شناسه خبر : 36155 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

فصل رونق

چقدر می‌توان نسبت به رشد مجدد بورس خوش‌بین بود؟

  محمد علی‌نژاد‌: نوسانات هفته‌های اخیر بازار سهام که در ادامه روند نزولی دو ماه گذشته بوده است از یک‌سو و اظهارات مقامات دولتی در خصوص حمایت همه‌جانبه از سوی دیگر باعث شده تا سهامداران دچار سردرگمی شوند. اینکه مقامات هر روز دم از حمایت می‌زنند و شاخص هر روز بیشتر از پیش افت می‌کند موجب شده تا سرمایه‌گذاران ندانند که منتظر بازگشت بازار سهام بمانند یا اینکه هرچه سریع‌تر پول خود را از این بازار پرزرق و برق بیرون کشیده و به قول معروف با جلوگیری از ضرر بیشتر به منفعت برسند.

با وجود این روند نزولی، تحلیلگران معتقدند بورس برای همیشه این‌طور نخواهد ماند و دیر یا زود مجدداً روند صعودی خود را آغاز خواهد کرد کمااینکه سیگنال‌های موجود در اقتصاد نیز بر این موضوع صحه می‌گذارند. شاخص کل در حالی امروز به سطوح اوایل تابستان بازگشته که دلار در مقایسه با آن زمان بیش از 60 درصد گران‌تر شده و تورم نیز به شدت افزایش یافته است و تحلیلگران معتقدند این تورم با تاخیر پای خودش را به بازار سهام خواهد کشاند و موجب افزایش قیمت سهام باارزش خواهد شد. موضوعی که در گزارش‌های شش‌ماهه شرکت‌ها که در چند وقت اخیر نیز منتشر شده خود را نمایان کرده است و اکثر شرکت‌ها با توجه به افزایش قیمت دلار در صورت مالی خود با رشد قابل توجه درآمد و سودآوری

مواجه شده‌اند.

از سوی دیگر، افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و همچنین وعده عرضه اولیه‌های جدید و بزرگ به بازار سهام، اتفاقات مثبت دیگری است که موجب عمق‌بخشی به بازار و همچنین جذابیت بیشتر این بازار در ماه‌های پیش‌رو خواهد شد. با این حال حتی در صورت بازگشت شاخص کل به روند صعودی نباید نسبت به ریسک‌های موجود در این بازار بی‌توجه بود. ریسک‌هایی که شاید مهم‌ترین آن معامله بدون مطالعه و آگاهی است. در کنار این موضوع می‌توان به از دست رفتن اعتماد مردم به بازار سرمایه نیز اشاره کرد. اعتمادی که با توجه به تصمیمات ناگهانی مقامات بورسی و وعده‌های بدون عمل دولتمردان از بسیاری از سهامداران تازه‌وارد سلب شده و احتمالاً زمانی که بخشی از ضرر آنها جبران شود، عطای این بازار را به لقای آن خواهند بخشید.

به هر حال باید پذیرفت، بازار سهام جزئی از اقتصاد کشور است و حجم پولی که به صورت روزانه در آن جابه‌جا می‌شود آنقدر بزرگ است که برای بازیگران اقتصاد همچنان جذاب باشد. هرچند روند نزولی اخیر باعث شده تا میانگین گردش مالی در این بازار در مقایسه با ماه‌های نخستین سال حدود 60 تا 70 درصد کاهش پیدا کند اما برخی تحلیلگران معتقدند این رکود در بازار سهام در آینده‌ای نه چندان دور از بین خواهد رفت و بورس در سه‌ ماه پایانی امسال نیز در مسیر رونق قرار خواهد گرفت.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها