شناسه خبر : 44531 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

صبور و مشتاق

بازار جهانی کامودیتی در چه وضعیتی قرار دارد؟

 

مرتضی مرادی / نویسنده نشریه

صبر این روزها به کلیدواژه بازار کامودیتی تبدیل شده است. با توجه به شتاب‌گیری رویدادهای سیاسی و اقتصادی تاثیرگذار، بازار کالاهای اساسی روندی پرنوسان پیدا کرده است. از تصمیمات فدرال‌رزرو گرفته تا نشست‌های اوپک تا خبرهای مذاکرات هسته‌ای و البته تحولات جنگ اوکراین همگی موجب شده‌اند تا بازارها با بالا و پایین‌های زیادی مواجه شوند.

این تحولات در حالی است که بانک جهانی در آخرین گزارش خود درباره بازار کالاهای اساسی اعلام کرده انتظار می‌رود قیمت کالاهای اساسی در سال جاری 21 درصد کاهش یابد و در سال 2024 عمدتاً ثابت بماند. کاهش مورد انتظار قیمت‌ها برای سال 2023 نشان‌دهنده شدیدترین کاهش از زمان همه‌گیری است. پیش‌بینی می‌شود قیمت انرژی در سال 2023 به‌طور متوسط 23 درصد کمتر از سال 2022 باشد و در سال 2024 به‌طور کلی ثابت بماند. ریسک‌های پیش‌بینی به سمت بالا متمایل است، در درجه اول به این دلیل که بسیاری از عواملی که در زمان‌های اخیر باعث ایجاد شوک در بازارهای کالا شده‌اند، هنوز وجود دارند. این عوامل شامل اختلالات احتمالی در عرضه انرژی و فلزات (تا حدی به دلیل محدودیت‌های تجاری)، تشدید تنش‌های ژئوپولیتیک، بهبود قوی‌تر از حد انتظار در بخش صنعتی چین و رویدادهای نامطلوب جوی است. رشد ناامیدکننده جهانی، ریسک اصلی منفی است.

قیمت‌های جهانی کالاها در سه‌ ماه اول سال 2023 حدود 14 درصد کاهش یافت و تا پایان مارس تقریباً 30 درصد کمتر از اوج تاریخی خود در ژوئن 2022 بود. کاهش قیمت‌ها نشان‌دهنده ترکیبی از کند شدن فعالیت اقتصادی، هوای مطلوب زمستانی و جهانی بود. با این حال در سه‌ ماه دوم ورق برگشت و قیمت‌ها مجدداً به روزهای قبل از جنگ اوکراین بازگشت. با وجود تخصیص مجدد جریان‌های تجارت کالا، قیمت تمام گروه‌های کالایی اصلی و حدود چهارپنجم کالاهای تکی بالاتر از میانگین سال‌های 2019-2015 باقی مانده است.

46

وابستگی فلزات به چین

قیمت فلزات اساسی کلیدی در سه‌ ماه اول 2023 به دلیل کاهش تقاضای جهانی B2B و افزایش عرضه فلزات، 6 /16 درصد کاهش یافت. کاهش آهسته‌تر از حد انتظار تقاضا در چین به کاهش قیمت فلزات صنعتی کمک کرد. با وجود توسعه اقتصادی چین در سه‌ ماه اول 2023، بخش ساخت‌وساز با چالش‌هایی مواجه شد که سرمایه‌گذاری‌های توسعه املاک و مستغلات از ژانویه تا می 0 /4 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت. از آنجا که صنعت ساختمان در سال 2022 حدود 23 درصد از فلزات را در چین مصرف کرد، رشد ضعیف‌تر بر تقاضای فولاد، آلومینیوم و مس تاثیر منفی گذاشت. از سوی دیگر، افزایش حجم تولید در بخش خودرو، تقاضا برای فلزات سبک‌وزن را افزایش داد.

علاوه بر این، افزایش عرضه به کاهش قیمت فلزات کمک کرد. بزرگ‌ترین معدن‌کاران مانند ریوتینتو، واله و گلنکور گزارش دادند که محموله‌های فلزات غیرآهنی در سه‌ ماه اول 2023 افزایش یافته و به تعدیل قیمت‌ها کمک کرده‌اند. افزایش تولید نیکل در اندونزی و لغو ممنوعیت صادرات نیکل اعمال‌شده از سوی دولت اندونزی در سال 2020 نیز پیش‌بینی می‌شود که قیمت فلزات را در سال 2023 محدود کند.

