شناسه خبر : 40116 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بایدن: حمله به کنگره کودتا بود

وزیر خارجه طالبان با احمد مسعود و اسماعیل ‌خان در تهران دیدار کرد

سرپرست سفارت افغانستان در ایران جزئیات دیدار وزیر خارجه طالبان با احمد مسعود و اسماعیل‌ خان در تهران را تشریح کرد و گفت: هیچ اختلافی در مذاکره بین متقی با اسماعیل ‌خان و مسعود وجود نداشت. عبدالقیوم سلیمانی، سرپرست سفارت افغانستان در ایران، در یک نشست خبری پیرامون سفر امیرخان متقی، وزیر امور خارجه دولت موقت طالبان به تهران و مذاکره وی با محمد اسماعیل خان، از رهبران جهادی و احمد مسعود، فرمانده جبهه مقاومت پنجشیر ضمن رد هرگونه اختلاف بین دو طرف بیان داشت: فضا کاملاً صمیمانه بود، صحبت‌های امیرخان متقی در این مذاکره خوب بود و در برابر صحبت‌های طرف مقابل موضع‌گیری منفی نداشت. بر اساس گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا) این عضو ناظر در مذاکره گفت: طرفین مذاکره به این نتیجه رسیدند که با تیم‌ها، طیف‌های مختلف و مردم افغانستان صحبت کنند و بعد از یک بررسی، مجدداً و با میانجگیری جمهوری اسلامی ایران مذاکرات بین‌الافغانی را آغاز کنند. عبدالقیوم سلیمانی سه‌شنبه شب گذشته در این نشست خبری در مقر سفارت افغانستان در تهران گفت که وی نیز در این مذاکره بین وزیر خارجه طالبان با محمد اسماعیل خان و احمد مسعود حضور داشته و آنچه بیان می‌کند، به عنوان یک عضو حاضر بی‌طرف است و از هیچ یک از طرفین نمایندگی نمی‌کند. وی افزود: مشکلات افغانستان را همه ما درک می‌کنیم و باید متوجه این قضیه باشیم که مردم ما وضع خوبی ندارند و از سویی به تعداد مهاجران ما در ایران هر روز افزوده می‌شود که مشکلات گوناگونی دارند و باید به آنها رسیدگی شود. به گفته سرپرست سفارت افغانستان در ایران اگر ما مشکلات موجود افغانستان را بپذیریم، باید این را نیز بپذیریم که مذاکره بهترین راه‌حل این مشکلات است. روایت وی از نشستی که بین بزرگان «امارت اسلامی» و اسماعیل خان و احمد مسعود به نمایندگی از سیاسیون افغانستان صورت گرفته بود، این است که این مذاکره با ابتکار و به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در سفر آقای متقی به تهران صورت گرفته تا طرفین افغانستانی بیایند و با هم در داخل جمهوری اسلامی با آقای متقی و تیمشان که از کابل آمده بود، صحبت کنند. سلیمانی اظهار داشت: نشستی که بین متقی و شماری از سیاسیون افغانستان در تهران برگزار شده بود، یک نشست خوب بود که اولین نشست حدوداً پنج ساعت به طول انجامید و طرفین روی مسائل کلیدی صحبت کردند. هر دو طرف نظرات و مسائلی را که از دید آنها برای حل مشکل افغانستان مهم بودند، بسیار بی‌پرده و در یک فضای کاملاً آرام و صمیمانه مطرح کردند. وی یادآور شد: در این نشست اسماعیل خان تاکید کرد که برای حل مشکلات افغانستان باید یک حکومت فراگیر داشته باشیم و همچنان بحث قانون اساسی، حقوق زنان و سایر مسائل که در یک چارچوب ما را به عدالت اجتماعی برساند. همچنین احمد مسعود هم به این شیوه حرف‌های خوبی را مطرح کرد و گفت که طرفدار جنگ نبوده، بلکه همه طرفدار صلح هستیم و باید بالاخره از طریق مذاکره به یک نتیجه رسید. امیرخان متقی و دوستانش نیز حرف‌های خوبی را گفتند و صحبت‌ها به شکل خوب ادامه پیدا کرد.

 

مذاکرات دشوار برای انتخاب رئیس‌جمهور عراق

به‌‌رغم اینکه طبق عرف سیاسی حاکم بر عراق پس از انتخابات سال ۲۰۰۵، احزاب کُرد حق معرفی رئیس‌جمهور را دارند، اما برخلاف آنچه انتظار می‌رفت، به نظر نمی‌رسد که توافق بر سر نامزدی برای تصدی پست ریاست‌جمهوری عراق آسان باشد و اتفاقات جلسه نخست پارلمان موجب شکل‌گیری اختلافاتی در این باره میان احزاب کُرد شده است. به گزارش ایسنا، روزنامه العربی الجدید در گزارشی درباره موضوع تعیین رئیس‌جمهوری عراق پس از انتخاب رئیس پارلمان و شکل‌گیری اختلاف در مواضع احزاب کُرد پس از اتفاقات جلسه نخست پارلمان نوشت: احزاب سیاسی اصلی اقلیم کردستان عراق تا بدین لحظه بر سر نامزد خود برای تصدی پست ریاست‌جمهوری به توافق نرسیده‌اند و موضع رسمی واحدی در این زمینه اتخاذ نکرده‌اند. به استثنای «غازی الیاور»، رئیس‌جمهور موقت عراق در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ که عرب بود، سه رئیس‌جمهور دیگر عراق از انتخابات ۲۰۰۵ تا امروز از میان کردها انتخاب شده‌اند. این سه رئیس‌جمهور سابق جلال طالبانی از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴، فؤاد معصوم از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ و برهم صالح از ۲۰۱۸ تاکنون بوده‌اند و هر سه نفر آنها عضو حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق هستند که در انتخابات پارلمانی دهم اکتبر با اکتساب ۱۴ کرسی پس از حزب دموکرات کردستان (۳۱ کرسی) در میان احزاب کُرد جایگاه دوم را به خود اختصاص داد.

 

موقعیت ضعیف کردها در بغداد

منابع سیاسی نزدیک به اتحادیه میهنی کردستان عراق درباره این تحولات گفتند که آنچه در روز نشست پارلمان رخ داد و همچنین رای حزب دموکرات، بر تفاهم‌های قبلی کردها تاثیر گذاشته است؛ تفاهماتی که کردها در آنها بر سر همه موضوعات مربوط به حق احزاب کرد در انتخابات توافق کرده بودند. این منابع به العربی الجدید گفتند که گفت‌وگوها درباره پست ریاست‌جمهوری نیز تحت تاثیر اتفاقات نشست پارلمان قرار گرفت و موقعیت مذاکره کردها در بغداد را تضعیف کرد. این منابع با اشاره به اینکه حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق همچنان بر در اختیار داشتن سمت ریاست‌جمهوری اصرار دارد و از آن چشم‌پوشی نخواهد کرد، افزودند؛ در چند روز آینده شاهد گفت‌وگوهایی از سوی هیاتی از این حزب در بغداد قبل از اعلام رسمی نامزد تصدی پست ریاست‌جمهوری خواهیم بود. «محمود خوشناو»، از رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق اختلاف این حزب با حزب دموکرات کردستان این کشور را تایید کرد و گفت: حضور حزب دموکرات کردستان در جلسه رای‌گیری درباره رئیس پارلمان و دو معاون وی، خارج از چارچوب برنامه کاری کردها بود که اتحادیه میهنی و حزب دموکرات درباره آن توافق کرده بودند. به همین دلیل، اختلافاتی در دیدگاه‌ها به وجود آمده است و حضور حزب دموکرات کردستان در اولین نشست پارلمان، اقدام موفقیت‌آمیزی نبود.

 

پافشاری مقتدی الصدر بر تشکیل دولت موسوم به «اکثریت ملی»

رهبر جریان صدر عراق با انتشار توئیت جدیدی بار دیگر بر موضع خود در آنچه تشکیل دولت اکثریت ملی خوانده است، پافشاری کرد.  رهبر جریان صدر با انتشار توئیت جدیدی نشان داد که هنوز با «کمیته هماهنگی» (دیگر گروه‌های شیعی) در خصوص تشکیل کابینه به توافقی دست نیافته است. «مقتدی الصدر» در توئیتی گفت: ما در حال تشکیل یک دولت اکثریت ملی هستیم و درهای ما به روی برخی از آنها که هنوز درباره آنان، گمان نیک داریم باز است. وی افزود: از سوی دیگر، ما به هیچ‌کس، هر که می‌خواهد باشد، اجازه نخواهیم داد شرکای ما یا صلح داخلی را تهدید کند. الصدر گفت: دولت بعدی دولت قانون است که در آن جایی برای تخلف، هیچ تخلفی و از جانب هیچ‌کس، وجود ندارد. الصدر در پایان توئیت خود نوشت: به جنگ فرقه‌ای یا خشونت، بازگشتی وجود ندارد، قانون حاکم خواهد بود. در همین حال شبکه المیادین هم به نقل از منابع آگاه خود اعلام کرد که «کمیته هماهنگی» در حال بررسی گزینه‌های تحریم فرآیند سیاسی یا تبدیل شدن به اپوزیسیون است. «کمیته هماهنگی» شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» شامل احزاب و گروه‌های شیعه شامل ائتلاف الفتح، «دولة القانون»، «عصائب اهل الحق» به اضافه «کتائب حزب‌الله»‌ و دیگر احزاب شیعی است که بیشترین انتقاد و اعتراض را به نتایج انتخابات داشتند. جریان صدر در انتخابات اخیر بیشترین تعداد کرسی یعنی ۷۳ کرسی و پس از آن ائتلاف تقدم ۳۷ کرسی، ائتلاف دولة القانون ۳۳ کرسی و حزب دموکرات ۳۱ کرسی به دست آوردند. با این حال جریان صدر برای تشکیل کابینه نیاز به ائتلاف با دیگر فراکسیون‌ها دارد.

 

بایدن برای اولین‌بار حمله حامیان ترامپ به کنگره را «کودتا» خواند

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا طی یک سخنرانی در شهر آتلانتا، حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ طرفداران دونالد ترامپ به کنگره این کشور را «کودتا» توصیف کرد. به گزارش فارس، پنج روز بعد از اولین سالگرد حمله مرگبار حامیان دونالد ترامپ به کنگره آمریکا جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرد، آنها می‌خواستند کودتا کنند اما شکست خوردند. رسانه‌های آمریکایی خبر دادند، جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور برای اولین‌بار شورش ششم ژانویه ۲۰۲۱ ناشی از حمله هواداران دونالد ترامپ به جلسه تایید آرای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ را کودتا توصیف کرد. وبگاه «هیل» خبر داد، رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا روز سه‌شنبه گذشته در جریان یک سخنرانی در شهر آتلانتا به شدت علیه حمله طرفداران رئیس‌جمهور سابق و جمهوریخواه این کشور موضع‌گیری کرد. ششم ژانویه ۲۰۲۱ بود که کنگره آمریکا برای تایید شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور تشکیل جلسه داد و قرار بود پیروزی جو بایدن بر دونالد ترامپ را تایید کند. ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا که بارها اعلام کرده بود در انتخابات به نفع بایدن تقلب گسترده انجام شده است، تصریح کرد که او پیروز انتخابات شده و روز ششم ژانویه از حامیانش خواست نگذارند «انتخابات را بدزدند». وی در جمع حامیان خودش در واشنگتن دی‌سی سخنرانی بسیار تندی ایراد کرد و بارها دموکرات‌ها را به تقلب بزرگ متهم کرد. ساعتی بعد از این سخنرانی تند، حامیان ترامپ به سمت کنگره آمریکا رفتند و به نهاد قانونگذاری ایالات متحده حمله کردند. در نتیجه حمله به کنگره آمریکا که باعث تعطیلی چندساعته جلسه تایید آرای انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شد، حداقل پنج نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند. جو بایدن در سخنرانی در آتلانتا درباره این حمله گفت: «اوباش خشن ۶ ژانویه ۲۰۲۱، با دلگرمی و تشویق رئیس‌جمهور سابق شکست‌خورده، به دنبال آن بودند که از طریق خشونت آنچه در صندوق رای از دست داده بود را به دست آورند.»

 

مردم انگلیس استعفای جانسون را خواستارند

در میان اعتراض‌ها پس از انتشار گزارش‌هایی از مهمانی نخست‌وزیر انگلیس در باغ دفتر نخست‌وزیری در بحبوحه کرونا و وادار کردن مردم به رعایت قرنطینه و دوری از اجتماعات درخواست‌ها برای استعفای جانسون بالا گرفت. به گزارش ایسنا، در نظرسنجی یو گاو ۵۶ درصد فکر می‌کردند جانسون باید استعفا دهد، در حالی که نسبتی که در نظرسنجی Savanta ComRes چنین گفته بود ۶۶ درصد بود. نتایج این دو نظرسنجی ضربه‌ای به جانسون خواهد بود، زیرا او با سوالات فزاینده‌ای در مورد حضورش در این مهمانی مواجه است. ای‌میلی فاش‌شده نشان داد که بیش از ۱۰۰ نفر از کارکنان دفتر نخست‌وزیری برای مهمانی ۲۰ می ۲۰۲۰ دعوت شده بودند و از آنها خواسته شده بود «نوشیدنی خود را بیاورند». در آن زمان، انگلیس هنوز از اولین قرنطینه ملی سخت‌گیرانه برای مهار شیوع کووید ۱۹ بیرون می‌آمد، و مردم از ملاقات با بیش از یک نفر دیگر در خارج از منزل منع می‌شدند. بر اساس نظرسنجی ساوانتا کامرس، اکثریت واضح (۶۶ درصد) گفتند که نخست‌وزیر اکنون باید استعفا دهد، از جمله ۴۲ درصد از کسانی که در انتخابات زمستانی ۲۰۱۹ به محافظه‌کاران رای دادند. در نظرسنجی موسسه یو گاو (YouGov) در انگلیس، ۶۶ درصد از مردم انگلیس می‌گویند جانسون باید استعفا دهد که ۴۲ درصد از رای‌دهندگان به حزب حاکم محافظه‌کار در سال ۲۰۱۹، در میان این افرادند. به گزارش این موسسه نظرسنجی، در مقایسه با آخرین نظرسنجی درباره محبوبیت بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس ۱۲ پله دیگر سقوط داشته است. به گزارش نظرسنجی موسسه یو گاو، دوسوم از پاسخگویان گفته‌اند این گزارش جدید، افتضاحی بالاتر از اخبار مربوط به برگزاری جشن‌های کریسمس در ساختمان‌های دولتی انگلیس، در سال گذشته است. در گزارش نتیجه این نظرسنجی آمده است بیش از سه‌چهارم از پاسخگویان، ۷۷ درصد معتقدند پلیس باید برگزاری جشن کریسمس در دفتر نخست‌وزیر را پیگیری کند. نمایندگان مجلس عوام انگلیس روز سه‌شنبه گذشته از بوریس جانسون بابت شرکت در یک پارتی در حیاط دفتر نخست‌وزیری آن هم در دوران قرنطینه کرونا در مارس ۲۰۲۰ به شدت انتقاد کردند. 

♦♦♦

ایسنا: چارچوب هماهنگی شیعیان عراق پس از برگزاری یک نشست شبانه چندساعته در خانه همام حمودی، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، رسماً اعلام کرد که علیه تخلفات صورت‌گرفته در جریان برگزاری جلسه نخست پارلمان به دادگاه عالی فدرال عراق اعتراض می‌کند.

فارس: جو بایدن رئیس‌جمهور ۷۹ساله آمریکا در جریان یک سخنرانی در شهر آتلانتا، بار دیگر گاف داد و کاملا هریس معاون خود را پرزیدنت (رئیس‌جمهور) خواند.

ایرنا: تازه‌ترین نظرسنجی‌ها از تنزل سه‌پله‌ای جایگاه امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه در دور نخست انتخابات حکایت دارد. تازه‌ترین نظرسنجی موسسه «الب» به سفارش سه رسانه فرانسوی نشان می‌دهد که محبوبیت مکرون و بخت پیروزی او در دور نخست انتخابات کشورش سه پله کاهش یافته و شانس پیروزی او در دور دوم نیز با رقبای راستگرایش تقریباً برابر است.

ایسنا: مشاور حقوقی پیشین وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد، حضور نیروهای آمریکایی در سوریه هیچ‌گونه استناد قانونی ندارد و حضور در این کشور به بهانه مبارزه با داعش محکوم است.

ایرنا: اتحادیه اروپا قصد دارد به زودی یک رزمایش امنیت سایبری فراگیر را به منظور آمادگی برای حمله‌ای که شبکه‌های توزیع در این قاره را تحت تاثیر قرار می‌دهد، برگزار کند. این رزمایش که احتمالاً هفته‌های آینده آغاز می‌شود، به مدت شش هفته ادامه خواهد داشت.

ایسنا: معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی مدعی شد،‌ ائتلاف نظامی ناتو تا زمانی که مورد تهدید قرار نگیرد،‌ تهدیدی متوجه روسیه نمی‌کند.

فارس: رسانه‌های دولتی کره شمالی گزارش دادند که «کیم‌جونگ اون» رهبر این کشور برای اولین‌بار در دو سال گذشته در مراسم آزمایش یک موشک مافوق حاضر شده و بر اجرای آن نظارت کرد. رهبر کره شمالی بعد از نظارت کردن بر آزمایش موشکی اخیر این کشور، خواستار افزایش توان نظامی کره شمالی شد.

ایرنا: سازمان ملل اعلام کرده که به تقریباً پنج میلیارد دلار کمک برای افغانستان در سال ۲۰۲۲ نیاز دارد. این بزرگ‌ترین طرح درخواست کمک‌رسانی این نهاد بین‌المللی فقط برای یک کشور، آن هم با هدف جلوگیری از بروز فاجعه انسانی است.

فارس: وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد، در حملات مرزی ارتش جمهوری آذربایجان در هفته گذشته سه نیروی نظامی ارمنستانی کشته و دو نفر زخمی شدند.

♦♦♦

اتهام‌زنی متقابل ارمنستان و آذربایجان

اعتماد نوشت: وزارت دفاع ارمنستان یکشنبه گذشته ادعای باکو در زمینه پرتاب نارنجک و تیراندازی به سوی نیروهای آذربایجانی را رد کرد. به گزارش وبگاه «رادیو ارمنستان» وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که بیانیه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مبنی بر اینکه یگان‌های نیروهای مسلح ارمنستان روز ۸ ژانویه (شنبه ۱۸ دی) به مواضع نظامی جمهوری آذربایجان شلیک کردند با واقعیت مطابقت ندارد. این وزارتخانه اعلام کرد یگان‌های جمهوری آذربایجان چندین گلوله در منطقه مرزی شلیک کردند که ارمنستان پاسخ نداد. به گفته وزارت دفاع ارمنستان، در حال حاضر وضعیت در مرزها نسبتاً باثبات است. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز شنبه گذشته مدعی شد که نیروهای ارمنستان به مواضع ارتش این کشور در نقاط مرزی شلیک کردند.

 

بودجه بلندپروازانه مصر برای رشد اقتصادی

شرق نوشت: مصر بودجه بلندپروازانه خود برای سال‌های 2023-2022 را با هدف تحقق رشد اقتصادی 7 /5‌درصدی و کاهش بدهی و کسری بودجه تنظیم کرده است. کارشناسان عملکرد دولت قاهره در افزایش سرمایه‌گذاری‌های عمومی و تقویت صنایع داخلی و افزایش تولید را شایسته تحسین دانسته‌اند. مصطفی ابراهیم، تاکید کرد بودجه سال مالی جدید مصر با هدف بهبود شاخص‌های اقتصادی به نحوی بی‌سابقه تنظیم شده که به‌طور خاص بر پایه افزایش سرمایه‌گذاری‌های عمومی در همه زیرساخت‌های اساسی و آموزشی و بهداشتی و افزایش درآمدهای دولت و کاهش هزینه‌ها با هدف ایجاد مازاد درآمد دولت و همچنین ادامه روند رشد اقتصادی کشور از حدود 40، 50 میلیارد دلار در سال جاری به 70 میلیارد دلار در سال 2024 است.

 

وعده اصلاحات سیاسی در قزاقستان

ایرنا نوشت: «قاسم ژومارت توقایف» رئیس‌جمهوری قزاقستان اعلام کرد، بسته جدیدی از اصلاحات سیاسی را در ماه سپتامبر ارائه خواهد کرد. توقایف در سخنانش با نمایندگان پارلمان گفت در ماه سپتامبر بسته سیاسی جدیدی از اصلاحات سیاسی را به مردم ارائه خواهم کرد که بر پایه گفت‌وگویی سازنده و گسترده با عموم مردم و کارشناسان آماده خواهد شد. قاسم ژومارت توقایف با اشاره به اینکه قزاقستان به راه خود در مسیر مدرنیزه کردن سیاست ادامه خواهد داد گفت: اصلاحات سیاسی نقش اصلی من در این کشور است. لازم است قرارداد جدید اجتماعی از نو شکل بگیرد. دولت قزاقستان درمیان اعتراضات گسترده در سرتاسر این کشور که در پی افزایش قیمت سوخت اتفاق افتاد، وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد.

 

زندان گوانتانامو فعال و لکه ننگ آمریکاست

کیهان نوشت: شورای حقوق بشر سازمان ملل در گزارش جدیدی به بررسی بازداشت افراد بدون محکومیت قضایی، شکنجه و دیگر اعمال غیرقانونی آمریکا در زندان گوانتانامو پرداخته و اعلام کرده این زندان لکه ننگی برای آمریکاست. «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا وعده داده بود یک بار برای همیشه زندان گوانتانامو را خواهد بست تا بتواند از قِبَلِ آن رای جمع کند. اما بعد از گذشت شش سال از این وعده گوانتانامو در دوره بایدن نیز بسته نشده و به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد. گروهی از کارشناسان مستقل حقوق بشر که توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل منصوب شده‌اند، از ادامه فعالیت این زندان مخوف در کوبا خبر داده و آنجا را «لکه‌ای بر پایبندی دولت آمریکا به حاکمیت قانون» نامیدند.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها