شناسه خبر : 42235 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

زمستان سرد اروپایی

آیا بحران سیاسی در عراق پایان می‌یابد؟

به گزارش ایرنا،‌ هفته گذشته دیدار سران چارچوب هماهنگی شیعی در خانه العبادی ادامه داشت. برخی منابع سیاسی عراقی در گفت‌وگو با رسانه‌های عراقی اعلام کردند در این دیدار در مورد آخرین تحولات عراق بحث و گفت‌وگو شد. همچنین دومین نشست رهبران سیاسی عراق با عنوان «گفت‌وگوی ملی»، بدون حضور جریان صدر برگزار شد و حاضران در بیانیه پایانی این نشست بر لزوم آرام کردن اوضاع، فعال‌سازی نهادها و طی مراحل قانون اساسی تاکید و بار دیگر از جریان صدر برای گفت‌وگو و حل‌وفصل اختلاف نظرها دعوت کردند. رهبران سیاسی عراق در این بیانیه تاکید کردند که تحولات اوضاع سیاسی و اختلافات ناشی از آن، همه را ملزم به حفظ ثبات، حفاظت از کشور در برابر بحران‌ها، حمایت از تلاش‌ها برای آرام کردن کشور، جلوگیری از تشدید تنش و خشونت و همچنین در پیش گرفتن گفت‌وگوی ملی می‌کند. در این جلسه تصمیم گرفته شد که یک تیم فنی متشکل از احزاب مختلف سیاسی تشکیل شود تا دیدگاه‌ها و ایده‌های مشترک در مورد نقشه راه عراق را به سرانجام برساند و برای رسیدن به انتخابات زودهنگام و تحقق الزامات آن با بازنگری در قانون و کمیساریای عالی انتخابات، دیدگاه‌های طرف‌های مختلف را به یکدیگر نزدیک کنند. در بیانیه پایانی نشست رهبران سیاسی عراق بار دیگر از جریان صدر دعوت کردند که در گفت‌وگوهای ملی شرکت کند تا مسائل مورد اختلاف بررسی و راه‌حلی برای آنها ایجاد شود. در پایان این نشست نیز بر لزوم تحقق اصلاحات در ساختار دولت عراق و توجه به خواسته‌ها برای رفع هرگونه عدم تعادل در چارچوب‌های سیاسی یا اداری از طریق قانونگذاری لازم و برنامه‌های موثر دولتی با همکاری همه احزاب سیاسی تاکید شد. دور نخست این نشست اواسط مردادماه گذشته و به دعوت الکاظمی با حضور همه جریان‌های سیاسی عراق به جز جریان صدر برگزار شده بود.

دلخوری جانسون از پایان دوران نخست‌وزیری

ایرنا گزارش داد، بوریس جانسون که مقابل دفتر نخست‌وزیری سخنرانی می‌کرد مخالفان خود در داخل حزب حاکم محافظه‌کار را متهم کرد که برای برکناری او قوانین را تغییر دادند. او سپس خود را «موشک تقویت‌کننده‌ای» توصیف کرد که وظیفه خود را به عنوان نخست‌وزیر انجام داده است. جانسون با مروری بر دستاوردهای دولتش در تکمیل روند خروج از اتحادیه اروپا، توزیع واکسن در همه‌گیری کرونا و پاسخ به جنگ اوکراین افزود که زمان حمایت از نخست‌وزیر جدید فرا رسیده است. او رئیس‌جمهوری روسیه ولادیمیر پوتین را به دلیل افزایش هزینه‌های انرژی مقصر دانست و گفت می‌داند خانم تراس و دولت او «هر کاری که بتوانند برای عبور از این بحران انجام خواهند داد». انتخابات برای تعیین نخست‌وزیر جدید پس از کناره‌گیری بوریس جانسون از قدرت در تاریخ ۱۶ تیرماه ۱۴۰۱ آغاز شد. ۲۱ تیرماه هشت چهره کلیدی حزب محافظه‌کار با حمایت دست‌کم ۲۰ تن از اعضای حزب، به فهرست نامزدهای انتخاباتی راه پیدا کردند. در نخستین رای‌گیری ناظم زهاوی، وزیر دارایی و جرمی هانت، رئیس کمیته پارلمانی بهداشت انگلیس آرای کافی را برای شرکت در مرحله بعدی رقابت‌ها کسب نکردند. در ادامه سوئلا بریورمن دادستان پیشین انگلیس، تام توگندهات رئیس کمیته پارلمانی امور خارجی، کِمی بادنوک معاون پیشین نخست‌وزیر در امور زنان و پنی موردانت وزیر اسبق دفاع به ترتیب از شرکت در رقابت‌ها حذف و ریشی سوناک و لیز تراس به مرحله پایانی صعود کردند.

تامین مایحتاح زمستانی

به گزارش روزنامه اشپیگل اعضای ناتو در تلاش برای تامین مایحتاج زمستانی نیروها در اوکراین، از جمله لباس نظامی و تجهیزات اردوگاه‌های صحرایی، مجبور به استفاده از آخرین ذخایر و ضعیف‌ترین منابع خود شده‌اند. کی‌یف، ظاهراً از ناتو خواسته به فوریت تجهیزات لازم را قبل از آغاز فصل سرما در اختیار این کشور قرار دهد. اشپیگل نوشت: «الکسی رزنیکف» وزیر دفاع اوکراین در نامه‌ای به «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو در اواخر ماه ژوئیه از این ائتلاف نظامی خواست چادرهای صحرایی ضد سرما را به همراه پوشاک مناسب برای ۲۰۰ هزار سرباز این کشور تهیه کند. به نوشته این رسانه آلمانی، وزیر اوکراینی خواسته است هرچه سریع‌تر این تجهیزات و یونیفورم‌ها به اوکراین منتقل شوند. در گزارشی که تارنمای راشاتودی به نقل از اشپیگل منتشر کرده آمده است:  به دنبال این درخواست برخی از کشورهای ناتو در انبارهای خود به دنبال تهیه لوازم مورد نیاز بوده‌اند. ناتو تایید کرده که با تعدادی از اعضا در این زمینه تماس گرفته است. طبق گزارش‌های نقل‌شده از سوی اشپیگل، تاکنون آمریکا و کانادا به همراه سوئد و فنلاند -که هنوز به ائتلاف ملحق نشده‌اند- وعده داده‌اند ۵۰ درصد نیاز اوکراین در این زمینه را تامین کنند. اشپیگل نوشت: با این حال، مقامات نظامی کشورهای مختلف ناتو معتقدند ذخایر این کشورها باید برای تامین نیازهای ارتش ملی آنها محفوظ بماند. به این ائتلاف نظامی پیشنهاد شده با استفاده از صندوق اعتباری ناتو به ارزش ۴۰ میلیون دلار، یونیفورم‌ها و تجهیزاتی را که به کی‌یف منتقل می‌کنند، جایگزین کنند. آلمان از قرار قصد دارد به این تلاش ناتو ملحق شود اما این کشور خود با تامین تجهیزات نیروهایش مواجه است. وزیر دفاع آلمان گفته است برلین می‌تواند با ارسال تجهیزات اردوگاه‌های صحرایی و یونیفورم، «کمک مهمی» به نیروهای دفاعی اوکراین در آستانه فصل زمستان بکند. بر اساس گزارش اشپیگل، ارتش آلمان «نسبتاً منتقد» ایده تحویل تجهیزات به اوکراین است. لامبرشت خود قبلاً بارها گفته است که نیروهای  مسلح آلمانی (بوندس ور) درباره کمک‌های تسلیحاتی خود با محدودیت‌هایی مواجه است.

هشدار مکرون به مردم فرانسه

به گزارش ایسنا، امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه هفته گذشته پس از گفت‌‌وگویی تلفنی با اولاف شولتس صدراعظم آلمان، در نشستی خبری خطاب به مردم کشورش به تشریح بحران پیش‌روی کشورهای اروپایی در مورد تامین سوخت در فصل زمستان پیش‌رو پرداخت. وی با تاکید بر لزوم صرفه‌جویی در انرژی به شکل استفاده کمتر از معمول از کولرهای گازی و نیز وسایل گرمایشی، از مردم خواست برای جلوگیری از جیره‌بندی برق ۱۰ درصد مصارف خود را کم کنند و گفت: راه‌حل در دستان ماست. مکرون با اشاره به اینکه فرانسه باید خود را برای قطع کامل گاز روسیه آماده کند، گفت: در چندماه سهم گاز روسیه در ترکیب منابع انرژی کشور از ۵۰ درصد به ۹ درصد کاهش یافته است. رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین از برنامه دولت برای تحویل گاز بیشتر به آلمان در ازای دریافت برق خبر داد و گفت: ساده بگویم که آلمان به گاز ما و ما به برق تولید کشور اروپایی دیگری به ویژه آلمان نیاز داریم. ما قرار است اتصالات گاز را نهایی کنیم تا در صورت نیاز و به منظور همبستگی بتوانیم گاز را به آلمان تحویل دهیم (...). از طرف دیگر، برلین در شرایطی است که می‌تواند برق بیشتری تولید کند و در دوره اوج مصرف به دست ما برساند. مکرون همچنین موضع فرانسه را در مورد اصلاح احتمالی بازار عمده‌فروشی برق در اروپا ارائه کرد و گفت به اتفاق آلمان طرفدار اجرای طرح «سازوکار مشارکت اروپایی» است. وی از موافقت خود با طرحی خبر داد که بر مبنای آن اتحادیه اروپا پرداخت سهمی را به اپراتورهای انرژی که با افزایش ناگهانی و قابل توجه برق از عمده‌فروشی آن به این قاره، «سودهای ناروا» به دست آورند، تحمیل کند.

همکاری کره شمالی با روس‌ها

به گزارش آسوشیتدپرس، یک مقام آمریکایی که خواست نامش بیان نشود، گفت، این واقعیت که روسیه به کشور منزوی کره شمالی روی می‌آورد، نشان می‌دهد که «ارتش روسیه همچنان از کمبود شدید سلاح در اوکراین رنج می‌برد. بخشی از کنترل‌ها و تحریم‌های صادراتی علت این امر است». مقامات اطلاعاتی را ایالات متحده بر این باورند که روس‌ها می‌توانند در آینده به دنبال خرید تجهیزات نظامی اضافی از کره شمالی باشند. این یافته‌های اطلاعاتی را اولین‌بار نیویورک‌تایمز گزارش کرد. این گزارش‌ها پس از آن اعلام شد که دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا اخیراً ادعا کرد ارتش روسیه در مردادماه پهپادهای ساخت ایران را برای استفاده در میدان نبرد در اوکراین تحویل گرفته است. آسوشیتدپرس ادعا کرد، روسیه طی چند روز گذشته هواپیماهای بدون سرنشین مهاجر-۶ و شاهد را به عنوان بخشی از آنچه دولت بایدن می‌گوید احتمالاً از برنامه روسیه برای دستیابی به صدها پهپاد ایرانی به منظور بهره‌گیری در اوکراین، استفاده کرده است. کره شمالی به دنبال تقویت روابط با روسیه است و آمریکا را مسوول بحران اوکراین می‌داند. این کشور «سیاست هژمونیک» غرب را به عنوان عامل اقدام نظامی روسیه در اوکراین برای محافظت از خود محکوم می‌کند. کره شمالی به اعزام کارگران ساختمانی برای کمک به بازسازی مناطق تحت اشغال روسیه در شرق این کشور اشاره کرده است. سفیر کره شمالی در مسکو اخیراً با فرستادگان دو منطقه جدایی‌طلب مورد حمایت روسیه در منطقه دونباس اوکراین ملاقات کرد. کره شمالی تنها کشوری بود که در ماه خرداد، به غیر از روسیه و سوریه، استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت و با مسکو در مورد مساله اوکراین همسو شد.

پایان درگیری در کنیا

به گزارش خبرگزاری شینهوا، یک هیات متشکل از هفت قاضی به اتفاق آرا موافقت کردند که روتو به‌طور قانونی انتخاب شده تا وی به عنوان پنجمین رئیس‌جمهوری این کشور آفریقای شرقی معرفی شود و به این ترتیب به جنگ حقوقی چندهفته‌ای روتو با نزدیک‌ترین رقیب خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۸ مرداد، رایلا اودینگا پایان داد. روتو در این انتخابات با کسب 1 /7 میلیون رای، 59 /50 درصد آرای معتبر را به دست آورد و از رقیب خود ائتلاف آزیمیو حزب رایلا اودینگا که 9 /6 میلیون رای داشت پیشی گرفت. حدود ۶۵ درصد از ۲۲ میلیون رای‌دهنده قانونی در آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری کنیا شرکت کردند که رقمی کمتر از انتخابات قبلی محسوب می‌شود. پس از آن بود که چهار کمیسیونر کمیسیون مستقل انتخابات یک کنفرانس مطبوعاتی غافلگیرکننده در هتل سرنای نایروبی برگزار کردند و گفتند مسوولیت نتایج را به گردن نمی‌گیرند. کمیسیونرها از جمله جولیانا چرا نایب رئیس کمیسیون انتخابات، فرانسیس واندری، ایرنه ماسیت و یوستوس نیانگایا، بدون ارائه جزئیات بیشتر، ادعا کردند که نتایج به شیوه‌ای مبهم به دست آمده است. 

♦♦♦

ایرنا: پس از حمله به سفارت روسیه در کابل، روسیه اعلام کرده که خدمات کنسولی این نمایندگی برای شهروندان افغانستان موقتاً متوقف شده است. این سفارت جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نداده است. این در حالی است که هفته گذشته یک حمله‌کننده انتحاری خود را در مقابل دروازه ورودی سفارت روسیه منفجر کرد. در این رویداد دو دیپلمات روسی کشته شدند.

ایلنا: «جنبش آزادی بحرین» که یک نهاد حقوق بشری مستقر در انگلیس به‌شمار می‌رود، در تازه‌ترین گزارش خود نوشت: خانواده‌های ۱۴ زندانی سیاسی بحرینی که به اجبار ناپدید شده‌اند در حال تلاش برای آگاهی از سرنوشت وابستگان خود هستند. در یک ماه گذشته بازداشت‌شدگان عملاً از روی زمین ناپدید شده‌اند و هیچ خبری از آنها در دست نیست.

فارس: در بلاروس پنج نفر از جمله رهبر حزب جبهه مردمی به اتهام تلاش برای کودتا در سال گذشته، محکوم به تحمل حبس طولانی‌مدت شدند.

ایرنا: در پی سفر محرمانه یک هیات نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی به مصر، «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز از هفته گذشته وارد قاهره شده و با رئیس‌جمهوری مصر دیدار کرد.

ایسنا: با شمارش بیش از ۹۵ درصد آرا، اکثریت قاطع شهروندان شیلیایی در همه‌پرسی اجباری متن پیشنهادی قانون اساسی جدید را با حدود ۶۲ درصد آرا رد کردند؛ قانون اساسی فعلی که از دوران دیکتاتوری نظامی «آگوستو پینوشه» به ارث رسیده است، حفظ خواهد شد.

تسنیم: «کارلوس فاریا» وزیر امور خارجه ونزوئلا گفت که دولت آمریکا بدون لغو تحریم‌ها علیه این کشور آمریکای جنوبی، فقط برای عادی‌سازی روابط در حوزه انرژی و نه روابط دیپلماتیک به ونزوئلا نزدیک شده است.

ایسنا: سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود، پادشاه عربستان، پیام مکتوبی از طرف شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین درباره «روابط دوجانبه مستحکم میان دو کشور که دو ملت را به هم متصل کرده و راه‌های تقویت و حمایت از آن را در زمینه‌های مختلف و در تمامی سطوح» دریافت کرد.

برنا: رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «می‌خواهم نکاتی را در مورد یونان که اخیراً آزار و اذیت و بی‌ادبی خود را نسبت به کشور ما افزایش داده است، یادآوری کنم. یونان در سطح ما نیست، زیرا از نظر سیاسی، اقتصادی یا نظامی با ما برابر نیست.

♦♦♦

هند را هم از دست دادیم

ایرنا نوشت: «هاردیپ سینگ پوری»، وزیر نفت و گاز طبیعی هند، در کنفرانس میلان با تاکید بر اینکه کشورش به دنبال تامین امنیت و انرژی مقرون‌به‌صرفه است، گفت: بیشتر نفت خام کشورش در آینده نزدیک از کشورهای حوزه خلیج‌فارس از جمله عربستان سعودی و عراق تامین خواهد شد. پالایشگاه‌های هندی نفت نسبتاً ارزان روسیه را خریداری می‌کنند که شرکت‌ها و کشورهای غربی از زمان اعمال تحریم‌ها علیه مسکو به دلیل آنچه «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین می‌خوانند، از آن دوری می‌کنند. ایران می‌توانست یکی از گزینه‌هایی باشد که هندی‌ها برای واردات نفت و گاز با آن وارد مذاکره شوند؛ که به نظر می‌رسد این امکان از بین رفت.

 

تحقیقات بین‌المللی مستقل درباره پرونده ابو عاقله

ایلنا نوشت: الجزیره برای انجام تحقیقات بین‌المللی مستقل درباره پرونده شیرین ابو عاقله که ۱۱ می در جریان حمله ارتش رژیم صهیونیستی به اردوگاه جنین در کرانه باختری کشته شد؛ درخواست داد. به دنبال انتشار نتایج تحقیقات ارتش رژیم صهیونیستی درباره شهادت خبرنگار فلسطینی الجزیره، این شبکه خواستار تحقیقات بین‌المللی مستقل درباره این پرونده شد. شبکه الجزیره در بیانیه‌ای اعلام کرد که نتایج تحقیقات رژیم صهیونیستی و عدم اذعان صریح این رژیم به قتل شیرین ابو عاقله، خبرنگار فلسطینی الجزیره را محکوم می‌کند.

 

مجوز روزنامه سردبیر برنده صلح نوبل باطل شد

ایسنا نوشت: دادگاهی در مسکو در رسیدگی به درخواستی از سوی مقام‌های روسیه، مجوز روزنامه مطرح و مستقل این کشور را که مدت‌ها منتقد کرملین بود، باطل کرد. این حکم علیه روزنامه مستقل «نوایا گازتا» در میانه کمپین نظامی روسیه در اوکراین و تلاش‌های کرملین برای خاموش کردن منتقدانی است که این اقدام را «عملیات ویژه نظامی» برنمی‌شمرند. دیمیتری موراتف، برنده امسال جایزه صلح نوبل و سردبیر این روزنامه این حکم را سیاسی خوانده و گفته که هیچ پایه و مبنای قانونی ندارد و وعده داده که علیه آن اقدام می‌کند و آن را به چالش می‌کشد.

 

آمریکایی‌ها نسبت به دموکراسی بدبین هستند

خبرگزاری فارس نوشت: نظرسنجی جدید سی بی اس نیوز-یوگاو نشان داد، ۶۴ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند آمریکا طی چند سال آتی با افزایش خشونت‌های سیاسی مواجه خواهد شد. این در حالی است که هنگامی که در ژانویه سال ۲۰۲۱ همین سوال مطرح شد تنها ۵۱ درصد از آمریکایی‌ها انتظار داشتند شاهد خشونت‌های سیاسی در سال‌های آتی باشند. دسامبر همان سال ۵۷ درصد از آمریکایی‌ها پاسخ مشابهی به این سوال دادند و این بدان معناست که نظرسنجی جدید نشان می‌دهد این نخستین‌بار است که از هر ۱۰ آمریکایی بیش از شش تن ابراز کرده‌اند که انتظار دارند خشونت سیاسی افزایش یابد.