتیم. وقتی انقلاب شروع شد و ما پیروز شدیم، انتقاد داشتیم که مشخص شده و در تاریخ ثبت است... شما می‌گویید که اگر یک نفر همه اختیارات را داشته باشد و جوابگو هم نباشد، انحراف از قانون است. اما در ساختار ما چنین نیست. سازمان ما خوب طراحی شده است. یعنی طراحی‌اش این‌گونه بود که ۸۰ نفر از مجتهدان عادل که دارای همه شرایط هستند و مردم آنها را انتخاب کردند، در خبرگان برای انتخاب و نظارت بر رهبری حضور دارند. چون مردم نمایندگان خبرگان را انتخاب می‌کنند. یعنی اینها نماینده افکار مردم هستند و مثل نمایندگان مجلس، باید افکار مردم را منعکس کنند و اگر این کار را نکنند، در مقابل مردم مسوول هستند. سازمان درستی را تنظیم کردیم تا انسانی را با آن شرایط انتخاب کنند. حتی در قانونی که همین خبرگان نوشتند، راه عزل هم آمده است... . نظام ولایی نظر همه فقهاست. البته بعضی‌ها قبول ندارند و محدود به امور حسبیه می‌دانند. آیت‌الله منتظری بهترین و مفصل‌ترین کتاب‌ها را درباره ولایت فقیه نوشت... . همان موقع برای غیر از امام (ره)، شورای پنج‌نفری در قانون اساسی بود. البته شاید مدیریتش ضعیف می‌شد، ولی اطمینانش بیشتر بود و ما هم که گرداننده بودیم، به شورا رسیدیم و سه نفر را معرفی کردیم. درست هم انتخاب کردیم. آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله موسوی‌اردبیلی و آیت‌الله مشکینی بودند. گفتیم اینها شورا باشند... اول موضوع رهبری فردی یا شورایی بودن مطرح شد و آیت‌الله خامنه‌ای از رهبری شورایی حمایت کردند و من هم وقت خواسته بودم که نوبت نرسید و رهبری فردی با اکثریت رای آورد. وقتی فردی رای آورد، نوبت به انتخاب فرد رسید. خودم را می‌گویم و شاید نظر همه کسانی که رای دادند همین باشد، که کسی مناسب‌تر از آیت‌الله خامنه‌ای نبود. الان هم همین است... من می‌گویم کاری که کردیم، در زمان خودش کار درستی بود... . اما اگر اشکالی هست، در عملکرد خبرگان است. اگر خبرگان به وظیفه خودشان درست عمل کنند، در صورت نبودن یک فرد مناسب حتماً می‌توانند شورایی کنند. چون قانون شورا شدن هم باز است. شاید در آینده بدون شورا نتوانند کار درستی انجام بدهند... در همان شورای بازنگری قانون اساسی، طرحی آورده شد که به طرح «توقیت» معروف شد که رهبری 10ساله باشد و بعد از ۱۰ سال مجلس خبرگان بنشیند و عملکرد را بررسی کند و اگر تایید شد، تمدید کند و اگر نخواست، کس دیگری را انتخاب کند. یا طرح دیگری به نام نظارت بر عملکرد رهبری آورده شد که آن موقع تقریباً جناح چپ مخالفت کردند و به نتیجه نرسید و در قانون اساسی در همین حد تصویب شد که نظارت بر بقای شرایط باشد. یعنی نظارت در حدی باشد که بگویند شرایط در رهبری باقی است. لذا الان استدلال می‌کنند و می‌گویند که مجلس خبرگان اصلاً حق نظارت بر عملکرد ندارد و فقط نظارت بر بقای شرایط است... .»

اعتراف عجیب ضرغامی
گذشت 100 روز از پایان ریاست۱۰‌ساله بر رسانه ملی کافی بود تا عزت‌‌‌الله ضرغامی بگوید «نادیده گرفتن یک جناح سیاسی بر اساس اهداف صدا و سیما بود». به گزارش اعتماد این جمله ضرغامی به واقع چیزی نیست جز یک اعتراف؛ اعتراف به اینکه موهبت روی آنتن رفتن تنها از آن اصولگرایان بوده و خط قرمز صدا و سیما نشان ندادن چهره‌های اصلاح‌طلب و پخش نکردن اخبار و گزارش‌ها و دیدگاه‌های وابسته به این جریان سیاسی مردمی با اقتدار اجتماعی بوده است.... ضرغامی اگرچه با لبخند این جملات را روز گذشته به خبرنگار ایلنا گفته است اما ای کاش به این پرسش هم پاسخ می‌داد که این سیاست در دوران ریاستش تا چه میزان با قانون خط‌مشی کلی برنامه‌های صدا و سیما که در تیرماه ۶۱ به امضای هاشمی‌رفسنجانی رئیس آن دوره مجلس شورای اسلامی رسیده بود، مطابقت داشته است؟ قانونی که به صراحت در ماده ۷ آن آمده است: صدا و سیمای جمهوری اسلامی متعلق به تمامی ملت است و باید منعکس‌کننده زندگی و احوال تمامی اقوام و اقشار مختلف کشور باشد.

می‌خواستند احمدی‌نژاد را نایب پنجم امام زمان معرفی کنند
جمهوری اسلامی گفت‌وگوی جالبی با احمد احمدی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام داده است. در بخشی از این گفت‌وگو با اشاره به اقدامات محمود احمدی‌نژاد آمده است: «...‌عوام هستند. عوام... من را عصبانی نکنید. خاطرات تلخ گذشته را به یاد من نیاورید. اینها بلایی بودند که به جان این انقلاب و کشور افتادند. آدم بی‌سواد، عوام، مدعی از این حرف‌ها می‌زند. بعضی‌ها می‌خواستند همین آدم را بعد از نواب اربعه، به عنوان نایب‌پنجمی معرفی کنند. این آقای احمدی‌نژاد در آخرین جلسه‌های دوره دوم ریاست‌جمهوری‌اش در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، این آدم می‌گفت که بروید توی این کوچه‌ها بگردید تا امام زمان را پیدا کنید. جلسه‌ای که دو ساعت، دو ساعت و نیم بیشتر نبود و ما باید به مسائل مهم فرهنگی کشور می‌پرداختیم به ما می‌گفت بروید در کوچه‌ها بگردید و امام زمان را پیدا کنید...آخرین جلسه‌اش این بود. به ما می‌گفت زیارت جامعه کبیره را بیاورید در شورا، روی جمله به جمله‌اش بحث بکنیم. بگذریم دیگه...»

جعبه سیاه یک فایل صوتی
فضای سیاسی، اجتماعی، رسانه‌ای و مذهبی کشور، در چند هفته اخیر به‌شدت تحت‌الشعاع یک موضوع جنجالی قرار گرفت، به‌طوری که علاوه ‌بر رسانه‌های مختلف، کار به بیوت مراجع تقلید کشید، مجلس وارد عمل شد، دولت واکنش نشان داد و... . ماجرا از این قرار بود که ناگهان خبری در گرفت که چه نشسته‌اید؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اولین‌بار در تاریخ جمهوری‌ اسلامی، به آلبوم تکخوانی یک زن مجوز انتشار داده و اسلام را به خطر انداخته است! ... به گزارش آفتاب‌یزد جعبه سیاه ماجرا را مرتضی آقاتهرانی، عضو ارشد جبهه پایداری عیان کرد. او گفت: «بنده زمانی که خبر تکخوانی زنان را شنیدم، گفتم قبل از اینکه آن را تایید یا رد کنیم، ابتدا فایل مربوط را گوش کنیم. دوستان، فایلی برای بنده آوردند و گوش کردم دیدم که تکخوانی نیست و اعلام کردم که اگر منظور از تکخوانی این فایل بوده، بلامانع است. اما وقتی که به قم رفتم، چند نمونه فایل به من نشان دادند که تکخوانی زنان در آنها وجود داشت.» اول اینکه باید از آقاتهرانی تقدیر کرد که قبل از قضاوت درباره آنچه شنیده بوده، فایل ادعایی را گوش داده و متوجه شده که نه «تکخوانی» که «همخوانی» بوده است. اما نکته مهم یا همان جعبه سیاه این است که عده‌ای دروغی به‌نام صدور مجوز تکخوانی را ساخته‌اند و برای اثبات دروغ سیاسی خود، چند فایل تکخوانی زنان را به قم برده‌اند و به‌عنوان سند ارائه و لابد کلی هم برای ارزش‌ها، نمایش دلسوزانه اجرا کرده‌اند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها