شناسه خبر : 40045 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

هشدار اردوغان به مخالفان

میزان نارضایتی از بایدن رکورد زد

میزان نارضایتی مردم آمریکا از رئیس‌جمهوری این کشور به بالاترین میزان خود رسیده است. به گزارش ایسنا، به نقل از وب‌سایت روزنامه هیل، نتایج نظرسنجی تازه شبکه خبری «سی‌ان‌بی‌سی» نشان می‌دهد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا که در سپتامبر و آوریل سال گذشته، میزان نارضایتی مردم کشورش از او به ترتیب ۵۴ و ۴۶ درصد بود، در نظرسنجی اخیر میزان بی‌سابقه ۵۶ درصد نارضایتی را ثبت کرده است. در حال حاضر میزان محبوبیت بایدن ۴۴ درصد است. بایدن در بخش مدیریت اقتصاد و همه‌گیری کرونا، بیشترین ضربه را متحمل شده است. این نظرسنجی نشان داد که ۶۰ درصد شرکت‌کنندگان، از نحوه مدیریت اقتصادی بایدن راضی نبوده و ۵۵ درصد آنان، مدیریت همه‌گیری کرونا به دست بایدن را رضایت‌بخش نمی‌دانند. در حوزه اقتصاد، ۷۲ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اعلام کردند که از نحوه مدیریت بایدن در خصوص قیمت کالاهای روزمره ناراضی هستند و ۶۶ درصد نیز عملکرد بایدن در بهبود اوضاع اقتصادی را رضایت‌بخش ارزیابی نکردند. همچنین به‌رغم اینکه بورس آمریکا یکی از بهترین سال‌های خود در چند دهه اخیر را تجربه می‌کند، ۴۶ درصد شرکت‌کنندگان وضعیت آن را «نه چندان خوب» یا «ضعیف» ارزیابی کردند. در موضوع اجبار واکسن، نیمی از شرکت‌کنندگان معتقد هستند که بایدن زیاده‌روی کرده است، ۲۶ درصد با این سیاست دولت موافق بودند و ۲۴ درصد گفتند که هنوز آن‌طور که باید سختگیری نشده است. این نظرسنجی در تاریخ ۱۷ تا ۲۰ دسامبر سال گذشته و با ۱۸۹۵ شرکت‌کننده انجام شد و حاشیه خطای آن 1 /3± درصد است.

 

اردوغان به مخالفانش هشدار داد

در ترکیه، هم‌زمان با افزایش خشم و نارضایتی‌ها از تشدید تورم و انتقادات احزاب اپوزیسیون از سیاست‌های اقتصادی، رجب طیب اردوغان به آن دسته از شهروندان ترکیه که برای اعتراض علیه دولت او آماده می‌شوند، هشدار جدی داد. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در یک سخنرانی تلویزیونی در آنکارا اظهار کرد که حامیان «حزب عدالت و توسعه» و حزب ناسیونالیست طرفدار آن متحد باقی می‌مانند و واکنش احتمالی آنها به هرگونه اعتراضی را با عواقب کودتای نظامی در ۱۵ جولای ۲۰۱۶ مقایسه کرد. اردوغان گفت: ظاهراً آنها بدون هیچ‌گونه شرمی به خیابان‌ها خواهند آمد. هر‌جا که بروید، این ملت به شما درسی خواهد داد؛ همان‌طور که به کسانی که در ۱۵ جولای به خیابان‌ها آمدند، درس داد. در آن زمان، حامیان دولت با بخشی از ارتش که در تلاش برای سرنگونی اردوغان بودند، جنگیدند و در آن درگیری‌ها بیش از ۲۵۰ تن کشته شد. پس از کودتا، ترکیه ده‌ها هزار نفر را که به داشتن ارتباط با فتح‌الله گولن، روحانی ترک‌تبار مستقر در آمریکا متهم شده بودند، دستگیر کرد. اردوغان، گولن را طراح این توطئه می‌داند، اتهامی که گولن بارها تکذیب کرده است.

 

شلیک موشک کره شمالی همزمان با آغاز پروژه خط آهن صلح

کره شمالی بار دیگر یک موشک بالستیک با برد کوتاه شلیک کرد و این اقدام واکنش کره جنوبی، ژاپن و چین را در پی داشت و این کشورها بر گفت‌وگو برای راه‌حل سیاسی در شبه‌جزیره کره تاکید کردند. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، کره شمالی روز چهارشنبه گذشته یک موشک بالستیک را از سواحل شرقی خود شلیک کرد و این اقدام چند ساعت پیش از حضور «مون جائه این» رئیس‌جمهوری کره جنوبی در مراسم آغاز پروژه خط اتصال ریلی انجام گرفت که سئول امیدوار است این خط آهن در نهایت شبه‌جزیره تقسیم‌شده کره را به هم متصل کند. اولین پرتاب (موشک) کره شمالی از ماه اکتبر تاکیدی بر وعده سال نوی کیم جونگ اون رهبر کره شمالی برای تقویت ارتش این کشور برای مقابله با اوضاع بی‌ثبات بین‌المللی در بحبوحه توقف مذاکرات با کره جنوبی و آمریکاست. به گفته رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی، این موشک حدود ساعت ۸ صبح به وقت محلی از یک موقعیت خشکی در ساحل شرقی به سمت دریا پرتاب شد. چند ساعت بعد، مون از شهر ساحلی شرقی «گوسیونگ»‌ در نزدیکی مرز با کره شمالی دیدن کرد و در آنجا کلنگ پروژه اتصال ریلی جدید را به زمین زد و این طرح را «سنگ‌بنایی برای صلح و توازن منطقه‌ای» در شبه جزیره کره توصیف کرد. مون در اظهاراتی در این مراسم اذعان کرد که پرتاب این موشک نگرانی‌ها درباره تنش‌ها و خسارت به روابط بین دو کره را افزایش می‌دهد و از کره شمالی خواست که صادقانه برای گفت‌وگو تلاش کند.

وی افزود: ما نباید امید به گفت‌وگو را رها کنیم تا بتوانیم به‌طور کامل بر این وضعیت غلبه کنیم. اگر دو کره همکاری و اعتمادسازی کنند، روزی به صلح دست خواهیم یافت. شلیک موشک کره شمالی مسلح به سلاح هسته‌ای تاکیدی بر چالش‌های پیش‌روی مون برای رسیدن به یک پیشرفت دیپلماتیک پیش از پایان دوره پنج‌ساله‌اش در ماه می است.

 

شرط بارزانی برای دست کشیدن از سمت ریاست جمهوری

منابع سیاسی عراقی اعلام کردند که هیاتی از گروه‌های هماهنگی شیعیان روز چهارشنبه گذشته با مقتدی صدر در نجف برای قانع کردن وی جهت بازگشت به ائتلاف شیعیان و اتحاد گروه‌های شیعی قبل از برگزاری جلسه اول پارلمان در نهم ژانویه دیدار می‌کنند. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه شفق نیوز، یک منبع سیاسی در ائتلاف گروه‌های هماهنگی شیعیان اعلام کرد، براساس توافق میان این ائتلاف و فراکسیون وابسته به جریان صدر قرار است سومین نشست میان دو طرف امروز در نجف برای تکمیل توافق‌ها درباره تشکیل فراکسیون اکثریت برای تشکیل دولت آتی برگزار شود. وی گفت: رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان معتقدند که وحدت گروه‌های شیعه قدرت دولتی را که صدر قصد تشکیل آن را دارد تقویت می‌کند. دیدار مورد نظر با عنوان نشست کمیته‌های مشترک برای توافق تقریباً نهایی درباره انتخاب نخست‌وزیر آتی و حل اختلافات از جمله موضوع حشد شعبی و فساد است. این منبع اعلام کرد: نتایج این نشست شکل و محتوای نشست چهارمی را که قرار است بین ائتلاف شیعیان و صدر در بغداد یک یا دو روز قبل از برگزاری نشست پارلمان برگزار شود، مشخص خواهد کرد. این گروه‌ها امیدوارند که فراکسیون شیعی متحدی تشکیل شود. از سوی دیگر محمود المشهدانی، رئیس پارلمان اسبق عراق و نماینده اهل تسنن با مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکراتیک کردستان عراق برای توافق درباره حمایت از انتخاب محمد الحلبوسی برای ریاست پارلمان دیدار کرد. همچنین الحلبوسی برای دیدار با صدر به نجف رفت. در این راستا یک منبع سیاسی آگاه اعلام کرد که حزب دموکراتیک کردستان کوتاه آمدن از دستیابی به پست ریاست جمهوری را به اعطای پست استانداری کرکوک مشروط کرده است. 

 

زمستان سخت به بحران انسانی در افغانستان دامن می‌زند

دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد هشدار داد زمستان سخت در افغانستان، شرایط دشوار زندگی برای میلیون‌ها نفر در سراسر این کشور را تشدید می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای سازمان ملل، بارش شدید برف و باران مناطقی از افغانستان را تحت تاثیر قرار داده و در پروازها به مقصد فرودگاه کابل و از این فرودگاه خلل ایجاد کرده است. استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل به خبرنگاران گفت: برف بیشتر و کاهش دما در آینده پیش‌بینی می‌شود. وضعیت وخیم بشردوستانه در افغانستان درپی تسلط نیروهای طالبان بر این کشور و تعلیق متعاقب کمک‌ها توام با مسدود شدن دارایی‌ها از سوی بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی، بدتر شده است. شورای امنیت سازمان ملل ماه گذشته به اتفاق قطعنامه‌ای را تصویب کرد که راه را برای کمک‌رسانی به افغان‌های نیازمند به حمایت اولیه باز و در عین حال از افتادن منابع مالی به دست طالبان جلوگیری می‌کند. رئیس دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد از این اقدام استقبال کرد و آن را نقطه عطفی برای نجات جان انسان‌ها دانست. دوجاریک گفت که در ماه دسامبر (آذر)، شرکای بشردوستانه ما برای هفت میلیون نفر در سراسر افغانستان منابع غذایی امدادی تهیه کرده‌اند. در سال 2021، اهداکنندگان 5 /1 میلیارد دلار در قالب دو درخواست بشردوستانه ارائه دادند. در همین حال، سازمان بین‌المللی مهاجرت نگرانی مستمر خود برای میلیون‌ها آواره داخلی در افغانستان را ابراز داشته و حال آنکه کمیسیاری عالی پناهندگان سازمان ملل در حال سرعت بخشیدن به عملکرد خود برای توزیع به موقع کمک‌های زمستانی به ویژه به آسیب‌پذیرترین خانواده‌های بی‌خانمان افغانستان است.

 

برلین: گفت‌وگو، راه برون‌رفت از بحران با روسیه است

وزیر خارجه آلمان با ادعای اینکه اقدامات روسیه هزینه‌هایی برای این کشور دارد، گفت تنها راه خروج از بحران با مسکو، تداوم مذاکرات و گفت‌وگوها با این کشور است. به گزارش فارس، «آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان بر اهمیت تداوم گفت‌وگو با روسیه درخصوص مسائل مورد اختلاف تاکید کرد. بائربوک که برای دیدار با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا راهی واشنگتن شده است، گفت اهمیت گفت‌وگو با روسیه برای جلوگیری از درگیری بر سر اوکراین را تکرار خواهد کرد. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی طی بیانیه‌ای توضیح داد: «درخصوص روسیه، پیام مشترک اروپایی‌ها و دولت آمریکا واضح است؛ اینکه اقدامات روسیه هزینه‌های مشخصی دارد و تنها راه خروج از بحران از طریق گفت‌وگو است.» وزیر خارجه آلمان همچنین افزود: «ما وارد مرحله تعیین‌کننده‌ای می‌شویم که در آن مذاکرات مهم در سطوح مختلف قریب‌الوقوع است. حتی اگر چارچوب‌های مذاکرات متفاوت باشد، پیام‌های ما به عنوان شرکای فراآتلانتیک به دولت مسکو همیشه یکسان است.» پیش از این نیز «کریستوفر برگر» سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان گفته بود از نظر این وزارتخانه ادامه گفت‌وگو با روسیه در قالب‌های مختلف در روزهای آینده «معقول و مهم» است. قرار است «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه و «وندی شرمن» همتای آمریکایی او مذاکرات امنیتی در ژنو را در ۱۰ ژانویه هدایت کنند. همچنین نمایندگان روسیه در ۱۲ ژانویه با نمایندگان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل گفت‌وگو داشته باشند. بعد از آن نیز نشست گسترده‌تری شامل نمایندگان روسیه، آمریکا و سایر کشورهای اروپایی در ۱۳ ژانویه، در وین برگزار خواهد شد. در تاریخ ۱۷ دسامبر بود که وزارت خارجه روسیه پیش‌نویس معاهدات امنیتی با آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را منتشر کرد. این تضمین‌ها به‌صورت خاص گسترش بیشتر ائتلاف ناتو به شرق و ورود کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به آن را مردود می‌داند. این پیش‌نویس همچنین امکان ترک هرگونه فعالیت نظامی در اوکراین، سایر کشورهای اروپای شرقی و همچنین در قفقاز و آسیای مرکزی توسط بلوک را فراهم می‌کند.

 

دولت قزاقستان برکنار شد

رئیس‌جمهوری قزاقستان در پی تشدید اعتراض‌های مردمی به افزایش قیمت سوخت در این کشور، دولت را برکنار کرد. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «قاسم جومارت توکایف» رئیس‌جمهوری قزاقستان در پی تشدید اعتراض‌های مردمی به افزایش قیمت سوخت در این کشور، دولت را برکنار کرد. بنا بر اعلام دفتر ریاست‌جمهوری قزاقستان، «علی‌خان اسماعیل‌اف» که پیش از این معاون اول نخست‌وزیر وزیر بود، به عنوان نخست‌وزیر موقت منصوب شده است. برکناری دولت قزاقستان در حالی صورت می‌گیرد که توکایف پس از تشدید اعتراض‌های مردمی، آن را غیرقانونی خوانده و تاکید کرد که دولت وی با این‌گونه تظاهرات سقوط نخواهد کرد. به گزارش یورونیوز، وی در یک سخنرانی ویدئویی در پاسخ به تشدید اعتراضات مردمی گفته بود: حمله به مراکز دولتی و نظامی اقدامی کاملاً غیرقانونی است و با این کارها دولت سقوط نخواهد کرد. ما خواهان گفت‌وگو و اعتماد متقابل هستیم نه درگیری. پلیس در شهر آلماتی برای پراکنده کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرده و با برخورد خشونت‌آمیز تلاش داشته تجمعات اعتراضی مردم را پایان دهد. 

♦♦♦

ایسنا: نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان بعد از دیدار با میشل عون، رئیس‌جمهور این کشور در کاخ بعبدا گفت: نشست با میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان مثمرثمر بود و بر سر برگزاری دور فوق‌العاده پارلمان توافق کردیم.

ایرنا: استرالیا و ژاپن برای مقابله با چین و در پیامی برای پکن، با انعقاد یک پیمان جدید دفاعی، روابط امنیتی را در زمینه‌های اطلاعاتی و امنیت سایبری تعمیق می‌بخشند.

ایلنا: سرتیپ «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «پدافند هوایی ما توانست یک هواپیمای جاسوسی مسلح ساخت چین متعلق به امارات را که در حال انجام اقدامات خصمانه در حریم هوایی منطقه عسیلان در استان شبوه بود، سرنگون کند.»

فارس: سه مامور پلیس در آمریکا به دلیل صدماتی که در جریان حمله سال گذشته به کنگره به آنها وارد شده است، از رئیس‌جمهوری پیشین این کشور شکایت کردند.

ایسنا: مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق  با بیان اینکه هدف قرار دادن پادگان‌های این کشور امنیت و ثبات را در عراق برهم می‌زند، گفت: ما مجددا بر پایان نقش نیروهای رزمی آمریکایی و نیروهای ائتلاف ضد داعش در عراق تأکید می‌کنیم. ما تمام پادگان‌ها را تحویل گرفته‌ایم و در حال حاضر تعدادی از مشاوران در کنار نیروهای امنیتی ما فعالیت می‌کنند.

فارس: وزیر خارجه ترکیه و دبیر کل ناتو درباره دو نشست برنامه‌ریزی‌شده وزرای خارجه این ائتلاف و شورای ناتو-روسیه گفت‌وگو کردند.

ایسنا: پایگاه ویکتوری در نزدیکی فرودگاه بغداد که محل استقرار نیروهای آمریکایی است، بامداد روز چهارشنبه بار دیگر مورد حمله قرار گرفت. به گفته مقامات عراقی این حمله خسارتی به بار نیاورده است.

ایرنا: مقامات هندی با چهار برابر شدن موارد ابتلا به ویروس کرونا، دستور ماندن در خانه را برای شهروندان این کشور صادر کردند. با اعلام خبر مثبت شدن تست کرونای «آرویند کجریوال» وزیر ارشد دولت هند در کنار ۳۷ هزار و ۳۷۹ نفر مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا طی یک روز در این کشور، بار دیگر گسترش ویروس کرونا در هند شدت گرفت.

ایرنا: منابع محلی از ادامه تخریب منازل فلسطینی‌ها در قدس اشغالی توسط اشغالگران صهیونیستی در سال جدید میلادی خبر دادند.

ایسنا: سفارت افغانستان در ایتالیا در اطلاعیه‌ای از درگیری محمد فهیم کشاف سفیر معرفی‌شده گروه طالبان با سفیر دولت پیشین در سفارت این کشور در رم خبر داد. او بعد از ابراز اینکه از جانب طالبان به عنوان سفیر افغانستان در این کشور اروپایی منصوب‌ شده با سفیر دولت اشرف غنی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان درگیر شد.

♦♦♦

بزرگداشت سردار سلیمانی در عراق

ایسنا نوشت: حشد شعبی مراسم یادبودی را به مناسبت دومین سالروز شهادت فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و نایب رئیس حشد شعبی با حضور شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی ارشد عراق و سفرای خارجی به میزبانی بغداد برگزار کرد. فالح الفیاض، رئیس حشد شعبی عراق در جریان مراسم یادبود اظهار کرد: پیروزی علیه داعش یک دستاورد بزرگ عراقی و ملی است که به نام این ملت نوشته خواهد شد و فرماندهان شهید برای رسیدن به یک دستاورد تاریخی و ساختن افتخار برای این کشور به میدان آمدند و قاسم سلیمانی مهمان عراق و حامی این ملت بود. همچنین برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق در سخنانی در جریان این مراسم گفت: سلیمانی بیشترین سهم را در آزادسازی عراق از لوث تروریسم داشت.

 

مرور سلطنت امان‌الله خان تا حاکمیت طالبان

ایرنا نوشت: کهنسال‌ترین مرد افغانستان در استان سمنگان در شمال این کشور در سن ۱۴۳‌سالگی چشم از جهان فروبست. «محمدامین تاتار» که در شهرستان «روی دوآب» زندگی می‌کرد، در دارالعلوم دیوبند هندوستان آموزش دینی دید و تا ۱۰۰‌سالگی در استان سمنگان مشغول تدریس بود. «مهدوم عطاءالحق» از نزدیکانش گفته وی تا سن ۱۰۰‌سالگی در سلامت کامل زندگی کرد اما پس از ۱۰۰‌سالگی بینایی خود را از دست داد. محمدامین در طول زندگی چهار بار ازدواج کرد و چند نسل از نوادگان خود را در دوران زندگی خود دیده است. او خاطرات خود از دوره سلطنت امان‌الله خان تا دوره اول حاکمیت طالبان را به یاد داشت و آن را به دیگران نیز منتقل می‌کرد.

 

نافرمانی نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی

خبرگزاری فارس نوشت: رسانه‌های رژیم صهیونیستی از نافرمانی نظامیان ارتش این رژیم برای مشارکت در تمرینات نظامی خبر دادند. ۱۲۰ نظامی رژیم صهیونیستی از نیروهای ذخیره با مشارکت در تمرینات ناگهانی گردان این رژیم در «گوش عتصیون» واقع در کرانه باختری مخالفت کردند. تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که این نظامیان از یگان چتربازان هستند و در گردان ۶۶ خدمت می‌کنند و تاکنون عملیات‌هایی را در مناطق واقع در جنوب قدس، بیت لحم و جبل الخلیل در کرانه باختری انجام داده‌اند. ده‌ها نظامی صهیونیست قصد خروج از پادگان برای سپری کردن مرخصی خود را داشتند که فرمانده آنها دستور شرکت در تمرینات ناگهانی گردان در دره اردن را داد اما نظامیان ذخیره از مشارکت در این تمرینات خودداری کردند.

 

مکرون و انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

ایلنا نوشت: رئیس‌جمهوری فرانسه گفت که می‌خواهد در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند ولی هنوز تصمیم قطعی نگرفته است. «امانوئل مکرون» در گفت‌وگو با روزنامه «لپاریزین» گفت تمایل دارد برای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری که در آوریل برگزار می‌شود شرکت کند،‌ اما فقط هنگامی که از تصمیم خود مطمئن شود آن را رسماً اعلام می‌کند. وی گفت: هنگامی که شرایط جسمانی‌ام این امکان را بدهد، آمادگی درونی پیدا کنم و با درنظر گرفتن معادله سیاسی،‌ تصمیم خود را اعلام خواهم کرد. این تصمیم در درونم در حال شکل‌گیری است ولی باید مطمئن شوم که توانایی انجامش را دارم. گفته‌های مکرون نشان‌دهنده برنامه وی برای شرکت در انتخابات است و می‌خواهد به گمانه‌زنی‌ها در این باره خاتمه دهد.