شناسه خبر : 44532 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

استراتژی پول مفت

شرکت‌های هرمی چگونه افراد را در دام پول مفت گرفتار می‌کنند؟

 

 سیروس صبوری / نویسنده نشریه

در دنیای سرمایه‌گذاری بزرگ‌ترین گناه، ناآگاهی است و مجازات آن از دست دادن سرمایه. شیادان و کلاهبرداران به بهانه‌های مختلف و با نقاب‌های زرین با استفاده از عبارات و کلمات ترغیب کننده و تطمیع‌کننده دام خود را برای افرادی که در جست‌وجوی ثروت هستند پهن کرده و هربار می‌شنویم افرادی در آرزوی یک‌شبه ثروتمند شدن به ناگاه همه چیز خود را از دست می‌دهند. اگر مروری بر بزرگ‌ترین کلاهبرداری‌های مالی جهان داشته باشیم متوجه می‌شویم که انگار تاریخ همیشه در حال تکرار است و این کلاهبرداران فقط هر بار با یک لباس جدید طعمه‌های خود را قربانی می‌کنند. در میان همه الگوهای شیادی، شرکت‌های هرمی نامی آشنا حداقل برای ما ایرانیان است.

 طرح هرمی، یک کلاهبرداری است که در آن یک شرکت به اصطلاح بازاریابی قول می‌دهد در ازای جذب شرکت‌کنندگان جدید در این طرح، به شما کمک کند سودهای زیادی کسب کنید. در ظاهر، به نظر می‌رسد که یک طرح هرمی یک شرکت قانونی است که محصولات یا خدمات را می‌فروشد، اما هدف اصلی همیشه افزایش تعداد شرکت‌کنندگان در این طرح به جای افزایش فروش محصول است.

48

طرح هرمی چیست؟

طرح هرمی، یک کلاهبرداری است که در آن یک شرکت به اصطلاح بازاریابی قول می‌دهد در ازای جذب شرکت‌کنندگان جدید در این طرح، به شما کمک کند سودهای زیادی کسب کنید. در ظاهر، به نظر می‌رسد که یک طرح هرمی یک شرکت قانونی است که محصولات یا خدمات را می‌فروشد، اما هدف اصلی همیشه افزایش تعداد شرکت‌کنندگان در این طرح به جای افزایش فروش محصول است. شرکت‌کنندگان جدید معمولاً به عنوان سرمایه‌گذاران، فروشندگان، نمایندگان یا توزیع‌کنندگان یا برخی از تغییرات در این عناوین نامیده می‌شوند.

در یک تجارت قانونی یا یک بازاریابی چندسطحی (MLM)، فروشندگان در ازای فروش محصولات یا خدمات غرامت دریافت می‌کنند. ساختار غرامت تمایل دارد به شرکت‌کنندگان برای استخدام تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌کنندگان جدید پاداش دهد- نه برای فروش محصولات رو به رشد.

به‌طور معمول، از شرکت‌کنندگان در طرح‌های هرمی، حق عضویت و کمیسیون دریافت می‌شود و باید هر ماه مقادیر مشخصی از موجودی محصول را خریداری کنند تا در شرکت باقی بمانند. توجه کمی به بازاریابی و فروش محصولات می‌شود.

یک شرکت هرمی چگونه کار می‌کند؟

یک شرکت هرمی با یک نفر یا یک تیم کوچک شروع می‌شود که شرکت‌کنندگان را برای پیوستن به یک سرمایه‌گذاری جذاب جدید جذب می‌کند. افراد جذب‌شده ملزم به سرمایه‌گذاری در آن شرکت، پرداخت حق عضویت یا خرید مقدار مشخصی از محصول در هر ماه هستند. بنیانگذاران کارمزد و کمیسیون فروش را از سایر شرکت‌کنندگان به اضافه درآمد حاصل از فروش موجودی دریافت می‌کنند. از آن نقطه به بعد، طرح‌های هرمی موفق تقریباً به‌طور کامل بر کسب مستمر و سرمایه‌گذاری‌های رو به رشد به‌وسیله پایگاه رو به رشد شرکت‌کنندگان جدید متکی هستند.

«هرم» در نام از ساختار کلاهبرداری می‌آید، جایی که یک شرکت‌کننده چندین شرکت‌کننده اضافی را استخدام می‌کند تا برای آنها کار کند. این اعضا سپس شرکت‌کنندگان جدید بیشتری را در زیر خود جذب می‌کنند... و این روند به همین شکل ادامه پیدا می‌کند. تعداد اندک شرکت‌کنندگان در راس طرح‌های هرمی با جمع‌آوری پورسانت‌ها و کارمزدها از لایه‌های فروشندگان و توزیع‌کنندگانی که برای کار زیر آنها جذب می‌شوند، پول زیادی به دست می‌آورند.

تفاوت طرح هرمی با بازاریابی چندسطحی

شرکت‌های بازاریابی چندسطحی و طرح‌های هرمی الگو‌های تجاری مشابهی را به اشتراک می‌گذارند. با این حال، شرکت‌های بازاریابی چندسطحی ممکن است به عنوان مشاغل قانونی فعالیت کنند، در حالی که طرح‌های هرمی همیشه غیرقانونی هستند.

شباهت‌های خاصی میان یک شرکت بازاریابی چندسطحی قانونی و یک طرح هرمی نامشروع وجود دارد. شرکت‌کنندگان حقوق منظمی دریافت نمی‌کنند و انتظار می‌رود مقدار مشخصی محصول در ماه خریداری کنند تا به عنوان بخشی از شرکت باقی بمانند. شرکت‌کنندگان ممکن است برای استخدام فروشندگان جدید در کسب‌وکار، غرامت یا کمیسیون دریافت کنند. شرکت‌کنندگان به‌عنوان پیمانکاران مستقل کار می‌کنند که از طریق فروش محصولات و /یا با دریافت پورسانت بر اساس آنچه استخدام‌کنندگانشان می‌فروشند، درآمد کسب می‌کنند. معمولاً از شرکت‌کنندگان حق عضویت دریافت می‌شود. آنها محصولات یا خدمات را از طریق فروش شخص به فرد می‌فروشند و کمیسیون فروش را در زنجیره بالا می‌پردازند.

جاناتان پرلمن، وکیل کسب‌وکار می‌گوید، در بالای هرم، بنیانگذار یا بنیانگذاران اساساً از هر شرکت‌کننده زیر خود هزینه دریافت می‌کنند. هم MLMها و هم طرح‌های هرمی تمایل به دریافت حق عضویت دارند. وقتی شرکت‌کنندگان MLM می‌توانند برخی یا حتی تمام هزینه‌های عضویت خود را با استخدام شرکت‌کنندگان اضافی پوشش دهند، MLMها به‌طور خطرناکی به فعالیت به عنوان طرح‌های هرمی نزدیک می‌شوند. پرلمن اضافه می‌کند در حالی که MLMها و طرح‌های هرمی هر دو ساختاری هرمی‌شکل دارند، MLMهای قانونی بیشتر تمرکز کسب‌وکار خود را بر فروش محصول می‌گذارند تا ایجاد تیمی از فروشندگان برای ایجاد کمیسیون. پرلمن گفت: «FTC آژانس اصلی اجرای قانون برای طرح‌های هرمی کلاسیک است که اغلب خود را به عنوان شرکت‌های MLM قانونی می‌فروشند.»

FTC یک آزمون چندعاملی را برای تعیین اینکه آیا یک شرکت یک طرح هرمی غیرقانونی است یا یک MLM قانونی، اعمال می‌کند، از جمله مواردی مانند نحوه عملکرد ساختار به‌طور کلی، نمایندگی‌های بازاریابی، تجربیات شرکت‌کنندگان، طرح‌های جبران خسارت و مشوق‌های موجود در ساختار جبران خسارت. برای اینکه یک MLM قانونی در نظر گرفته شود و نه یک طرح هرمی، باید به قانون 70 درصد FTC پایبند باشد. این قانون بیان می‌کند که «حداقل 70 درصد از کل کالاهای فروخته‌شده باید از سوی غیرتوزیع‌کنندگان خریداری شود».

طرح‌های هرمی در مقابل طرح‌های پانزی

کلاهبرداری سرمایه‌گذاری برنی مدوف احتمالاً معروف‌ترین طرح پانزی در تاریخ است. مدوف پول بیش از پنج‌ هزار سرمایه‌گذار را بدون هیچ یک از وجوه موجود در بازار جمع‌آوری کرد. در مجموع او توانست از مردم بیش از 65 میلیارد دلار کلاهبرداری کند. طرح‌های هرمی و طرح‌های غیرقانونی پانزی شباهت‌های خاصی دارند، اما تفاوت‌های بزرگ در اینجا وجود دارد. در بیشتر موارد، اجراکنندگان طرح پانزی فقط یک «سرمایه‌گذاری» را درخواست می‌کنند که بازدهی بزرگ در تاریخ بعدی وعده داده می‌شود. در طرح‌های هرمی، قربانیان با استخدام افراد بیشتر در کلاهبرداری به پول می‌رسند. طراحان پانزی از قربانیان خود نمی‌خواهند که شرکت‌کنندگان بیشتری را تطمیع کنند یا اقدامات بیشتری برای مشارکت انجام دهند.  «در یک طرح پانزی، سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری‌های اسطوره‌ای زیربنایی سود می‌برند. بازده سرمایه‌گذاران فعلی از پول جدیدی است که از طریق سازمان پانزی جمع‌آوری شده است.»

تفاوت‌های طرح پانزی و طرح‌های هرمی

سرمایه‌گذاری اولیه. قربانیان یک طرح پانزی پول را در این طرح «سرمایه‌گذاری» می‌کنند و به این باور می‌رسند که از سرمایه‌گذاری خود در آینده بازدهی عظیم خواهند داشت. گرفتاری. در یک طرح هرمی، از شرکت‌کنندگان انتظار می‌رود که افراد جدید را به صورت مستمر وارد کنند. اما هنگامی که قربانی یک طرح پانزی سرمایه‌گذاری می‌کند، مشارکت چندانی در این طرح نخواهد داشت. درآمد. هم قربانیان طرح پانزی و هم قربانیان طرح‌های هرمی از شرکت‌کنندگان جدید درآمد کسب می‌کنند، اما فقط شرکت‌کنندگان در طرح‌های هرمی از این موضوع آگاه هستند.

انواع طرح‌های هرمی

طیف گسترده‌ای از طرح‌های هرمی مختلف وجود دارد که می‌تواند شناسایی این نوع کلاهبرداری را تا حدودی چالش‌برانگیز کند. به عنوان مثال، MLMهایی که طراحی ضعیفی دارند، زمانی که حفظ آنها بدون استخدام مداوم غیرممکن می‌شود، می‌توانند به طرح‌های هرمی تبدیل شوند. برخی از طرح‌های هرمی در واقع محصولات را به فروش می‌رسانند، در حالی که برخی دیگر از وعده فروش محصولات یا کسب درآمد مردم عمل می‌کنند.

ای‌میل‌های زنجیره‌ای

49«پست زنجیره‌ای» برای همیشه وجود داشته است، اما نسخه ای‌میل زنجیره‌ای -که وعده می‌دهد به شرکت‌کنندگان مقدار معینی پول نقد بدهد- یک نسخه غیرقانونی از طرح‌های هرمی سنتی است. ای‌میل‌های زنجیره‌ای مختلف ممکن است با دستورالعمل‌های متفاوتی همراه باشند، اما اصل موضوع یکی است. گیرندگان مقدار مشخصی پول را برای اولین نفر فهرست‌شده در گروه ای‌میل‌ها ارسال می‌کنند. سپس نام آن شخص را از فهرست حذف می‌کنند، نام خود را به پایین اضافه می‌کنند و ای‌میل را به گروه دیگری از افراد ارسال می‌کنند تا آنها نیز همین کار را انجام دهند.

باشگاه‌های سرمایه‌گذاری

اگرچه بسیاری از باشگاه‌های سرمایه‌گذاری یک انجمن قانونی برای کمک به مردم برای تجمیع پول خود برای انجام سرمایه‌گذاری گروهی ارائه می‌کنند، در برخی موارد به عنوان طرح‌های هرمی عمل می‌کنند. در باشگاه‌های سرمایه‌گذاری متقلبانه، جذب سرمایه‌گذاران جدید اولویت بالاتری نسبت به انتخاب واقعی سرمایه‌گذاری‌های قانونی دارد. معمولاً وعده بازدهی سریع وجود دارد، و سازمان‌دهندگان این طرح، سرمایه‌گذاران اولیه را که قبلاً «بازده» دریافت کرده‌اند تشویق می‌کنند تا باشگاه‌های سرمایه‌گذاری خود را ایجاد کنند. این سرمایه‌گذاران از دوستان، همکاران تجاری و بستگان خود دعوت می‌کنند تا به این طرح بپیوندند و در آن سرمایه‌گذاری کنند. برای انجام این کار، طراح شرکت هرمی به خالق باشگاه سرمایه‌گذاری قول می‌دهد از هر دلاری که اعضای باشگاه سرمایه‌گذاری می‌کنند، به او چیزی برسد. همچنین به خالق باشگاه گفته می‌شود که به اعضای باشگاه سرمایه‌گذاری آموزش دهد که چگونه باشگاه خود را راه‌اندازی کنند، که بابت آن غرامت دریافت می‌کنند و سپس غرامت را به خالق اولیه باشگاه می‌دهند و این روند ادامه دارد.

شرکت برن‌لانج

در سال 2004، شرکت برن‌لانج با این وعده تاسیس شد که «صاحبان» فروشگاه‌های ضبط را که ویترین اینترنتی ایجاد کنند، ثروتمند خواهد کرد. شرکت‌کنندگان هزینه اشتراک می‌پرداختند و امتیازهایی دریافت می‌کردند که می‌توانستند برای محصولات برن‌لانج استفاده کنند. همچنین برای جذب اعضای جدید به آنها پاداش پرداخت شد؛ FTC در نهایت آنها را تعطیل کرد و در سال 2015، حدود 52 هزار و 100 چک به ارزش تقریباً 9 /1 میلیون دلار را به مشتریانی که در این طرح ضرر کرده بودند، ارسال کرد.

بازاریابی فناوری پیشرفته فورچون

نمایندگانی از سوی شرکت بازاریابی های‌تک فورچون استخدام شدند تا محصولات ساخته‌شده به‌وسیله شرکت‌های قانونی مانند دیش‌نتورک و فرانت‌پوینت و همچنین محصولات مختلف بهداشتی و زیبایی را بفروشند.

مشکل این بود که فروشندگان از استخدام خود درآمد بیشتری کسب می‌کردند، در حالی که هزینه‌های سالانه‌ای که پرداخت می‌کردند به ثروتمند شدن افراد بالاتر کمک می‌کرد. این شرکت در نهایت شکایت خود را با FTC حل‌وفصل و غرامت نزدیک به چهارصد هزار نفر را که در مجموع بیش از 5 /5 میلیون دلار کلاهبرداری کرده بودند، پرداخت کرد.

کلام پایانی

در نهایت، طرح‌های هرمی فقط به نفع افراد بالای هرم است. برای جلوگیری از دخالت احتمالی در هرگونه تکرار این طرح‌ها، این توصیه را در نظر بگیرید: «اگر فرصتی برای ارائه محصول یا خدماتی ندارید و مجبور به جذب اعضا هستید، آن را یک طرح هرمی در نظر بگیرید.» اگر وعده بازدهی نجومی داده و یک سرمایه‌گذاری مجاز یا ثبت شده نیست، آن را یک طرح پانزی در نظر بگیرید.  

دراین پرونده بخوانید ...