شناسه خبر : 1140 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ماجرای برکناری معاون امنیتی استاندار تهران

بازداشت و آزادی تفنگدارهای آمریکایی

یادم می‌آید در همان مقطع به آقای هاشمی گفتم خوب است که این نامه مصدق را که به نوعی تجلیل از کتاب شماست، منتشر کنید. ایشان جواب داد چرا خطاب به شیخ مصطفی رهنما! یعنی جناب آقای هاشمی ناراحت بود که چرا آقای مصدق خطاب به خودش نامه ننوشته بود به همین دلیل نامه را منتشر نکرد…»

هرچند که بحث‌های انتخاباتی به ویژه حاشیه‌های حضور سیدحسن خمینی، فرزند یادگار امام راحل، به سیاق هفته‌های اخیر بازهم یکی از مهم‌ترین اخبار رسانه‌های کشور بود، اما ماجرای فرجام برجام نیز در هفته اخیر مورد توجه ویژه رسانه‌ها قرار گرفت. طبق گزارش برخی رسانه‌ها از جمله «تابنک»، برجام از ابتدای هفته جاری اجرایی می‌شود. ماجرای پیامدهای تنش در روابط عربستان و ایران نیز بخش مهمی از اخبار رسانه‌ها را به خود اختصاص داد. از تشکیل اجلاس اتحادیه عرب در قاهره گرفته تا برخی تحرکات ضدایرانی در کشورهای منطقه.
وضعیت مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس ‌مجمع تشخیص مصلحت نظام، که این روزها مدت محکومیت خود را در اوین می‌گذراند نیز در رسانه‌ها بازتاب زیادی داشت. به گزارش «خبرآنلاین» از قرار معلوم در هفته پیش به دلیل دردی که مهدی هاشمی در ناحیه شکم احساس کرد، او به بیمارستان منتقل شد و همان زمان به روش آندوسکوپی اقدامات تشخیصی صورت گرفت. فردای آن روز با بیهوشی کامل تحت عمل جراحی قرار گرفت و یک غده از بدنش خارج شد. طبق گفته سید‌وحید ابوالمعالی وکیل خاندان هاشمی، پزشکان منتظر جواب پاتولوژی مهدی هستند و هنوز خطر به صورت کامل برطرف نشده ‌است.

صادرات آب‌سنگین ایران به آمریکا
روزنامه‌ها و سایت‌های تندرو و منتقد دولت هفته پیش خبر از آن دادند که قلب رآکتور اراک خارج و به جای آن سیمان ریخته شد. این خبرسازی البته با واکنش سازمان انرژی اتمی روبه‌رو شد و آن را تکذیب کرد. با این حال در آخر هفته گذشته علی‌اصغر زارعان معاون سازمان انرژی اتمی خبر داد که ایران سالانه 20 تن آب سنگین تولید می‌کند که مازاد آن را به کشورهای دیگر می‌فروشد. عضویت جمهوری اسلامی ایران در کنسرسیوم تولیدکنندگان مواد استراتژیک هسته‌ای دستاورد بزرگی است که در سایه توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 به دست آمده است. این خبر به همراه خبر فروش 40 تن مازاد تولید آب سنگین ایران به واسطه کشور سوم، از مجموعه گام‌هایی است که قرار است تا روز اجرای برجام برداشته شود. خروج قلب رآکتور اراک آخرین گام از مجموعه گام‌هایی است که قرار است ایران پیش از اجرای برجام تکمیل کند. این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «برخی کارهای مقدماتی در خصوص اراک انجام شده اما هیچ اقدامی در رابطه با خارج کردن قلب رآکتور اراک تکمیل نشده است.» این گام آخر در حال تکمیل شدن است اما هنوز به پایان نرسیده است.
به گزارش «ایسنا» علی‌اصغر زارعان، معاون سازمان انرژی اتمی درباره فروش آب سنگین گفت شش تن از آب سنگین صادراتی ایران در مراکز اتمی و بقیه آن در مراکز تحقیقاتی آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. زارعان درباره تجاری‌سازی تولیدات هسته‌ای نیز اضافه کرد: «نتایج کیفیت‌سنجی که اخیراً در آزمایشگاه بین‌المللی ساوانا در آمریکا روی آب سنگین ایران صورت گرفت، خلوص آن 75 /99 درصد تایید شد.» معاون سازمان انرژی اتمی گفت این مساله نشان از استاندارد بالای تولیدات هسته‌ای در ایران دارد. معاون سازمان انرژی اتمی همچنین در مورد بازطراحی رآکتور هسته‌ای اراک و ملاحظات پیش رو گفت: «باید یک قرارداد بسیار قوی و قابل قبول با طرف خارجی از جمله چین داشته باشیم و قرار شد مشارکت کنیم که درنهایت جمهوری اسلامی ایران صاحب طراحی و کار است.» همزمان با انتشار اخبار در مورد خروج قلب رآکتور و با نزدیک شدن به موعد اجرای برجام، علی‌اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی در پیامی به نمایشگاه بین‌المللی انرژی در کیش گفت: «ایران در آستانه فصلی نو در تعالی روابط بین‌المللی و ایفای نقش تعیین‌کننده در آینده انرژی جهان قرار گرفته است.» او همچنین در پیام ارسالی خود با اشاره به پیشرفت‌های ایران در حوزه انرژی نوشت: «ایران به دلیل وجود ذخایر عظیم هیدروکربوری و برخورداری از سابقه‌ای بیش از صد سال در بخش انرژی، همواره در جهان به‌عنوان یکی از کشورهای پیشرو و موثر در حوزه انرژی مطرح بوده است.»

دعوا بر سر مصدق
به نظر می‌رسد با همه حملاتی که برخی افراد به محمد مصدق رهبر نهضت ملی ‌نفت داشته‌اند، به طور کلی پذیرفته‌اند که او چهره‌ای محبوب در جامعه است. برای اثبات این موضوع کافی است جدال خبری هفته پیش «فارس» با اکبر هاشمی‌رفسنجانی را مرور کنیم. حساب اینستاگرام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هفته پیش با انتشار تصویری از دست خط دکتر مصدق نوشت: «در سال 1343 بعد از اینکه کتاب «القضیه الفلسطینیه» را در سخت‌ترین شرایط ترجمه و منتشر کردم، مرحوم دکتر مصدق نیز که در احمدآباد مستوفی در حصر بود با مطالعه سرگذشت فلسطین پیغام داد از آن نهایت استفاده را کردم و حیف است این کتاب بلامطالعه باقی بماند.» این پست اینستاگرامی به سرعت مورد توجه «فارس» قرار گرفت. این خبرگزاری با انتشار یادداشتی به قلم سید‌حمید روحانی از منتقدان هاشمی نوشت: «...خودم در متن این قضیه بودم، مرحوم شیخ مصطفی رهنما با مصدق ارتباط داشت.
کتاب‌هایی را که چاپ می‌شد و فکر می‌کرد برای مصدق مفید است برای مصدق می‌فرستاد. یکی از کتاب‌هایی که فرستاد «سرگذشت فلسطین» با ترجمه حجت‌الاسلام هاشمی‌رفسنجانی بود. وقتی این کتاب به دست مصدق رسیده بود مصدق کتاب را مطالعه کرده و جوابی به شیخ مصطفی رهنما داد. مصدق در این نامه به شیخ مصطفی رهنما نوشت: این کتاب را مطالعه کردم حیف است که مورد مطالعه عموم قرار نگیرد و یک فقره چک فرستاد تا این کتاب تجدید چاپ شود. بنابراین مصدق پیغامی به هاشمی‌رفسنجانی نداد بلکه نامه خطاب به شیخ مصطفی رهنما بود. یادم می‌آید در همان مقطع به آقای هاشمی گفتم خوب است که این نامه مصدق را که به نوعی تجلیل از کتاب شماست، منتشر کنید. ایشان جواب داد چرا خطاب به شیخ مصطفی رهنما! یعنی جناب آقای هاشمی ناراحت بود که چرا آقای مصدق خطاب به خودش نامه ننوشته بود به همین دلیل نامه را منتشر نکرد...»

و باز هم تکذیب سخنان فرمانده سابق
اسماعیل احمدی‌مقدم رئیس پیشین ناجا از جمله چهره‌هایی است که پس از ترک فرماندهی، گفت‌وگوهای جنجالی زیادی داشته است، گفت وگوهایی که بسیاری از موارد آن از سوی چهره‌های مختلف تکذیب شده است. او هفته پیش گفت‌وگویی با شرق داشت. احمدی‌مقدم در این گفت‌وگو اعلام کرد: «...‌پیش از انتخابات جلساتی در دفتر آقای هاشمی تشکیل می‌شد که بخش راهبردی در آنجا بود. این جلسات در دفتر آقای هاشمی با حضور خاتمی، هاشمی، میرحسین، ناطق و سیدحسن خمینی تشکیل می‌شد و برنامه‌ریزی‌ها در آنجا بود. ...برگزاری جلسات مشخص می‌کرد که آنها در حال سازماندهی هستند تا با تمام قوا در میدان حاضر شوند. ما با این مجموعه اطلاعاتی که در اختیار داشتیم، حدس می‌زدیم انتخابات پرچالشی در پیش‌روی داریم؛ اگر انتخابات را ببرند جشن پیروزی دارند و پس از انتخابات با افزایش سرعت عمل کارهای نکرده دوم خرداد را می‌خواهند انجام دهند.... راهپیمایی بزرگ‌شان را بیست‌وپنجم گذاشتند. بیانیه‌نویس‌شان هم مجید انصاری بود. در جلسه دبیرخانه که همان روز برگزار شد تصمیم گرفتیم با اغتشاشگران برخورد کنیم و اگر کسی بی‌نظمی یا اخلال عمومی ایجاد کرد، او را دستگیر کنیم.
ما به آنها ابلاغ کردیم اجازه تجمع ندارید. بعد مجمع بیانیه داد و لغوش کرد...اینها (مجمع روحانیون مبارز) عددی نبودند. حالا ممکن است در حد حرف و اعلام موضع یک بیانیه‌ای هم می‌دادند، اما مدیریت دست بچه‌های مجاهدین انقلاب بود.، البته چندتایشان را که گرفته بودند و زندان بودند ولی تاج‌زاده، بهزاد نبوی و بقیه که بیرون بودند داشتند کار خودشان را می‌کردند.» یک روز پس از انتشار گفت‌وگوی اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده سابق ناجا، حجت‌الاسلام مجید انصاری از اعضای مجمع روحانیون مبارز و معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری، در گفت‌وگو با «شرق» ادعاهای احمدی‌مقدم را تکذیب کرد. انصاری در پاسخ به سوال «شرق» درباره ادعاهای احمدی‌مقدم درباره او و مجمع روحانیون مبارز، با ابراز گلایه از انتشار سخنان افرادی که برخلاف واقع علیه افراد اقدام به اتهام‌پراکنی می‌کنند، گفت: «متاسفانه این دومین‌بار است که در کمتر از پنج ماه، آقای اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده سابق ناجا، اقدام به بیان مطالب خلاف‌ واقع کرده و در اقدامی به‌دور از اخلاق، مطالبی را به افراد و شخصیت‌های گوناگون نسبت داده است؛ از جمله اینکه باز هم در صحبت‌های خود نسبت به مجمع روحانیون مبارز که تشکیلاتی روحانی، فرهنگی و سیاسی است و همچنین درباره این‌جانب که عضو این مجمع هستم، مطالبی را مطرح کرده است.»

بازداشت و آزادی تفنگدارهای آمریکایی
سپاه، در آخرین روز کاری هفته پیش با انتشار بیانیه‌ای به ماجرایی که از عصر روز سه‌شنبه آغاز شده بود، پایان داد. سه‌شنبه‌شب ناگهان در شبکه‌های خبری، خبری کوتاه تمام ذهن‌ها را متوجه خود کرد. ماجرا به بازداشت 10 تفنگدار آمریکایی برمی‌گشت که در آب‌های ایران توسط نیروهای دریایی سپاه پاسداران بازداشت شده بودند. خبرها یک به یک اما متفاوت و متناقض می‌آمد. یکی از آنها خبر می‌داد که گزینه‌های نظامی روی میز است و دیگری خبر می‌داد که مسائل دیپلماتیک برای آزادی تفنگدارها در جریان است. از یک‌سو جان کری به ظریف زنگ زده بود و از ایران قول آزادی گرفته بود، از دیگر سو جمهوریخواهان آمریکایی فضا را متشنج می‌کردند. همزمان نیز خبرهایی منتشر شد که سپاه قصد تخلیه اطلاعاتی این نیروها را دارد. جزییات ماجرا از این قرار بود که دو فروند شناور آمریکایی در این مسیر توسط نیروهای سپاه پاسداران توقیف و به جزیره فارسی منتقل شدند.
سرنشینان این شناورها 9 مرد و یک زن ملوان بودند که تجهیزات فنی، سلاح‌های سبک و نیمه‌سنگین همراه خود داشتند. این خبر سه‌شنبه‌شب رسانه‌ای شد و در پی آن هر دو کشور به آن واکنش نشان دادند. زمانی که این شناورها در حرکت بودند ناو «ترومن» از آمریکا و ناو «شارل دوگل» از فرانسه نیز در منطقه حاضر و مشغول گشت‌زنی بودند. بعد از این اتفاق روابط‌ عمومی سپاه پاسداران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد این ملوانان با برخورد اسلامی به جزیره فارسی منتقل شده‌اند و رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران نیز خبر از تخلیه اطلاعاتی این نیروهای آمریکایی داد. درنهایت روابط‌ عمومی سپاه پاسداران با صدور بیانیه‌ای خبر از آزادی ملوانان آمریکایی داد. در این بیانیه قطعی بودن ورود غیرعمدی به آب‌های ایران تایید شده و در ادامه آن آمده است: ‌«پس از بررسی‌های فنی و عملیاتی در تعامل با مراجع ذی‌صلاح سیاسی و امنیت ملی کشور و مشخص شدن سهوی و غیرعمدی بودن ورود شناورهای رزمی آمریکا به آب‌های جمهوری اسلامی ایران و عذرخواهی آنها، تصمیم به رهاسازی آنان گرفته شد.»

ماجرای برکناری معاون امنیتی استاندار تهران
صفرعلی براتلو، معاون سیاسی امنیتی استانداری تهران از سمت خود برکنار و در سمتی جدید مشاور استاندار شد. همزمان محسن نسج‌همدانی مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری با حفظ سمت سرپرستی معاونت سیاسی را هم بر عهده گرفت. در آخرین ساعات روز شنبه هفته پیش حسین طلا، نماینده منتقد دولت در مجلس خبر این برکناری را عمومی کرد. طلا البته در کنار انتشار خبر برکناری معاون سیاسی، علاوه‌بر حمایت شدید از عملکرد او به انتقاد از دولت و وزارت کشور هم پرداخته است. به اعتقاد او این برکناری در آستانه انتخابات شائبه سیاسی بودن را ایجاد می‌کند و ثبات سیاسی پایتخت را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. با این حال وزارت کشور در اعلامیه‌ای برکناری براتلو را به دلیل حمله گروه‌های خودسر به سفارت عربستان دانسته و ضعف مدیریتی در جلوگیری از وقوع این اتفاق را دلیل برکناری عنوان کرد. 12 دی افرادی که هنوز هویت آنها فاش نشده است در پی اعدام شیخ نمر به سفارت عربستان هجوم بردند و با ورود به ساختمان خساراتی به آن وارد کردند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها