شناسه خبر : 10210 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بغداد در سفر جهانگیری به عراق رسماً چرخش از بازارهای ترکیه به تهران را تایید کرد

سوغات سرزمین علاءالدین

تحرکات ترکیه در حمایت از تروریست‌های داعشی وضعیت ایران را در پروژه‌های عراق بهبود بخشید و موجب شد یکی از بزرگ‌ترین هیات‌های سیاسی و اقتصادی ایران به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و با حضور «محمدرضا نعمت‌زاده»، «سید‌حسن قاضی‌زاده‌هاشمی»، «عباس آخوندی»، «محمود حجتی» و «یحیی آل‌اسحاق» وزیران صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مسکن و شهرسازی، جهاد کشاورزی و رئیس اتاق بازرگانی تهران در سفری سه‌روزه به عراق بروند و زمینه‌های ارتقای مناسبات فی‌مابین را بررسی کنند.

تحرکات ترکیه در حمایت از تروریست‌های داعشی وضعیت ایران را در پروژه‌های عراق بهبود بخشید و موجب شد یکی از بزرگ‌ترین هیات‌های سیاسی و اقتصادی ایران به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و با حضور «محمدرضا نعمت‌زاده»، «سید‌حسن قاضی‌زاده‌هاشمی»، «عباس آخوندی»، «محمود حجتی» و «یحیی آل‌اسحاق» وزیران صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مسکن و شهرسازی، جهاد کشاورزی و رئیس اتاق بازرگانی تهران در سفری سه‌روزه به عراق بروند و زمینه‌های ارتقای مناسبات فی‌مابین را بررسی کنند. سفری که با انعقاد یادداشت تفاهم همکاری در رابطه با سومین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و عراق، همکاری‌های تجاری، همکاری‌های زمین‌شناسی و معدن، موافقت‌نامه بهداشت دامی و دامپزشکی، برنامه اجرایی همکاری‌های گردشگری و یادداشت تفاهم همکاری‌های نمایشگاهی همراه بود.

ابراز نگرانی مشترک از افت قیمت نفت
نوسانات قیمت نفت و اثرگذاری آن بر اقتصادهای نه‌چندان با‌قوام کشورهایی چون ایران و عراق یکی از اصلی‌ترین مباحث مطروحه در سفر جهانگیری به بغداد بود. معاون اول رئیس‌جمهور با بیان این مطلب که تحولات اخیر قیمت نفت نشان می‌دهد قیمت این کالای استراتژیک چالشی جدی برای دو کشور ایران و عراق است، بیان می‌دارد که ما باید برای توسعه صنعت و اقتصاد بدون اتکا به نفت گام‌های بلندی برداریم. البته عراقی‌ها علاوه بر مشکلات ناشی از کاهش قیمت این کالای استراتژیک با فروش غیرقانونی بخشی از منابع نفتی خود در شهر استراتژیک موصل مواجه هستند. اعضای گروهک تروریستی داعش با استیلا بر بخش‌هایی از عراق، طلای سیاه آن را به کمتر از نیمی از نرخ واقعی آن می‌فروشند که عمده‌ترین خریداران آن نیز تجارت ترکیه هستند. همین حمایت‌های تولید از آشوبگری‌های منطقه‌ای بود که منجر به رویگردانی عراقی‌ها از بازار کالاهای ترک شد؛ مقامات بغداد معتقد هستند آنکارا علاوه بر پشتیبانی مالی و لجستیکی از داعش اقدام به خریداری نفت از این گروهک تروریستی می‌کند. نفتی که متعلق به عراق و سوریه (در شهرهای رقه، دیرالزور و موصل) است، و این امر خود موجب دوام و قوام حرکت‌های تروریستی داعشی‌ها می‌شود. موضوعی که جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز با صحه گذاشتن بر آن معتقد است داعش نفت خود را از طریق ترکیه و لبنان صادر می‌کند هر چند که تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه با رد این موضوع مدعی می‌شود ترکیه به‌طور قانونی از 13 کشور مختلف جهان نفت خریداری می‌کند و داعش در بین آنها نیست.
با وجود آنکه نوسانات قیمت نفت موجب تمرکز مذاکرات ایران و عراق بر وضعیت این کالای استراتژیک بود اما گفت‌وگوهای جهانگیری با حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق تنها منحصر به کاهش قیمت نفت نشد و موضوعات دیگری چون افزایش آلودگی‌های ناشی از هجوم ذرات گرد و غبار به استان‌های هم‌مرز عراق را نیز در بر گرفت. بر همین اساس هم معاون اول رئیس‌جمهور بر آن شد تا در سفر اخیر خود به بغداد سید‌حسن قاضی‌زاده‌هاشمی را نیز با خود همراه کند. تا یادداشت تفاهم همکاری در زمینه مبارزه با ریزگردها را با همتای عراقی خود به امضا رساند که قطعاً نتایج آن در وضعیت جوی روزهای آینده شهرهای جنوبی و غربی ایران نمود پیدا خواهد کرد.
خیز هشت میلیارد دلاری تجارت ایران و عراق
افزایش حجم مبادلات تجاری تهران و بغداد نیز یکی دیگر از اهداف هیات ایرانی در سفر به عراق بود که با برگزاری کمیسیون عالی مشترک ایران و عراق پیگیری شد. بر اساس آنچه ولی‌الله افخمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: اهداف نشست کمیسیون عالی دو کشور شناسایی و رفع موانع موجود بر سر گسترش روابط و ارتقای سطح مناسبات تجاری ایران و عراق از 12 میلیارد به سطح 20 میلیارد دلار بود. هدفی که قطعاً با خروج ترک‌ها از بازارهای عراق و برندسازی بازار این کشور توسط کالاهای ایرانی محقق می‌شود. با اوج‌گیری اختلافات مقامات عراقی و ترکیه پیرامون پشتیبانی و ساماندهی حرکت‌های تروریست‌های داعشی در ترکیه مقامات امنیتی استان‌های مختلف عراق از جمله نجف با انتشار بیانیه‌هایی، خرید و فروش کالاهای ترکیه، عربستان و قطر را ممنوع اعلام کردند. خبرگزاری فرانسه به نقل از این مقامات خبر داد پلیس نجف اشرف، از هرگونه واردات کالاهای کشورهای حامی تروریسم به مرزهای استان نجف اشرف جلوگیری خواهد کرد و به بازرگانان مدتی فرصت خواهد داد تا کالاهایی را که از این کشورها در اختیار دارند تسویه کنند. در این بیانیه تاکید شده است: با توجه به نقش این کشورها در حمایت و پشتیبانی از تروریسم، تدابیر و مجازات کیفری ویژه‌ای برای تخلف‌کنندگان از این مصوبه در نظر گرفته خواهد شد.
پیش از این نیز «نوری مالکی» نخست‌وزیر سابق عراق، فاش کرده بود که عربستان، ترکیه و قطر از تروریسم در عراق حمایت می‌کنند. با اعلام این خبر و مشخص شدن مسائل متعددی از جمله قاچاق نفت عراق به ترکیه از طریق منطقه کردستان، مناسبات بغداد و آنکارا به تیرگی گرایید و بازرگانان و متخصصان ترکیه هم از بیم جان خود از عراق خارج شدند. در این شرایط اعلام حمایت‌های ایران از روند تحرکات عراق در مبارزه با پدیده افراطی‌گری در منطقه موجب چرخش بازار عراق به سوی ایران شد آنچنان که سید نافع آل جابر، مشاور اتاق بازرگانی این کشور با اشاره به شرایط ویژه استان بصره برای جلب سرمایه‌گذاری تجار ایرانی می‌گوید: استان بصره عراق با جمعیت 5/3 میلیون نفری و بودجه هفت میلیارد دلاری و همچنین 1800 پروژه عمرانی بهترین فرصت برای تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی است که بخواهند در این کشور سرمایه‌گذاری و تجارت کنند. البته ایرانی‌ها درصدد هستند علاوه بر برگزاری کمیسیون‌های اقتصادی مشترک با عراقی‌ها قابلیت‌ها و پتانسیل‌های صادراتی خود را در قالب برگزاری نمایشگاه‌های تجاری به بازرگانان این کشور ارائه کنند که در تازه‌ترین مورد آن ما شاهد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های ایران در حوزه بهداشت و سلامت، آب و برق، نفت و گاز، خدمات فنی، صنعت، لوازم‌خانگی، منزل، لوازم بهداشتی آرایشی و قطعات یدکی خودرو در بغداد بودیم. نمایشگاهی که بخش خصوصی ایران به ریاست یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق بازرگانی تهران که به همراه جهانگیری به عراق سفر کرده بود به همراه آقای معاون اول آن را افتتاح کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها