شناسه خبر : 25382 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ثروتمندشدن در آمریکا

ثروت و تحصیلات

ورود به طبقه متوسط بالایی (upper-middle class)، کار غیرممکنی نیست. اما ورود به جامعه یک‌درصدی ممکن است غیرممکن باشد.

آمریکایی‌ها به طور قابل تحسینی درباره ساخت و شکل دادن به آینده خود خوش‌بین هستند. یک بررسی نشان داد که تقریباً 75 درصد از آمریکایی‌ها فکر می‌کنند، سختکوشی یک مولفه خیلی مهم در موفقیت است. در حالی که فقط 62 درصد از آنها موفقیت را در تحصیلات خوب می‌بینند و کمتر از 20 درصد آنها، موفقیت را حاصل ثروت می‌دانند. اما وقتی حرف از نابرابری درآمدی و تحرک اجتماعی به میان می‌آید، ایالات متحده در مقایسه با دیگر اقتصادهای پیشرفته، در رده بسیار پایینی قرار دارد. پس یک جوان جاه‌طلب باید چه کار کند که ثروتمند شود؟

یک مطالعه جدید که از سوی راج چتی (Raj Chetty) از دانشگاه استنفورد و مجموعه‌ای از اقتصاددانان انجام شده است، کمک می‌کند که به این سوال پاسخ دهیم. چتی و همکارانش از طریق جورسازی داده‌های دپارتمان آموزش ایالات متحده، مجموعه داده‌هایی را ساختند که هم توزیع درآمدی فارغ‌التحصیلان کالج‌های مختلف را نشان می‌دهد و هم اینکه تفاوت در درآمد این فارغ‌التحصیلان، چقدر به ثروت خانواده‌هایشان بستگی دارد. این داده‌ها نشان می‌دهد که تحصیل در یک دانشگاه سرآمد و ممتاز، روش خوبی برای این است که جوانان بتوانند وارد طبقه متوسط بالایی از نظر درآمدی شوند. به طوری که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های آیوی لیگ (Ivy League Universities)، یعنی دانشگاه‌های براون، کلمبیا، کرنل، پنسیلوانیا، هاروارد، پرینستون، ییل و دارتموث، صرف‌نظر از پس‌زمینه ثروت خانوادگی، از شانس برابری برای ورود به 20 درصد بالایی توزیع درآمدی (دو دهک بالایی) برخوردار هستند. مسیر وارد شدن به طبقه متوسط بالایی برای آنهایی که از دانشگاه‌های سطح پایین‌تر هستند نیز هموار است؛ زیرا درآمد می‌تواند بیشتر از اینکه فرد در کجا درس خوانده است، به اینکه فرد چه خوانده است بستگی داشته باشد. به طور میانگین، فارغ‌التحصیلان کالج‌های مهندسی کمتر شناخته‌شده همانند دانشگاه کترینگ و موسسه تکنولوژی استیونز، به اندازه فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های لیگ آیوی درآمد کسب می‌کنند.

اما تحصیلات خوب به تنهایی نمی‌تواند افرادی را که در طبقه متوسط بالایی قرار دارند وارد طبقه ثروتمندان کند. تعداد کمی از مهندسان، پرستاران یا داروسازان می‌توانند وارد جامعه یک‌درصدی که تحت سلطه بانکداران و دیگر فعالان حوزه مالی قرار دارد، شوند. کسانی که در صنعت مالی جذب نیرو می‌کنند، توجه زیادی به این موضوع دارند که فارغ‌التحصیلان، از کدام دانشگاه هستند. اینجاست که عضو لیگ آیوی بودن، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. به این صورت که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ییل و هاروارد، به احتمال بیشتری وارد وال‌استریت می‌شوند. مضاف بر این، داده‌های راج چتی و همکارانش نشان می‌دهد اینکه فرد از ابتدا ثروتمند باشد (خانواده ثروتمندی داشته باشد)، به‌شدت به موفقیت مالی او در آینده کمک می‌کند.

این ‌روند حتی در مورد افرادی که در بالاترین سطح از نظر درآمدی قرار دارند، صدق می‌کند. در سال‌های 1999 تا 2004، فقط دو درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه پرینستون از خانواده‌هایی بودند که در 20 درصد پایین درآمدی قرار داشتند. حال آنکه 2 /3 درصد از آنها از خانواده‌هایی آمده بودند که در 1 /0 درصد بالایی درآمدی قرار داشتند. فرآیندهای پذیرش در معتبرترین کالج‌ها، در مواقعی تحت تاثیر اعضای خانواده فارغ‌التحصیلان قرار دارد. از میان افراد کلاس جدیدی که به تازگی در هاروارد پذیرش گرفته‌اند، 27 درصد آنها، دارای خویشاوندی هستند که در این دانشگاه درس خوانده است. این موضوع نشان می‌دهد که ساده‌ترین راه برای اینکه بتوان شدیداً ثروتمند شد، متولد شدن در خانواده درست است. دومین راه ساده برای ثروتمند شدن، پیدا کردن یک همسر ثروتمند است. اگر هیچ‌کدام از این دو اتفاق رخ نداد، می‌توانید تلاش کنید وارد برترین دانشگاه‌ها شوید؛ اما به یاد داشته باشید تمام افرادی که از پرینستون فارغ‌التحصیل می‌شوند، ثروتمند نخواهند شد. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها