شناسه خبر : 37458 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

خوش‌بینی IMF به رشد اقتصادی جهان

کودتای اردن؛ زهر چشم ناراضیان از ملک عبدالله

منابع خبری اردنی از بازداشت شاهزاده حمزه بن حسین ولیعهد پیشین اردن همراه با ۲۰ نفر دیگر به دلیل آنچه تهدید علیه امنیت این کشور خوانده شد، خبر دادند. این بازداشت‌ها به دنبال آنچه «برنامه‌ریزی» برای توطئه و براندازی حکومت «عبدالله دوم» پادشاه فعلی اردن بوده بازداشت شدند. پایگاه خبری اکسیوس نیز از رد‌پای یک عامل سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) در ماجرای کودتای نافرجام اردن پرده برداشت. به گزارش ایرنا، اکسیوس نوشت: یک تاجر اسرائیلی به نام «روی شاپوشنیک» به شاهزاده حمزه بن حسین ولیعهد سابق اردن و خانواده‌اش پیشنهاد ارسال هواپیمای خصوصی برای فرستادن همسر و فرزندانش به اروپا را داده است. حمزه بن حسین برادر ناتنی عبدالله دوم، شاه اردن، به دلیل اقداماتی که گفته می‌شود امنیت و ثبات اردن را هدف گرفته است در حبس خانگی به سر می‌برد. اکسیوس افزود: این تاجر اسرائیلی که قبلاً خدمات خود را به دولت آمریکا ارائه می‌داد، با ولیعهد سابق اردن در حصر خانگی در تماس بود و پیشنهاد فرستادن یک هواپیمای خصوصی را به وی داد. این پایگاه خبری نوشت: دولت اردن اعلام کرد که این اسرائیلی با موساد مرتبط است در حالی که او تاکید می‌کند که فقط دوست شاهزاده است. بر اساس این گزارش، دولت اردن اعلام کرده است که شاهزاده حمزه و وابستگان او به همراه افرادی در خارج از این کشور در حال توطئه علیه ملک عبدالله دوم بوده‌اند و دولت اردن در حالی بر روابط خود با اسرائیل و موساد در اقدام علیه این توطئه تمرکز کرده است که اردنی‌ها نگرش منفی به اسرائیل دارند. از سوی دیگر ایمن صفدی، معاون نخست‌وزیر اردن، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که تحقیقات اولیه، وجود ارتباط افراد دستگیر‌شده با حلقه اطراف شاهزاده حمزه را اثبات کرده است و کسانی که ادعاها و پیام‌ها را به طرف‌های خارجی منتقل می‌کنند به اصطلاح از جمله دشمنان خارجی به شمار می‌آیند که برای تحریک علیه امنیت داخلی و تحریف حقایق ماموریت دارند. اکسیوس افزود: ساعاتی بعد از سخنان صفدی خبرگزاری اردنی «آمون» که نزدیک به سرویس‌های امنیتی این کشور است گزارشی را منتشر کرد که در آن ادعا می‌کند یک افسر سابق موساد به نام روی شاپوشنیک پشت این ماجرا قرار دارد. به نوشته اکسیوس شاپوشنیک ۴۱ساله، ۱۵ سال پیش از فعالان سیاسی در حزب کادیما در اسرائیل بود که به عنوان مشاور نخست‌وزیر وقت «ایهود اولمرت» خدمت می‌کرد. بعد از آن وی به بخش خصوصی رفت و در یک شرکت امنیتی برای یک تاجر آمریکایی کار می‌کرد. چندین سال بعد وی با تاسیس یک شرکت خدمات خود را به وزارت امور خارجه ایالات متحده و سایر دولت‌های سراسر جهان ارائه می‌داد. شاپوشنیک همچنین به یک شرکت وابسته به بنیانگذار بلک واتر که در حال آموزش سربازان عراقی در اردن بود، خدمات لجستیک ارائه می‌داد و در آنجا از طریق یک دوست مشترک با شاهزاده حمزه ملاقات کرد. ملک عبدالله دوم شاه اردن بر اساس خواسته پدرش در سال ۱۹۹۹ شاهزاده حمزه را به عنوان ولیعهد معرفی کرد اما در سال ۲۰۰۴ وی را برکنار و پسرش شاهزاده حسین را به عنوان ولیعهد معرفی کرد.

 

خشونت آهنین نظامیان کودتاچی در میانمار

پس از گذشت دو ماه از آغاز کودتای نظامی در میانمار، اعتراضات به این اقدام ارتش همچنان ادامه دارد و نیروهای نظامی میانمار شدیدتر از قبل اقدام به سرکوب اعتراضات می‌کنند. به گزارش ایرنا، معترضان میانماری نزدیک به دو ماه است که هر روز با حضور در خیابان‌ها به برکناری دولت منتخب توسط ارتش میانمار اعتراض می‌کنند. در مقابل ارتش میانمار مدعی تقلب در انتخابات است. روزنامه «نیو‌یورک‌تایمز» در این خصوص نوشت: ارتش میانمار تمام خدمات اینترنتی موبایل را در سرتاسر کشور به مدت نامعلومی مسدود کرده تا کنترل بیشتری بر ارتباطات و انتقال پیام‌ها در این کشور جنوب شرق آسیا داشته باشد. با توجه به گزارش‌ها، ارتش میانمار به اعتراضات نسبت به کودتای خود با سرکوب شدید پاسخ داده است به گونه‌ای که در دو ماه گذشته ۵۵۰ نفر در جریان اعتراضات کشته شده‌اند. به گزارش «دیده‌بان حقوق بشر» ارتش میانمار از زمان آغاز کودتا در یکم ماه فوریه، در ناپدید شدن اجباری صدها تن از جمله سیاستمداران، خبرنگاران، مقامات انتخابات، فعالان سیاسی و اجتماعی و همچنین معترضان نقش داشته است. بر اساس گزارش‌ها، مردم میانمار در حالی صبح خود را آغاز کردند که ارتش میانمار در دستوری به وزارت ارتباطات از آن خواست تا خدمات اینترنت بی‌سیم را به طور کامل مسدود کند. تعداد زیادی از کاربران اینترنت در میانمار با استفاده از خدمات بی‌سیم به فضای مجازی دسترسی پیدا می‌کنند و مسدود شدن این خدمات به معنی دسترسی محدود با کنترل بیشتر به اینترنت است. این درحالی است که خدمات اینترنت تلفن همراه بیش از ۱۹ روز است که در این کشور متوقف شده است. به گزارش «پایگاه خبری سازمان ملل» از زمان آغاز اعتراضات به کودتای نظامی میانمار، ارتش این کشور ۴۴ کودک از جمله یک دختربچه هفت‌ساله را به قتل رسانده است.

 

خوش‌بینی IMF به رشد اقتصادی جهان

صندوق بین‌المللی پول با بهبود دوباره پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی جهان در سال جاری (۲۰۲۱)، نرخ این رشد در سال جاری میلادی را رقم کم‌سابقه شش درصد پیش‌بینی کرد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ پیش‌بینی نهاد پولی جهان مستقر در واشنگتن که در صورت تحقق، سریع‌ترین آهنگ رشد جهان از ۱۹۷۶ خواهد بود، در پی تندترین افت سالانه پس از جنگ دوم جهانی در سال گذشته (۲۰۲۰) رخ می‌دهد که همه‌گیری، بازرگانی جهان را تقریباً متوقف کرد. عامل دستیابی اقتصاد جهان به چنین نرخ رشدی که از دهه ۱۹۷۰ بی‌سابقه بوده، عمدتاً واکنش‌های بی‌سابقه کشورها به همه‌گیری کووید ۱۹ دانسته شده است. صندوق بین‌المللی پول همچنین رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۱ را 4 /8 درصد پیش‌بینی کرده است. این در حالی است که نهاد یادشده در گزارش سه ماه پیش خود، رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۱ را ۳۰ درصد کمتر از رقم کنونی (4 /8 درصد) پیش‌بینی کرده بود. این پیش‌بینی بهبودیافته در فاصله کمتر از سه ماه از ارزیابی رشد 5 /5‌درصدی، نشانگر روشن‌تر شدن سریع دورنمای اقتصادی ایالات متحده است که به گفته این نهاد در سال جاری (۲۰۲۱) 4 /6 درصد رشد خواهد کرد که بالاترین میزان از اوایل دهه ۱۹۸۰ خواهد بود. رشد اقتصادی سال جاری آمریکا 3 /1 درصد از میزان 1 /5‌درصدی اواخر ژانویه بالاتر بوده و نسبت به ارزیابی اکتبر سال گذشته تقریباً دو برابر شده است. اما پیش‌بینی‌های رشد دیگر اقتصادهای بزرگ و عمده مانند آلمان، فرانسه و ژاپن از ژانویه به این‌سو تغییر چندانی نکرده است. با وجود این صندوق بین‌المللی پول بر بی‌ثباتی زیاد این پیش‌بینی تاکید کرد.

 

اعتراف رهبر کره‌ شمالی به شرایط فاجعه‌بار کشورش

خبرگزاری رسمی کره شمالی گزارش داد، رهبر کره شمالی از اعضای «کلیدی و اصلی» حزب حاکم «کارگران» خواست تا در انجام برنامه اقتصادی پنج‌ساله جدید این کشور فعال‌تر و مسوولیت‌پذیرتر باشند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اظهارات پس از آن مطرح شدند که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی هفته گذشته از سایت پروژه ساخت ۵۰ هزار دستگاه آپارتمان در پیونگ‌یانگ بازدید کرد و خواستار تلاش بیشتر در ساخت و توسعه مسکن شد؛ پروژه‌ای که بخشی از برنامه اقتصادی‌ای است که در کنگره ماه جولای اعلام شد. خبرگزاری کی‌سی‌ان‌ای کره‌شمالی گزارش داد: کیم جونگ اون در کنفرانسی با حضور اعضای حزب حاکم سخنرانی کرد. این کنفرانس در حالی برگزار شد که کشور نسبت به دورنمای اجرای تصمیمات اتخاذ‌شده در کنگره جولای از روحیه بالایی برخوردار است. کیم جونگ اون در جریان سخنرانی افتتاحیه این کنفرانس گفت: دبیران و مدیران حزب از اعضای اصلی کادر بدنه حزب ما و پرچمداران در اجرای سیاست حزب حاکم هستند. کمیته مرکزی حزب حاکم کارگران انتظار دارد که شما فعال‌تر و مسوولیت‌پذیرتر عمل کنید به گونه‌ای که هسته‌های حزب را تقویت کنید. وی افزود: شما باید با آگاهی و اشتیاق سیاسی بالا در این کنفرانس شرکت کنید و به طور جدی مطالعه کنید که اگر می‌خواهید اعضای حزب و سایر قشر کارگر را برای اجرای تصمیمات اتخاذ‌شده کنگره حزب ترغیب کنید، چگونه باید وارد عمل شوید. کیم جونگ اون همچنین اذعان کرد که کشورش با بدترین اوضاع و شرایط مواجه است. وی گفت: بهبود استانداردهای زندگی مردم حتی در بدترین شرایط که در جریان آن ما مجبور به غلبه بر چالش‌های بی‌سابقه‌ای هستیم به نقشی که گروه‌ها و سازمان‌های کلیدی و اصلی حزب ایفا می‌کنند، بستگی دارد. کارشناسان می‌گویند کیم جونگ اون همزمان با نزدیک شدن به ۱۰سالگی حکمرانی‌اش احتمالاً با سخت‌ترین دوران روبه‌روست چراکه پاندمی کرونا در کره شمالی به اقتصاد متزلزل این کشور که به دنبال تحریم‌های تحت رهبری آمریکا به خاطر برنامه تسلیحات اتمی‌اش فلج شده، شوک بزرگ‌تری وارد کرده است. کیم جونگ اون در این کنفرانس همچنین از واحدهای اصلی و کلیدی حزب به خاطر قصوری که باید فوراً رفع شوند تا توسعه پایدار و سالم حزب حاکم تضمین شود، انتقاد کرد.

 

چشم طمع بی‌پایان روسیه به اوکراین

تحرکات اخیر در شرق اوکراین در حالی جامعه جهانی را بار دیگر نگران کرده که این مساله می‌تواند به آغاز رویارویی جدید روسیه و غرب منجر شود. به گزارش ایرنا، تحرکات نظامی مسکو در مرز با اوکراین، حمله پهپاد اوکراینی به منطقه‌ای در دونباس و حمله توپخانه‌ای ارتش اوکراین به منطقه لوگانسک از جمله تحرکات اخیر در مناطق شرقی اوکراین بوده که نگرانی‌هایی را در جامعه جهانی ایجاد کرده است. در این میان غرب از جمله اتحادیه اروپا و آمریکا از یک‌سو و در سوی دیگر روسیه در مورد این تحرکات و تشدید تنش‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند. غرب معتقد است که روسیه همچنان به تحرکات نظامی‌اش در شرق اوکراین برای تسلط کامل به این منطقه پس از الحاق منطقه کریمه ادامه می‌دهد و به دنبال تنش‌زدایی نیست اما روسیه، اوکراین را عامل تشدید این تنش معرفی می‌کند. در سوی دیگر اتحادیه اروپا نیز ضمن حمایت گسترده از اوکراین در برابر روسیه، عملاً خود را در برابر روسیه قرار داده است و این تحرکات می‌تواند به صحنه رویارویی جدید غرب با مسکو تبدیل شود. تارنمای شورای آتلانتیک در این رابطه نوشت: شرکای غربی اوکراین با حمایتشان از کی‌یف از روسیه خواسته‌اند به اقدامات خصمانه‌اش در شرق اوکراین پایان دهد. در این میان جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا نیز با همتای اوکراینی خود تلفنی گفت‌وگو کرده و بر حمایت کامل واشنگتن از استقلال و تمامیت ارضی کی‌یف تاکید کرده است. همزمان با آشکار شدن جزئیات تحرکات نظامی جدید روسیه در شرق اوکراین، فرماندهی اروپایی آمریکا سطح هشدار خود را به بالاترین میزان افزایش داد. برخی تحلیلگران اعتقاد دارند که کرملین ممکن است با تحرکات جدیدش به دنبال آزمودن عزم و موضع واقعی اروپا و به ویژه دولت جو بایدن در این راستا باشد. «ویلیام تیلور» معاون رئیس موسسه آمریکایی صلح در این زمینه گفت: اوکراین در خط مقدم تقابل روسیه با غرب قرار داشته است. اقدامات و رفتارهای کنونی روسیه در قبال اوکراین باید در ذهن جامعه جهانی بماند. در این میان نقش ناتو در این مناقشه می‌تواند ابعاد تنش‌ها را گسترده‌تر و شرایط را پیچیده کند. پیش از این برخی رسانه‌های خبری گزارش داده بودند که اوکراین رزمایشی با مشارکت ناتو برای آماده شدن برای جنگ با روسیه برگزار می‌کند.

♦♦♦

ایلنا: «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه قانون جدید انتخابات را که به وی اجازه باقی ماندن در عرصه قدرت تا سال ۲۰۳۶ را می‌دهد، امضا کرد.

فارس: رئیس‌جمهور ترکیه درباره بازداشت‌های اخیر نظامیان ارشد بازنشسته این کشور گفت، بیانیه دریاسالاران سابق در حمایت از «پیمان دریایی مونترو»، نشانه‌هایی از یک کودتا داشت.

ایسنا: عفو بین‌الملل اعلام کرد، آلکسی ناوالنی، مخالف برجسته دولت ولادیمیر پوتین در شرایطی محبوس است که در سطح شکنجه بوده و این شرایط ممکن است به تدریج باعث مرگ وی شود.

ایرنا: در جریان سفر نخست‌وزیر عراق به ابوظبی که به تفاهم‌های مختلفی منجر شد، امارات متحده عربی سه میلیارد دلار در عراق سرمایه‌گذاری می‌کند.

ایسنا: به نوشته روزنامه دیلی‌میل،‌ نظرسنجی اخیر در بریتانیا نشان می‌دهد که تنها ۲۷ درصد بریتانیایی‌ها مایل‌اند شاهزاده چارلز، ولیعهد کنونی این کشور در آینده پادشاه شود و در مقابل ۴۷ درصد شاهزاده ویلیام، پسر ارشد ولیعهد را مناسب این جایگاه می‌دانند.

فارس: رئیس رژیم صهیونیستی با بیان اینکه هیچکدام از گزینه‌های پیشنهادی برای نخست‌وزیری از اکثریت لازم برخوردار نبودند، گفت نتانیاهو را به دلیل داشتن رای بیشتر مامور تشکیل کابینه کرده است.

فارس: رسانه‌های اسرائیلی از معرفی یک هواپیمای جاسوسی جدید «گالف استریم» با نام «اورون» مجهز به مجموعه‌ای از حسگرها و تجهیزات جمع‌آوری اطلاعات از سوی این رژیم برای جمع‌آوری اطلاعات از ایران، سوریه و مناطق دیگر خبر دادند.

ایسنا: مقامات مصر اعلام کردند که ۵۱ عضو گروه اخوان‌المسلمین برای مدت پنج سال در فهرست نهادهای تروریستی قرار گرفتند.

مهر: روزنامه لبنانی «الاخبار» اعلام کرد که هنوز پیشرفتی در روند تشکیل کابینه جدید لبنان حاصل نشده است؛ کما اینکه موضع ریاست‌جمهوری در کاخ بعبدا در این زمینه نیز همچنان ثابت است.

فارس: «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان گفت که در نشست با «ولادیمیر پوتین» در مسکو بر همکاری دفاعی تمرکز خواهد کرد. وی بر لزوم تجهیز ارتش ارمنستان به سلاح‌های پیشرفته تاکید و برنامه‌هایی را برای اصلاحات گسترده در ارتش و با همکاری با روسیه اعلام کرد.

ایسنا: وزیر امور خارجه چین در آستانه برگزاری نشست چند روز دیگر آمریکا و ژاپن، به توکیو نسبت به متحد شدن با واشنگتن با هدف مقابله با پکن هشدار داد.

فارس: «سامح شکری»، وزیر امور خارجه مصر، بعد از گفت‌وگوهای سه‌جانبه کشورش بر سر مساله سد النهضه با سودان و اتیوپی، این کشور را تهدید به اقدام کرد و گفت که به‌رغم نرمش مصر و سودان، اتیوپی همه تلاش‌ها را تضعیف کرده است.

♦♦♦

خشم روسیه از زرادخانه‌های موشکی آمریکا و انگلیس

ایرنا نوشت: سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن هشدار به آمریکا و انگلیس افزود که اقدام‌های واشنگتن و لندن برای ایجاد زرادخانه جدید موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد و استقرار موشک در مناطق جدید در جهان از سوی روسیه بدون پاسخ نمی‌ماند. ماریا زاخارووا در بیانیه‌ای یادآور شد که در هفته‌های اخیر مقام‌های پنتاگون از اقدام‌های عملی برای اجرای برنامه مواضع موشکی جدید در مناطق مختلف جهان و استقرار موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد سخن گفتند که قبلاً در قرارداد منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه‌برد و میان‌برد منع شده بود. وی افزود: ارتش آمریکا گروه‌های عملیاتی جدید در منطقه آسیای دور و اقیانوس آرام و گروهی دیگر در اروپا برای استقرار موشک‌ها تشکیل می‌دهد.

 

غنی به دنبال تحکیم قدرت

شرق نوشت: اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، یک نقشه راه سیاسی سه‌مرحله‌ای را برای نشست صلح استانبول آماده کرده که توافق با طالبان و آتش‌بس پیش از انتخابات از محورهای آن است. به گزارش ایندیپندنت، آمریکا می‌کوشد با همکاری با سازمان ملل متحد و میزبانی ترکیه، نشست صلح استانبول را تا پایان ماه جاری میلادی با حضور رهبران طالبان و نظام جمهوری اسلامی افغانستان برگزار کند تا نقشه راه سیاسی برای آینده کشور نهایی و به این ترتیب زمینه خروج مسوولانه نیروهایش که تا اول ماه می مهلت دارند، فراهم شود. نشست استانبول برای آینده افغانستان، حیاتی‌ترین نشست خواهد بود. بسیاری، نشست استانبول را با نشست بن در سال ۲۰۰۲ که ساختار نظام افغانستان را شکل داد، هم‌رده می‌دانند.

 

تداوم کمک‌های دولت بایدن به فلسطین

خبرگزاری دانشجویان ایران  نوشت: دولت آمریکا به قانونگذاران اعلام کرد که به فلسطینی‌ها ۴۰ میلیون دلار برای اجرای قانون و هزینه‌های امنیت در کرانه باختری و نوار غزه می‌دهد. وزارت خارجه آمریکا در ابلاغیه‌ای که در تاریخ دوم آوریل صادر شد، اعلام کرده که حمایت از راهکار همیشگی برای نزاع فلسطین و اسرائیل، هدف اساسی امنیت ملی آمریکاست. این مبلغ ۴۰ میلیون دلار اختصاص‌یافته، علاوه بر ۷۵ میلیون دلار کمک‌هایی است که برای زیرساخت‌ها و بهداشت و سازمان‌های جامعه مدنی اختصاص یافته است. همچنین ۱۵ میلیون دلار دیگر نیز برای کمک جهت مقابله با کرونا تخصیص یافته است. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، مجدداً بر موضع دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور جهت لزوم گفت‌وگو با فلسطینی‌ها تاکید کرد.

 

دیدار جان کری و لاوروف؛ زنگ خطر تغییرات اقلیمی

آرمان نوشت: طبق گزارش یک رسانه روسی، وزیر خارجه این کشور و «جان کری» وزیر خارجه پیشین آمریکا و نماینده ویژه جو بایدن در دولت کنونی، در دهلی نو دیدار کردند. در حالی که تشدید تنش‌ها در روابط روسیه و آمریکا باعث عدم بازگشت سفیر مسکو به واشنگتن شده است، خبرگزاری «تاس» خبر داد دیدار لاوروف و کری در لابی یک هتل در پایتخت هند که هر دو مقام روسی و آمریکایی حضور دارند، صورت گرفت و دو طرف در این دیدار، بر روی موضوع آب‌وهوا و تغییرات اقلیمی متمرکز بودند. جان کری بعد از تصدی منصب نمایندگی ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور تغییرات اقلیمی، در ماه فوریه نیز با لاوروف تلفنی درباره معاهده بین‌المللی آب‌وهوایی پاریس رایزنی کرده بود.