شناسه خبر : 43452 لینک کوتاه

توافق آمریکا و تایوان علیه چین

آیا داعش در افغانستان به حیات خود ادامه می‌دهد؟

مقامات کاخ سفید به‌رغم تلاش برای کاهش آسیب ناشی از کشف اسناد محرمانه در اقامتگاه و دفتر کار سابق جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا، به دلیل ارسال پیام‌های ضدونقیض با چالش جدیدی در زمینه مدیریت منسجم این جنجال مواجه شده است. به گزارش ایرنا، تارنمای هیل نوشت: دموکرات‌ها به‌رغم تلاش کاخ سفید برای نشان دادن مدیریت هماهنگ در کشف و پیام‌رسانی درباره اسناد محرمانه، فاقد واکنش‌هایی سازماندهی‌شده بوده‌اند و واکنش آنها از تشویق دولت بایدن برای همکاری با وزارت دادگستری و آرشیو ملی تا پیشنهاد برای انجام تحقیقات کنگره در این زمینه به بهانه نگرانی‌های امنیتی متفاوت بوده است. برخی دیگر نیز تصدیق کرده‌اند که کشف این اسناد به دردسر سیاسی جدیدی برای رئیس‌جمهور تبدیل شده است. این واکنش ناهماهنگ تا حدی در ارسال پیام‌های ضدونقیض از سوی کاخ سفید بازتاب یافته است. کاخ سفید ابتدا در اقدامی عجولانه هفته گذشته اعلام کرد جست‌وجوها برای کشف اسناد محرنامه «تکمیل» شده است اما چند روز بعد دولت اعلام کرد اسناد بیشتری کشف شده‌اند. مقامات کاخ سفید گفته‌اند درباره کشف اسناد، محتوا و زمان اطلاع رئیس‌جمهوری از وجود چنین اسنادی دچار محدودیت هستند. پاسخ دادن به این سوالات تا حدی بر عهده کارین ژان پی‌یر (Karine Jean-Pierre) سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید بوده که در برخی مواقع از سوی خبرنگاران به خاطر این موضوعات به چالش کشیده شده که چرا کاخ سفید در زمان کشف این اسناد در ماه نوامبر یا همزمان با اطلاع بایدن درباره آن اطلاع‌رسانی نکرده و آیا جست‌وجوهای بیشتری در راه است یا خیر. کریس کریستی فرماندار سابق جمهوریخواه در ایالت نیوجرسی، در مصاحبه با شبکه خبری ‌ای‌بی‌سی گفت: یکی از بزرگ‌ترین سوالاتی که کاخ سفید باید به آن پاسخ دهد این است که چه کسی تصمیم گرفت سال گذشته، همزمان با کشف این اسناد از سوی وکلای بایدن، از اطلاع‌رسانی به مردم جلوگیری شود. مت بِنِت (Matt Bennett) کارشناس علوم راهبردی دموکرات و موسس اندیشکده میانه‌روی راه سوم گفت احتمالاً برای کاخ سفید ناامیدکننده بوده که در خصوص اطلاعاتی که می‌تواند در اختیار مردم قرار دهد دچار محدودیت بوده است. وی معتقد است اطلاع‌رسانی کاخ سفید اوضاع را بدتر کرده و بسیاری از مقامات کاخ سفید احتمالاً همچون رسانه‌ها با تردیدهایی در خصوص این اسناد مواجه هستند. کاخ سفید مشخصاً جیمز کامر رئیس ‌جمهوریخواه جدید کمیته نظارت و پاسخگویی مجلس نمایندگان آمریکا و واکنش او به اسناد طبقه‌بندی کشف‌شده از دفتر کار سابق بایدن را هدف قرار داده و آن را با کشف اسناد از سوی پلیس فدرال از اقامتگاه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا مقایسه کرده است.

احتمال ورود هفت‌هزار جنگجوی داعش به افغانستان

به دنبال افزایش حملات گروه تروریستی داعش در افغانستان با وجود دستاوردهای اخیر نیروهای امنیتی طالبان در کشف پناهگاه‌های گروه داعش در کابل و برخی ولایات، نامه فاش‌شده فرمانده مرزی در ولایت پکتیا، حاکی از برنامه ورود بیش از هفت هزار تروریست داعشی از پناهگاه‌های خود در خاک پاکستان به افغانستان است. به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا)، در این نامه که از سوی مولوی محمد آصف ذاکر با عنوان «فرمان اطلاعاتی و کشف پرچم مرزی دوم به تمامی فرماندهان مرزی» نوشته شده، در مورد احتمال ورود هفت‌هزار جنگجوی داعش از پاکستان به افغانستان هشدار داده شده است. در نامه مذکور توضیح داده شده که دو گروه از این افراد، نیروهای نظامی به سبک کوماندو در اختیار دارند و پرچم‌های آنان سیاه است و گروه سوم فقط پرچم سیاه با خود دارد. مولوی ذاکر شمار نیروهای این سه گروه را هفت‌هزار نفر ذکر کرده که قصد دارند به صورت گروهی و انفرادی از طریق منطقه ازره ولایت لوگر، منطقه زازی آریوب ولایت پکتیا، سپینه شکه ولایت ننگرهار و منطقه علیشنگ ولایت لغمان وارد ولایات شمالی شوند. بر این اساس، وی دستور داده نیروهای اطلاعاتی و تحقیقاتی در منطقه مسوولیت خود امنیت را تامین کنند و راه‌های ورودی را به‌شدت تحت نظارت بگیرند و کسانی را که داخل می‌شوند شناسایی دقیق کنند تا جلوی این تروریست‌ها گرفته شود. این در حالی است که با وجود کشف و دستگیری برخی پناهگاه‌های داعش توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی طالبان در هفته‌های گذشته، به‌خصوص در کابل، داعش در هفته‌های اخیر حمله‌های مرگباری را در کابل انجام داد که باعث شهید و زخمی شدن ده‌ها تن از نیروهای امنیتی، کارکنان نهادهای مختلف نظامی و غیرنظامی و همچنین مردم عادی شد.

اظهارات جدید کیسینجر درباره اوکراین

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در سخنانی برای مجمع جهانی داووس گفت پس از پایان جنگ، اوکراین باید به عضویت ناتو درآمده و روسیه نیز فرصت یابد تا دوباره وارد جامعه جهانی شود. به گزارش تارنمای روزنامه دیلی میل،‌ کیسینجر که مدت‌ها باور داشت اوکراین باید بی‌طرف بماند، اذعان کرده پیوستن این کشور به ناتو نتیجه مقتضی درگیری اخیر خواهد بود. این دیپلمات کهنه‌کار ۹۹ساله پیشتر گفته بود که کلید موفقیت اوکراین همسویی با غرب یا شرق نیست، بلکه حفظ هویت خود است. سال ۲۰۱۴ وی در روزنامه واشنگتن‌پست نوشته بود: اگر اوکراین می‌خواهد باقی بماند، نباید از هیچ‌یک از طرفین جانبداری کند و باید پلی میان غرب و روسیه باشد. با این حال وزیر امور خارجه دولت نیکسون در جریان سخنرانی ویدئویی برای اجلاس داووس گفت: در شرایط فعلی ایده اوکراین بی‌طرف دیگر معنایی ندارد. وی از روسیه و کشورهای دیگر خواست که در جریان درگیری‌های اوکراین نیز به گفت‌وگو ادامه دهند. کیسینجر افزود: اوکراین باید به تلاش برای آزادسازی مناطق اشغالی ادامه داده و در همین حال مذاکرات صلح را در پیش گیرد. این دیپلمات کهنه‌کار ضمن آنکه از غرب خواست تا وارد درگیری مستقیم با روسیه نشود، بر اهمیت اجازه دادن به این کشور برای بازگشت به شبکه‌های بین‌المللی پس از حل‌وفصل جنگ تاکید کرد. وی همچنین هشدار داد آمریکا و ابرقدرت‌هایی مانند چین نباید اجازه تشدید خصومت‌ها را دهند و گفت درگیری میان کشورهای مسلح به سلاح هسته‌ای و توانمندی هوش مصنوعی می‌تواند ویرانگر باشد.

نقشه راه عربستان برای پایان جنگ یمن

خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا در گزارشی از آغاز مذاکرات محرمانه عربستان سعودی و انصارالله یمن خبر داد و مدعی شد عربستان نقشه راهی برای پایان جنگ در یمن ارائه کرده است. به گزارش این خبرگزاری، گفت‌وگوها میان ریاض و صنعا با توجه به نبود آتش‌بس رسمی از زمان پایان آتش‌بسی که با میانجی‌گری سازمان ملل اجرا شد، در سایه آرامش شکننده انجام می‌شود. یک مقام سازمان ملل متحد که نخواسته نامش فاش شود در این باره به آسوشیتدپرس، گفت: ریاض نقشه راهی را برای پایان جنگ در یمن تدوین کرده که به صورت مرحله‌ای است و مورد تایید سازمان ملل و آمریکا نیز هست و بازگشایی فرودگاه صنعا و کاهش محاصره تحمیلی بر شهر حدیده را شامل می‌شود. از سوی دیگر یک دیپلمات سعودی در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس با این ادعا که کشورش از چین و روسیه خواسته است که بر ایران و حوثی‌ها به منظور پرهیز از تشدید تنش‌ها فشار بیاورند، مدعی شد: ایران تا این لحظه از آتش‌بس اعلام‌نشده حمایت کرده است. همچنین یک مقام دولت مستعفی یمن با تاکید بر اینکه شورای ریاستی می‌ترسد که عربستان امتیازات غیرقابل قبولی را به منظور دستیابی به توافق بدهد، در عین حال گفت فعلاً باید منتظر نتیجه این مذاکرات بمانیم. مقام سازمان ملل متحد به آسوشیتدپرس گفت: این فرصتی برای پایان دادن به جنگ است، اگر آنها با حسن نیت مذاکره کنند و مذاکرات شامل سایر طرف‌های یمنی نیز شود. در همین باره، یکی از مقام‌های دولت نجات ملی یمن شرکت‌کننده در مذاکرات به این خبرگزاری گفت سعودی‌ها قول داده‌اند همه حقوق‌ها را پرداخت کنند، اما دیپلمات سعودی اعلام کرد پرداخت حقوق نظامیان مشروط به پذیرش تضمین‌های امنیتی از جمله ایجاد منطقه حائل از سوی حوثی‌هاست. این دیپلمات سعودی اضافه کرد: حوثی‌ها همچنین باید محاصره تعز، سومین شهر بزرگ یمن را بردارند.

توافق آمریکا و تایوان برای تعمیق همکاری

سناتور آمریکایی و وزیر خارجه تایوان برای همکاری قوی‌تر میان دو طرف ابراز امیدواری کردند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «تاد یونگ» یکی از سناتورهای آمریکایی از ۱۶ تا ۱۸ ژانویه سال جاری میلادی به تایوان سفر کرده بود و با تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری آن و جوزف وو، وزیر خارجه تایوان دیدار و گفت‌وگو داشت و به تبادل نظرات درباره امنیت، تجارت و مسائل اقتصادی پرداخت. وزارت خارجه تایوان اعلام کرد: این سناتور آمریکایی و وزیر خارجه تایوان بر نقش اساسی تایپه در امنیت منطقه و اقتصاد جهانی در این برهه سخت ژئوپولیتیک تاکید کرده و خواستار شراکت قوی‌تر بین دو طرف شدند. اوضاع پیرامون تایوان پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا در اوایل آگوست ۲۰۲۲ پرتنش شد. پکن این سفر را محکوم کرده و آن را ژست حمایت از جدایی‌طلب دانست و در نهایت رزمایش‌هایی بزرگ را پیرامون این جزیره برگزار کرد. کشورهایی مانند فرانسه، آمریکا و ژاپن از آن زمان هیات‌هایی را به تایوان اعزام کرده‌اند که باعث افزایش تنش‌ها در تنگه تایوان شده است. تایوان از ۱۹۴۹ از سرزمین اصلی چین مستقل شده است. پکن این جزیره را یکی از استان‌های خود می‌داند و مخالف هرگونه ارتباط رسمی کشورهای خارجی با تایپه است و می‌گوید تمامیت ارضی چین بر این جزیره غیرقابل‌مناقشه است. 

♦♦♦

ایرنا: به نقل از خبرگزاری تاس، گزارش‌ها حاکی است جمهوری آذربایجان بار دیگر ارسال گاز ارمنستان به منطقه قره‌باغ را مختل کرده است. گفته می‌شود باکو این اقدام را از طریق ایجاد اختلال در عملیات خط لوله انتقال گاز از ارمنستان به قره‌باغ انجام داده و از باقیمانده گاز در لوله‌های انتقال استفاده می‌کند.

ایسنا: دنیس موناستیرسکی، وزیر کشور اوکراین، به همراه معاونش در سانحه سقوط بالگرد در نزدیکی کی‌یف کشته شدند. یک مقام اوکراینی اعلام کرد که یک بالگرد در نزدیکی یک مدرسه در حومه کی‌یف سقوط کرده که در میان تلفات آنها نام وزیر کشور و معاون وی نیز دیده می‌شود. بر اساس گزارش‌ها در این حادثه ۱۸ نفر از جمله دو کودک بر اثر سقوط این بالگرد اوکراینی کشته و دست‌کم ۲۶ نفر زخمی شدند.

ایلنا: در سایه تنش جدید در روابط اردن و رژیم صهیونیستی به علت جلوگیری تل‌آویو از ورود سفیر اردن به مسجدالاقصی در شهر اشغالی قدس، دادگاهی در اردن سفارت رژیم صهیونیستی در امان را به پرداخت نیم‌میلیون دلار به خاطر تیراندازی نگهبان سفارت این رژیم به یک راننده اردنی محکوم کرد.

ایرنا: آرک روته، نخست‌وزیر هلند، در سفر به واشنگتن طی اظهاراتی با بیان اینکه روسیه به عنوان بزرگ‌ترین کشور جهان، همواره بخشی از اروپا باقی می‌ماند، گفت: در صورتی که مذاکرات صلح با موفقیت همراه شود، باید به نحوی روابط را با روسیه احیا کرد.

