شناسه خبر : 16988 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

محبیان: باج دادن اصولگرایان به جبهه پایداری بردگی است نه وحدت

فراخوان رهبری برای شرکت مردم در انتخابات

در آستانه هر انتخاباتی، شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی می‌کوشند سبد آرای خود یا جریان متبوع‌شان را متنوع‌تر کنند. بر همین اساس معمولاً در این ایام سخنان و مواضعی به گوش می‌رسد که تا پیش از آن کمتر سابقه داشته است. اما اینکه چنین مواضعی را باید صرفاً انتخاباتی دانست یا نتیجه تغییر نگاه تلقی کرد به عملکرد پساانتخاباتی قائلان آنها باز‌می‌گردد.

پدرام سهرابلو
ابتدای هفته گذشته مصادف بود با 19 دی‌ماه سالروز قیام مردم قم در حمایت از امام خمینی‌(ره) و به رسم هر‌ساله رهبر معظم انقلاب اسلامی میزبان شمار زیادی از شهروندان قم بودند تا ضمن گرامیداشت مجاهدت‌های انقلابیون در این روز، مهم‌ترین موضوعات روز را با مردم در میان بگذارند. آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار به تشریح «علل و عوامل ماندگاری انقلاب» پرداخته و با اشاره به برگزاری انتخابات در هفتم اسفندماه دو مساله مهم را مورد تذکر قرار دادند: «اول؛ اصل شرکت در انتخابات و دوم؛ درست انتخاب ‌کردن و رای به نامزدهای اصلح.» به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری ایشان با تاکید مجدد بر ضرورت شرکت همه واجدان شرایط رای ‌دادن در انتخابات افزودند: «همچون گذشته اصرار داریم که همه، حتی کسانی که نظام را و رهبری را قبول ندارند، پای صندوق‌ها بیایند؛ چراکه انتخابات متعلق به ملت، ایران و نظام جمهوری اسلامی است.» مقام معظم رهبری شرکت همگان در انتخابات را موجب پایداری و تقویت نظام اسلامی، استمرار تامین امنیت کامل، افزایش اعتبار و آبروی ملت در چشم جهانیان و باعث ابهت جمهوری اسلامی ایران نزد دشمنان خواندند. ایشان در ادامه با تایید وجود دیدگاه‌ها و سلایق مختلف در انتخابات بر «انتخاب درست» تاکید و خاطرنشان کردند هر دو انتخابات مجلس شورا و خبرگان از اهمیت زیادی برخوردار بوده و نتایج انتخاب مردم در تصمیمات این دو نهاد تاثیر فراوان بر جای می‌گذارد.

روزگار اقرار اصولگرایان
در آستانه هر انتخاباتی، شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی می‌کوشند سبد آرای خود یا جریان متبوع‌شان را متنوع‌تر کنند. بر همین اساس معمولاً در این ایام سخنان و مواضعی به گوش می‌رسد که تا پیش از آن کمتر سابقه داشته است. اما اینکه چنین مواضعی را باید صرفاً انتخاباتی دانست یا نتیجه تغییر نگاه تلقی کرد به عملکرد پساانتخاباتی قائلان آنها باز‌می‌گردد. سخنان احمد توکلی نماینده اصولگرای مجلس را که چند روز پیش از عدم توجه یا غفلت جناح اصولگرا از حقوق شهروندی و آزادی انتقاد کرد باید در همین راستا ارزیابی کرد. این نماینده البته در یک اعلام موضع صریح و با هشدار نسبت به بروز و گسترش فساد سیستمی از ورود احتمالی یاران احمدی‌نژاد به ائتلاف اصولگرایان نیز ابراز ناخشنودی کرده بود. در اظهار‌نظری مشابه عباس سلیمی‌نمین نیز با اشاره به اینکه «تفکر اصولگرایی رابطه تنگاتنگی با آزادی و حقوق شهروندی دارد، منتها از آنجا که اصولگرایی یک طیف است نمی‌توان دراین باره یک نگاه مشابه به کلیت اصولگرایی داشت» به فرارو می‌گوید: «البته اینها بخشی از اصولگرایان هستند و تمامیت اصولگرایان را شامل نمی‌شوند.
در جریان اصلاح‌طلب هم طیفی به بهانه توجه به آزادی، مبانی را ساده می‌گیرند که در واقع اینها به آن دسته از اصولگرایان کمک می‌کنند که محدودیت بیشتری را قائل شوند.» این فعال اصولگرا در عین حال اذعان می‌کند «کم‌کاری درباره حقوق شهروندی مقوله دیگری است و من قبول دارم که از سوی اصولگرایان نسبت به حقوق شهروندی کم‌کاری شده است. یعنی در مورد تدوین چارچوب‌هایی که بتواند از حقوق شهروندی براساس مبانی دفاع کند کم‌کاری صورت گرفته است.» روزنامه قانون این چرخش مواضع را ناشی از شنیدن تغییرات اجتماعی توسط طیفی از اصولگرایان توصیف کرده و آن را اتفاق مبارکی می‌خواند که در صورت پیروزی اصولگرایان در مجلس می‌تواند به عنوان معیاری برای سنجش عملکرد این جریان مورد توجه قرار گیرد.

همسویی «بهارستان» و «بهشت»
اگرچه اعلام شده حزب حامی محمدباقر قالیباف، به شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان دعوت شده و نماینده‌ای در آن دارد، اما می‌توان حدس زد که حوزه انتخابیه تهران نه برای گروه‌های نزدیک به شهردار تهران و نه برای جریان‌های همسو با رئیس‌ مجلس واجد اهمیت راهبردی نیست، نشان به آن نشان که علی لاریجانی شخصاً از حوزه انتخابیه قم وارد مجلس شده و ریاست مجلس را برای نخستین بار از آن نماینده‌ای غیر‌تهرانی کرده، ضمن آنکه حامیان قالیباف هم با توجه به تجارب فعالیت در شهرستان‌ها بر این ظرفیت متمرکز شده‌اند. بر همین اساس است که جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی، نزدیک‌ترین حزب به قالیباف که دبیرکلش سردبیر روزنامه همشهری است، به دیدار علی لاریجانی رفته تا ائتلاف یا اتحادی موثر میان این دو چهره اصولگرا شکل گیرد. خبر این دیدار را خبرگزاری خانه ملت منتشر کرد و از قول علی لاریجانی نوشت: «اخبار درباره ائتلاف با دولت خلاف واقع است و مصلحت دولت و مجلس نیز در آن نیست [اما باید] تشکل‌هایی که ذهن جامع دارند، همدیگر را بیابند و برنامه بلندمدت داشته باشند تا زیر چرخ‌دنده تندروی صدمه نبینند.
افراد تندرو که قطعاً خودشان را ترجیح می‌دهند اما افرادی با ذهن جامع باید تشکل‌های یکدیگر را بیابند و به هم کمک کنند که البته این امر صرفاً نزدیک انتخابات جواب نمی‌دهد بلکه به پنج، شش سال کار نیاز دارد تا به ثمر بنشیند.» رئیس‌ مجلس در بخش دیگری از سخنان خود و با یادآوری اینکه «بحث حضرت آقا دغدغه انقلاب است» تصریح می‌کند مشی مقام معظم رهبری مبتنی بر پذیرش هر دو تفکر اصلاح‌طلبی و اصولگرایی بوده حال آنکه بازیگران و فعالان سیاسی این مساله را به صف‌کشی مبدل کرده‌اند. تلاش برای تلطیف فضای سیاسی، پس زدن تندروی‌ها و تمرکز بر شهرستان‌ها موضوعی است که از لابه‌لای گفت‌وگوی کوتاه حسین قربان‌زاده دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت با روزنامه شرق استنباط می‌شود. تلاشی که منجر به نزدیکی لاریجانی /قالیباف شده و البته نگرانی برخی چهره‌های ارشد اصولگرایی را نیز برانگیخته است. روزنامه شرق در تحلیلی در این باره می‌نویسد حالا می‌شود علت نگرانی حدادعادل، آیت‌الله موحدی‌کرمانی و تقوی را در نخستین همایش انتخاباتی اصولگرایان فهمید؛ وقتی پی ‌در پی هشدار می‌دادند و به‌ویژه از استان‌ها مثال می‌آوردند و هشدار می‌دادند «آقایی که احساس تکلیف کردی و فکر می‌کنی رای داری، نه حس تکلیف کن و نه تصور رای‌آوری. کنار برو.» شایان ذکر است روزنامه قانون از دیدار اعضای جمعیت پیشرفت و عدالت با آیت‌الله سیدحسن خمینی خبر داده و آن را نشانه چرخش یاران قالیباف به سمت اعتدال دانسته است.

باج دادن اصولگرایان به جبهه پایداری بردگی است نه وحدت
امیر محبیان با بیان اینکه «اصولگرایان نباید به کسی امتیاز فوق‌العاده‌ای بدهند، زیرا وقتی امتیاز می‌دهیم، داریم به افراد همراه جریان خود ظلم می‌کنیم» به روزنامه ایران می‌گوید «جبهه پایداری واقعاً ظرفیت رای، بدنه اجتماعی قدرتمند یا تشکیلاتی ندارد. اما ناگهان با دولت روحانی، با آقای ناطق‌نوری یا آقای لاریجانی درگیر می‌شود» و چون این شخصیت‌ها شناخته‌شده هستند، جبهه پایداری با این تقابل خود را در همان سطح بالا می‌کشد و تلاش می‌کند از این موقعیت جهت امتیازگیری استفاده کند. این فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر اینکه از حذف هیچ جریانی استقبال نمی‌کند، متذکر می‌شود «مگر جبهه پایداری از لحاظ تشکیلاتی چقدر ظرفیت دارد؟ اینها نشان می‌دهد که در جریان اصولگرایی مکانیسمی وجود دارد که براساس آن، هرکس که شلوغ‌تر است، امتیاز بیشتری می‌گیرد تا ساکت شود.
این بازی، بازی «طغیان‌پروری» است. حیف است که جریان‌های آرام، مطیع و معقول را تنبیه کنیم. من حتی شنیده‌ام که آقای حبیبی از موتلفه گفته که «باید آماده باشیم تا برای رسیدن به وحدت، حتی از سهم و حقوق خودمان نیز بگذریم، پس اگر در این مثلث هم قرار گرفتیم، حقوق خود را به جبهه پایداری واگذار کنیم». نام این روند «بردگی» است، نه «وحدت». اینکه شما از حقوق خود به نفع یک جریان بگذری تا وحدت ایجاد کنی، تبعیت مطلق از یک جریان دیگر به معنای وحدت، ایثار یا ازخودگذشتگی نیست.»

اصلاح‌طلبان به ما نزدیک شدند
در پی برخی گمانه‌زنی‌ها پیرامون عدم ائتلاف اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه از تقریب این دو جریان خبر می‌دهد. غلامعلی دهقان در گفت‌وگو با روزنامه آرمان سه محور عمده اختلاف اعتدالگرایان با اصولگرایان را سه حوزه «سیاست خارجی، فرهنگ و قانونگرایی» می‌داند و محور اختلاف این جریان با اصلاح‌طلبان را نیز به دو بخش «فکری و تشکیلاتی» تقسیم می‌کند و با انتقاد از برخی رفتارهای تندروانه اصلاح‌طلبان در سنوات گذشته خاطرنشان می‌کند «اینکه اشاره می‌کنید ما به اصلاحات نزدیک شدیم، واقعیت این است که آنها به ما نزدیک شدند، یعنی آنها محوریت داشتند و کنشگر اصلی بودند اما اعتدال و توسعه در حاشیه بود اما اکنون اصلاح‌طلب‌ها دارند حرف‌های ما را می‌زنند و من خبر دارم که در جلسات خصوصی به ما پیغام می‌دهند که به آقای روحانی بگویید اینقدر تند نرود. آنها اکنون از ما معتدل‌تر حرکت می‌کنند.» وی درباره امکان بازگشت احمدی‌نژاد به قدرت هم معتقد است «هیچ‌کس هم نمی‌تواند سخنگو و مصداق این جریان باشد به جز شخص حقیقی محمود احمدی‌نژاد. چون در همین انتخابات اخیر، آقای سعید جلیلی شبیه‌سازی می‌شد اما دیدیم که ایشان چهار میلیون بیشتر رای نیاورد اما ویژگی‌های شخصی که احمدی‌نژاد دارد او را از بقیه سیاستمدارهای آن جریان متمایز می‌کند و همین عامل به نظرم برگ برنده‌اش بود.»

شأن کاندیداهای خبرگان حفظ شود
سخنگوی شورای نگهبان بر تاثیرناپذیری این شورا از جو‌سازی‌های رسانه‌ای تاکید کرد و توصیه‌هایی را به موافقان و مخالفان کاندیداهای خبرگان برای حفظ شأن آنها داشت. به گزارش انتخاب، نجات‌الله ابراهیمیان در پاسخ به سوالی در مورد جوسازی برخی رسانه‌ها برای تایید و ردصلاحیت کاندیداها با بیان اینکه ما فقط به قانون توجه می‌کنیم و وظیفه‌مان را بر اساس قانون انجام می‌دهیم، اظهار کرد: «اگر قرار باشد ما تابع روزنامه‌ها و جو باشیم، از وظایف قانونی‌مان باز می‌مانیم.» وی در عین حال با تاکید بر اینکه در شأن شورای نگهبان هم نیست که توجه‌اش به فضاسازی‌های مختلف باشد یا بر اساس آن بخواهد عمل کند. به پایگاه خبری جماران گفت «اعضای شورای نگهبان افرادی ملتزم به شرع و قانون اساسی هستند و بر اساس شرع، قانون اساسی و قوانین عادی اتخاذ تصمیم خواهند کرد.»
ابراهیمیان در پاسخ به سوال دیگری در مورد فضای رسانه‌ای ایجادشده در روزهای اخیر حول محور برخی کاندیداها نیز خاطرنشان کرد «این ناشی از جوزدگی است که متاسفانه از خصلت‌های ما و رسانه‌هاست؛ در حالی که بهتر است شأن کاندیداهای خبرگان را حفظ کنیم؛ نه آن نحوی که آقایان انجام دادند.» وی یادآور شد «خیلی از شخصیت‌های شناخته‌شده نامزد خبرگان اصلاً اظهارنظری در مورد خبرگان نکردند، اما ما می‌بینیم که برخی روزنامه‌ها گاهی در مورد رد یا تایید آنها بلوایی به پا می‌کنند که آنها را در حد یک شخصیت سیاسی عادی پایین می‌آورند؛ در حالی که آنها از علمای دین و فضلا هستند.»
گفتنی است روزنامه کیهان به قلم حسین شریعتمداری شنبه گذشته در یادداشتی اظهاراتی را به بیت امام و حسن خمینی نسبت داده بود که بلافاصله توسط افرادی که نام آنها در گزارش آمده بود، تکذیب شد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها