شناسه خبر : 37136 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دیدار میسر نشد

پروتکل‌های کرونایی مانع از دیدار قالیباف با پوتین شد

هفته گذشته رئیس مجلس شورای اسلامی، به روسیه سفر کرد. در این دیدار البته مقدمات دیدار وی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه فراهم نشد. در این زمینه وزیر امور خارجه ایران اظهار کرد: پروتکل‌های کرونایی و پروتکل‌های ملاقات روسای مجلس، امکان ملاقات آقای قالیباف با پوتین را فراهم نمی‌کرد و ما این موضوع را از همان ابتدا به دوستانمان در مجلس گفتیم. محمدجواد ظریف در پاسخ به سوالی در مورد سفر رئیس مجلس به روسیه و اینکه وی حامل چه پیامی است و آیا وزارت خارجه در جریان این سفر بوده است یا نه، گفت:  بله، ما از انجام این سفر اطلاع داشتیم. البته  پروتکل‌های کرونایی و پروتکل‌های ملاقات روسای مجلس، امکان ملاقات با آقای  پوتین را فراهم نمی‌کرد و ما این را از همان ابتدا به دوستان در مجلس گفتیم.

قالیباف البته در این سفر با برخی مقامات دیدار داشت. وی پیام مقام معظم رهبری خطاب به رئیس‌جمهور روسیه را به ویچسلاو والودین، رئیس مجلس دوما به‌عنوان نماینده ویژه ولادیمیر پوتین، تقدیم کرد و گفت: همان‌گونه که وجود ایران مستقل به نفع روسیه است، وجود روسیه مقتدر نیز به نفع ایران است.

وی در دیدار با «میخائیل میاسنیکوویچ» دبیرکل اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم بر اهمیت جایگاه اتحادیه اقتصادی اوراسیا تاکید کرد و گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک فرصت بزرگ برای کشورهای منطقه است و البته هر موضوع مهم و حیاتی یکسری چالش‌ها هم در مسیر راه خود دارد و این حساسیت نشان می‌دهد که ما باید یک نقشه راه مدون و مشخص داشته باشیم. وی ادامه داد: ما در پارلمان ایران برای موفقیت این اتحادیه هر اقدامی را که باید در بحث قوانین و مقررات اتخاذ شود انجام خواهیم داد.

همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی با «والنتینا ماتونیکور» رئیس شورای فدراسیون روسیه دیداری برقرار کرد. ماتونیکور در این دیدار بیان کرد: ما علاقه‌مند هستیم که فارغ از اتفاقاتی که در جهان می‌افتد روابط چندجانبه را گسترش دهیم.

 

چه خبر از برجام؟

از موضوعات مهم سیاست خارجی در هفته گذشته، روشن‌تر شدن ابعاد مسائل پیرامون برجام است. جو بایدن در مصاحبه‌ای که بخش‌هایی از آن از شبکه سی‌بی‌اس منتشر شده بود، مدعی شد که برای برداشته شدن تحریم‌ها، ایران باید غنی‌سازی را متوقف کند.

در ادامه این اظهارات، یک مقام ارشد آمریکایی که خبرگزاری رویترز نام وی را اعلام نکرده در تصحیح این سخنان گفته است: «مصاحبه بایدن در سی‌بی‌اس به معنای آن است که ایران باید غنی‌سازی اورانیوم فراتر از محدوده توافق هسته‌ای را متوقف کند.»

 مجری شبکه خبری «سی‌بی‌اس» در این مصاحبه که بخش‌هایی از آن منتشر شد، از بایدن پرسید: «آیا آمریکا برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره اول تحریم‌ها را برمی‌دارد؟» جو بایدن در پاسخ گفت: «نه!» مجری  در ادامه پرسید: «این به این معناست که ایران اول باید غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند؟» جو بایدن گفت: «بله!» (البته بایدن تنها به تکان دادن سر خود به معنای بله اکتفا کرد).

در ادامه این جریان،‌ وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی رویکردهای دولت جو بایدن درباره بازگشت به توافق هسته‌ای را تشریح کرد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی در پاسخ به این سوال که رویکرد آمریکا نسبت به بازگشت به توافق هسته‌ای چه خواهد بود، گفت: رئیس‌جمهور (جو بایدن) به وضوح موضعش در این باره را بیان کرده است؛ اگر ایران به پایبندی به تعهداتش در توافق بازگردد،  ما هم همین کار را خواهیم کرد و سپس تلاش خواهیم کرد با همکاری متحدانمان به توافقی طولانی‌مدت‌تر و مستحکم‌تر  برسیم. بلینکن ادامه داد که همچنین موضوعات دیگری را از جمله موشک‌های ایران و آنچه عملکرد ثبات‌زدای ایران در منطقه می‌خواند، مطرح خواهیم کرد.  اینها هم باید مطرح شوند. 

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان، نیز در ادامه در گفت‌وگویی با فرید زکریا از سی‌ان‌ان با اشاره به اینکه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا باید به همان توافقی بازگردد که ایران در سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی به آن دست یافته، تاکید کرد که مذاکرات جدیدی بر سر توافق هسته‌ای شکل نخواهد گرفت. ظریف بیان کرد که ایران هیچ‌گاه از توافق هسته‌ای خارج نشده و تنها در پی خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از برجام تعهدات خود را کاهش داده است.

 

رایزنی برای آزادی زندانیان ایرانی در عراق

همچنین هفته گذشته، رئیس دستگاه قضا هم به سفر خارجی رفت. مقصد ابراهیم رئیسی کشور عراق بود. رئیس قوه قضائیه در ابتدای حضور در بغداد در یادمان شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس حاضر شد و به این شهدای گرانقدر ادای احترام کرد.وی در ادامه در مذاکرات رسمی هیات‌های قضایی ایران و عراق که در محل شورای عالی قضایی عراق در بغداد برگزار شد، از موافقت مقام معظم رهبری با عفو زندانیان عراقی واجد شرایط که در ایران محبوس هستند، خبر داد.رئیس قوه قضائیه گفت: صدور عفو زندانیان ایرانی در زندان‌های عراق از مسائل مهمی است که قانوناً در اختیار رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق قرار دارد و از درخواست‌های مورد تاکید ماست. این موضوع در این سفر به صورت ویژه از طریق مقامات قضایی و دولتی عراق پیگیری می‌شود تا ان‌شاءالله به نتیجه برسد.

رئیس قوه قضائیه همچنین گفت که در سفر به عراق، فهرست زندانیان عراقی واجد شرایط عفو را تهیه کرده است. وزیر دادگستری عراق هم در خصوص این مساله گفت که موضوع صدور عفو برای زندانیان ایرانی محبوس در عراق، از مسائلی است که مستمر با سفیر جمهوری اسلامی ایران درباره آن بحث و تبادل نظر می‌شود و به زودی فهرست زندانیانی که مشمول عفو هستند تهیه و به دولت ارائه می‌شود.وی در این سفر با همتای عراقی خود فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق هم دیداری داشت. از جمله موضوعات مطرح‌شده در این دیدار پیگیری پرونده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همراهان ایشان بود. رئیسی با بیان اینکه اقدامات دستگاه قضایی عراق جای تقدیر و تشکر دارد، ابراز امیدواری کرد که با همکاری اطلاعاتی و قضایی بین دو دستگاه قضایی ایران و عراق، این پرونده به سرانجام برسد و باعث درس عبرت مجرمان برای کیفر ایشان و بازدارندگی برای همه آنهایی که در سر ظلم و ستم به مردم و تجاوز به حقوق انسان‌ها را می‌پرورانند، باشد.

 

برجام میانجی نمی‌خواهد

هفته گذشته، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، بخش قابل توجهی از نشست خبری خود را به موضوع برجام اختصاص داد و در پاسخ به این سوال که به تازگی امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرده که حاضر است در ارتباط با موضوع برجام بین ایران و آمریکا میانجی‌گری کند، اظهار کرد: برجام نیاز به میانجی‌گری ندارد. همه چیز در این توافق بین‌المللی نوشته شده است و در زمان تدوین این توافق حتی در مورد ویرگول‌ها و کاماها نیز بحث و گفت‌وگو شده است.وی با تاکید بر اینکه کشورهای اروپایی عضو برجام باید به تعهدات خود برگردند، گفت: در خصوص اروپا قدم اول این است که اروپایی‌ها به تعهدات خود برگردند؛ چرا که یکی از طرف‌های نقض برجام کشورهای اروپایی هستند.

خطیب زاده با تاکید مجدد بر این موضوع که برجام نیازمند میانجی‌گری نیست، افزود: اروپا می‌تواند نقش بسیار تاریخی و درستی را ایفا کند؛ با اجرای تعهدات خود و اینکه از این برداشت که می‌تواند از اهرم‌های غیرانسانی که دولت ترامپ ایجاد کرده استفاده کند فاصله بگیرد؛ چرا که این سیاست شکست خورده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید مجدد مبنی بر اینکه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها باید به صورت موثر از گذشته فاصله بگیرند و نشان دهند که طرف قابل اعتمادی هستند، افزود: متاسفانه این اعتماد با نقض تعهدات از سوی آنها مخدوش شده است. اگر آنها می‌خواهند مسیر گذشته را همچنان ادامه دهند، پاسخ ما به این موضوع در بالاترین سطح مقامات کشور مشخص شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در ارتباط با توقف اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران در صورتی که طرف‌های برجام به تعهدات خود بازنگردند، اظهار کرد: باید به این مساله توجه داشته باشیم که ایران موضوع پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه اجرا کرده است و ما عضو آن نیستیم که بخواهیم خارج شویم.

 

مکان ترور را می‌دانستیم

حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات با شرکت در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به انهدام صدها گروه تروریستی در چند سال اخیر گفت: ما توانستیم بسیاری از این گروه‌های تروریستی را به خوبی و به موقع شناسایی کرده و آنها را مورد ضربه قرار دهیم. خوشبختانه مردم نیز نقش وزارت اطلاعات را به خوبی می‌شناسند و در این مسیر به ما کمک بسیاری می‌کنند.

وی در ادامه به هجمه‌ها به وزارت اطلاعات اشاره کرد و گفت: متاسفانه بیشترین هجمه‌ها در این مدت از خودی‌ها به وزارت اطلاعات بوده و تنها دو ساعت بعد از شهادت شهید فخری‌زاده شروع کردند به تخریب وزارت اطلاعات اما بعد از اینکه ما اطلاعاتمان را اعلام کردیم که دو ماه قبل به آنها گفته بودیم که دشمنان در این منطقه کار اطلاعاتی انجام داده‌اند و می‌خواهند عملیات انجام دهند، باز برخی شروع به انتقاد کردند که چرا وزارت اطلاعات با وجود اینکه محل و زمان اقدام تروریستی را می‌دانستند جلوی این حرکت را نگرفتند.

علوی اظهار کرد: ما کی گفتیم چه زمانی این کار تروریستی انجام می‌شود. ما فقط به آنها اعلام کردیم که چه محل‌هایی مورد هدف آنها برای انجام عملیاتشان است. پنج روز قبل از ترور شهید فخری‌زاده مکان ترور را می‌دانستیم. فردی که امکانات ترور را فراهم کرده بود از اعضای نیروهای مسلح بود، به خاطر همین نتوانستیم جلوی ترور را بگیریم.وزیر اطلاعات گفت: متاسفانه حرف‌های ما را تحریف می‌کنند و بر اساس همان تحریفات، تحلیل ارائه می‌دهند.

 

آخرین اخبار انتخابات 1400

همچنین در هفته گذشته اخباری پیرامون انتخابات 1400 هم منتشر شد. از جمله آنکه، شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در جلسه اخیر این تشکل اصولگرا مصوب کرد در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نامزد مستقل معرفی کند.ستاد انتخابات کشور هم در اطلاعیه تازه خود، زمان ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و دو انتخابات میان‌دوره‌ای را که در بهار ۱۴۰۰ برگزار می‌شود، اعلام کرد.همچنین، حسین نورانی‌نژاد، سخنگوی حزب اتحاد ملت، هم در اظهاراتی گفت: مشکل بزرگ سیاسی کشور ما و بسیاری از کشورهای جهان، مساله نمایندگی است؛ بسیاری از مردم احساس می‌کنند که در جریان‌های سیاسی نماینده‌ای ندارند که این مساله حداقل در جریان اصلاحات باید به نحوی حل شود.در متن کامل این اطلاعیه آمده است: ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری از ساعت ۸ صبح روز سه‌شنبه مورخ 21 اردیبهشت‌ماه سال 1400 آغاز شده و تا پایان وقت اداری روز شنبه 25 اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت.

 

♦♦♦.

ایرنا: مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمرانی و توسعه امور روستایی و شهری وزیر کشور گفت:  بیش از ۳۰ هزار روستا در کشور خالی از سکنه است و با مراجعه به بسیاری از روستاها مشاهده می‌کنیم که جوانان روستایی در حال عزیمت به شهر هستند.

خانه ملت: غلامحسین رضوانی، نماینده مجلس به بررسی مجدد طرح شفافیت آرا در صحن علنی مجلس اشاره کرد و گفت: طرح شفافیت آرا به دلیل اینکه دوسوم آرا را برای تصویب شدن نیاز داشت این اتفاق مهم صورت نپذیرفت. اکنون این طرح برای بررسی مجدد به صحن علنی ارجاع داده خواهد شد و پس از تصویب کلیات باید جزئیات به نحوی تنظیم شود که مطالبات مردم پاسخ داده شود.

ایلنا: علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در روز بیستم فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ مصادف با روز ملی فناوری هسته‌ای بیش از ۵۰ دستاورد اقتدارآفرین و ممیزی‌شده رونمایی می‌شود.

مهر: جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: تعرفه‌های انتخابات در حال چاپ است و احتمالاً چاپ تعرفه انتخابات شوراها طی روزهای آینده تمام شود. در گام بعدی، وارد فرآیند چاپ تعرفه‌های ریاست‌جمهوری خواهیم شد.

فارس: اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در مقطعی خیلی از دوستان به من می‌گفتند که الان زمان کناره‌گیری از دولت است ولی خالی کردن صحنه هنر نیست. اگر محبوبیتم به صفر هم برسد، حتماً پای کشور می‌ایستم.

ایسنا:‌ سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران خطاب به دولتمردان آمریکایی با بیان اینکه شما در میدان فشار علیه ملت ایران شکست خورده‌اید، گفت: سیاست‌های شکست‌خورده خود را تکرار نکنید و لنزی را که تا به امروز از دریچه آن به ملت ایران نگاه می‌کردید کنار بگذارید.

ایرنا: امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: پیش از انقلاب ۳۰ محصول دفاعی در کشور تولید می‌شد که وابسته به خارج بود و قابلیت ارتقا و بهینه‌سازی نداشت اما امروز به برکت انقلاب و با تلاش دانشمندان داخلی این رقم به ۸۰۰ محصول افزایش یافته است.

ایلنا: حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت: با توجه به اعتباری که تخصیص داده شده است امیدواریم خلأهای مرزی شرق کشور پوشش داده شود.

ایسنا:‌ سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: نیروی دریایی سپاه علاوه بر بهره‌گیری از شناورهای تندرو، در عرصه موشکی نیز در حال رشد و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای است.

♦♦♦

 

آوازهای برجامی

اعتماد نوشت: «به توافق هسته‌ای با ایران بازگردید.» «فکر بازگشت به برجام را هم نکنید.» این دو جمله گویای مواضع جاری در داخل آمریکا همزمان با آغاز به کار دولت بایدن، رئیس‌جمهور این کشور است. در حالی که بایدن ترجیح داد در نخستین نطقش در حوزه سیاست خارجی نام ایران را فاکتور بگیرد اما این سکوت نه‌تنها خاطر مخالفان برجام را آرام نکرده بلکه بر نگرانی آن‌ها هم افزوده است. در حال حاضر عده‌ای در تل‌آویو، واشنگتن و ریاض اصرار دارند که جو بایدن باید خیال احیای برجام را از سر بیرون براند. همزمان برخی در واشنگتن، مسکو، پکن و بروکسل معتقدند می‌توان فرمولی برای بازگشت تمام اعضای اولیه توافق هسته‌ای به آن یافت. البته در تعریف این فرمول هم اختلاف نظر بسیار است.

 

دیگر شعار جامعه مدنی خریدار ندارد

شرق نوشت: محسن آرمین نایب‌رئیس مجلس ششم رویکردی میانه‌روانه و اصلاح‌طلبی داشته است. او در گفت‌وگو با شرق می‌گوید: معتقدم طرفداران رویکردهای اصلاح‌گرانه و مسالمت‌آمیز، به‌جای نفی و طعن خرده‌گیری‌های بی‌فایده، با نقد و اصلاح خطاهای یکدیگر می‌توانند در تقویت و تعالی هم بکوشند. به اعتقاد او، تکرار شعارهای کلی جامعه مدنی، آزادی، لغو نظارت استصوابی و... امروز گوش شنوایی پیدا نمی‌کند و اصلاح‌طلبان باید بر شعار حل مشکلات اقتصادی از طریق تجدیدنظر در سیاست خارجی تاکید کنند. آرمین می‌گوید شرایط امروز جامعه ایران به‌گونه‌ای است که اصلاح‌طلبان نمی‌توانند به رقابت نیابتی بپردازند و همچنین درصورتی‌که کاندیدای اختصاصی‌شان رد شد، الزامی برای معرفی کاندیدا و شرکت در انتخابات ندارند.

 

شگفتانه بایدن برای سعودی

ایران نوشت: دو هفته از حضور «جو بایدن» در کاخ سفید گذشت و وعده توقف فروش تسلیحات به عربستان عملی شد و رئیس‌جمهوری جدید آمریکا، فرمانی را امضا کرد که «دونالد ترامپ» مشتاقانه به دنبال تقویت آن بود. این تصمیم تعلیق دو معامله فروش مهمات نظامی به عربستان به ارزش ۷۶۸ میلیون دلار بود. اما این تنها شگفتانه «بایدن» برای خاندان سعودی و به‌ویژه محمد بن‌سلمان نبود، چراکه قرار است اسرار پرونده سر‌به‌مهر مانده قتل «جمال خاشقجی» نیز به‌زودی در صحن کنگره افشا شود. اتفاقی که بدون شک تبعات خوشایندی برای ولیعهد جوان سعودی نخواهد داشت. «جو بایدن» در نخستین سخنرانی سیاست خارجی‌اش، پایان حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن را با توقف فروش تسلیحات به سعودی‌ها اعلام کرد.

 

گذر زمان بازگشت را سخت‌تر می‌کند

آفتاب نوشت: یک کارشناس مسائل سیاسی می‌گوید: «همیشه گفته‌ام و باز نیز بر همان عقیده‌ام که طولانی شدن بازگشت دو طرف به برجام، بازگشت را سخت‌تر و شاید از مسیر مصالحه‌آمیز آن نیز خارج کند.» عبدالرضا فرجی‌راد می‌افزاید: «اینکه دو طرف برای بازگشت و عمل به تعهدات شرط تعیین کرده‌اند یعنی راه سومی نیز وجود دارد اما اینکه دو طرف اصرار دارند اول طرف مقابل به برجام بازگردد به بی‌اعتمادی فی‌مابین بازمی‌گردد که طبیعی است اما آمریکایی‌ها نباید از خاطر ببرند که یک و نیم بدعهدی به ایرانی‌ها بدهکار هستند، نیمِ داستان به زمان روی کار بودن اوباما بازمی‌گردد و بقیه‌اش را نیز ترامپ در متن و حاشیه‌اش قرار داشت.»