ایسنا: استرالیا خرید ۴۰ فروند بالگرد نظامی بلک‌هاوک از آمریکا به ارزش حدود 8 /2 میلیارد دلار استرالیا معادل 96 /1 میلیارد دلار آمریکا را که در ماه اگوست سال گذشته میلادی با دولت آمریکا نهایی کرده بود تایید کرد.

ایلنا: توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد، گفت: ترکیه باید به جای مانع‌تراشی، روند پیوستن استکهلم به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را سرعت بخشد.

فارس: پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، سه‌شنبه هفته گذشته به شبکه المیادین لبنان گفت که واشنگتن انجام هیچ‌گونه عملیات نظامی در شمال سوریه را تایید نمی‌کند.

ایرنا: جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه انگلیس، اعلام کرد که لندن تصمیم گرفته است، تسلیحات سنگین از جمله تانک به اوکراین ارسال کند زیرا باید «پیام واقعاً واضحی» به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه درباره حمایت بین‌المللی از کی‌یف بدهد.

♦♦♦

مهم‌ترین پیروزی روسیه در ماه‌های اخیر

اعتماد نوشت: چرا تصرف سولدار مهم‌ترین پیروزی روسیه در ماه‌های اخیر است؟ شهر سولدار در 20کیلومتری شمال باخموت قرار دارد. روسیه برای هفته‌ها در تلاش بود تا شهر باخموت را تصرف کند. شهر باخموت موقعیت بسیار استراتژیکی دارد و کارشناسان نظامی می‌گویند هر کدام از طرف‌ها که این شهر را در اختیار داشته باشد، بر دو بزرگراه اصلی استان دونتسک تسلط می‌یابد و مسیر بسیار آسان‌تری برای اجرای عملیات‌های آفندی در اختیار خواهند داشت. روسیه امیدوار است با تصرف شهر سولدار بتواند محاصره باخموت را تکمیل کند و بار دیگر به پیشروی در استان دونتسک ادامه دهد.

 

سیاست امنیتی اروپا در سال 2023

هم‌میهن نوشت: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو در حال بررسی پذیرش سوئد و فنلاند به اعضای خود در سال 2023 است که احتمالاً پس از انتخابات ترکیه در ماه ژوئن رخ می‌دهد. این امر بخش اسکاندیناوی ائتلاف را تقویت می‌کند، با اینکه اعضای ناتو می‌خواهند مطمئن شوند که بحثی درباره شمال-جنوب بودن کشورها در داخل ائتلاف شکل نخواهد گرفت. شاهد اجرای تعهداتی خواهیم بود که در جولای 2023 در نشست ناتو شکل خواهند گرفت که برای برقراری امنیت کشورهای متحد در بخش شرقی ناتو ضروری‌اند. احتمالاً فرانسه نیز به‌دنبال راه‌هایی برای توصیف بیشتر جامعه سیاسی اروپایی مورد نظرش خواهد بود.

 

خیز صدر برای بازگشت به میدان سیاست

شرق نوشت: مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق از طریق پیامی که فرستاد، نشان داد که تلاش می‌کند بار دیگر به روند سیاسی بازگردد و فعالیت سیاسی خود را مجدداً بعد از یک دوره وقفه از سر بگیرد که این امر برگرفته از نگرانی او از تحرکات چارچوب هماهنگی است و نیز فرصتی که خود صدر به چارچوب هماهنگی داد. به نوشته المانیتور، تحرکات صدر برای بازگشت به روند سیاسی همزمان با اخباری مبنی بر وجود اختلافات در داخل حزب الدعوه به رهبری نوری المالکی و نیز اختلافات در چارچوب هماهنگی است و با هدف بهره‌برداری از این تنش‌هاست.

 

بررسی قطرگیت ادامه دارد

ایسنا نوشت: قطرگیت ماجرای مربوط به بازداشت چهار عضو پارلمان اروپا به اتهام فساد، پولشویی و دریافت رشوه است که به عقیده ناظران، عمق پایبندی سیاستمداران غربی به شعار شفافیت و مبارزه با فساد را آشکار می‌کند. هفته گذشته پارلمان اروپا روند رسمی لغو مصونیت دو نماینده دیگر را که مظنون به تخلف در «قطرگیت» شده‌اند نیز آغاز کرده است. درخواست برای لغو مصونیت کوزولینو در حالی است که وی تا روز جمعه رئیس هیات پارلمانی بود که با منطقه مغرب عربی همکاری می‌کرد که شامل مراکش هم می‌شود؛ کشوری که گفته می‌شود برای تاثیرگذاری بر تصمیمات اتحادیه اروپا به سیاستمداران رشوه داده است.