شناسه خبر : 41594 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

واکنش به عادی‌سازی

سنای آمریکا طرحی برای کنترل سلاح تصویب می‌کند؟

با پیوستن ۱۵ سناتور جمهوریخواه به ۵۰ دموکرات مجلس سنا، پس از ۳۰ سال طرحی با هدف کنترل مالکیت سلاح در آمریکا به تصویب رسید. این طرح که پاسخی از سوی کنگره به دو کشتار اخیر، یکی در فروشگاهی در شهر بوفالو ایالت نیویورک و دیگری در دبستان راب شهر اووالدی ایالت تگزاس ارزیابی شده، با ۶۵ رای موافق در برابر ۳۳ رای مخالف تصویب شد تا به زودی با تصویب مجلس نمایندگان و امضای جو بایدن به قانونی اجرایی در سراسر آمریکا تبدیل شود. مصوبه سنا اکنون به مجلس نمایندگان خواهد رفت و انتظار می‌رود با توجه به اکثریت دموکرات‌ها در آنجا به راحتی تصویب و راهی کاخ‌ سفید شود. انتظار می‌رود این فرآیند ظرف چند روز آینده کامل شود. با این حال، طرفداران کنترل سلاح در آمریکا ضمن استقبال از این اقدام فراحزبی سناتورها، محتوای طرح را در برابر مطالبات خود بسیار ناچیز توصیف کرده‌اند. به گزارش بی‌بی‌سی برابر این طرح متقاضیان مالکیت سلاح که کمتر از ۲۱ سال سن داشته باشند تنها پس از بررسی جدی سوءپیشینه قادر به خرید اسلحه خواهند بود. این طرح همچنین ۱۵ میلیارد دلار در اختیار دولت فدرال قرار می‌دهد تا صرف بهبود تدارکات امنیتی مدارس و اجرای برنامه‌های بهداشت روانی شود. هر دو تیرانداز کشتارهای بوفالو و دبستان راب ۱۸ساله بودند. یکی از آنها سلاح خود را تنها کمی بعد از جشن تولد ۱۸سالگی‌اش خریداری کرده بود. در طرح جدید همچنین منابع مالی برای تشویق ایالت‌ها به اجرایی کردن قانون موسوم به «پرچم قرمز» در نظر گرفته شده است. «پرچم قرمز» به مقام‌های محلی اجازه می‌دهد که سلاح کسانی را که «یک تهدید» محسوب می‌شوند بگیرند. در طرح مصوب سنا همچنین بندی قرار داده شده که فروش سلاح به مردانی که سابقه محکومیت به جرم آزار شریک جنسی خود را دارند ممنوع می‌شود. یکی از نکات جالب رای‌گیری در مجلس سنا، پیوستن میچ مک‌کانل، رهبر برجسته جمهوریخواهان به دموکرات‌ها بود. همزمان جان کورنین، سناتور جمهوریخواه تگزاس و یکی از تهیه‌کنندگان این طرح گفته این مصوبه آمریکا را امن‌تر خواهد کرد. چاک شومر، رهبر اکثریت سنا که دموکرات و از ایالت نیویورک است هم گفته «این التیامی بر همه جنبه‌هایی که خشونت با اسلحه جامعه را تحت تاثیر قرار داده، نیست اما یک گام در مسیر درست است که بسیار با تاخیر برداشته شد». انجمن سلاح آمریکا - ان‌آرای- که بزرگ‌ترین لابی‌گر آزادی سلاح در آمریکاست با این طرح سنا مخالفت و از همسویی جمهوریخواهان انتقاد کرده است. همزمان جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، اوایل ماه جاری میلادی این طرح را «گامی در مسیر صحیح» خوانده بود اما تاکید کرده بود که کافی نیست. او به دنبال بسط این طرح و ممنوع کردن سلاح‌های نیمه‌خودکار و جنگی بود؛ نظیر آنچه در هر دو کشتار بوفالو و دبستان راب مورد استفاده قرار گرفته بود. بایدن حتی با هدف همراه کردن جمهوریخواهان گفته بود که اگر ممنوع کردن فروش این سلاح‌ها مورد وفاق سناتورهای دو حزب نیست، دست‌کم سن قانونی خرید این نوع سلاح‌ها بالا برده شود. با این حال، همین که بعد از حدود ۳۰ سال دو حزب جریان اصلی آمریکا برای کنترل سلاح کنار هم ایستاده‌اند کافی بود تا خیلی زود صدر اخبار آمریکا به این مصوبه اختصاص یابد. آخرین طرح مشابه در سال ۱۹۹۴ مصوب شد که طی آن تولید و ساخت سلاح‌های با خشاب پرظرفیت ممنوع شد اما ۱۰ سال بعد این محدودیت لغو شد.

 

کوربین: عربستان اختراع انگلیس بود

جرمی کوربین، رئیس سابق حزب کارگر انگلیس در مصاحبه با پایگاه Declassified UK گفت: عربستان و انگلیس روابط اقتصادی، سیاسی و نظامی بسیار مستحکمی دارند و مساله به شکل مستقیم به تاسیس عربستان برمی‌گردد که در آغاز اختراع انگلیس بود. باید تاریخ تمام خاورمیانه را خواند تا تاثیر منفی سیاست‌های استعمارگرانه انگلیس در تمام منطقه را درک کرد. یکی از مسائل مورد توجه من بهبود تدریس تاریخ در نظام آموزشی انگلیس برای درک وحشی‌گری استعمار و امپریالیسم است. ارتش عربستان حمایت مالی، نظامی و لجستیک زیادی از انگلیس دریافت می‌کند. انگلیس از سال ۱۹۶۴، ۱۰ سرباز ارشد در نیروهای مسلح عربستان دارد و سه کارمند انگلیسی به صورت دائمی در داخل مرکز عملیات هوایی عربستان حضور دارند. کارمندان برخی شرکت‌های انگلیسی که در عربستان کار می‌کنند عملیات حمله به یمن را اداره می‌کنند. کوربین گفت: من اعلام کردم که ما تمام تجارت سلاح به عربستان را متوقف خواهیم کرد. هیات عربستان به عنوان ناظر در حزب کارگر مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. بسیاری از مردم با این مساله مخالفت کردند چراکه من بر موضعم در سایه حملات آنها به یمن اصرار کردم. ما با فروش سلاح به عربستان مخالفت کردیم. من در سال ۲۰۱۶ پیشنهاد تعلیق معاملات سلاح به ریاض را دادم. من شاهد فشارهای غیرعادی و مخالفت نمایندگان حزب کارگر بودم که گفتند پیشنهاد من به وظایفشان و شرکت‌های بزرگ انگلیس آسیب می‌زند. در آن زمان ۱۰۰ عضو از حزب کارگر در پارلمان علیه پیشنهاد کوربین رای دادند. پیش از این کوربین اعلام کرد که دولت انگلیس در حملات عربستان به یمن دست دارد. وی گفت: حملات اخیر به یمن به کشته شدن ده‌ها تن و قطع اینترنت در سرتاسر کشور منجر شد. دولت انگلیس در این جنایت‌ها دست دارد.

 

انتقال تسلیحات اتمی به سمت مرز کره‌جنوبی

آیا کره‌شمالی به دنبال استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در امتداد مرز پرتنش خود با کشور رقیب یعنی کره‌جنوبی است؟ مرزی که تنها با منطقه مسکونی ۲۶ میلیون‌نفری در سئول، پایتخت کره‌جنوبی و اطراف آن فاصله کمی دارد. خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی درباره گمانه‌زنی‌ها درباره تدارکات جدید مرتبط با برنامه هسته‌ای کره‌شمالی نوشته است: بسیاری از کارشناسانی که یک نشست نظامی سطح بالای کره‌شمالی در روزهای اخیر را زیر نظر گرفته‌اند، چنین نظری دارند. این اقدام احتمالی برای استقرار تسلیحات هسته‌ای از سوی کره‌شمالی تنها دو ماه پس از تهدید تلویحی کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی برای پیش‌دستی در استفاده از تسلیحات هسته‌ای، می‌تواند یک تحول عمده در بن‌بست چنددهه‌ای در شبه‌جزیره کره رقم بزند. کره‌شمالی در حال حاضر هزاران سلاح متعارفش را به سمت کره‌جنوبی و نزدیک به ۳۰ هزار نیروی آمریکایی مستقر در آن نشانه رفته است، اما انتقال موشک‌های هسته‌ای کوتاه‌بردش به مرز مذکور واضح‌ترین نشانه است از اینکه کیم جونگ اون به دنبال استفاده از سلاح‌های هسته‌ای خود هم به جهت تهدید کره‌جنوبی و هم به جهت اخذ امتیازات از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای خارجی است. همزمان با تدارک آشکار کره‌شمالی برای اولین آزمایش هسته‌ای خود در پنج سال اخیر، شک و تردید عمیقی در میان ناظران نسبت به اینکه دیپلماسی بتواند این کشور را متقاعد به کنار گذاشتن سلاح‌های هسته‌ای خود کند، وجود دارد. منتقدان از سئول و واشنگتن می‌خواهند تا رویکرد جدیدی را برای مقابله با برنامه هسته‌ای کره‌شمالی که به سرعت در حال ارتقاست، تدوین کنند.

یکی از اتفاقات مهم در آوریل رخ داد، زمانی که کره‌شمالی یک سلاح هدایت‌شونده جدید ارتقایافته را آزمایش کرد که به گفته آن، عملکرد کارآمد «تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی» را بهبود می‌بخشد و قدرت آتش واحدهای توپخانه خط مقدم را افزایش می‌دهد. در اواخر همان ماه، کیم جونگ اون گفت که در صورت وقوع تحریک می‌تواند از برنامه هسته‌ای خود با پیش‌دستی استفاده کند.

 

پناهجویان به انگلیس از کابوس روآندا خلاص شده‌اند؟

انگلیس بنا دارد تا هر طور که شده بخشی از مهاجران غیرقانونی خود را راهی روآندا، کشوری در آفریقا کند. اما رای دادگاه اروپایی فعلاً این عملیات را متوقف کرده است. بریتانیا عزم خود را جزم کرده تا بخشی از پناهجویان به این کشور را راهی روآندا، کشوری در قاره سیاه کند. این کشور که از عبور مهاجران غیرقانونی از کانال مانش و ورودشان به انگلیس کلافه شده، دنبال راهی است تا پناهجویان را به نحوی از رسیدن به خاک این کشور ناامید کند. بر اساس طرحی که در ماه‌های گذشته مطرح شده بریتانیا قرار است در ابتدا یک برنامه پنج‌ساله آزمایشی را با هزینه اولیه ۱۲۰ میلیون پوند اجرا کند، که بر اساس آن بخشی از پناهجویان به روآندا در آفریقای مرکزی فرستاده شوند. منتقدان این طرح می‌گویند لندن مستقیماً مهاجران غیرقانونی مرد و تنها یا مجردی را هدف قرار داده، که به صورت پنهانی وارد خاک این کشور شده‌اند. البته بوریس جانسون این تبعیض را قبول نداشته و در فروردین‌ماه گفته بود کسانی که از اول ژانویه سال جاری به‌طور غیرقانونی وارد این کشور شده‌اند، بدون محدودیت در شمار آنها، مشمول این طرح خواهند شد. اما مساله اصلی برای بریتانیا این است که این کشور در معاهداتی شرکت دارد که بر اساس آنها باید امنیت و حقوق پناهندگان را حفظ کند. برای عبور از این معاهده، لندن اعلام کرده همه حقوق پناهجویانی که وارد روآندا می‌شوند حفظ خواهد شد و آنها از امکاناتی نظیر داشتن شغل بهره‌مند می‌شوند. از طرف دیگر آنها در پی آن هستند تا لایحه‌ای به نام ملیت و مرزها را به تصویب برسانند که دست دولت را برای دست به سر کردن مهاجران باز می‌گذارد.

 

احتمال عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان

حزب‌الله لبنان به اخبار مربوط به امکان برقراری روابط میان عربستان و اسرائیل با میانجیگری آمریکا واکنش نشان داد. به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، نبیل قاووق، عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان گفت: تهدیدات اسرائیل در مقابل حوادث غافلگیرکننده و معادله‌های مقاومت فایده‌ای ندارد و واقعیت قدرت موضع لبنان را که وابسته به قدرت معادله ارتش، ملت و مقاومت است، تغییر نمی‌دهد. وی گفت: هرگونه ائتلاف سعودی با اسرائیل تهدید مستقیم و خنجری در پشت لبنان، فلسطین، سوریه و تمام امت است. رسانه‌های عبری‌زبان اخیراً از تلاش‌های بی‌وقفه و محرمانه رژیم صهیونیستی برای به سرانجام رساندن پرونده عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی پیش از سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به منطقه پرده برداشتند. گمانه‌زنی‌ها درباره عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و دولت رژیم صهیونیستی پس از آن مطرح شد که سایت عبری‌زبان واللا پیشتر در گزارشی اعلام کرد که دولت جو بایدن به صورت محرمانه میان اسرائیل، عربستان و مصر برای رسیدن به حل‌وفصلی میانجیگری می‌کند تا اقدامات مربوط به انتقال جزایر تیران و صنافیر مصر در دریای سرخ به تحت حاکمیت عربستان را تکمیل کند. همچنین این میانجیگری شامل اقداماتی برای عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان است. دولت بایدن تاکید دارد که درصدد گسترش توافق‌های موسوم به «ابراهیم» است که برخی از کشورهای عربی را به سمت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ سوق داد.  

♦♦♦

ایسنا: پس از استعفای نمایندگان جریان صدر از پارلمان عراق، یکی از نزدیکان رهبر این جریان از عدم مشارکت جریان صدر در روند تشکیل دولت جدید این کشور خبر داد. وی همچنین نسبت به تلاش برای خدشه وارد کردن به وجهه جریان صدر هشدار داد و گفت پاسخ جریان به چنین اقدامی «غیرقابل پیش‌بینی» خواهد بود.

فارس: کریاکوس میتسوتاکیس نخست‌وزیر یونان با بیان اینکه یونان به هر تحریک و چالشی با حقایق مستدل پاسخ داده است، گفت: «ترکیه باید از لفاظی‌های تهاجمی شدید در زیر سوال بردن حاکمیت یونان دست بردارد.»

ایسنا: با پیوستن ۱۵ سناتور جمهوریخواه به ۵۰ دموکرات مجلس سنا، پس از ۳۰ سال طرحی با هدف کنترل مالکیت سلاح در آمریکا به تصویب رسید.

ایرنا: «دنیل هافمن» افسر ارشد اجرایی سابق خدمات مخفی در آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) مدعی است که حلقه نزدیکان به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اگر حمله به اوکراین شکست بخورد، او را سرنگون می‌کنند. هافمن همچنین ادامه داد، چنین تلاشی برای سرنگونی رئیس‌جمهوری روسیه ناگهانی، به صورت بالقوه مرگبار و سریع خواهد بود.

فارس: «دیمیتری مدوِدف» معاون شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه گفت هر حمله‌ای به شبه‌جزیره کریمه، اعلان جنگ علیه مسکو است.

صداوسیما: آسوشیتد‌پرس گزارش داد، یک هیات آمریکایی به بهانه آزادی چند تبعه این کشور از زندان و با هدف بازسازی روابط نفتی بی‌سروصدا به ونزوئلا سفر کرد.

ایرنا:  نخست‌وزیر ارمنستان، جمهوری آذربایجان را متهم کرد که به دنبال ایجاد مشروعیت برای به راه انداختن یک جنگ جدید علیه این کشور است.

فارس: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز شنبه گفت: روسیه در ماه‌های آینده سامانه‌های موشکی اسکندر-ام با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را به متحد خود بلاروس منتقل خواهد کرد.

تسنیم: پادشاه اردن گفت که کشورش از تشکیل ائتلاف نظامی در خاورمیانه، مشابه ناتو پشتیبانی خواهد کرد. به گزارش المیادین، عبدالله دوم، پادشاه اردن در سخنانی اظهار کرد: اردن به‌طور فعال با ناتو همکاری می‌کند و خود را شریک آن می‌داند.

ایلنا: چند مقام دولتی ارشد آمریکایی از درخواست دفتر نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی از وزارت خارجه این رژیم برای تدارک دیداری میان وی و رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان سفر ماه آتی وی به اراضی اشغالی خبر دادند.

♦♦♦

توصیه سوئد به شهروندانش: به ایران سفر نکنید

خبرگزاری فارس نوشت: وزارت خارجه سوئد در بیانیه‌ای از شهروندانش خواست از سفر به ایران خودداری کنند. این بیانیه در شرایطی صادر شده که تنش‌ها در روابط ایران و سوئد به دلیل تبانی نظام قضایی سوئد با گروهک تروریستی منافقین برای دستگیری و محاکمه «حمید نوری» شدت گرفته است. حمید نوری در تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۱۹ با تبانی نظام قضایی سوئد و گروهک تروریستی منافقین دستگیر شد. دو نفر از اعضای این گروهک آبان‌ماه ۹۸ از طریق یک دفتر حقوقی در انگلیس گزارشی حاوی ادعاها علیه نوری به مقام‌های سوئدی ارائه می‌کنند و همزمان به بهانه حل‌وفصل اختلافات خانوادگی دخترخوانده نوری، وی را به سوئد می‌کشانند.

 

هشدار به اطلاعیه اروپا

ایلنا نوشت: اولاف شولتس صدراعظم آلمان همزمان با هموارسازی مسیر برای عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا اعلام کرد که این بلوک باید خودش را برای گسترش آماده کند. شولتس که برای حضور در نشست رهبران اتحادیه اروپا به بروکسل رفته، گفت: ما باید شرایط لازم برای اوکراین را به وجود آوریم که به مسیر امیدبخش پیش‌رویش ادامه دهد و همین‌طور باید درک کنیم که نیاز به آمادگی برای گسترش داریم. آلمان یکی از حامیان سرسخت اوکراین است. پارلمان اروپا با اختصاص جلسه‌ای ویژه به موضوع نامزدی اوکراین در صحن علنی این پارلمان برای عضویت در اتحادیه اروپا در بروکسل پرداخت.

 

شرط روسیه برای مذاکرات صلح

ایرنا نوشت: سخنگوی کاخ کرملین طی یک کنفرانس خبری گفت در صورت رعایت شروط مسکو از سوی کی‌یف حاضر به مذاکره هستیم. کاخ کرملین اعلام کرد: مذاکرات صلح با اوکراین در صورتی امکان‌پذیر است که کی‌یف تمام شروط روسیه را برآورده کند. دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت: مقامات اوکراین شروط مورد نظر مسکو را می‌دانند. پسکوف اتهامات کی‌یف و کشورهای غربی درباره سرقت غلات اوکراین توسط روسیه را رد کرد و گفت: روسیه هیچ غله‌ای را ندزدیده است. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرده بود، تحقیقات آنکارا درباره این موضوع نشان می‌دهد که سرقت غلات اوکراین توسط روسیه صحت ندارد.

 

سامانه توپخانه‌ای آمریکا در اوکراین

ایسنا نوشت: اوکراین از دریافت سامانه‌های توپخانه‌ای آمریکا موسوم به هیمارس خبر داد. اولکسی رزنیکوف وزیردفاع اوکراین همزمان با درخواست‌های این کشور برای دریافت تسلیحات سنگین بیشتر، در صفحه توئیتر خود نوشت که سامانه‌های هیمارس وارد اوکراین شدند. آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی تسلیحات سنگین از جمله توپخانه راکتی هوویتزر و هیمارس به اوکراین ارسال می‌کنند که سامانه‌های هیمارس دقیق‌تر است و برد بیشتری در مقایسه با مدل‌های روسی خود دارد. در حالی که غرب برای کمک به مبارزه با نیروهای روسیه سلاح‌هایی را به اوکراین فرستاده، کی‌یف معتقد است که فقط بخشی از تسلیحات لازم را دریافت کرد.