شناسه خبر : 38310 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ملکه‌های اقتصاد

20 اقتصاددان برتر زن در سال 2021

 

سارا بنی‌صدر/ نویسنده نشریه

1- کارمن ام.رینهارت

کارمن رینهارت در رتبه‌بندی IDEAS رتبه نخست را در میان اقتصاددانان زن جهان به خود اختصاص داده است اقتصاددان آمریکایی متولد کوبا و استاد سیستم‌های مالی بین‌المللی در مدرسه کندی دانشگاه هاروارد است. رینهارت پیش از این عضو ارشد انستیتوی اقتصاد بین‌المللی پترسون و استاد اقتصاد و مدیر مرکز اقتصاد بین‌الملل دانشگاه مریلند بوده است. او همچنین از اعضای پژوهشی دفتر ملی تحقیقات اقتصادی آمریکا، عضو پژوهشی در مرکز سیاست اقتصادی و از بنیانگذاران VOXEU و عضو شورای روابط خارجی آمریکاست. رینهارت تحقیقات بسیاری در زمینه‌های مختلف حوزه اقتصاد کلان و مالیه بین‌الملل انجام داده و به چاپ رسانده است.

 

2- جانت کوری

اقتصاددان آمریکایی-کانادایی که IDEAS او را در رتبه دوم برترین اقتصاددانان زن جهان قرار داده است، استاد اقتصاد و بخش عمومی دانشگاه پرینستون و مدیر مرکز بهداشت و رفاه این دانشگاه است. او اولین زنی بود که توانست ریاست گروه اقتصاد دانشگاه کلمبیا را در سال 2006 به دست آورد. کوری از سوی مجمع جهانی اقتصاد در سال 2015 به عنوان یکی از 10 اقتصاددان زن برتر معرفی شد. او مدیر برنامه خانواده و بچه‌ها در دفتر ملی تحقیقات اقتصادی است و سوابقی چون ریاست جامعه اقتصاددانان کار، انجمن اقتصاد شرقی و انجمن اقتصاد سلامت آمریکا و همچنین نایب رئیسی انجمن اقتصاد آمریکا را در کارنامه خود دارد. کوری بیشتر برای تحقیقاتش در زمینه فقر و سیاست‌های ضدفقر دولت شناخته شده است.

 

3- استر دوفلو

 اقتصاددان فرانسوی-آمریکایی است که استاد اقتصاد توسعه و کاهش فقر در انستیتو فناوری دانشگاه ماساچوست است. دوفلو بنیانگذار و مدیر لابراتوار اقدام برای فقر عبداللطیف جمیل است و جایزه نوبل اقتصاد را در سال 2019 برای رویکرد تجربی خود در زمینه کاهش فقر در جهان کسب کرد. او نیز یکی از اعضای تیم تحقیقاتی دفتر ملی تحقیقات ملی است و از اعضای هیات مدیره دفتر تحقیقات و تجزیه و تحلیل اقتصاد توسعه BREAD و همین‌طور مدیر برنامه اقتصاد توسعه مرکز تحقیقات سیاست اقتصادی است. تحقیقات او عمدتاً بر روی مسائل اقتصاد خرد در کشورهای در حال توسعه از جمله رفتار خانوار، آموزش، دسترسی به منابع مالی و بهداشت متمرکز بوده است.

4- اسلی دمیرکوچ کونت

 مدیر تحقیقات در بانک جهانی WB و دارای اصالت ترکیه‌ای است که به دلیل مشارکتش در علم اقتصاد در میان زنان اقتصاددان برتر قرار گرفته است. او تحصیلات خود را در دانشگاه دولتی اوهایو گذرانده است و از همان‌جا نیز تدریس در بخش‌های اقتصاد و ریاضی را آغاز کرد. دمیرکوچ ابتدا به عنوان اقتصاددان مهمان به بانک مرکزی فدرال کلیولند رفت و پس از آن به عنوان اقتصاددان اصلی کار خود را در بانک جهانی در زمینه اقتصاد توسعه آغاز کرد. او در سال 2003 به سمت مدیر بخش تحقیقات توسعه ارتقا یافت. دمیرکوچ همچنین سوابقی چون ریاست انجمن اقتصادی اقیانوس اطلس IAES و مدیر انجمن اقتصادی غرب WEAL را نیز در کارنامه خود دارد.

 

5- ماریان برتراند

 اقتصاددان بلژیکی و استاد اقتصاد در مدرسه کسب‌وکار دانشگاه شیکاگوست. او در حوزه کار در میان ‌برترین اقتصاددانان جهان قرار دارد و جایزه تحقیقاتی الین بنت را در سال 2004 و شروین روزن را در سال 2012 به خاطر مشارکت برجسته‌اش در زمینه اقتصاد کار دریافت کرد. برتراند نیز یکی از محققان اداره ملی تحقیقات ملی و همین‌طور موسسه اقتصاد کار IZA است. علایق تحقیقاتی او عمدتاً در حوزه اقتصاد کار، اقتصاد توسعه و رهبری شرکت‌هاست و در بیشتر مقالاتش از اقتصاد تجربی استفاده کرده است.

 

6- کلودیا گلدن

 اقتصاددان آمریکایی و استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد و مدیر برنامه توسعه اقتصاد آمریکا در دفتر ملی تحقیقات اقتصادی است. در سال 1990 او اولین زنی بود که مدیریت بخش اقتصاد دانشگاه هاروارد را به عهده گرفت و در دوره 2014-2013 ریاست انجمن اقتصاد را بر عهده داشت. او بیشتر به خاطر کارهایش در حوزه اقتصاد زنان در ایالات متحده مشهور است و علایق تحقیقاتی‌اش شامل تاریخ اقتصاد، اقتصاد کار، جنسیت و اقتصاد و خانواده و تحصیلات است و به خاطر تحقیقات علمی خود در این حوزه‌ها بارها جوایز مختلف حوزه اقتصاد را دریافت کرده است.

 

7- برونوین هیوز هال

 اقتصاددان و استاد اقتصاد در دانشگاه برکلی در کالیفرنیاست. او دوره لیسانس خود را در رشته فیزیک درس خوانده و سپس در رشته اقتصاد دانشگاه استنفورد ادامه تحصیل داد و دکترای خود را از همین دانشگاه دریافت کرد. هیوز بین سال‌های 2005 تا 2015 استاد اقتصاد فناوری و نوآوری دانشگاه ماستریخت بوده است. او همچنین سوابقی چون تاسیس شرکت نرم‌افزاری اقتصادسنجی TSP International را در کارنامه خود دارد. هیوز جزو همکاران پژوهشی در دفتر ملی تحقیقات اقتصادی و انستیتو مطالعات مالی لندن و همکار مهمان در موسسه ملی اقتصاد و تحقیقات اجتماعی لندن است و مقالات بسیاری در حوزه اقتصاد و اقتصادسنجی تغییرات فنی و نوآوری به چاپ رسانده است.

 

8- سرنا نگ

 استاد اقتصاد دانشگاه کلمبیاست. او دکترای اقتصاد خود را از دانشگاه پرینستون دریافت کرده و از سال 1996 تا 2003 دانشیار کالج بوستون و دانشگاه جان هاپکینز بوده است. نگ از سال 2003 تا 2007 به عنوان استاد دانشگاه میشیگان فعالیت کرد و از سال 2007 برای تدریس به دانشگاه کلمبیا رفت. او همچنین از همکاران پژوهشی دفتر ملی تحقیقات اقتصادی است. حوزه‌های مورد علاقه و پژوهشی او عمدتاً اقتصاد کلان، سری‌های زمانی و اقتصادسنجی هستند و مقالات متعددی در این حوزه‌ها به چاپ رسانده است.

 

9-  والری رامی

 اقتصاددان آمریکایی و استاد اقتصاد دانشگاه سن دیگو کالیفرنیاست. او دکترای اقتصاد از دانشگاه استنفورد است و در فاصله زمانی سال‌های 1983 تا 1987 در این دانشگاه به عنوان استادیار فعالیت داشته است. رامی نیز یکی از همکاران پژوهشی دفتر ملی تحقیقات اقتصادی و عضو انجمن اقتصاد آمریکاست. او در سال 2018 به عضویت جامعه اقتصادسنجی درآمد و از اعضای آکادمی علوم آمریکا نیز هست. رامی در سال 2020 جایزه اقتصاد R.K. Cho را دریافت کرد. حوزه تحقیقاتی او عمدتاً اقتصاد کلان است ولی مسائلی چون روند استفاده از زمان، اوقات فراغت، تولید در خانه، هزینه‌های دولت و موجودی کالا نیز در میان موضوعات تحقیقات او هستند.

 

10- سوزان کارلتون آتی

اقتصاددان آمریکایی و استاد اقتصاد تکنولوژی در مدرسه تحصیلات تکمیلی دانشگاه استنفورد است. کارلتون پیش از پیوستن به استنفورد تدریس در دانشگاه‌های هاروارد و انستیتو فناوری ماساچوست را نیز تجربه کرده است. او اولین زنی است که مدال جان بیتس کلارک را دریافت کرده و به مدت شش سال مشاور ارشد اقتصادی شرکت مایکروسافت بوده است. کارلتون همکار ارشد موسسه تحقیقات سیاست اقتصادی دانشگاه استنفورد و دستیار مدیر موسسه هوش مصنوعی این دانشگاه است. حوزه‌های اصلی فعالیت‌های تحقیقاتی او اقتصاد خرد، اقتصادسنجی و یادگیری ماشینی است و مقالات فراوانی از او در این حوزه‌ها به چاپ رسیده است.

 

11- اولیویا میچل

اقتصاددان آمریکایی و استاد مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیاست. میچل به عنوان استاد بنیاد بین‌المللی سودمندی کارکنان و همچنین استاد اقتصاد تجارت، سیاست عمومی، بیمه و مدیریت ریسک فعالیت می‌کند. او همچنین سابقه تدریس در دانشگاه کرنل را نیز دارد. میچل مدیر اجرایی شورای تحقیقات بازنشستگی و مدیر مرکز تحقیقات بازنشستگی و مستمری بوتنر در دانشگاه پنسیلوانیاست. او همچنین همکار تحقیقاتی در دفتر ملی تحقیقات اقتصادی و همکار پژوهشی در زمینه بهداشت و بازنشستگی در دانشگاه میشیگان است. تحقیقات گسترده او عمدتاً در حوزه اقتصاد حقوق بازنشستگی دولتی و خصوصی، مزایای کارگران، اقتصاد کار و مالیه عمومی است.

 

12- آن کاترین کیس

 اقتصاددان آمریکایی و استاد اقتصاد و بخش عمومی دانشگاه پرینستون است. او مدرک دکترای اقتصاد خود را نیز از همین دانشگاه دریافت کرده و در ابتدا به عنوان استادیار به دانشگاه هاروارد رفته است و پس از آن در سال 1991 به دپارتمان اقتصاد دانشگاه پرینستون و دانشکده بخش عمومی و بین‌الملل وودرو ویلسون پیوست. زمینه تحقیقاتی او عمدتاً در حوزه‌های اقتصاد کار، اقتصاد بهداشت و مطالعات توسعه است. او در حال حاضر در دفتر ملی آمار فعال است و همکار پژوهشی در دفتر ملی مطالعات اقتصادی آمریکا، عضو جامعه اقتصادسنجی و از اعضای تیم تحقیق و پژوهش در زمینه کار و توسعه در دانشگاه کیپ تاون است.

 

13- استفانی اشمیت گروه

 اقتصاددان آلمانی است که در حال حاضر به عنوان استاد اقتصاد در دانشگاه کلمبیا مشغول به فعالیت است. اشمیت دکترای خود را از دانشگاه شیکاگو دریافت کرده و پس از فارغ‌التحصیلی به عنوان اقتصاددان بخش پولی شورای ذخیره فدرال مشغول به‌کار شد و پس از آن استادیار و دانشیار دانشگاه راتگرز و استاد دانشگاه دوک بوده است. تحقیقات اشمیت عمدتاً بر موضوعات اقتصاد کلان، سیاست‌های پولی و اقتصاد کلان بین‌الملل تمرکز دارد. او یکی از اعضای برنامه اقتصاد کلان بین‌المللی و همکار تحقیق در دفتر ملی تحقیقات اقتصادی نیز هست و در سال 2004 برای تحقیقاتش در سیاست‌های تثبیت پول جایزه برناسر را دریافت کرد.

 

14- آنا ماریا لوساردی

 اقتصاددان ایتالیایی‌الاصل و استاد اقتصاد و حسابداری مدرسه کسب‌وکار و مدیر علمی مرکز تعالی سواد مالی جهانی دانشگاه جرج واشنگتن است. او دکترای خود را از دانشگاه پرینستون دریافت کرده و سپس در همین دانشگاه تدریس خود را آغاز کرد و پس از آن در دانشگاه‌های شیکاگو، کلمبیا و دورتموث به تدریس پرداخت. لوساردی در سال 2014 به عنوان رئیس کمیته تحقیقات سازمان همکاری اقتصادی و توسعه بخش شبکه بین‌المللی آموزش مالی انتخاب شد. او در سال 2013 جایزه ویلیام اودم را برای کمک به ارتقای سواد مالی دریافت کرد. تمرکز کارهای تحقیقاتی او عمدتاً بر ادبیات مالی است.

 

15- لوکرزیا رایشلین

اقتصاددان ایتالیایی و استاد مدرسه کسب‌وکار لندن است. او مدرک دکترای خود را از دانشگاه نیویورک دریافت کرده و سابقه تدریس در دانشگاه بروکسل را نیز دارد. او از سال 2005 تا 2008 اولین زنی بود که مدیریت کل تحقیقات در بانک مرکزی اروپا را بر عهده گرفت. در اوایل سال 2021 رایشلین از طرف گروه G20 در برنامه تامین بودجه جهانی برای آمادگی و پاسخ به بیماری کرونا در هیات عالی منصوب شد. رایشلین مقالات بسیاری در حوزه اقتصاد سنجی و اقتصاد کلان منتشر کرده است، متخصص پیش‌بینی، تحلیل چرخه تجارت و سیاست‌های پولی است و مقالات او در مجلات معتبر جهان به چاپ رسیده‌اند.

 

16- آلن مک گراتن

اقتصاددان آمریکایی و استاد دانشگاه مینه سوتاست. او تحصیلات خود را در کالج بوستون و دانشگاه استنفورد تکمیل کرده است و سابقه تدریس در دانشگاه دوک و انستیتو دانشگاه اروپا، دانشکده اقتصاد استکهلم، دانشگاه لس‌آنجلس، دانشگاه پنسیلوانیا، صندوق بین‌المللی پول، دانشگاه ایالتی آریزونا و دانشگاه مینهو را دارد. مک گراتن همکار پژوهشی در دفتر ملی مطالعات اقتصادی، عضو انجمن اقتصادسنجی و عضو انجمن پیشرفت تئوری اقتصادی نیز هست. او همچنین از همکاران مدعو در موسسه هوور است و تحقیقاتش عمدتاً متمرکز بر تاثیرات سیاست‌های پولی و مالی به ویژه بر تولید ناخالص داخلی، سرمایه‌گذاری، بهره‌وری، بازار سهام و جریان سرمایه‌گذاری بین‌المللی است.

 

17- راجسواری سنگوپتا

 اقتصاددان هندی و استاد موسسه تحقیقات توسعه ایندیرا گاندی هند است. او مدرک دکترای خود را از دانشگاه سان‌کروز کالیفرنیا دریافت کرده است. سن‌گوپتا سمت‌های تحقیقاتی در موسسه مدیریت و تحقیقات مالی در چنای، سان‌فرانسیسکو، بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن و رزرو بانک هند داشته است. تحقیقات او به‌طور کلی در زمینه سیاست‌های مربوط به اقتصادهای نوظهور به‌طور کلی و هند به‌طور خاص، مالیه بین‌الملل، اقتصاد کلان، سیاست‌های پولی، بانکی، اندازه‌گیری اقتصادی و بازارهای مالی متمرکز است و مقالات و تالیفات متعددی در این زمینه‌ها به چاپ رسانده است.

 

18- گراسیلا کامینسکی

 اقتصاددان و استاد اقتصاد و امور بین‌الملل در دانشگاه جرج واشنگتن و از همکاران پژوهشی در دفتر ملی پژوهش‌های اقتصادی است. او در انستیتو فناوری ماساچوست تحصیلات خود را انجام داده است و قبل از آمدن به جرج واشنگتن سابقه فعالیت در بانک مرکزی آرژانتین، دانشگاه سن دیگو کالیفرنیا و هیات‌مدیره سیستم ذخیره فدرال آمریکا را نیز دارد. تحقیقات او موضوعات مختلفی را در اقتصاد کلان و امور مالی بین‌الملل از جمله جهانی‌سازی مالی، استراتژی سرمایه‌گذاری صندوق مشترک، بحران‌های ارزی و بانکی و سیاست‌های تثبیت تورم در بر می‌گیرد و در مجلات علمی معتبری به چاپ رسیده است.

 

19- پنه‌لوپه کوجیانو گلدبرگ

 اقتصاددان یونانی-آمریکایی و استاد دانشگاه ییل آمریکاست. او در فاصله زمانی 2018 تا 2020 اقتصاددان ارشد بانک جهانی بود و یکی از اعضای ارشد موسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون بوده است. گلدبرگ دکترای خود را از دانشگاه استنفورد دریافت کرده است. او در سال 2011 اولین زنی بود که به عنوان سردبیر مجله بررسی اقتصادی آمریکا منصوب شد. او همچنین عضو آکادمی علوم آمریکا، آکادمی علوم و هنرهای آمریکا، انجمن اقتصادسنجی و از همکاران پژوهشی دفتر ملی تحقیقات اقتصادی است. او یک اقتصاددان خرد کاربردی است و تحقیقاتش به دنبال پاسخ به سوالات سیاستی توسعه و تجارت هستند.

 

20- ریچل گریفیت

 اقتصاددان انگلیسی-آمریکایی و استاد اقتصاد دانشگاه منچستر است. او همچنین مدیریت پژوهشی موسسه مطالعات مالی را نیز بر عهده دارد. گریفیت مدرک لیسانس اقتصاد خود را از دانشگاه ماساچوست بوستون و دکترای اقتصاد خود را از دانشگاه کیل (Keele) دریافت کرده است و در سال 2018 به عنوان رئیس انجمن اقتصادی سلطنتی انتخاب شد. او در سال 2015 اولین زنی بود که به سمت ریاست انجمن اقتصاد اروپا درآمد. تحقیقات او عموماً بر رابطه میان سیاست‌های دولت و عملکرد اقتصادی متمرکز است و علایق تحقیقاتی خاص او مربوط به صنعت سوپرمارکت‌ها، رقابت تغذیه‌ای، نوآوری و بهره‌وری است و در نگارش مقالات علمی و کتب بسیاری مشارکت داشته است.

80-93-3

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها