شناسه خبر : 42127 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

یادگاری‌های ترامپ از «اون»

علت انفجار در سفارت انگلیس در بغداد چه بود؟

به نقل از ایرنا رسانه‌های عراق از وقوع انفجار در ساختمان سفارت انگلیس در بغداد خبر دادند. یک منبع امنیتی یکشنبه هفته گذشته از شنیدن صدای انفجاری در داخل ساختمان سفارت انگلیس در بغداد پایتخت این کشور خبر داد. این منبع به خبرگزاری شفق نیوز عراق گفت: صدای انفجاری در داخل ساختمان سفارت انگلیس در منطقه سبز در مرکز بغداد شنیده شد. در همین حال رسانه‌های عراقی دقایقی قبل دلیل این انفجار را منفجر شدن یک سیلندر گاز در داخل آشپزخانه سفارت اعلام کردند. رسانه‌های عراقی اضافه کردند که پس از بررسی دقیق مشخص شد که یک سیلندر گاز در آشپزخانه دوم (کاذب) در سفارت منفجر شده اما تلفات جانی نداشته است.

 

تکذیب شایعه دیدار اردوغان و بشار اسد در شانگهای

فارس در گزارشی نوشت که وزیر خارجه ترکیه در شرایطی که گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال بهبود روابط با سوریه ادامه دارد، اعلام کرده که سازمان‌های اطلاعاتی دو کشور گفت‌وگو دارند. «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه درباره روابط این کشور با سوریه و احتمال دیدار رجب طیب اردوغان و بشار اسد اظهارنظر کرد. طبق گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه، وزیر خارجه این کشور ادعا کرده که بین سازمان اطلاعاتی ترکیه با همتای سوریه کانال ارتباطی وجود دارد. این دیپلمات ارشد آنکارا البته «شایعات» درباره احتمال دیدار بین رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در حاشیه نشست آتی سازمان همکاری شانگهای را رد کرد. قرار است نشست سازمان همکاری شانگهای در تاریخ ۱۵ و ۱۶ سپتامبر (۲۴ و ۲۵ شهریورماه) به میزبانی ازبکستان برگزار شود.

 

رهبر طالبان: بدون اجازه شریعت تعامل نمی‌کنیم

به نقل از ایرنا هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان در تازه‌ترین اظهارات خود گفته است که اگر اجازه شریعت وجود نداشته باشد، افغانستان با هیچ کشوری تعامل نخواهد کرد. طالبان در تعامل با جامعه جهانی مطابق با قوانین شریعت برخورد خواهد کرد. این در حالی است که حکومت سرپرست طالبان هنوز از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.

 

هشدار کیسینجر نسبت به ویرانی جهان

هنری کیسینجر، وزیر خارجه اسبق آمریکا در مصاحبه با CNN هشدار داد که تشدید تنش میان آمریکا و چین ممکن است به مواجهه نظامی ختم شود که نابودی جهان را به همراه دارد. وی گفت: از نظر تاریخی، آغوش باز آمریکا برای چین یک اشتباه نبوده و من معتقد هستم که به مدت ۳۰ سال برای ایالات متحده مفید بوده است. پس از آن چین سریع‌تر از آن چیزی که کسی تصورش را می‌کرد توسعه یافت و شاید باید زودتر به این موضوع توجه می‌شد، چراکه این امر به تبدیل شدن چین به دومین کشور قدرتمند جهان منجر شد. کیسینجر ادامه داد: مشکل اساسی زمانی به وجود آمد که آمریکا به این باور رسید کشوری می‌تواند بر آن غلبه کند و این مساله به صورت خودکار ما را به یک رویارویی خاص کشاند. این نکته شاید در پایان دولت اوباما یا اوایل دولت ترامپ واضح یا واضح‌تر شد. وی همچنین تصریح کرد: اکنون گزینه این است که آیا ما باید با چین از طریق رویارویی برخورد کنیم یا اینکه می‌توانیم سعی کنیم با این وضعیت منحصربه‌فرد به‌طور کامل از طریق گفت‌وگو تعامل کنیم. کیسینجر همچنین گفت: نکته بسیار منحصربه‌فرد در این باره، این است که هر یک از دو کشور به‌طور یک‌جانبه می‌توانند جهان را ویران کنند و اگر درگیر شوند، جهان بسیار بدتر از آنچه بعد از جنگ جهانی اول بود به نظر می‌رسد. من فکر می‌کنم این وظیفه سیاست خارجی ما و آنهاست که مسائل خارج از کنترل را مورد بررسی قرار دهند.

 

بزرگ‌ترین اشتباه ترامپ از نظر بولتون

جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا در مصاحبه‌ای با رسانه طلوع نیوز افغانستان با بیان اینکه طالبان به تعهدات خود عمل نکرده و شمار زیادی از شبه‌نظامیان خارجی به افغانستان بازگشته‌اند، گفت: من فکر می‌کنم تاریخ این واقعیت را ثابت کرده است که این (توافق دوحه) یک توافق وحشتناک بود. هدفی که طالبان می‌خواست این بود که آمریکا و ناتو از افغانستان خارج شوند، هر چیز دیگری نسبت به آن فرعی بود؛ هدفی که به گفته جان بولتون پس از آنکه «گروه تروریستی» در ۱۵ آگوست سال گذشته میلادی قدرت را در افغانستان به دست گرفت در رسیدن به آن موفق شد. بولتون خاطرنشان کرد، زلمای خلیل‌زاد، فرستاده پیشین آمریکا برای صلح افغانستان، کمک مثبتی به این وضعیت نکرده است، اما او گفت که خلیل‌زاد «دستور می‌گرفت». بولتون با انتقاد از این نماینده سابق آمریکا در امور صلح افغانستان بیان داشت: «اجازه دهید صریح بگوییم، او از ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور و پمپئو، وزیر خارجه دولتش دستور می‌گرفت، بنابراین هر انتقادی که از عملکرد زلمای خلیل‌زاد مطرح می‌شود باید به عنوان انتقاد از آنچه هم ترامپ و هم پمپئو دستورش را دادند، تلقی شود.» این مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا ادامه داد: «من بسیار نگران این هستیم که اطلاعات ما از تلاش‌های صورت‌گرفته برای اجرای حملات تروریستی از افغانستان عمیقاً ناقص و ریسک این مساله زیاد باشد و اگر هنوز آنجا حضور داشتیم شانس بسیار بهتری برای کشف برنامه‌ها برای اجرای حملات تروریستی قبل از وقوع آنها داشتیم. حالا هر چند ما کاملاً کور نیستیم، اما مطمئناً در موقعیتی که قبلاً قرار داشتیم نیستیم.» آمریکا و طالبان در فوریه ۲۰۲۰ توافقنامه صلح را در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا امضا کردند. در این توافقنامه آمده است که خروج نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان و طالبان باعث کاهش خشونت می‌شود و تضمین می‌کند که خاک این کشور پناهگاه امنی برای تروریست‌ها نخواهد بود. بولتون از سوی دیگر در اظهارات جداگانه دیگری اظهار کرد: ترامپ «انبوهی از اسناد» را در کاخ سفید نگه می‌داشته است. جان بولتون در مصاحبه‌ای به رویترز گفت، ترامپ در مقام رئیس‌جمهور سابق تمایل به انبار کردن مقادیر زیادی کاغذ از جمله «انبوهی از اسناد» در داخل اتاق غذاخوری کاخ سفید داشت. اظهارات بولتون پس از آن بیان شد که گزارش شد، در جریان تفتیش اف‌بی‌آی از اقامتگاه مارالاگوی دونالد ترامپ در پالم بیچ ایالت فلوریدا، چندین جعبه اطلاعات طبقه‌بندی‌شده را به این ملک خود منتقل کرده بود. بولتون که از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ در سمت مشاور امنیت ملی خدمت کرد، به‌طور خاص خاطرنشان کرد که چندین نامه کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بدون رعایت پروتکل‌های نظارتی مناسب از کاخ سفید سر درآوردند. او گفت که خودش توانست برخی از نامه‌ها را مورد نظارت و ایمن‌سازی قرار دهد اما نه همه آنها را. بولتون به رویترز گفت: ما در ارتباط با سایر نامه‌ها موفق (به اجرای این نظارت امنیتی) به دلایلی که من کاملاً در مورد آنها اطلاع ندارم نشدیم. بولتون اضافه کرد: او (ترامپ) آنها را در پرونده‌ای در یکی از دفاتر منشی نگهداری می‌کرد... و می‌دانم که آنها را به افرادی نشان می‌داد. برخی از نامه‌های کیم جونگ اون به ترامپ در اوایل سال جاری میلادی پس از اینکه فاش شد، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به جای تحویل آنها به اداره بایگانی و سوابق ملی آمریکا آنها را به ملک مارالاگوی خود برده است، از آنجا تحویل گرفته شده و به این اداره بایگانی منتقل شدند.

 

حمله ارتش ترکیه به اطراف استان اربیل

به گزارش پایگاه شفق‌نیوز، یک منبع محلی در استان اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق اعلام کرد: ارتش ترکیه با پهپاد منطقه سیدکان از توابع شهرستان سوران در استان اربیل را هدف قرار داد. خسارت‌های این حمله مشخص نیست. این حمله نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه «پ.ک.ک» را هدف قرار داد. ترکیه اخیراً عملیاتی را علیه پ.ک.ک در مناطق شمال عراق آغاز کرد. به دنبال این عملیات وزارت خارجه عراق سفیر ترکیه در بغداد را احضار و اعتراض خود را نسبت به این حملات به وی اعلام کرد. اتحادیه عرب نیز هشدار داده است که چنین عملیاتی در خاک عراق موجب افزایش تنش میان دو کشور می‌شود.

 

آخرین اظهارات ماهاتیر محمد

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، ماهاتیر محمد که دو دوره کرسی نخست‌وزیری مالزی را بر عهده داشته و مدت‌ها به عنوان منتقد غرب شناخته می‌شد، هشدار داد آمریکا از طریق سفرهای اخیر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان و دیگران به تایوان، در حال دشمنی با چین است. ماهاتیر ۹۷ساله افزود: چین تایوان را قلمرو خود و این‌گونه بازدیدها را مداخله در امور خود می‌داند. اگر [چین] می‌خواست حمله کند، می‌توانست حمله کند. آنها این کار را نکردند. اما آمریکا تحریک می‌کند تا جنگی رخ دهد تا چینی‌ها مرتکب این اشتباه شوند و تایوان را اشغال کنند. سپس بهانه‌ای وجود دارد که ایالات متحده به تایوان کمک کند، حتی با چین بجنگد و تسلیحات زیادی به تایوان بفروشد. محمد همچنین بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را یک رهبر «ناکارآمد» دانست و گفت: او به نوعی بسیار ضد اسلام است و منصفانه رفتار نمی‌کند. او به اسرائیل اجازه می‌دهد تا انواع جنایت‌ها و نسل‌کشی‌ها را انجام دهد و هیچ کاری نمی‌کند. او از آنها حمایت می‌کند. او همچنین از اتحادیه اروپا در رابطه با جنگ روسیه علیه اوکراین انتقاد کرد و گفت: کاری که ناتو انجام می‌دهد، اتحادیه اروپا انجام می‌دهد، تحریک بیشتر و درخواست از اوکراینی‌ها برای جنگ است. آنها قول دادند که اوکراین را [به عضویت ناتو] بپذیرند، اما نکردند. ماهاتیر همچنین درباره انتخابات در کشورش گفت که «سازمان ملی متحد مالایی» (Umno) به احتمال زیاد در صورت برگزاری رای‌گیری‌های زودهنگام «پیروزی بزرگ» خواهد داشت. او معتقد است که بسیاری از رای‌دهندگان روستایی مالایی به «اومنو» رو کرده‌اند زیرا به آنها پول و مشوق‌های دیگر پیشنهاد شده است. او گفت: من فکر می‌کنم آنها می‌خواهند انتخابات عمومی امسال برگزار شود. در صورت امکان، شاید تا دو یا سه ماه دیگر، زیرا آنها احساس می‌کنند که در این لحظه، مردم همچنان به آنها نگاه می‌کنند و اپوزیسیون از هم پاشیده و بی‌نظم است. ماهاتیر تا زمان بازنشستگی در سال ۲۰۰۳ به مدت ۲۲ سال نخست‌وزیری از حزب اومنو بود. ماهاتیر در ۹۳سالگی مسن‌ترین رئیس دولت جهان شد، اما اتحاد اصلاح‌طلبان او در کمتر از دو سال به دلیل جدایی‌ها از هم پاشید.

♦♦♦

ایرنا: پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان همزمان با اتهام‌زنی مسکو و کی‌یف به یکدیگر درباره انفجارها در اطراف بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا، درباره خطر «فاجعه هسته‌ای» در نیروگاه اتمی «زاپوریژیا» هشدار داد.

ایلنا: شماری از هواداران جریان صدر در مقابل شورای عالی قضایی عراق، تحصن کردند. این شورا با صدور بیانیه‌ای از تعلیق فعالیت خود و دادگاه‌ها و دادگاه فدرال این کشور خبر داده و دولت الکاظمی و جریان صدر را مسوول این وضعیت دانست.

ایسنا: اگرچه صدراعظم آلمان محموله دیگری از تسلیحات و مهمات به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون یورو (۴۹۹ میلیون دلار) به اوکراین را نهایی کرد اما اشپیگل نوشت: با این کمک‌ها انبار تسلیحاتی کشور رو به پایان است.

ایرنا: لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس و یکی از مدعیان اصلی پست نخست‌وزیری آینده و رهبر حزب محافظه‌کار، گفت که در صورت لزوم آماده پرتاب موشک‌های هسته‌ای است.

تسنیم: کمیسیون تماس طالبان اعلام کرد که در ادامه بازگشت مقامات دولت گذشته، عبدالسلام بخشی، رئیس کل زندان‌های دولت اشرف غنی به افغانستان بازگشته است.

خبرآنلاین: ولودیمیر زلنسکی به مناسبت سی و یکمین سالگرد استقلال اوکراین، خطاب به اوکراینی‌ها گفت که این کشور پس از حمله روسیه (۲۴ فوریه) از نو متولد شد و کریمه الحاق‌شده به روسیه و همچنین مناطق تحت کنترل این کشور را بازپس خواهد گرفت.

ایسنا: دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه، در کانال تلگرامش نوشت: این واضح است که هیچ همسایه‌ای قادر نخواهد بود به آنها تضمین‌هایی بدهد اما با این حال آنها احتمالاً به شدت از روسیه متنفر هستند. اکنون هیچ‌کسی با عضویت اوکراین در ناتو موافقت نخواهد کرد. اگرچه برخی «روس‌هراس‌ها» در این ائتلاف حضور دارند اما آنها مخرب نیستند. این نتیجه مستقیم عملیات ویژه نظامی روسیه است.

فارس: وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که دو بمب‌افکن استراتژیک این کشور بر فراز آب‌های بی‌طرف دریای ژاپن گشت‌زنی کرده‌اند، اما کره‌جنوبی مدعی است که این هواپیماها وارد منطقه شناسایی پدافند هوایی‌اش شده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این پرواز حدود هفت ساعت به طول انجامیده و در بخشی از آن، جنگنده‌های اف-۱۶ کره‌جنوبی بمب‌افکن‌های روسی را همراهی کرده‌اند.

♦♦♦

عاملان ترور دختر متحد پوتین شناسایی شدند

ایسنا نوشت: سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) اعلام کرد که سرویس‌های ویژه اوکراین در انفجار مرگباری که در آن «داریا دوگینا»، دختر فیلسوف سیاسی و متحد ولادیمیر پوتین، «الکساندر دوگین» کشته شد، دست داشته‌اند. کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد که یک بمب در زیر خودرو، در سمت راننده کار گذاشته شده بود. اف‌اس‌بی در گزارش خود آورده است: این جنایت توسط سرویس‌های ویژه اوکراین تدارک دیده و اجرا شده است. مجری یک شهروند اوکراینی به نام خانم «ووک ناتالیا» متولد ۱۹۷۹ است که ۲۳ جولای ۲۰۲۲ به همراه دخترش وارد روسیه شده بود.

 

کمک معنادار چک به اوکراین

خبرگزاری فارس نوشت: مردم در جمهوری چک در سالگرد رویدادی که به بهار پراگ شهرت دارد و در جریان آن مجموعه‌ای از اصلاحات با مداخله اتحاد جماهیر شوروی پایان یافت، ۱۹۶۸ کرون معادل ۸۰ یورو به مجموعه‌ای در سفارت اوکراین در پراگ پرداخت کردند تا برای خرید تجهیزات نظامی ارتش هزینه شود. این مجموعه تشکیل‌شده در سفارت اوکراین در پراگ از فوریه گذشته (اسفند) تا به حال ده‌ها میلیون یورو برای کمک به اوکراین جمع‌آوری کرده است. سفارت اوکراین در پراگ در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که در روزهای گذشته ده‌ها و ده‌ها ۱۹۶۸ کرونی جمع‌آوری شده است.

 

هشدار چین به آمریکا

ایلنا نوشت: واشنگتن‌پست گزارش داد، رئیس‌جمهوری چین در جریان گفت‌وگوی تلفنی خود در ۲۸ جولای از جو بایدن خواست تا از سفر نانسی پلوسی به تایوان جلوگیری کند، اما این خواسته رد شد و بایدن نسبت به اقدامات «تحریک‌آمیز» پکن در صورت انجام این سفر هشدار داد. روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از مقام‌های کاخ سفید گزارش داد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین گفته بود که نمی‌تواند تعهدی بدهد چون کنگره آمریکا یک شاخه مستقل از دولت است و نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شخصاً درباره سفرهای خارجی خودش تصمیم‌گیری می‌کند.

 

انتشار یک توئیت کار دست اولیانوف داد

ایرنا نوشت: توئیت جنجال‌برانگیز میخائیل اولیانوف سفیر روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین موجب شد تا وزارت امور خارجه اتریش او را احضار کند. اولیانوف با نقل توئیت تشکرآمیز رئیس‌جمهوری اوکراین بابت ارسال دور جدیدی از کمک‌های نظامی آمریکا نوشته بود: به مردم اوکراین رحم نکنید! پس از بالا گرفتن انتقادها از این توئیت، دیپلمات روس آن را حذف کرد و در نوشته دیگری ضمن عذرخواهی توضیح داد که آمریکا با کمک‌های نظامی‌اش و ولودیمیر زلنسکی با رد گفت‌وگوهای صلح، به مردم اوکراین رحم نمی‌کنند. وزارت امور خارجه اتریش اولیانوف را احضار کرد.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها