شناسه خبر : 39900 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

5G تهدیدی علیه ترانزیت هوایی بین‌الملل

رکوردشکنی قیمت گاز در اروپا

قیمت گاز در اروپا دوباره رکورد زد و به رقمی بی‌سابقه در تاریخ این قاره رسید. به گزارش فارس به نقل از راشاتودی، بورس بین‌قاره‌ای لندن اعلام کرد قیمت گاز طبیعی در اروپا به ازای هر هزار مترمکعب به 2150 دلار رسید که بالاترین قیمت گاز در تاریخ این قاره به‌شمار می‌رود. قیمت آتی ژانویه در معاملات بورس گاز هلند به قیمت بی‌سابقه 2150 دلار به ازای هر هزار مترمکعب گاز رسیده است که افزایش 27درصدی را نشان می‌دهد. شرکت گازپروم، صادرکننده گاز روسیه، ترانزیت گاز به آلمان از طریق خط لوله یامال-اروپا را متوقف کرد. به گفته دمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی ریاست‌جمهوری روسیه، این تصمیم صرفاً تجاری بوده و به تاخیر پروژه نورد استریم 2 مربوط نمی‌شود. از زمانی که آلمان راه‌اندازی خط لوله نورد استریم 2 را به تعویق می‌اندازد، اروپا شاهد رشد بی‌سابقه‌ای در قیمت انرژی بوده است؛ برلین دلیل این تعویق را نگرانی از عدم رعایت مقررات اتحادیه اروپا عنوان می‌کند. با وجود مخالفت شدید ایالات متحده، لهستان و اوکراین با ساخت این خط لوله، آلمان اصرار دارد که این تاخیر سیاسی نیست. این خط لوله برای تحویل گاز طبیعی روسیه به اروپا ساخته شده است. این پروژه با وجود اینکه با موانع زیادی از جمله تحریم‌های آمریکا و تغییرات مقررات اروپا مواجه است در ماه سپتامبر به پایان رسید.

 

5G تهدیدی علیه ترانزیت هوایی بین‌الملل

مدیران اجرایی دو شرکت بوئینگ و ایرباس از دولت بایدن درخواست کردند تا استقرار از پیش تعیین‌شده سرویس جدید بی‌سیم شبکه نسل پنجم (5G) را به تاخیر بیندازد چون این سامانه می‌تواند به امنیت پروازها آسیب وارد کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، «دیو کالهون» مدیر اجرایی بوئینگ و «جفری کنیتل» مدیر شرکت ایرباس در نامه‌ای مشترک از وزیر امور حمل‌ونقل آمریکا درخواست کردند که از به تاخیر انداختن استقرار سیستم بی‌سیم نسل پنجم تلفن همراه (5G) حمایت کند. در بخشی از این نامه آمده است: اختلالات ناشی از سیستم بی‌سیم 5G می‌تواند تاثیر نامطلوبی بر توانایی هواپیما برای پرواز امن داشته باشد. دو مدیر اجرایی بوئینگ و ایرباس تاکید کردند که شبکه 5G می‌تواند تاثیر منفی چشمگیری بر صنعت هوانوردی در آمریکا بگذارد. اداره هوانوردی فدرال آمریکا نیز نگرانی‌هایی را در مورد تداخل احتمالی فعالیت شبکه نسل پنجم اطلاعات با فعالیت‌های حساس الکترونیکی و رادیویی هواپیماها مطرح کرده است. قرار است این اداره پیش از اوایل ژانویه اطلاعات بیشتری را در زمینه تداخل احتمالی فعالیت شبکه‌های 5G با فعالیت‌های هواپیماها ارائه کند. بوئینگ و ایرباس اعلام کرده‌اند که پیشنهاد‌هایی داده‌اند تا اختلالات و تداخل فعالیت شبکه 5G در اطراف فرودگاه‌ها و دیگر مناطق حساس محدود شود. با این حال گروه سی تی آی ای صنعت بی‌سیم در آمریکا اخیراً صنعت هوانوردی در آمریکا را به ایجاد ترس و نگرانی در مورد فعالیت شبکه‌های 5G و تحریف حقایق متهم کرد. انجمن خلبانان در آمریکا نیز اعلام کرده‌اند که عوامل سازماندهی قوانین و مقررات و امور ارتباطی در شرایط بن‌بست قرار دارند و این مشکل بزرگی برای مسافران، صنعت هوانوردی و اقتصاد آمریکا محسوب می‌شود.

 

 پنج میلیون یمنی در خطر قحطی

برنامه جهانی غذا (WFP)، در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد «جیره غذایی هشت میلیون نفر در یمن را به دلیل کمبود بودجه از ماه ژانویه کاهش خواهد داد». به گزارش رویترز، برنامه جهانی غذا همچنین درباره عواقب جدی افزایش گرسنگی در یمن هشدار داده است. این نهاد سازمان ملل، می‌گوید «پنج میلیون نفر در آستانه خطر فوری سقوط در قحطی قرار دارند و جیره غذایی آنها به‌طور کامل باقی می‌ماند». برنامه جهانی غذا هشدار داد که به دلیل کمبود منابع مالی، سایر برنامه‌های این نهاد در یمن کاهش خواهند یافت. آژانس‌های سازمان ملل، از جمله برنامه جهانی غذا پیش از این در مورد کاهش برنامه‌های خود هشدار داده بودند، چرا که تنها 68 /2 میلیارد دلار از 85 /3 میلیارد دلار بودجه درخواست‌شده از کمک‌کنندگان تا پایان اکتبر دریافت شده بود. «کورین فلیشر»، مدیر منطقه‌ای برنامه جهانی غذا، می‌گوید «ذخایر مواد غذایی برنامه جهانی غذا در یمن به طرز خطرناکی رو به کاهش است؛ هر بار که مقدار غذا را کاهش می‌دهیم، می‌دانیم که تعداد بیشتری از افراد گرسنه و ناامن غذایی به صف میلیون‌ها نفری که از گرسنگی می‌میرند، خواهند پیوست».

 

موج جدید اعتراض‌ها در عراق

خبرها حاکی از به راه افتادن موج اعتراض‌های خیابانی جدید در چندین استان عراق و تظاهرات علیه بیکاری و نبود فرصت‌های اشتغال است. به گزارش ایرنا، برخی رسانه‌های عراقی اعلام کردند که مردم خشمگین در پنج استان این کشور به خیابان آمدند و علیه دولت شعار دادند. در همین پیوند، خبرگزاری «شفق نیوز» وابسته به بخش کردنشین عراق نوشت که استان‌های «ذی قار، دیاله، واسط، میسان و سلیمانیه» شاهد تظاهرات مردم خشمگین بود که به بسته شدن ساختمان‌های دولتی انجامید. دانش‌آموختگان بیکار دانشگاهی در شهر «ناصریه» مرکز استان ذی قار در اعتراض به نبود فرصت اشتغال ساختمان استانداری را بستند و مانع از ورود کارمندان به ساختمان استانداری شدند. در واسط، ده‌ها دانش‌آموخته با برپایی تظاهرات مقابل اداره آموزش و پرورش این استان خواستار به‌کارگیری شدند و در میسان واقع در جنوب شرق عراق معترضان با تجمع مقابل آموزش و پرورش این استان از دولت خواستند که آنها را به کار گیرد. در دیاله واقع در شرق عراق نیز ده‌ها دانش‌آموخته موسسه‌های فنی در مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند. اجتماع آنها به بستن خیابان استانداری و ایجاد ترافیک سنگین منجر شد. شهر سلیمانیه در بخش کردنشین عراق نیز صحنه تظاهرات کارکنان دستگاه‌های اجرایی و استادان «دانشگاه سلیمانیه» علیه تاخیر در پرداخت حقوق و مسائل مالی دیگر بود. معترضان دانشگاهی در سلیمانیه می‌گویند، ۵۰ روز است که حقوق و مزایا دریافت نکرده‌اند که این وضعیت سبب اخلال در زندگی آنها شده است. سلیمانیه در هفته‌های گذشته شاهد برگزاری چندین تجمع اعتراضی بوده است. بیکاری یکی از چالش‌های عمده عراق به شمار می‌رود، به‌طوری که از عوامل اصلی و مهم در شکل‌گیری اعتراضات مردمی و خونین موسوم به اکتبر (مهر تا اسفند ۹۸) این کشور بود. شهرهای مختلف عراق به ویژه بغداد، پایتخت، در ماه‌های گذشته همچنان شاهد تجمع معترضان برای استخدام در دستگاه‌های دولتی و صنایع نفتی این کشور است.

 

استقرار اس-۴۰۰ روسیه در هند

رسانه‌های محلی گزارش دادند، هند استقرار سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه را در ایالت پنجاب واقع در شمال غربی این کشور آغاز کرده است. به گزارش ایسنا، خبرگزاری اخبار بین‌المللی آسیا (ANI) گزارش داد که نیروی هوایی هند در حال استقرار سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ در مرز غربی است تا با تهدیدات احتمالی از سوی پاکستان و چین مقابله کند. این خبرگزاری به نقل از منابع محلی گزارش داد، سامانه‌های اس-۴۰۰ قادر خواهند بود با تهدیدات هوایی از سوی پاکستان و چین مقابله کنند. در ادامه این گزارش آمده است: روسیه تامین سامانه دفاع موشکی سطح به هوا و متحرک «تریومف اس-۴۰۰» برای هند از طریق مسیرهای هوایی و دریایی را آغاز کرده که سریعاً در مکان‌های تعیین‌شده مستقر خواهند شد. بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی،‌ انتظار می‌رود نخستین ارسال‌ها از سامانه دفاع موشکی قدرتمند اس-۴۰۰ روسیه تا پایان سال جاری میلادی تکمیل شوند و این سامانه چند هفته بعد از آن آماده استفاده شود. بر اساس این گزارش، نیروی هوایی هند پس از تکمیل استقرار سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ در ایالت پنجاب، بر جبهه شرقی تمرکز خواهد کرد و منابعی را برای آموزش نیروها در این کشور فراهم می‌کند. چندین افسر و پرسنل نیروی هوایی هند در روسیه مشغول آموزش دیدن برای کار کردن با این سامانه هستند.

 

سرمایه‌گذاری ژاپن؛ تداوم حضور آمریکا

وزیر خارجه ژاپن گفت، این کشور با آمریکا برای پرداخت 06 /1 تریلیون ین (33 /9 میلیارد دلار) به منظور حفظ حضور نیروهای آمریکایی در ژاپن برای پنج سال آتی موافقت کرده است. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این رقم به ۲۱۱ میلیارد ین در سال می‌رسد که از 7 /201 میلیارد ین در سال جاری منتهی به مارس ۲۰۲۲ افزایش نشان می‌دهد. حدود ۵۴ هزار نیروی نظامی آمریکایی اکنون در ژاپن مستقر هستند. «یوشیماسا هایاشی»، وزیر امور خارجه ژاپن همچنین گفت: با توجه به سخت‌تر شدن اوضاع امنیتی پیرامون کشور، ما با آمریکا برای حمایت از حضور باثبات نیروهای این کشور و تقویت بازدارندگی و مسوولیت‌پذیری ائتلاف آمریکا-ژاپن گفت‌وگو می‌کنیم. در این میان، یکی از سخنگوهای وزارت امور خارجه آمریکا نیز تایید کرد که توافق با توکیو بر سر مساله ذکرشده به دست آمده است. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به توافق‌های مالی گفت: می‌توانیم تایید کنیم که نمایندگان دولت‌های واشنگتن و توکیو در مورد محتوای توافقنامه اقدامات ویژه و چارچوب حمایتی کشور میزبان بین دو کشور به توافق رسیده‌اند. وی ادامه داد: این مساله نشان‌دهنده تقویت ائتلاف بین دو کشور است که سنگ بنای صلح و ثبات در منطقه هند-پاسیفیک و فراتر از آن است. آمریکا و ژاپن متحدان دیرینه‌ای هستند و همکاری‌های خود را در سال‌های اخیر از طریق گروه‌بندی با کشورهای استرالیا و هند موسوم به «چهارجانبه» و در مواجهه با افزایش قدرت‌گیری چین در منطقه تعمیق کرده‌اند. یکی دیگر از مقام‌های وزارت خارجه آمریکا نیز گفت، جزئیات پس از نهایی شدن توافق رسمی در آینده‌ای نزدیک اعلام می‌شود. توافق پیشنهادی نشان‌دهنده یک چارچوب مدرن و آینده‌نگر است که بر اساس آن نیروهای آمریکایی در ژاپن به تضمین امنیت و ثبات منطقه کمک می‌کنند. وی افزود: این امر باعث افزایش سرمایه‌گذاری متقابل در دفاع و بهبود قابلیت همکاری نیروهای آمریکایی می‌شود که شامل افزایش مشارکت ژاپن در تقسیم هزینه‌ها هم هست.

 

اوکراین؛ جغرافیای ستیز بین روسیه و غرب

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که دیدار جدیدی بین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش برگزار نخواهد شد. به گزارش ایسنا، به نقل از العربیه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای این دیدار وجود ندارد و آمریکا ابتدا می‌خواهد بداند آیا پیشرفت دیپلماتیکی وجود دارد یا خیر.» بلینکن با تاکید بر لزوم ادامه مذاکرات برای کاهش تنش پیرامون بحران اوکراین، عنوان داشت: ما از روسیه می‌خواهیم با عقب کشیدن نیروهایش از مرز اوکراین، تنش‌ها را کاهش دهد. مذاکره در چنین شرایطی بسیار مناسب‌تر از زمانی است که تنش‌ها رو به وخامت است. وی ادامه داد: ایالات متحده در رابطه با روسیه همزمان درگیر دیپلماسی و مهار روسیه است و آماده است به هرگونه اقدامات تهاجمی پاسخ قاطعانه دهد. وزیر خارجه آمریکا گفت: آماده‌ایم از گفت‌وگو در مورد ثبات استراتژیک با روسیه و شورای روسیه-ناتو و سازمان امنیت و همکاری اروپا جهت گفت‌وگوهای امنیتی استفاده کنیم. کی‌یف و کشورهای غربی اخیراً نسبت به تشدید آنچه «اقدامات تهاجمی» روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین می‌خوانند، ابراز نگرانی کرده‌اند اما مسکو  تاکید کرده که تهدیدی برای هیچ طرفی نیست و قصد حمله به کسی را ندارد و اظهارات در این مورد بهانه‌ای برای استقرار تجهیزات نظامی بیشتر ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه است. بلینکن در رابطه با پرونده افغانستان نیز با بیان اینکه واشنگتن در حال تلاش برای بازنگری در سیاست خود در افغانستان است، خاطرنشان کرد که آمریکا بیش از این جوانان خود را به جنگ‌های خارج از این کشور اعزام نخواهد کرد. 

♦♦♦

ایلنا: «مولود چاووش‌اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که کشورش پنج فرودگاه افغانستان را به‌طور مشترک با قطر اداره خواهد کرد.

ایسنا: اجلاس سالانه «داووس» با حضور مقام‌های کشوری، میلیاردرها و روسای مشاغلی از سراسر جهان که قرار بود ماه آتی میلادی برگزار شود، به دلیل شیوع سویه جدید کرونا (اومیکرون) تا تابستان ۲۰۲۲ به تعویق افتاد.

میزان: ولادیمیر پوتین گفت: در مورد مساله اوکراین جایی برای عقب‌نشینی وجود ندارد و هرگز نباید به اوکراین اجازه داده شود تا به ناتو بپیوندد. آنچه اکنون در خاک اوکراین قصد دارند انجام دهند، در هزاران‌کیلومتری مرزهای کشور ما اتفاق نمی‌افتد، بلکه در آستانه دروازه‌های ماست.

ایسنا: نیروهای نظامی ترکیه و عناصر مسلح وابسته به این کشور روستای «ابو راسین» در اطراف حسکه واقع در شمال شرقی سوریه را هدف حملات توپخانه‌ای و راکتی خود قرار دادند.

فارس: «آرمن سرکیسیان» رئیس‌جمهور ارمنستان گفت: ترکیه با نگه داشتن چند میلیون پناهجو در مرز با اروپا، قاره اروپا را گروگان گرفته است و اتحادیه اروپا میلیاردها یورو برای این پناهندگان به ترکیه می‌پردازد.

ایلنا: «گابریل بوریک» سیاستمدار ۳۵ساله چپگرا و رهبر سابق جنبش دانشجویی شیلی در دور دوم انتخابات با کسب 55 /9 درصد آرا، به عنوان رئیس‌جمهوری جدید این کشور انتخاب شد.

ایسنا: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، گفت: من از حزب‌الله لبنان می‌خواهم که مثل دیگر احزاب سیاسی یک حزب سیاسی باشد. تنها راه برای تحقق این مساله با تقویت نهادهای لبنان ممکن است.

ایرنا: ارتش پاکستان تنها سه روز پس از آزمایش اخیر موشکی رقیب سنتی خود هند، اعلام کرد که یک فروند موشک کروز موسوم به «بابر-۱ بی» را به‌طور موفقیت‌آمیز آزمایش کرد.

ایلنا: «وانگ یی»، وزیر خارجه چین، تاکید کرد که مقام‌های کشورش به کسی اجازه نخواهند داد تا از تایوان برای منافع خودخواهانه استفاده کند و این جزیره مانند گمشده‌ای است که در نهایت به میهن خود باز خواهد گشت.

ایرنا: رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه با وعده مهار نرخ بهره و تورم در آینده کشور مدعی شد نرخ تورم را که در حال حاضر در ترکیه بالای ۲۱ درصد است، قبل از این به حدود چهار درصد کاهش داده و به زودی یک بار دیگر این کار را انجام می‌دهد.

ایسنا: رسانه‌های مصری اعلام کردند که قوه قضائیه این کشور حکم اعدام «محمود عزت» رهبر اخوان‌المسلمین را که از او به عنوان نگهبان دارایی و اسرار این گروه یاد می‌شود، تایید کرده است.

♦♦♦

روسیه رسماً از معاهده «آسمان‌های باز» خارج شد

اعتماد نوشت: یک سال پس از خروج آمریکا از معاهده «آسمان‌های باز»، دولت روسیه نیز به‌طور رسمی از آن خارج شد. روسیه اعلام کرد پس از یک سال اعلام قصد خروج از این معاهده، رسماً از آن خارج شده است. کاخ کرملین پیشتر گفته بود تصمیم آمریکا برای خروج از این معاهده در سال گذشته میلادی موجب برهم خوردن توازن منافع کشورهای عضو شده و مسکو را بر آن داشته که از آن خارج شود. پیمان آسمان‌های باز به کشورهای عضو اجازه می‌دهد از حریم هوایی یکدیگر برای پروازهای تجسسی استفاده کنند. این معاهده بین ۳۴ کشور جهان منعقد شده و هدف از آن ایجاد درکی متقابل بین کشورهای امضاکننده در خصوص تحرکات و فعالیت‌های نظامی احتمالاً نگران‌کننده است.

 

بازنگری توافق آدانا

شرق نوشت: توافق آدانا که در سال 1998 میلادی میان آنکارا و دمشق امضا شده، بنا بر اطلاعاتی با توجه به تحولات میدانی و نظامی شمال شرق سوریه اکنون بار دیگر مورد بازبینی دو کشور قرار گرفته است. مناطق شمالی و شمال شرقی سوریه اکنون تحت سیطره گروه‌های مختلفی ازجمله نیروهای دموکراتیک کُرد سوریه (قسد)، نیروهای آمریکایی، ترکیه و گروه‌های هم‌پیمان و روسیه قرار دارد. خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از یک منبع نظامی سوریه خبر داد که دمشق و آنکارا در حال مذاکره در خصوص منطقه شرق فرات هستند. ترکیه اکنون در مذاکرات آتی به دنبال آن است که پیوست چهارم توافق آدانا را اصلاح کرده و حق ورود ارتش خود به عمق 35کیلومتری سوریه را تضمین کند.

 

عراق غرامت کامل جنگ کویت را پرداخت کرد

ایسنا نوشت: بانک مرکزی عراق از پرداخت کامل غرامت جنگ به کویت خبر داد. بانک مرکزی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور غرامت مالی 52میلیارددلاری مصوب سازمان ملل متحد به نفع کویت به دلیل جنگ خلیج‌فارس را به این کشور پرداخت کرده است. در این بیانیه آمده است: آخرین قسط غرامت عراق به کویت که ۴۴ میلیون دلار بود به دولت کویت پرداخت شد. بانک مرکزی عراق همچنین اعلام کرد: امید است که تکمیل پرداخت غرامت به ادغام مجدد سیستم بانکی عراق در سیستم بانکی جهانی کمک کند. این غرامت برای خسارات ناشی از حمله عراق به کویت در سال ۱۹۹۰ و در زمان رژیم بعث این کشور پرداخت شده است.

 

پهپادها؛ برنده جنگ اتیوپی

همشهری نوشت: دولت اتیوپی طی روزهای اخیر توانسته علیه شورشیان تیگرای به پیروزی خیره‌کننده‌ای دست یابد. آبی احمد، نخست‌وزیر این کشور، پس از این پیروزی بزرگ اعلام کرد که شجاعت سربازان ارتش عامل نجات کشور بوده است اما همان زمان، عامل زیرورو شدن اقبال آبی احمد، در آسمان‌ها در حال گردش بود. ناوگانی از پهپادهای نظامی که به تازگی از سوی ترکیه و امارات در اختیار ارتش اتیوپی قرار گرفته، سرنوشت جنگ در این کشور را تغییر داد. طی چهار ماه گذشته امارات و ترکیه، اتیوپی را به جدیدترین پهپادها تجهیز کرده‌اند. این دو کشور هم به‌دنبال درآمدزایی بودند و هم سعی داشتند با حمایت نظامی از دولت اتیوپی، در منطقه استراتژیک شاخ آفریقا، به برتری دست پیدا کنند.