شناسه خبر : 42447 لینک کوتاه

بحران‌های اروپا

آیا اروپا از بحران زمستان سرد و مهاجران غیرقانونی گذر می‌کند؟

به نقل از سایت النشره، مایکل برادسکی سفیر رژیم صهیونیستی در اوکراین اعلام کرد این رژیم در چارچوب قانون ویژه تحریم روسیه که شامل تحریم‌های یک‌جانبه نمی‌شود و بر توافق با هم‌پیمانان در این زمینه تاکید دارد، عمل خواهد کرد. وی افزود: از ابتدای اعمال تحریم علیه روسیه، اسرائیل گفته است که درصدد دور زدن تحریم‌ها نیست، موضوع این است که قانون اسرائیل امکان تحریم یک‌جانبه علیه هیچ کشوری را پیش‌بینی نکرده است و چنین چیزی در قانون ما وجود ندارد. برادسکی تاکید کرد: تقریباً همه شرکت‌های اسرائیلی در بازار آمریکا یا اروپا فعالیت می‌کنند و هیچ شرکتی با دور زدن تحریم‌ها کار نخواهد کرد، همین امر در مورد دولت نیز صدق می‌کند. وی ادامه داد: از لحظه اعمال تحریم‌ها، بر این اساس شروع به کار کردیم تا به‌هیچ‌وجه سیستم تحریم را نقض نکنیم و این عملکرد در آینده هم ادامه خواهد داشت. پیش از این، یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته بود که این رژیم در حال بررسی تاثیر احتمالی تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه است. یک گروه میان وزارتخانه‌ها برای بررسی اثرات این تحریم‌ها بر سیاست و اقتصاد اسرائیل تشکیل خواهد شد. اسرائیل تاکنون بدون اظهارنظر درباره تحریم‌های هم‌پیمانان غربی‌اش علیه روسیه، تنها بر اطمینان یافتن از استفاده نکردن ثروتمندان روسیه و متحدان ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه از خاک اسرائیل به عنوان پناهگاه امن، تمرکز کرده است. به نوشته روزنامه جروزالم پست؛ اسرائیل تاکنون با ادعای ادامه درخواست مهاجرت شمار زیادی از یهودیان روسیه، پروازها به این کشور را قطع نکرده است. به‌رغم درخواست زلنسکی از اسرائیل برای پیوستن به ایالات متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا، ژاپن، استرالیا و کانادا برای اعمال تحریم‌های اقتصادی بر مسکو، لاپید پس از این تماس تلفنی، به چنین راهبردی اشاره نکرده و تنها گفته که با زلنسکی درباره شرایط جنگی اوکراین سخن گفته، از تلفات و قربانیان این جنگ ابراز تاسف کرده و خواستار راه‌حل دیپلماتیک برای پایان دادن به این درگیری شده است.

