شناسه خبر : 44502 لینک کوتاه

دیپلمات

وقتی خاورمیانه سوژه سریال می‌شود

 

منیژه موذن / نویسنده نشریه 

سریال «دیپلمات» با بازی فوق‌العاده کری راسل یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های نتفلیکس در بهار سال 2023 بوده است. این سریال تلاش سفیر ایالات‌متحده آمریکا در بریتانیا برای یافتن حقیقت یک حمله بزرگ را نشان می‌دهد. حمله به نیروی دریایی بریتانیا در خلیج‌فارس می‌تواند موجب جنگی بزرگ شود. جنگی که کیت رایلر تلاش می‌کند جلوی آن را بگیرد. در این سریال پیچیدگی روابط شخصی و همچنین روابط بین‌الملل به نمایش گذاشته شده است. در کنار همه اینها نابرابری جنسیتی که یک زن دیپلمات به صورت روزانه با آن روبه‌رو است بر روی صفحه‌نمایش به خوبی دیده می‌شود.

سرویس‌های اطلاعاتی مخفی و روابط بین‌الملل احتمالاً از جذاب‌ترین موضوعات سریال‌های تلویزیونی هستند. بین سال‌های 2022 و 2023، دو نمونه عالی از این سریال‌ها در نتفلیکس به نمایش درآمد که با موفقیت فراوانی روبه‌رو شدند: سریال‌های The Recruit و Treason.

در ماه آوریل شبکه نتفلیکس سریال جدیدی را به نام «دیپلمات» منتشر کرد که مربوط به روابط بین‌الملل و وزارت خارجه آمریکاست.

سریال حول محور روابط پیچیده بزرگ‌ترین و قدرتمندترین کشورهای جهان می‌چرخد و در قالب هشت اپیزود ساخته و منتشر شده است.

دیپلمات به سرعت هواداران بسیاری پیدا کرد. داستان سریال با پیچ‌وتاب‌های زیادی ادامه پیدا می‌کند و با پایانی دراماتیک بیننده را شگفت‌زده می‌کند.

در این سریال کری راسل نقش کیت رایلر را بازی می‌کند. سریال دیپلمات با حمله به نیروی دریایی بریتانیا آغاز می‌شود. حمله‌ای که باعث کشته شدن افسران بریتانیایی می‌شود.

ایالات متحده باید یک سفیر جدید در بریتانیا تعیین کند و قرعه به نام کیت هیلی می‌افتد؛ یک سفیر باتجربه که قرار بود در یک ماموریت بشردوستانه در کابل همکاری کند.

کیت از این انتخاب متعجب می‌شود. هال، شوهرش، برای این نقش باتجربه‌تر است؛ بنابراین مشخص نیست چرا کاخ سفید او را انتخاب کرده است، اما به هر حال کیت کار را می‌پذیرد.

در بسیاری از اپیزودها، روند دیپلمات به شک و تردیدهای پیرامون همسر کیت، هال، دامن می‌زند. به نظر می‌رسد هال از جایگاه و موفقیت کیت خوشحال است و احساس غرور می‌کند.

اما در عین حال به نظر می‌رسد او می‌تواند مانند یک عروسک‌گردان نامرئی رشته حوادث را بکشد و اتفاقات را پشت سر کیت پیش ببرد.

البته به نظر می‌رسد که او هرگز علیه کیت توطئه نمی‌کند اما هال همیشه معقولانه عمل می‌کند و اقداماتش باعث می‌شود کیت متوجه شود که ایران مسوول آن حمله نبوده است، برخلاف آنچه برداشت سریع نخست‌وزیر بریتانیاست.

در این مرحله، ما شاهد تلاش کیت برای متقاعد کردن رئیس‌جمهوری آمریکا برای اجتناب از حمایت علنی از قصد نخست‌وزیر بریتانیا برای حمله به ایران هستیم.

کیت موفق می‌شود و اعتماد رئیس‌جمهور را جلب می‌کند. پس از آن، در یک لحظه کلیدی در دیپلمات، سفیر ایران لحظاتی قبل از مرگ نام مسوول واقعی حمله را می‌نویسد؛ نام او رومن لنکوف روسی است.

از آن لحظه، نخست‌وزیر انگلیس را می‌بینیم که تمام تیم خود را برای طراحی یک طرح انتقام علیه روسیه زیر فشار قرار می‌دهد.

در نقطه‌ای از داستان، انگیزه واقعی نخست‌وزیر را در پشت عملکردش متوجه می‌شویم. او به یک دشمن قوی خارجی برای حمله نیاز دارد تا تصویر یک قهرمان میهن‌پرست را از خود بسازد؛ تصویری که او در روزهایی که جنبش‌های استقلال‌گرا در اسکاتلند و ایرلند شمالی مشغول فعالیت هستند برای به دست آوردن حمایت به آن نیاز دارد. کیت در تلاش برای آرام کردن  نخست‌وزیر بریتانیا که تمایل دارد به روسیه  حمله کند کار سختی پیش‌رو دارد. در یک نقطه یک ملاقات مهم میان کیت و سفیر روسیه رخ می‌دهد، و این ملاقات بار دیگر به کیت کمک می‌کند تا اطلاعاتی را در مورد جایی که آنها می‌توانند لنکوف را دستگیر کنند پیدا کند.

این موضوع باعث می‌شود کیت در مورد دخالت دولت روسیه در حمله تردید کند؛ شاید لنکوف واقعاً از سوی شخص دیگری استخدام شده است.

این موضوع با اطلاعاتی که در اختیار سرویس امنیتی بریتانیاست، مطابقت دارد. اطلاعاتی که نتوانسته تایید کند که هیچ یک از سازمان‌های روسی برای انجام این عملیات اقدام کرده‌اند. این موضوع ما را به پایان سریال دیپلمات هدایت می‌کند.

تحلیل سریال

87سریال دیپلمات ماجراهای کیت وایلر (کری راسل)، سفیر جدید ایالات متحده در بریتانیا را دنبال می‌کند که دقیقاً در میانه یک بحران بین‌المللی قرار می‌گیرد که باید با منابع کوچکی که در اختیار دارد از عهده آن بربیاید. کیت همزمان باید ازدواج دشوارش با همکارش هال وایلر (روفوس سئول) را از معرض آسیب در چندین حادثه نجات دهد.

در طول هشت اپیزود همراه با کیت متوجه می‌شویم که در روابط شخصی بیش از دو روی سکه وجود دارد، و زمانی که صحبت از روابط بین‌الملل به میان می‌آید، مسائل بیش از آنچه به چشم می‌آید پیچیده هستند.

در حالی که از یک طرف ما بحران‌های ژئوپولیتیکی را داریم که برایمان ناآشنا هستند مشکلات شخصی کیت که مدام در زندگی حرفه‌ای او مداخله می‌کنند حسی از ارتباط با بیننده را ایجاد می‌کنند.

به‌رغم اینکه ازدواج او با هال آشفته است به دلیل حرفه سیاسی کیت آنها باید به عنوان یک زوج در کنار هم بمانند. اما همه چیز در این رابطه سیاه و سفید نیست. با توجه به سابقه هال که یکی از مشهورترین سفیران است او با ارتباطات بهتر و تجربه بیشتر ناخواسته و گاهی بسیار عمدی، مانع کار روزمره کیت می‌شود.

همچنین به نظر می‌رسد که برخی معاشقه‌های آشکار بین کیت و آستین دنیسون (دیوید گیاسی) وزیر امور خارجه بریتانیا وجود دارد، در حالی که معاون مورد اعتماد او استوارت هیفورد (آتو اساندوه) در رابطه پنهانی با رئیس سازمان سیا، ایدرا پارک (علی آن) است.

در جبهه حرفه‌ای، یک کشتی جنگی بریتانیا مورد حمله قرار گرفته و جان‌هایی از دست رفته است و این به کیت بستگی دارد که قبل از اینکه بریتانیا حمله‌ای از پیش برنامه‌ریزی‌شده علیه ایران انجام دهد، بفهمد چه کسی پشت این حمله است.

سریال دیپلمات از رویدادهای مربوط به سیستم‌های بین‌المللی به عنوان پس‌زمینه‌ای برای نشان دادن مشکلات روزمره شخصیت‌ها استفاده می‌کند.

کیت در طول سریال در تلاش است پیچیدگی‌های زندگی حرفه‌ای و شخصی‌اش را حل کند. این پیچیدگی‌ها به خودی خود بحرانی بزرگ هستند و بحران‌های بین‌المللی به تنش ماجرا می‌افزایند.

درست مانند روابط، افراد درگیر در این بحران‌ها نیز خاکستری هستند و این کلیشه‌های تکراری و قابل درک سریال را واقع‌گرایانه می‌کند.

ایجاد تنش از همان ابتدا باعث می‌شود روایت تاثیرگذار باشد. اما زمانی که به تمام درام‌های سریال عادت می‌کنیم قصه در نیمه راه هیجان خود را از دست می‌دهد.

دیپلمات همچنین تبعیض جنسیتی را که کیت به صورت روزمره در شغل خود با آن روبه‌رو است برجسته می‌کند. تمام مسائل شخصی او باید مورد تایید باشد. اما چیزی که ما با آن دیپلمات را به یاد خواهیم آورد کنایه‌های هوشمندانه و ظریف خط داستانی سریال است.

یکی از بهترین لحظات سریال زمانی است که رئیس‌جمهور ایالات متحده به کیت نگاه می‌کند و از او می‌پرسد که آیا مردم حتی او را دوست دارند؟

قسمت پایانی دیپلمات

در پایان سریال  کیت و آستین دنیسون، وزیر امور خارجه بریتانیا، را می‌بینیم که به پاریس می‌روند تا با وزیر کشور فرانسه درباره دستگیری لنکوف در خاک فرانسه به توافق برسند.

وزیر کشور فرانسه با اکراه موافقت می‌کند اما به‌طور خصوصی برای کیت فاش می‌کند که طبق اطلاعات او، بریتانیا در واقع قصد دارد لنکوف را پس از دستگیری بکشد.

این یک شوک برای کیت است. او در خیابان با دنیسون روبه‌رو می‌شود و اینجاست که به اطلاعات مهمی دست پیدا می‌کند. در همین حال، شوهرش هال در حال ملاقات با یک نماینده حزب محافظه‌کار است. کسی که درخواست کرده با برخی از افراد کلیدی در کاخ سفید صحبت کند.

در مکالمه بین کیت و دنیسون متوجه شدیم که دنیسون کاملاً از قصد بریتانیا برای کشتن لنکوف بی‌خبر است.

این کار به مجوز خاصی از او نیاز دارد، و او مشکوک است که برای دریافت آن مجوز ملاقاتی برنامه‌ریزی شده است. در آن لحظه، کیت متوجه می‌شود تنها کسی که می‌تواند لنکوف را مرده بخواهد دقیقاً همان کسی است که او را استخدام کرده است.

این نخست‌وزیر بریتانیا بود که مخفیانه به لنکوف دستور حمله داد، با این هدف ساده که انگیزه‌ای برای واکنش تلافی‌جویانه داشته باشد که بتواند از تخریب وجهه عمومی او به عنوان نخست‌وزیر جلوگیری کند.

این یک اتهام جدی است و ما به سرعت متوجه می‌شویم هر کسی که ممکن است چنین شکی داشته باشد تبدیل به هدف بعدی نخست‌وزیر خواهد شد.

در حالی که ما شاهد همه اینها هستیم، پایان دیپلمات ما را شگفت‌زده می‌کند. در لندن، نخست‌وزیر حزب محافظه‌کار در ماشین خود را باز می‌کند و ماشین منفجر می‌شود؛ در حالی که شوهر کیت، هال و استوارت هیفورد، معاون رئیس ماموریت در نزدیکی ماشین هستند.

در صحنه پایانی سریال، پلیس در اطراف کیت و دنیسون جمع می‌شود و موضوعی فوری را با کیت در میان می‌گذارد. به احتمال زیاد، آنها او را از انفجار در لندن و وضعیت همسرش مطلع می‌کنند.

آیا دیپلمات بر مبنای واقعیت ساخته شده است؟

این سریال در کاوش در زمینه دیپلماسی عالی است. پیشینه کان به عنوان نویسنده-تهیه‌کننده در فیلم The West Wing به خوبی به او کمک می‌کند تا عناصر پروتکل را به شیوه‌هایی که در عین حال نمایشی و دراماتیک هستند به تصویر بکشد.

شغل کیت حرفه‌ای است که در تقاطع سیاست و مهمان‌نوازی قرار دارد. بنابراین کیت باید درس‌های روزانه در مورد اینکه چقدر قدرت دارد یا ندارد، با چه افرادی می‌تواند مستقیماً تماس بگیرد و چه واسطه‌هایی یا چند نفر قابل قبول هستند یاد بگیرد. چیزهای ساده‌ای که می‌توانند بلوا به پا کنند.

همه چیز در سریال دیپلمات این حس را به وجود می‌آورد که درباره آن کاملاً تحقیق شده و با دقت بازتولید شده است.

بازآفرینی مکان‌هایی مانند اقامتگاه سفیران وینفیلد‌هاوس و سفارت آمریکا در لندن به وسیله کریس روپ، طراح تولید، استثنایی است. اما این تعادل گاهی در روایت کلی سریال گاهی به دست نمی‌آید.

سریال دیپلمات در هفته‌های اول پخش 46 /66 میلیون ساعت دیده شد که بیش از 5 /57 میلیون ساعت تماشا در هفته اول نمایش است. موفقیت این سریال باعث شده تا تولید فصل دوم آن دور از انتظار نباشد. 

دراین پرونده بخوانید ...