شناسه خبر : 11296 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

جنگ تبلیغاتی

اسرائیل، غزه و رسانه‌ها

قطبی‌سازی ماهیت جنگ است. برای مثال شش نفر از هر هفت اسرائیلی مخالف آتش‌بس در غزه هستند که شامل موضوع رفع حصر نیز می‌شود. فلسطینی‌ها نیز به امتیاز دادن علاقه چندانی ندارند.

ترجمه: جواد طهماسبی/اکونومیست

قطبی‌سازی ماهیت جنگ است. برای مثال شش نفر از هر هفت اسرائیلی مخالف آتش‌بس در غزه هستند که شامل موضوع رفع حصر نیز می‌شود. فلسطینی‌ها نیز به امتیاز دادن علاقه چندانی ندارند.
در اسرائیل، پوشش جنگ کنونی کاملاً جانبدارانه است. فارغ از پرسش‌هایی که پیرامون اداره جنگ وجود دارد روزنامه منحصراً لیبرال هاآرتص از آن حمایت کرده است (بعضی خوانندگان هاآرتص اشتراک خود را لغو کرده‌اند چون این روزنامه سخت عقیده دارد که کشته‌های طرف فلسطینی با طرف اسرائیلی برابر است). بیشتر اسرائیلی‌ها اخبار خود را از بولتن‌های منتشرشده از طرف خبرنگارانی می‌گیرند که سخنان سخنگویان ارتش را بازتاب می‌دهند. کارشناسان مسائل کشورهای عربی گزارش می‌کنند که یورش‌ها حماس را تضعیف می‌کند. ژنرال‌های پیشین رژیم اسرائیل پیوسته در تفسیرهایی که ارائه می‌دهند اغلب حماس را با واژه‌های اغراق‌آمیز توصیف می‌کنند.
تعداد کمی از گویندگان خبر تلویزیون اسرائیل توجهات را به آمار کشتار زیاد شهروندان فلسطینی معطوف می‌سازند. وقتی رِشِت بِت، یک ایستگاه رادیویی دولتی، با یک فلسطینی مسلط به زبان عبری مصاحبه کرد، مجری صحبت او را قطع کرد چون او درباره آمار کشتار کودکان غزه صحبت می‌کرد. مقامات اسرائیل پخش یک آگهی از طرف گروه حقوق بشری B'Tselem را که اسامی کودکان فلسطینی کشته‌شده در حملات را اعلام می‌کرد ممنوع کرد. مناخیم فریدمن، مذاکره‌کننده پیشین صلح، می‌گوید «شبکه‌های اسرائیلی تنها به بحث درباره تاکتیک‌ها (چند کیلومتر پیشروی بیشتر یا کندن سنگر) می‌پردازند به جای آنکه به راه‌های سیاسی برون‌رفت از این مناقشه بپردازند».
بخش تبلیغاتی حماس نقش خود را با ارائه تصاویر قهرمانانه و داستان‌های حماسی از مبارزان فاتح خود ادامه می‌دهد. این گروه به اسرائیلی‌ها ای‌میل و پیامک ارسال می‌کند. در یکی از آنها آمده «ما به منفجر کردن سراسر اسرائیل ادامه می‌دهیم تا بالاخره شما شرایط قانونی ما را بپذیرید». در کرانه غربی بیشتر قهوه‌خانه‌های فلسطین برنامه‌های پخش‌شده از یک شبکه تلویزیونی وفادار به محمود عباس (رئیس‌ میانه‌رو دولت خودگردان فلسطین) را نشان نمی‌دهند. در عوض ویدئوهای نظامی را از دو شبکه ماهواره‌ای حماس و نیز شبکه‌ای که از جهاد اسلامی (یکی از گروه‌های مبارز غزه) تمجید می‌کند پخش می‌کند. این شبکه تصاویر کماندوهای فلسطینی را نشان می‌دهد که به خطوط دشمن می‌تازند در حالی که سربازان اسرائیلی بزدلانه و گریان شکست می‌خورند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها