شناسه خبر : 43647 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

عراق در فهرست سفید مبارزه با پولشویی

آیا انتفاضه دومی در کار است؟

 
مهدی کلثومی / نویسنده نشریه

پس از انتخابات اخیر، جو بایدن در کنگره ایالات متحده آمریکا حاضر شده و از بازگشت غرور به آمریکا گفته است. این نخستین حضور بایدن در کنگره پس از انتخابات میان‌دوره‌ای اخیر است. به گزارش ایسنا، جو بایدن در این سخنرانی از جان گرفتن اقتصاد ایالات متحده و پیروزی‌های خود در ترمیم آسیب‌های واردشده به دموکراسی گفت. او در سخنرانی ۷۵دقیقه‌ای خود دستاوردهای دو سال اول ریاست‌جمهوری خود را شرح داد. رئیس‌جمهور آمریکا در این سخنرانی جمهوریخواهان را که حالا حضور پررنگی در کنگره دارند خطاب قرار داد و گفت بیایید متحدتر از قبل برای احیای اقتصاد ایالات متحده قدم برداریم و کمک کنیم. او به کوین مک‌کارتی رئیس مجلس نمایندگان هم بابت انتخاب در این سمت تبریک گفت و یادآوری کرد هیچ دلیلی وجود ندارد که با هم کار نکنیم. بایدن در نهایت گفت امروز ایالات‌متحده از هر نظر به نسبت دو سال پیش که به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شدم، وضعیت بهتر و باثبات‌تری دارد.

عراق در فهرست سفید مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم

مشاور نخست‌وزیر عراق اقدامات بانک مرکزی عراق در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را مناسب خواند و تاکید کرد که این روند باعث افزایش اعتبار مالی عراق می‌شود. به گزارش اعتماد آنلاین «مظهر محمد صالح»، مشاور نخست‌وزیر عراق در امور مالی و اقتصادی، گفت که این کشور گام‌های بزرگی در مبارزه با تامین مالی تروریسم و پولشویی برداشته و در سال گذشته اتحادیه اروپا نام عراق را از فهرست کشورهای پرخطر خاکستری به فهرست سفید منتقل کرده است. وی گفت که اقدامات عراق برای مبارزه با پولشویی اقدامات مناسبی است به‌خصوص که در 20 سال گذشته بازرگانی عراق به روش غیرنظام‌مند و خارج از چارچوب بانکی انجام شده و این خلاف نظام حاکم بر مبادلات اقتصادی در جهان است. صالح تاکید کرد که لازم است حواله‌های ارزی خارجی بانک‌ها شفاف باشند و سامانه بانک مرکزی برای حواله‌جات بر همین اساس شکل گرفته و حواله‌هایی را که از شرایط لازم برخوردار نباشند و اطلاعات لازم برای آنها ثبت نشود رد می‌کند.

مجوز دولت آلمان برای ارسال تانک به اوکراین

به گزارش شبکه شرق، مجله آلمانی اشپیگل نوشت دولت آلمان قدم بزرگی برای کمک نظامی به اوکراین برداشته است، زیرا شورای امنیت ملی فدرال با ارسال ۱۷۸ تانک لئوپارد-۱ به کی‌یف موافقت کرده است. این مجله نوشت که قرار است این تانک‌ها تابستان آتی به اوکراین تحویل داده شوند اما بیشتر تانک‌ها سال آینده به کی‌یف می‌رسند. پیش از این وب‌سایت Business Insider گزارش داده بود که برلین به دو شرکت دفاعی آلمان اجازه می‌دهد تا ۱۸۷ تانک لئوپارد-۱ را برای اوکراین ارسال کند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در مراسم یادبود جنگ جهانی دوم که در شهر ولگوگراد -استالینگراد سابق- برگزار شد در سخنانی کنایه‌آمیز تحویل تانک‌های آلمانی به اوکراین را با حمله آلمان نازی به روسیه مقایسه کرد و گفت: «بعد از ۸۰ سال دوباره مقابل تانک‌های آلمانی قرار گرفته‌ایم.» پوتین روز پنجشنبه دوم فوریه همچنین تلویحاً اوکراین و کشورهای غربی را تهدید کرد، مسکو ممکن است در واکنش به ارسال تسلیحات سنگین غرب به اوکراین، به استفاده از سلاح‌های متعارف بسنده نکند. رهبر ۷۰ساله روسیه در اظهاراتی تهدیدآمیز گفت: «به نظر می‌رسد کسانی که به دنبال شکست روسیه در میدان نبرد هستند متوجه این نیستند که جنگ مدرن با روسیه بسیار متفاوت خواهد بود. ما تانک به مرزهایمان با آنها گسیل نکردیم اما آنها باید بدانند که ما توانایی پاسخگویی داریم و این توانایی محدود به استفاده از تسلیحات زرهی سنگین نیست.» او گفت: «اکنون متاسفانه یک‌بار دیگر شاهد این هستیم که ایدئولوژی نازیسم، در شکل و شمایل مدرن خود، با مرامنامه جدید خود، دوباره مستقیماً امنیت کشور ما را تهدید می‌کند. دوباره و دوباره باید پرخاشگری جمعی غرب را دفع کنیم.»

هشدار سیا پیش از انتفاضه دوم

به نقل از خبرگزاری فلسطینی معا، «ویلیام برنز»، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گفت، وضعیت کنونی شبیه رخدادهای پیش از انتفاضه دوم است. برنز حدود دو هفته قبل طی سفرش به اراضی اشغالی و رام‌الله با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرد. برنز گفت که مذاکرات اخیرش با رهبران فلسطینی و اسرائیلی، باعث شد که او نگرانی بیشتری نسبت به احتمال تشدید خشونت میان دو طرف داشته باشد. وی همچنین عنوان داشت که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نسبت به دولت اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو احساس خرسندی و راحتی نمی‌کند و این بخشی از مناقشه میان نتانیاهو با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا طی سفرش به اراضی اشغالی و فلسطین در هفته جاری بود.

بلومبرگ: طالبان در حال دور زدن تحریم‌های آمریکاست

 بلومبرگ مدعی شد که پس از به قدرت رسیدن طالبان روزانه بیش از پنج میلیون دلار به صورت قاچاق از پاکستان وارد افغانستان می‌شود. این رسانه آمریکایی در گزارشی نوشت که این مقدار دلار پس از انسداد ذخایر ارزی افغانستان از سوی واشنگتن برای اقتصاد این کشور بسیار مثمرثمر بوده است. از طرف دیگر بلومبرگ گفته است که قاچاق ارز از پاکستان به افغانستان باعث بحرانی شدن اقتصاد اسلام‌آباد شده است. محمد ظفر پاراچا، دبیر کل انجمن شرکت‌های صرافی پاکستان، گفته که یک نهاد ۲۶نفره از دلالان ارزی، تاجران و قاچاقچیان روزانه پنج میلیون دلار وارد افغانستان می‌کنند. به گفته او، این روند به یک تجارت پرسود مبدل شده است. یک شرکت مشاوره مالی در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، گفته که حدود نیمی از ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار مورد نیاز بازار افغانستان از پاکستان تامین می‌شود. به گفته این رسانه، این موضوع نشان می‌دهد که چگونه طالبان در حال دور زدن تحریم‌های آمریکاست. منابع به بلومبرگ گفته‌اند که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، روپیه پاکستانی ۳۷ درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده که سبب بحرانی شدن اقتصاد این کشور شده است. بانک مرکزی طالبان قاچاق دلار از پاکستان را رد کرده است. سازمان ملل برای جلوگیری از فروپاشی اقتصاد افغانستان به صورت هفتگی به این کشور 40 میلیون دلار به صورت نقد کمک می‌کند.

کاخ‌سفید: بقایای بالون سرنگون‌شده را به چین نمی‌دهیم

«جان کربی» هماهنگ‌کننده امور راهبردی کاخ سفید روز دوشنبه خبر داد که آمریکا قصد ندارد بقایای بالون اطلاعاتی چین را به پکن بازگرداند. به گزارش خبرگزاری فارس وی در سخنانی گفت: «آمریکا قصد ندارد بقایای بالون سرنگون‌شده را به چین بازگرداند و واشنگتن بقایای این بالون را مورد مطالعه و بررسی قرار خواهد داد تا توانایی‌های پکن را درک کند.» پیشتر نیز ژنرال گلن وان‌هرک رئیس فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی و فرماندهی شمال آمریکا گفت نیروی دریایی در حال کار برای بازیابی بالون و محموله آن است و گارد ساحلی امنیت این عملیات را تامین می‌کند. وی افزود: «بازیابی موفق به‌طور بالقوه می‌تواند به ایالات متحده بینشی درباره توانایی‌های جاسوسی چین بدهد. گرچه مقام‌های آمریکایی تاثیر بالون بر امنیت ملی ایالات متحده را کم‌اهمیت جلوه داده‌اند.» دولت بایدن شنبه هفته گذشته دستور سرنگونی بالون چین با استفاده از یک جنگنده پیشرفته رادارگریز «اف-‌۲۲» را صادر کرد. در پی اقدام واشنگتن در ساقط کردن بالون چینی که مقام‌های آمریکایی تاکید دارند قصد جاسوسی از مکان‌های راهبردی ایالات متحده را داشته، وزارت خارجه چین از احتمال انتقام‌گیری از واشنگتن خبر داد. پکن اقدام آمریکا را «واکنش افراطی صریح و نقض جدی عرف بین‌المللی» توصیف کرد. وزارت خارجه چین همچنین اعلام کرد ژی فنگ معاون وزیر خارجه این کشور اعتراض رسمی خود را به سفارت آمریکا در پکن درباره استفاده واشنگتن از زور برای حمله به بالون غیرنظامی ارائه کرد.

سیاست بورل، آزار و اذیت روسیه است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با انتقاد از مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: سیاست بورل دیپلماسی آزار و اذیت روسیه است. سخنگوی وزارت خارجه روسیه در گفت‌وگویی رادیویی به شدت از موضع‌گیری ضدروسی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انتقاد کرد. به نقل از اسپوتنیک، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با رادیو اسپوتنیک اعلام کرد که «جوزف بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیپلماسی آزار و اذیت را در قبال هیات وزارت خارجه روسیه در آفریقا در پیش گرفته است. زاخارووا همچنین اضافه کرد: در هر مرحله به معنای واقعی کلمه، اتحادیه اروپا، ناتو و ایالات متحده آمریکا، اما پیش از همه بورل -تصور می‌کنم این بخشی از کار اوست- هیات روسی را از نظر اطلاعاتی و سپس عملی مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند. زاخارووا با بیان اینکه روسیه به رغم تمامی این اقدامات بدون اتحادیه اروپا می‌تواند به اهداف سیاست خارجی خود دست یابد ادامه داد: مسکو در عین حال متوجه تکبر و نفرت نهفته در اظهارات بورل در مورد سفر جاری هیات روسی به آفریقاست.

برگزاری اجلاس جهانی سران دولت‌ها در دوبی

هفته جاری رهبران و سران کشورها به دوبی سفر می‌کنند تا نشست سالانه را در این شهر امارات برگزار کنند. به گزارش ایرنا، سر اماراتی‌ها امسال شلوغ‌تر از هر زمان دیگری است؛ از اول سال که اجلاس سران را برگزار می‌کنند تا آخر سال که میزبان COP28 برای مبارزه با تغییرات اقلیمی هستند. نام 20 رئیس‌جمهور و صدها نخست‌وزیر در فهرست سران دولت‌ها و کشورهایی که قرار است در اجلاس هفته آینده دوبی شرکت کنند،‌ دیده می‌شود. از همه مهم‌تر اینکه سیسی رئیس‌جمهور مصر و اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه هم خواهند آمد. اماراتی‌ها می‌دانند میانه این دو سیاستمدار سر ماجراهای اخوان المسلمین شکرآب است. گام اول آشتی میان آنها را قطر در حاشیه جام جهانی برداشت،‌ حالا نوبت امارات است که خودی نشان دهد. موضوع تغییرات اقلیمی، اقتصاد و تولید شغل و طراحی شهرها و... از جمله موضوعاتی است که در نشست دوبی مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت. 

♦♦♦

فارس: کالین کال، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی، در مصاحبه‌ای درباره احتمال درگیری چین و تایوان گفت: «نظر من این است: من هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه چنین چیزی در دو سال آینده قریب‌الوقوع باشد نمی‌بینم.»

تسنیم: آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان گفت: همزمان با ادامه مذاکرات با جمهوری آذربایجان، پیشنهادهای تازه‌ای درباره پیمان صلح از باکو دریافت کرده است. وی همچنین افزود که کشورش با هدف ادامه تلاش‌های فعال برای استقرار صلح پایدار و همیشگی در این منطقه، با جدیت در این مذاکرات مشارکت دارد.

ایرنا: به نقل از خبرگزاری فرانسه، حدود ۲۰ زندانی پس از زلزله ویرانگر در شمال غرب سوریه، موفق به فرار از زندان «راجو» شدند؛ زندانی که حدود دو هزار نفر در آن که بیشتر مظنونان به عضویت در گروه تروریستی داعش هستند، نگهداری می‌شوند.

ایلنا: به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، ولودیمیر زلنسکی در نشست مطبوعاتی با اورسولا فن درلاین رئیس کمیسیون اروپا، روسیه را متهم کرد که نیروهای مسلح خود را برای انتقام گرفتن از اوکراین و اروپا به دلیل حمایت از کی‌یف در برابر تهاجم روسیه آماده می‌کند.

شرق: به نقل از اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه بیان کرد: شورای فدراسیون روسیه از نمایندگان پارلمان اروپا می‌خواهد که علناً کسانی را که مسوول هتک حرمت به آثار مذهبی مانند آتش زدن قرآن در سوئد هستند، محکوم و مجازات کنند.

فارس:‌ روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارش داد، شرکت‌های نظامی چینی قطعاتی را به روسیه داده‌اند که مناسب کاربری نظامی است و به مسکو در زمینه دستیابی به فناوری‌های مهم کمک کرده‌اند. به‌رغم تلاش‌های مکرر واشنگتن برای مسدود کردن جریان انتقال چنین قطعاتی از طریق ترکیه و امارات‌متحده عربی، ده‌ها هزار مورد از آنها با موفقیت منتقل شده‌اند.

تسنیم: پادشاه بحرین، به منظور ابراز تسلیت برای قربانیان زلزله ویرانگری که منطقه را لرزاند، برای اولین‌بار در بیش از 10 سال گذشته با رئیس‌جمهور سوریه تماس تلفنی برقرار کرد.

ایرنا: یک خلبان ارتش رژیم صهیونیستی، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر این رژیم و وزیران کابینه افراطی او را تهدید به ترور کرد. این اقدام در پی تصمیمات اخیر کابینه بنیامین نتانیاهو برای «اصلاحات قضایی» صورت گرفت.

♦♦♦

آوارگان سوری و موج سرما و زمستان سخت

شرق نوشت: با اینکه دیگر خبری از تنش و جنگ‌های داخلی سوریه نیست، اما ماجرای آوارگان سوری در حلب و مرزهای ترکیه سر جای خودش باقی است. هیچ تلاش رسمی برای بازگرداندن این آوارگان به خانه و زندگی‌شان انجام نمی‌شود. آوارگان سوریه فراموش شده‌اند و توجه دولت سوریه تنها به دمشق و شهروندان موافقش است. ساکنان حلب و مناطق مرزی که اغلب از مخالفان او به‌شمار می‌روند، جایی در برنامه‌های بازسازی شهرها و خانه‌های ویران‌شده ندارند. چادرهای سازمان ملل و صلیب سرخ و بسته‌های غذایی ارسالی این نهادها حامی جان آوارگان است. 

 

هلی‌کوپترسواری‌های پرهزینه آقای نخست‌وزیر

اعتماد نوشت: از وقتی ریشی سوناک ساکن ساختمان شماره ۱۰ داونینگ استریت لندن شده است، بیشتر از قبل سوار بر هلی‌کوپتر سفرهایش را انجام می‌دهد. آقای نخست‌وزیر حتی برای سفرهای کوتاه هم از هلی‌کوپتر استفاده می‌کند. در گزارش‌ها آمده مثلاً سفر از لندن تا ریچموند که حوزه انتخابیه آقای سوناک است، با قطار حدود نیم‌ساعت زمان می‌برد. اما سوناک این فاصله را هم با هلی‌کوپتر خصوصی سفر کرده که نزدیک به دو ساعت معطلی داشته است؛ هزینه مالی که هلی‌کوپترسواری روی دوش دولت و شخص آقای سوناک می‌گذارد. اما سفر با هلی‌کوپتر تمام ادعای مبارزه با تغییرات آب و هوایی و حفظ محیط زیست را زیر سوال می‌برد.

 

پایان ژنرال

هم‌میهن نوشت: شبکه خبری ژئو اعلام کرد پرویز مشرف ۷۹ساله به دلیل بیماری در بیمارستان آمریکایی دوبی بستری بود. وی در سال ۲۰۱۸ در امارات متحده عربی به بیماری نادر و غیرقابل درمان آمیلوئیدوز مبتلا شد. او که در سال ۱۹۹۹ با یک کودتا قدرت را در پاکستان به دست گرفت، از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ به عنوان رئیس‌جمهور پاکستان فعالیت کرد. او در پرونده ترور بی‌نظیر بوتو، نخست‌وزیر سابق پاکستان و پرونده قتل روحانی مسجد سرخ، فراری اعلام شد. وی در سال ۲۰۱۹ به دلیل تعلیق قانون اساسی به خیانت بزرگ متهم و به اعدام محکوم شد. حکم اعدام او بعداً به حالت تعلیق درآمد.

 

تعهد آمریکا به اسرائیل

ایسنا نوشت: «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا که به فلسطین اشغالی سفر کرده، دیدارهای جداگانه‌ای با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر، «اسحاق هرتزوگ» رئیس و «اِلی کوهن» وزیر خارجه رژیم موقت صهیونیستی انجام داد. بلینکن درباره دیدار با نتانیاهو در صفحه توئیتر خود نوشت: «دیدار با نتانیاهو در اورشلیم (قدس اشغالی) خوب بود. ما تعهد آهنینی به امنیت اسرائیل داریم و مشتاق همکاری با نخست‌وزیر در حمایت از منافع و ارزش‌های مشترک مردم خود هستیم. ما درباره تقویت روابط دوجانبه، تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل، مقابله با ایران، نیاز به تنش‌زدایی در کرانه باختری و ادغام منطقه‌ای صحبت کردیم.»