خاشقجی شنود می‌شد

«حنان العتر» همسر سابق «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سیاست‌های حکومت سعودی که در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید، در مقاله‌ای به مناسبت چهارمین سالگرد قتل شوهرش توسط ماموران امنیتی سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول در روزنامه گاردین نوشت: چهار سال پیش در چنین روزی، جهان یک رهبر روشنفکر، روزنامه‌نگار، همسر، پدر و پدربزرگ را از دست داد و به عنوان بیوه او، با سرپوش گذاشتن بر آنچه دقیقاً در روزها و هفته‌های منتهی به قتل عمدی وی توسط ولیعهد عربستان رخ داد، خسارت سنگینی به من وارد شد. به گفته وی، عناصر کلیدی از شواهدی که به سوالات پرونده قتل جمال پاسخ می‌دهد، در دستگاه‌های شخصی وی یعنی دو گوشی موبایل، یک لپ‌تاپ و یک تبلت وجود دارد. بیوه «خاشقجی» در این مقاله افزود که این دستگاه‌ها جزئیاتی از قتل جمال را که قبلاً فاش نشده بود، فاش می‌کند و برای دانستن حقیقت کامل و پیشبرد اهداف و تحقق عدالت در پرونده قتل خاشقجی ضروری است اما این دستگاه‌ها در اختیار دولت ترکیه است. به نوشته حنان، در جریان کار مهمی که سازمان‌های حقوق بشر از جمله عفو بین‌الملل انجام می‌دهند، متوجه شده که دستگاه‌های شخصی‌اش توسط نرم‌افزار جاسوسی «پگاسوس» متعلق به شرکت برنامه‌نویسی اسرائیلی NSO هدف قرار گرفته‌اند و بدون اینکه قربانی (جمال خاشقجی) بداند دوربین و صوت (گوشی خاشقجی) مورد استفاده قرار گرفته‌اند. براساس آنچه وی در این مقاله نوشته است، بررسی بیشتر دستگاه‌های همسر خاشقجی نشان داد که آنها توسط نرم‌افزار جاسوسی پیگاسوس و همچنین نرم‌افزار جاسوسی دیگری به نام «Cellebrite» هک شده و این نرم‌افزارها تمام ارتباطات او با همسر مرحومش را دانلود و ردیابی کرده است. وی افزود: همه اینها در سال ۲۰۱۸ و قبل از قتل جمال اتفاق افتاد؛ هنگامی که من حدود ۷۲ ساعت تحت بازجویی هولناک مقامات اطلاعاتی امارات بودم. حنان تصریح کرد که او و همسرش در ارتباطات از طریق این دستگاه‌ها درباره برنامه‌های خود برای آینده از جمله سفر و... صحبت کردند. حنان با طرح این سوال که آیا آنها از این طریق از تمام تحرکات و برنامه‌های سفر جمال مطلع بودند؟ نوشت: من گمان می‌کنم تلفن‌های جمال به همان اندازه توسط نرم‌افزار جاسوسی پیگاسوس وابسته به شرکت NSO به دستور دولت سعودی هک شده است.

پشت پرده تصمیمات اخیر اوپک پلاس

به گزارش ایرنا، یکی از منابع آگاه با توجه به شرایط بین‌المللی پیش‌آمده ناشی از جنگ اوکراین، به رویترز گفت: این جلسه‌ای است که در یک زمان بسیار جالب در جهان برگزار می‌شود. توافق برای کاهش تولید بیش از یک میلیون بشکه در روز، کمی بالاتر از برآوردها برای کاهش هفته گذشته است که بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز بود. اوپک پلاس که از کشورهای اوپک و متحدانشان از جمله روسیه تشکیل شده، برای اولین بار به صورت حضوری از مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۱۴۰۰) در وین تشکیل جلسه خواهند داد. عربستان سعودی به عنوان یکی از اعضای مهم اوپک پلاس برای اولین‌بار در ماه آگوست احتمال کاهش تولید را برای اصلاح بازار مطرح کرد. پیش از این کشورهای اوپک پلاس در ماه آگوست (مرداد) از افزایش جزئی تولید نفت برای ماه سپتامبر (شهریور- مهر) به منظور مهار قیمت بالای نفت خام خبر داده بودند. آنها همچنین توافق کردند تولید را ۱۰۰ هزار بشکه در روز برای ماه سپتامبر افزایش دهند.

آنچه در سودان می‌گذرد

به گزارش ایلنا از القدس العربی، هزاران نفر از مردم سودان پنجشنبه گذشته با برگزاری تظاهراتی مخالفت خود را با حکومت نظامیان در این کشور اعلام کردند. بر اساس این گزارش، معترضان در خارطوم پایتخت سودان قصد راهپیمایی به سمت قصر ریاست‌جمهوری را داشتند که با برخورد پلیس و نیروهای امنیتی مواجه شدند. این گزارش می‌افزاید، نیروهای امنیتی با پرتاب گاز اشک‌آور، شلیک گلوله‌ها و بمب‌های صوتی و ماشین‌های آب‌پاش سعی داشتند معترضان را پراکنده کنند. منابع محلی از زخمی شدن شماری از معترضان در خارطوم خبر دادند. تظاهرات‌کنندگان همچنین شعارهایی علیه حاکمیت نظامیان در سودان سر دادند و خواستار سرنگونی کودتای نظامی در این کشور و مجازات سران کودتا شدند. تظاهرات علیه دخالت ارتش در امور دولت غیرنظامی در مناطق مختلف سودان از اکتبر سال گذشته (مهر ۱۴۰۰) تاکنون تقریباً هر روز برگزار می‌شود. صبح روز ۲۵ اکتبر سال گذشته عبدالله حمدوک نخست‌وزیر و بسیاری از سیاستمداران سودانی بازداشت و حمدوک روز بعد آزاد شد. در ۲۱ نوامبر نظامیانی که با کودتا قدرت را به دست گرفتند با عبدالله حمدوک نخست‌وزیر دولت منحل‌شده برای بازگشت وی به سمت خود به توافق رسیدند. براساس گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های سودانی، این توافق میان اعضای نظامی شورای حاکمیت و نخست‌وزیر سابق به دست آمده و حمدوک با مشورت همه نیروهای سیاسی به جز حزب «کنگره ملی» که در دوره عمر البشیر قدرت را در دست داشت، دولت تشکیل خواهد داد. گفته می‌شود نظامیان و حمدوک در مورد چند موضوع دیگر از جمله آزادی تمامی زندانیان سیاسی توافق کرده‌اند اما حمدوک در تاریخ ۲ ژانویه گذشته از سمت خود استعفا کرد.

هشدار برای زمستان سرد اروپا

به نقل از نشریه پولیتیکو، «یانیز لاینرچک» کمیسر مدیریت بحران اتحادیه اروپا هشدار داد که این اتحادیه ممکن است در زمستان سال جاری با خاموشی مواجه شود. وی در عین حال گفت بروکسل برای بدترین سناریوها آماده است. وی نیاز کشورهای اروپایی به کمک‌رسانی در بلایای طبیعی را محتمل برشمرد و تاکید کرد کمیسیون اروپا دو سناریوی متفاوت را مورد بررسی قرار می‌دهد، اول آنکه یک یا تعداد کمی از کشورهای عضو تحت‌تاثیر حوادثی چون خاموشی قرار می‌گیرند که در این صورت سایر کشورهای عضو اتحادیه می‌توانند از آنها حمایت کنند و ژنراتورهای برق را تحویلشان دهند همان‌طور که در زمان بلایای طبیعی اتفاق می‌افتد. این مقام اتحادیه اروپا سناریوی دوم را تاثیرپذیری شمار زیادی از کشورهای اروپایی دانست که در آن صورت ذخایر راهبردی این اتحادیه برای پاسخگویی به تقاضا مورد استفاده قرار خواهد گرفت. لاینرچک گفت اقدامات اتحادیه اروپا در صورت به وجود آمدن شرایط اضطراری، به سرعت فراهم خواهد شد. وی به نمونه سال‌های اخیر اشاره کرد زمانی که به گفته او ژنراتورها و سوخت در اختیار اسلونی قرار گرفت در همان روزی که شبکه برق این کشور بر اثر طوفان آسیب دید و همچنین زمانی که حمایت اتحادیه اروپا بی‌درنگ و بلافاصله پس از زلزله کرواسی در سال ۲۰۲۰ ارائه شد. وی با اعلام اینکه اتحادیه اروپا به‌طور کلی آماده یک زمستان بحرانی است، توضیح داد که از زمان تجربه همه‌گیری کرونا، بروکسل درصدد پیش‌بینی بحران‌ها بوده و از واکنش صرف در زمان وقوع وضعیت اضطراری خودداری کرده است.

مشکل مهاجران غیرقانونی

به نقل از یورونیوز، رهبران سه کشور اتریش، مجارستان و صربستان در بوداپست گرد هم آمده و برای حل معضل رشد روزافزون مهاجران غیرقانونی در این کشورها به گفت‌وگو و رایزنی پرداختند. در این نشست توافق شد که سه کشور طبق برنامه اقدامی مشترک، ورود مهاجران و پناهجویان احتمالی از طریق صربستان به اروپا را کنترل کنند. «کارل نهمر» صدراعظم اتریش پس از پایان این گفت‌وگوها به خبرنگاران گفت: افزایش همکاری نیروهای پلیس در امتداد مرزها و همچنین حمایت از صربستان برای اخراج مهاجران به کشورهای خود از جمله برنامه‌های این اقدام مشترک است. وی همچنین از تصمیم صربستان برای هماهنگ‌سازی سیاست‌های خود در صدور روادید، با اتحادیه اروپا قدردانی کرد و این اقدام را در جهت جلوگیری از سوءاستفاده پناهجویان و مهاجران غیرقانونی از قوانین روادید صربستان برای رفتن به اروپا دانست. راشاتودی نیز درباره این جلسه و به نقل از روزنامه اتریشی «کرونن سایتونگ» نوشت: صدراعظم اتریش در این نشست با بیان اینکه سازوکار اتحادیه اروپا برای پذیرش پناهجویان شکست خورده است، گفت «سهم همبستگی» که ما برای اتحادیه اروپا می‌پردازیم «به‌طور نامتناسبی» زیاد است. در برنامه «همبستگی موثر» اتحادیه اروپا، کشورهای ثروتمندتر به پذیرش مهاجران و پناهجویان ردشده از کشورهایی که درگیر این معضل هستند، تشویق می‌شوند و در صورتی که کشورهای ثروتمند از این امر امتناع کنند، دیگر اعضای اتحادیه باید «سهم منصفانه خود» از پذیرش مهاجران را بپذیرند. 

♦♦♦

ایرنا: وزیر نفت کویت گفت: ائتلاف اوپک پلاس در حال بررسی وضعیت کلی بازار جهانی نفت است و برای تضمین تامین انرژی به گونه‌ای که در خدمت تامین منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باشد، تصمیم مناسبی را اتخاذ خواهد کرد.

ایلنا: نیروی دریایی چین قصد دارد بخشی از گروه ناوهای خود را در اقیانوس هند مستقر کند، جایی که امنیت آن تاکنون بر عهده هندوستان بوده است. کارشناسان معتقدند این رویداد منجر به انتقال مناقشه میان دو کشور از کوه‌های هیمالیا به اقیانوس هند خواهد شد.

برنا: سازمان بین‌المللی نجات کودکان، در تازه‌ترین ارزیابی خود نظام آموزشی افغانستان را در صدر فهرست از لحاظ خطر فروپاشی در جهان قرار داده است.

فارس: در میانه تنش‌ها بر سر مناقشات دریای چین جنوبی و افزایش تنش بر سر تایوان، رزمایش مشترک نیروهای نظامی فیلیپین و آمریکا برگزار شد.

ایسنا: علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان ضمن میزبانی از فیصل بن فرحان آل‌سعود وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت: روابط فرهنگی نیز بین کشورهای برادر ما با موفقیت در حال گسترش است.

فارس: الکسی کولر (Alexis Kohler) که فرد شماره دو و دست راست امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری این کشور محسوب می‌شود، به «اقدام غیرقانونی در جهت منافع» در پرونده MSC، شرکت کشتیرانی مدیترانه‌ای ایتالیایی-سوئیسی که با آن همکاری داشت، متهم شد.

تسنیم: بن هریس مشاور سیاست اقتصادی وزیر خزانه‌داری آمریکا در کنفرانس نفت خام اروپایی آرگوس در ژنو گفت که تحریم‌های گروه‌۷، نفت خام روسیه را هدف قرار می‌دهد در حالی که پس از آن بر روی گازوئیل و در نهایت بر روی محصولات کم‌ارزش‌تر از جمله بنزین سنگین اعمال خواهد شد.

ایسنا: مقامات بهداشتی هائیتی اعلام کردند که حداقل هفت نفر بر اثر وبا جان خود را از دست داده‌اند. وبا طی روزهای اخیر در این کشور آمریکای مرکزی بازگشت غیرمنتظره‌ای داشته است.

ایلنا: آدولفو ساچیدا، وزیر انرژی و معدن برزیل در توئیتر خود از ادامه همکاری با روسیه در این زمینه خبر داد و نوشت: حدود ۳۵ میلیون لیتر گازوئیل وارداتی از روسیه وارد بندر سانتوس شد. نفتکش ان‌اس پراید، دوم سپتامبر سن‌پترزبورگ را ترک کرده بود و ۳۰ سپتامبر وارد بزرگ‌ترین بندر برزیل شد.

♦♦♦

ماجرای ترسیم مرز دریایی لبنان و فلسطین

شرق نوشت: بیش از یک دهه قبل اعلام شده بود که بخش‌های شرقی دریای مدیترانه دارای منابع گازی به نسبت بزرگی هستند. در پی این گزارش‌ها اعلام شد که از دو سال قبل رژیم اسرائیل تلاش‌های اکتشافی خود را در این منطقه آغاز کرده است. پس از آن بود که تنش مرزی میان لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر مالکیت دو میدان گازی «قانا» و «کاریش» بالا گرفت و ایالات متحده به بهانه میانجیگری مذاکرات غیرمستقیم بین دو طرف وارد عمل شد تا بتواند موانع بر سر اکتشاف و استفاده از انرژی در شرق دریای مدیترانه را رفع کند. 

 

به دنبال صلح در سومالی

ایسنا نوشت: منابع خبری سومالی از کشته شدن ۱۲ نفر از غیرنظامیان این کشور از جمله چند مقام دولتی در حمله گروه تروریستی الشباب خبر دادند. گروه تروریستی الشباب شنبه هفته گذشته در منطقه «هیران» واقع در مرکز سومالی دست به اقدامات تروریستی زد که به کشته شدن ۱۲ نفر از شهروندان این کشور منجر شد. استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل گفت: گوترش دبیر کل سازمان ملل بر تعهد سازمان ملل متحد با بازیگران مهم منطقه‌ای و بین‌المللی برای حمایت از مردم و دولت سومالی در مسیر تحقق صلح در این کشور تاکید کرد. 

 

درباره انتخابات آمریکا

اعتماد نوشت: نتیجه نظرسنجی موسسه «پیو» حاکی از آن است که فقط ۲۴ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند حزب آنها بیش از اینکه بازنده باشد، برنده رقابت با حریف سیاسی خود است. به نوشته تارنمای این موسسه، تعداد افرادی که احساس شکست سیاسی در آمریکا دارند نسبت به سال گذشته هفت درصد و نسبت به اوایل سال ۲۰۲۰، ۱۶ درصد افزایش داشتند و تغییر در هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات شکل گرفته است. بر اساس این نظرسنجی، ۸۱ درصد از جمهوریخواهان بیش از پیروزی احساس شکست سیاسی را تجربه می‌کنند که در مقایسه با ۷۴ درصد سال ۲۰۲۱، افزایش قابل توجهی داشتند.

 

زیر پوست اربیل

ایرنا نوشت: درحالی که گدازه‌های خشم عمومی زیر خیابان‌های اقلیم کردستان عراق حرکت می‌کند، انتخابات پارلمان محلی اقلیم نیز همچنان در وضعیت منجمد به سر می‌برد زیرا حزب دموکرات به ریاست مسعود بارزانی بر عدم تعیین موعد انتخابات محلی جدید تاکید دارد و تصویب قانون جدید انتخابات محلی را هم نمی‌خواهد اما علت چیست؟ مسائل بین احزاب مطرح اقلیم کردستان عراق با یکدیگر و نیز مسائل این خانواده‌های حاکم بر اقلیم با دولت مرکزی در بغداد؛ معجونی از پرونده‌های مختلف است؛ از نفت و گاز و انتخابات داخلی اقلیم گرفته تا نارضایتی‌های معیشتی و مدنی شهروندان.