ثبات قیمت فلزات در سال 2023 به رشد بخش تولید چین و ثبات عرضه سنگ فلز بستگی دارد. بهبود اقتصادی چین شکننده و مدت رشد شتابان آن نامشخص است. بهبود قوی‌تر در بخش تولید در نیمه دوم سال 2023 می‌تواند تقاضا برای فلزات را افزایش دهد و رشد قیمت را تسریع کند. اختلالات احتمالی عرضه در معادن آمریکای لاتین می‌تواند به نوسانات قیمت در سال 2023، به ویژه در بازارهای مس و لیتیوم کمک کند. به عنوان مثال، اعتراضات سیاسی در پرو و شیلی به کاهش موقت تولید فلزات در سه‌ ماه اول 2023 منجر شد. علاوه بر این، حذف احتمالی روسیه از بازارهای صادراتی ممکن است باعث اختلال در عرضه فلزات شود که در درجه اول بر بخش خودرو، هوافضا و انرژی‌های تجدیدپذیر تاثیر می‌گذارد. در حالی که قیمت کالاها نسبت به بالاترین سطح سال گذشته کاهش یافته است، اما همچنان در سطوح بالا از لحاظ تاریخی باقی می‌مانند. این امر همچنان باعث افزایش بار هزینه برای مشاغل می‌شود و قدرت خرید مصرف‌کننده و مقرون‌به‌صرفه بودن را کاهش می‌دهد.

سورپرایز نفتی ناکام عربستان

در جبهه اوپک‌پلاس، عربستان سعودی نشان داده که هنوز به دنبال شگفت‌زده کردن بازار است. برنامه کاهش یک میلیون‌بشکه‌ای این کشور که عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان آن را «آب‌نبات سعودی» خوانده نتوانسته آن‌طور که پیش‌بینی می‌شد بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد. بعد از رشد حدود چهاردرصدی بلافاصله بعد از نشست اوپک،‌ طلای سیاه هفته گذشته را عمدتاً نزولی پشت سر گذاشت. از سوی دیگر شایعاتی مبنی بر توافق هسته‌ای میان ایران و آمریکا هم موجب شد تا معامله‌گران در این بازار کمی دست‌به‌عصاتر اقدام کنند.

عربستان سعودی با آخرین مانور خود بر روی تولید، عملاً متعهد شده است که از اکتبر حدود 5 /2 میلیون بشکه در روز از تولید خود را کاهش دهد، و با این اقدام تولید روزانه نفت عربستان بعد از سال‌ها به زیر 10 میلیون بشکه خواهد رسید. این اقدام عربستان پس از آن صورت گرفت که 12 شریک این کشور در اوپک یا سازمان کشورهای صادرکننده نفت و 10 متحد دیگر از جمله روسیه در ائتلاف اوپک‌پلاس تصمیم گرفتند سطح تولید خود را تغییر ندهند.

وسواس سعودی برای به دست آوردن بازار شاید مهر تاییدی بر گزارش اخیر واشنگتن‌پست باشد مبنی بر اینکه محمدبن‌سلمان در نظر دارد تا هرگونه اقدامات تلافی‌جویانه احتمالی دولت بایدن علیه کاهش تولید را که از هشت ماه قبل آغاز شده، در نطفه خفه کند. وزارت انرژی ایالات متحده چندی پیش اعلام کرد که تاکنون به خرید حدود شش میلیون بشکه نفت خام برای پر کردن ذخایر استراتژیک نفت یا SPR متعهد شده است. ایالات متحده در یک سال و نیم گذشته حدود 200 میلیون بشکه نفت از این ذخایر برداشت کرده است. در بیانیه وزارت انرژی آمریکا آمده است: «خرید سه میلیون بشکه و درخواست جدید برای خرید سه میلیون بشکه اضافی، تلاشی است برای پر کردن ذخایر به میزان مناسب برای مالیات‌دهندگان آمریکایی، حفظ آمادگی عملیاتی SPR و محافظت از امنیت انرژی کشور.» بر اساس اظهارات وزارت انرژی 10 شرکت در مجموع 30 پیشنهاد برای عرضه اولین قسط سه میلیون‌بشکه‌ای ارائه کردند که از این میان پنج شرکت موفق شدند.

در بیانیه آمده است: این خرید به‌طور کامل پذیرفته شده و قراردادها با پنج شرکت منعقد شده است. این سه میلیون بشکه با قیمت متوسط حدود 73 دلار در هر بشکه خریداری می‌شود که کمتر از میانگین حدود 95 دلار در هر بشکه نفت خام SPR در سال 2022 فروخته شد که تضمین‌کننده معامله خوبی برای مالیات‌دهندگان است. اولین قسط نفت، زمانی که برای حمل‌ونقل آماده شود، بین 1 تا 31 آگوست به سایت ذخیره‌سازی Big Hill SPR تحویل خواهد شد.

با وجود عنصر به ظاهر صعودی اعلامیه، انس الحاجی، یکی از مفسران بازار انرژی، در توئیتر گفت: «گاوهای نفتی باید بدانند که اگر همه ستاره‌ها برای دولت بایدن برای پر کردن ذخایر استراتژیک نفت با 180 میلیون بشکه صف‌آرایی کنند، حدود یک سال و نیم وقت نیاز است. اگر این را نمی‌دانید، وقت آن است که بیدار شوید!» از منظر تکنیکال انتظار می‌رود شاخص نفت خام آمریکا در محدوده 67 تا 75دلاری در این هفته در نوسان باشد. انتظار داریم که حرکت‌های جانبی در محدوده وسیع‌تر باند بولینگر هفتگی 90 /74دلاری به عنوان منطقه مقاومتی و میانگین متحرک ساده 20هفته‌ای 25 /67دلاری به عنوان منطقه حمایت انجام شود.

طلا و ثبات سیاستی فدرال‌رزرو

در حالی که فدرال‌رزرو برای اولین‌بار در 18 ماه گذشته چرخه افزایش نرخ بهره را متوقف کرد، طلا دو هفته متوالی صعودی را پشت سر گذاشت. از نگاه تکنیکال تاکنون، طلا نسبت به محدوده حمایتی 1932 تا 1942دلاری بازگشت داشته است. بازگشت به سمت 1973دلاری موجب خواهد شد تا دوباره روند صعودی طلا آغاز شود. پاکسازی از ناحیه مقاومت اولیه 1975 تا 1978 دلار زمینه را برای آزمایش مجدد نوسان 1983 دلار فراهم می‌کند و با پذیرش قوی بالای این منطقه، ازسرگیری روند صعودی با هدف 2006 دلار می‌تواند به وسیله سطح فیبوناچی بعدی 2015 دلار دنبال شود. از طرف دیگر، وقفه پایدار زیر سطح میانگین متحرک ساده 100روزه 1937دلاری، در نهایت این افت را به 1913 تا 1910 دلار افزایش خواهد داد.

47

گاز طبیعی چشم‌انتظار تابستان گرم

معاملات آتی گاز طبیعی با افزایش روزانه و زیان هفتگی اندک مواجه شدند زیرا فعالان بازار فراتر از اولین تزریق بالای 100 میلیارد فوت‌مکعب در فصل ذخیره‌سازی فعلی برای سوخت در انتظار تقاضای کوتاه‌مدت هستند.

قرارداد گاز ماه اول در بورس کالای نیویورک هنری هاب، معامله نهایی پس از تسویه حساب را به مبلغ 262 /2 دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی متریک بریتانیا ثبت کرد، پس از آنکه قیمت گاز به‌طور رسمی به 25 /2 دلار رسید. بر اساس برآورد تحلیلگران،‌ نیمه دوم ژوئن تا اوایل جولای نشان می‌دهد که گرمای پایدار در آینده چندان دور نیست و زمانی که شاهد افزایش گرما باشیم، تقاضا مجدداً افزایش می‌یابد. به نظر می‌رسد بازار شروع به قیمت‌گذاری در این محدوده کرده و ممکن است حمایت‌های صعودی بیشتر تحقق یابد. این بازگشت هفتگی پس از آن اتفاق افتاد که اداره اطلاعات انرژی (EIA)، پس از افزایش 110 میلیارد فوت‌مکعبی دو هفته پیش در هفته گذشته هم افزایش 104 میلیارد فوت‌مکعبی را برای ذخایر گاز گزارش داد. با آخرین افزایش ذخایر، EIA گزارش داد که کل گاز در مخازن زیرزمینی در ایالات متحده به 55 /2 تریلیون فوت‌مکعب رسیده است که 3 /28 درصد نسبت به سطح 988 /1 تریلیون‌مکعبی در سال گذشته و 1 /16 درصد بیشتر از میانگین 197 /2 تریلیون‌مکعبی پنج سال گذشته است.

تنها دو هفته پیش، قرارداد بنچمارک گاز هنری هاب در بالاترین حد 11 هفته اخیر در حدود 70 /2 دلار بود و از محدودیت‌های قیمت‌گذاری متوسط دو دلار خارج شد، با این تصور که بازار ممکن است در نهایت با وجود عرضه بیش از حد، به سمت بازارهای بنیادی حرکت کند. اما در روزهای اخیر، به کمتر از 50 /2 دلار کاهش یافت، که بار دیگر ثابت شد مانعی بزرگ برای روند صعودی بازار است.

از سوی دیگر و از نظر تکنیکال، ثبات قیمتی زیر 27 /2 دلار نشان‌دهنده شانس تثبیت بیشتر به سمت حمایت 13 /2دلاری است. هر شکست پایدار زیر آن خطر افت تا 03 /2 دلار و به دنبال آن رسیدن به منطقه حمایت افقی 944 /1دلاری را دارد. همچنین میانگین متحرک ساده 100روزه 4 /2دلاری کلید تحرک صعودی به سمت منطقه مقاومت تعیین‌شده توسط میانگین متحرک نمایی 67 /2دلاری است.  

دراین پرونده بخوانید ...