شناسه خبر : 43320 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بحرین، کرانه باختری دوم

تاثیرات جدید جنگ اوکراین و روسیه بر اروپا چیست؟

منابع خبری از نقشه جدید رژیم صهیونیستی در بحرین برای خرید خانه با به‌کارگیری دلال‌ها به منظور اجرای پروژه‌های شهرک‌سازی در شهر منامه پایتخت این کشور جهت اسکان هرچه بیشتر صهیونیست‌ها خبر دادند. پایگاه خبری «مرآه البحرین» اعلام کرد: برخی از بحرینی‌های ساکن شهرک «عیسی» و منطقه «سار» تماس‌هایی از سوی دلالان جهت خرید خانه‌هایشان به قیمت‌های بالا دریافت کرده‌اند؛ به گونه‌ای که این دلالان به هر یک از مالکان بحرینی مبلغ ۵۰۰ هزار دینار برای خرید خانه‌اش پیشنهاد داده‌اند. این پایگاه افزود: این دلالان که برخی از آنان دارای تابعیت کشورهای عربی همچون مصر هستند، با شماری از شهروندان بحرینی تماس گرفته و به آنان پیشنهاد مبالغ بسیار هنگفتی دادند و پس از بررسی به‌عمل‌آمده در مورد ماهیت مشتریان، دلالان گفتند که خرید به نفع یکی از شرکت‌هاست و یکی از دلالان اعتراف کرد که مشتریان نهایی این خانه‌ها، یهودیان هستند. یک شهروند بحرینی در تماس صوتی به نقل از یکی از دوستان خود گفت که یکی از دلالان تاکید داشت که یهودیان مناطقی را به‌طور کامل به هر قیمت که شده، خریداری خواهند کرد. 

این تحولات پس از آن صورت می‌گیرد که در ماه جولای گذشته فاش شد که حکومت حاکم آل‌خلیفه در بحرین به‌طور رسمی طرحی دارد که بر اساس آن می‌خواهد منطقه قدیمی شهر منامه پایتخت بحرین را یهودی‌سازی کند. به نوشته مرآه البحرین، حکومت آل خلیفه با همکاری طرف‌های یهودی به عنوان حامیان مالی یهودی‌سازی منامه در نظر دارد که تقریباً ۴۰ درصد محله‌های قدیمی پایتخت را به معابر و ساختمان‌ها و نمادهای یهودی تبدیل کند که از باب البحرین آغاز شده و با گذر از خیابان المتنبی تا کنست یهودی را دربر می‌گیرد. این پایگاه افزود: طرح یهودی‌سازی منامه در نظر دارد یک محله یهودی با نمادهای یهودی برپا کند که اولین نشانه‌های آن از ساخت یکی از هتل‌های جدید در نزدیکی ناحیه باب البحرین در حال هویدا شدن است و این محله در آینده تا خیابان امام حسین (ع) و قلعه پلیس ادامه خواهد یافت. آیت‌الله شیخ عیسی قاسم مرجع تقلید شیعیان بحرین پیشتر با صدور بیانیه‌ای صحت خبر یادشده را تایید کرده و طی آن فروش منزل یا زمین به یهودیان را حرام اعلام کرد.

اعدام بی‌صدا در کره شمالی

روزنامه ژاپنی گزارش کرد به نظر می‌رسد وزیر امور خارجه سابق کره شمالی سال گذشته اعدام شده باشد. به گزارش ایرنا از روزنامه یومیوری شیمبون، این رسانه ژاپنی در گزارشی از احتمال اعدام شدن «ری یونگ هو» وزیر امور خارجه سابق کره شمالی در سال گذشته خبر داد. چندین منبع آگاه به روزنامه یومیوری شیمبون گفتند به نظر می‌رسد وی حدود تابستان تا پاییز سال گذشته اعدام شده باشد. بر اساس این گزارش احتمالاً چهار یا پنج مقام رسمی از وزارت امور خارجه کره شمالی همزمان با اعدام ری یونگ هو، اعدام شده باشند. این گزارش همچنین افزود، ممکن است برخی مسائل نامشخص مرتبط با سفارت کره شمالی در انگلیس دلیل این اعدام‌ها باشد. تمامی این افراد از جمله وزیر امورخارجه سابق در ماموریتی دیپلماتیک مشغول به خدمت بودند. وزارت اتحاد دو کره نیز اعلام کرد از این اخبار آگاه و مشغول بررسی اطلاعات مرتبط با این موضوع است. ری یونگ هو در سال ۲۰۱۶ به عنوان دیپلمات عالی‌رتبه منصوب شد و نقشی کلیدی در مذاکرات سال ۲۰۱۸ و اجلاس سال ۲۰۱۹ میان دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی ایفا کرد. باوجود این اجلاس هانوی سال ۲۰۱۹ بدون هیچ توافقی به پایان رسید. در سال ۲۰۲۰ ری یونگ هو مقام سیاسی کنار رفت.

دفاع انگلیس از اوکراین

ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس در تداوم سیاست‌های ماجراجویانه و جنگ‌طلبانه لندن، به ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گفت که او می‌تواند در بلندمدت روی حمایت انگلیس در جنگ با روسیه حساب کند. به گزارش ایرنا، دفتر نخست‌وزیر انگلیس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که رهبران دو کشور در گفت‌وگوی تلفنی در مورد آخرین تحولات جنگ در اوکراین رایزنی کردند. سوناک در این تماس ادعا کرد که تلاش‌های لندن برای ارسال تجهیزات نظامی بیشتر به اوکراین در هفته‌ها و ماه‌های آینده برای تضمین پیروزی این کشور مقابل روسیه جریان دارد. وی به نشست ماه گذشته رهبران کشورهای حامی اوکراین (Joint Expeditionary Force) اشاره کرد و افزود که طرف‌های مشارکت‌کننده در این نشست به تلاش برای ارسال تجهیزات نظامی مورد نیاز کی‌یف ادامه می‌دهند. انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضدروس، ارسال تسلیحات نظامی و اعمال تحریم علیه روسیه به تنش و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تاکنون بیش از یک‌هزار و ۱۰۰ شهروند روس و بیش از ۱۰۰ سازمان دولتی روسیه را تحریم کرده است. جنگ در اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو-کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. رئیس‌جمهور روسیه شهریورماه گذشته برای انجام مذاکرات صلح با کی‌یف اعلام آمادگی کرد و از اوکراین خواست خصومت را کنار بگذارد. اما زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین تحت القائات مقام‌های جنگ‌طلب غرب عنوان کرد که زمانی آماده مذاکره است که رئیس‌جمهور دیگری در روسیه به قدرت برسد. این در حالی است که وزیر امور خارجه انگلیس هم در تداوم رویکرد ضدروسی غرب، پیرامون مذاکرات صلح با مسکو هشدار داد و ادعا کرد که روسیه ممکن است از این فرصت برای ترمیم قوای نظامی و گسترش حملات خود به اوکراین استفاده کند.

شکست مک‌کارتی

کوین مک‌کارتی نماینده ارشد جمهوریخواهان آمریکا در دور اول انتخابات روز سه‌شنبه هفته گذشته مجلس نمایندگان که ریاست این مجلس را مشخص می‌کند، نتوانست آرای لازم را به دست آورد و برای اولین‌بار در یک قرن گذشته این مجلس نتوانست در دور اول یک رئیس انتخاب کند. به گزارش ایسنا جمهوریخواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای در ماه نوامبر ۲۰۲۲ توانستند ۲۲۲ کرسی کسب کنند و اکثریت مجلس نمایندگان را به دست آورند. در این انتخابات دموکرات‌ها ۲۱۲ کرسی به دست آوردند. برای انتخاب رئیس مجلس در مجموع ۲۱۸ رای موافق لازم است. این در حالی است که در دور اول انتخابات که امروز سه‌شنبه برگزار شد، هفت نماینده جمهوریخواه به کاندیدای دیگر از جمله اندی بیگز رای دادند. این اولین بار در یک قرن گذشته است که مجلس نمایندگان آمریکا نتوانسته است در دور اول یک قانونگذار را به عنوان رئیس انتخاب کند. مک‌کارتی پیش از برگزاری انتخابات اعلام کرده بود که حدود ۲۰ جمهوریخواه با ریاست او مخالف هستند. کوین مک‌کارتی رهبر جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا برای تصاحب صندلی ریاست و جلب حمایت‌ها، با قانونگذاران زیادی گفت‌وگو کرده و حتی حاضر به ارائه امتیازات فوق‌العاده‌ای شده است تا بتواند بر صندلی ریاست مجلس نمایندگان آمریکا تکیه بزند. تعداد انگشت‌شماری از قانونگذاران جمهوریخواه به صورت علنی مخالف مک‌کارتی هستند اما اعضای ارشد تیم او گفته‌اند که به نتیجه تلاش‌های مک‌کارتی خوش‌بین هستند.

درخواست برای استقلال اروپا

امانوئل مکرون با بیان اینکه اروپا نیاز به استراتژی خاص مستقل از آمریکا دارد ابراز امیدواری کرد سیاست‌های اقتصادی اروپا مستقل باشد. به گزارش آناتولی، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در یک کنفرانس خبری مشترک پیش از دیدار با اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد در پاریس، گفت که بحث او بر وضعیت اقتصادی اروپا متمرکز خواهد بود. مکرون همچنین به خبرنگاران گفت: نظر من این است که سیاست اقتصادی ما باید پاسخگوی نیازهایمان و مستقل از سیاست‌های آمریکا باشد. رئیس‌جمهور فرانسه بر نیاز به حفاظت از شبکه صنعتی یکپارچه اروپا تاکید کرد و افزود: نیاز به ایجاد شغل، افزایش فضای رقابتی و تولید انرژی داریم.

چرخش به سمت آفریقا

آگوستا داسیلوا کونا (Augusto da Silva Cunha) سفیر آنگولا در مسکو، در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک از گرایش غرب برای همکاری با آفریقا سخن گفت. سفیر آنگولا در روسیه درباره اوضاع ناشی از درگیری بین روسیه و اوکراین گفت: کشورهای غربی اکنون به معنای واقعی به سمت کشورهای آفریقایی از جمله آنگولا گرایش یافته‌اند تا همکاری اقتصادی با این منطقه را گسترش دهند. ما و کشورهای غربی هر دو می‌دانیم که منابع طبیعی فراوانی در آفریقا وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: آنگولا و دیگر کشورهای آفریقایی به‌طور مکرر برای شرکت در مجامع مختلف مانند مجمع تجاری آمریکا و آفریقا، اجلاس سران آفریقا-فرانسه، مجمع همکاری چین-آفریقا و... دعوت می‌شوند. این نشان می‌دهد که منابع لازم برای بقای بیشتر در آفریقا وجود دارد. اسپوتنیک نوشت: آنگولا بعد از نیجریه و موزامبیک یکی از بزرگ‌ترین ذخایر گاز را در آفریقا دارد. ذخایر گازی این کشور به میزان ۳۰۸ میلیارد مترمکعب است و این کشور همچنین از ذخایر قابل توجه نفت به میزان تقریبی هفت میلیارد دلار برخوردار است. ولادیمیر تاراروف (Vladimir Tararov) سفیر روسیه در آنگولا در ماه می ۲۰۲۲ گفت به‌رغم طرح‌های دیپلمات‌های اروپایی، آنگولا هنوز نمی‌تواند جایگزینی برای گاز روسیه برای اروپا باشد زیرا فاقد زیرساختارهای لازم است. کشورهای غربی به دنبال عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین در ۲۴ فوریه، تحریم‌های جامعی را علیه این کشور اعمال کردند. اتحادیه اروپا متعهد شده‌ است به وابستگی کشورهای این منطقه به ذخایر انرژی روسیه پایان دهد. 

♦♦♦

ایرنا: خلوص آکار، وزیر دفاع ترکیه گفت که مذاکرات سه‌جانبه میان این کشور، روسیه و سوریه ادامه خواهد داشت و آنکارا امیدوار است که این امر روند معقولی را طی کند.

ایسنا:  آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان با بدبینی نسبت به پایان جنگ اوکراین در آینده نزدیک، گفت که تنها ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه می‌تواند به این جنگ خاتمه دهد و نشانه اندکی وجود دارد که به‌رغم تمام تلاش‌های بین‌المللی، پوتین به این زودی قصد پایان جنگ را داشته باشد.

ایلنا: شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» آمریکا در توئیتر خود آورده، طبق نظرسنجی «انجمن روانشناسی آمریکا» نزدیک به ۷۰ درصد از آمریکایی‌ها نگران‌اند، بحران روسیه و اوکراین به جنگ هسته‌ای منجر شود. سرویس رصد یک‌خطی، محتواهای برگزیده پژوهشی از شبکه‌های اجتماعی خارجی و داخلی را به صورت کوتاه منتشر می‌کند.

فارس: گیلرمو لاسو رئیس‌جمهور اکوادور، گفت که این کشور قرارداد تجارت آزاد با چین را امضا کرده است؛ توافقی که انتظار می‌رود صادرات اکوادور را افزایش دهد و رشد بخش صنعتی این کشور آمریکای جنوبی را تقویت کند.

ایسنا: ملا بخت رحمان  وزیر راه‌آهن طالبان در افغانستان با هدف پیشبرد طرح کریدور ریلی سفر رسمی به پاکستان انجام داده، این در حالی است که روابط دو همسایه طی ماه‌های اخیر به شدت تحت تاثیر معضل تروریسم، ناامنی در مرزها و افزایش بی‌اعتمادی متقابل قرار گرفته است.

ایرنا: «مائو نینگ» سخنگوی وزارت امورخارجه چین پس از اتهام آمریکا درباره عدم شفافیت چین درباره همه‌گیری ویروس کرونا گفت کشورش اطلاعات و داده‌ها درباره این همه‌گیری را با روشی مسوولانه با جامعه جهانی در میان گذاشته است. وی در ادامه از تمامی کشورها درخواست کرد از سیاسی کردن این اپیدمی خودداری کنند و در ادامه افزود پکن به بهبود ارتباطات با دنیا تمایل دارد.

تسنیم: کارین ژان پی‌یر سخنگوی کاخ سفید گفت که ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی در حال برنامه‌ریزی برای پاسخ و واکنش موثر به استفاده احتمالی کره شمالی از سلاح هسته‌ای هستند. جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و یون سوک یول رئیس‌جمهور کره جنوبی از تیم‌های خود خواسته‌اند تا برای یک پاسخ و واکنش هماهنگ و موثر به طیف وسیعی از احتمالات از جمله استفاده کره شمالی از یک سلاح هسته‌ای برنامه‌ریزی کنند.

♦♦♦

اردوغان نامزد دریافت جایزه صلح نوبل

شرق نوشت: مصطفی سنتوپ، رئیس پارلمان ترکیه، اعلام کرد: «اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه را به دلیل تلاش‌هایش در راه برقراری صلح بین روسیه و اوکراین برای دریافت جایزه صلح نوبل نامزد کرده‌ام. این درخواست خود من است. درخواست‌هایی از کشورهای دیگر نیز مطرح خواهد شد.»‌ اردوغان اخیراً پس از گفت‌وگوی تلفنی خود با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، اعلام کرد آنکارا برای پشت سر گذاشتن ماه‌های زمستان سخت، به کی‌یف کمک‌های بشردوستانه تحویل خواهد داد. طرف اوکراینی نیز از اردوغان برای دادن پناه به کودکان اوکراین و ارائه صدها ژنراتور برای شهرهای این کشور تشکر کرد.

 

ماجرای اروپا و قطر گیت

اعتماد نوشت: پارلمان اروپا در جدیدترین اقدام خود در جهت رسیدگی به پرونده رسوایی موسوم به «قطر گیت» اعلام کرد که قصد دارد مصونیت قضایی دو نماینده دیگر پارلمان اروپا را لغو کند. بر این اساس و بنا به درخواست مقامات قضایی بلژیک، روبرتا ماتسولا رئیس پارلمان اروپا فوراً روند تعلیق مصونیت قضایی قانونی این دو نماینده را آغاز کرد. رسوایی موسوم به «قطر گیت» در دسامبر ۲۰۲۲ همزمان با دستگیری اوا کایلی، نماینده یونانی‌تبار پارلمان اروپا خبرساز شد. خانم کایلی به دریافت مبالغ هنگفت برای پیشبرد منافع قطر و مراکش در پارلمان اروپا متهم است. 

 

حذف رقیب مادورو

هم‌میهن نوشت: سه سال بود که خوان‌گوایدو، رهبر اپوزیسیون و رئیس پارلمان ونزوئلا تلاش می‌کرد انتخابات جدیدی را برگزار کند و نیکلاس، رئیس‌جمهور سوسیالیست این کشور آمریکای لاتین را برکنار کند. اما جمعه گذشته، عده‌ای از سیاستمداران که زمانی از گوایدو حمایت می‌کردند به حذف مهندس 39ساله و جایگزینی دولت موقتش که مورد حمایت آمریکا بود با کمیته‌ای برای نظارت بر انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری سال آینده و حفاظت از دارایی‌های دولت در خارج از کشور رای دادند. 

 

حرکت به سوی نظام چندقطبی

فرهیختگان نوشت: دست‌وپا زدن آمریکا در باتلاق دو کشور عراق و افغانستان و صرف هزینه‌ها به‌جای اقتصاد در جنگ، فرصت بی‌نظیری برای رقبای آمریکا همچون چین فراهم کرد تا از این دوره تنفس به بهترین شکل استفاده کند. دو دهه پس از پایان جنگ، هم ابرقدرتی نظامی آمریکا و هم هژمونی‌اش به چالش کشیده شد. آن نظم تک‌قطبی آمریکایی که پس از فروپاشی شوروی پدید آمده بود، نفس‌های آخرش را می‌کشد تا جهان به سمت یک نظم چندقطبی پیش برود.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها