شناسه خبر : 46046 لینک کوتاه

ریاضت موفق

اقتصاد یونان به مسیر درست برگشت؟

داده‌ها نشانگر این است که اقتصاد یونان در سال 2023 عملکرد خوبی داشته است. حداقل براساس پنج شاخصی که نشریه اکونومیست محاسبه و ارزیابی کرده، در بین 35 کشور منتخب از اعضای سازمان توسعه و همکاری‌ اقتصادی که اغلب آنها اقتصادهای توسعه‌یافته و ثروتمند هستند، یونان در صدر قرار گرفته است. این در حالی است که یونان یک دهه قبل به دلیل بدهی‌های سنگین خارجی ناشی از سؤمدیریت اقتصادی، فساد گسترده و بی‌انضباطی مالی در ورطه بحران و ورشکستگی گرفتار شده بود.

کشورهای اروپایی دیگر حاضر نبودند بیش از این به یونان کمک کنند، مگر اینکه یونانی‌ها تصمیمی سخت بگیرند و از هزینه‌های خود بکاهند و سیاستی ریاضتی در پیش بگیرند. توافق یونان با اتحادیه اروپا در سال 1396 این کشور را به سمت کاهش هزینه‌های دولت و از بین بردن ریشه‌های فساد سوق داد و در نهایت حالا بعد از گذشته هشت سال، یونان از لبه پرتگاه دور شده است. اقتصاد یونان در سال 2023 رشدی معادل 4 /2 درصد را تجربه کرده و پیش‌بینی‌ها حاکی از رشد 9 /2درصدی اقتصاد این کشور در سال 2024 است. مهم‌تر اینکه ایجاد ثبات و اطمینان باعث شده است نرخ رشد سرمایه‌گذاری برای سال آینده 1 /15درصد برآورد شود، یعنی دو برابر آنچه در سال جاری رخ داده است.

به نظر می‌رسد یونان موفق شده است در مسیر بازگشت و احیای اقتصاد خود با در پیش گرفتن اصلاحات ساختاری و بهبود نظام حکمرانی موفق باشد. راهی که پیش روی اقتصاد ما نیز قرار دارد و باید قبل از رسیدن به بحران و رفتن به اجبار، پیمودن آن را خود انتخاب کنیم.

دراین پرونده بخوانید ...