شناسه خبر : 35968 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تصمیم سخت

خروج از بازار سهام تا چه حد منطقی است؟

  محمد علی‌نژاد: در حالی که شاخص کل بورس از ابتدای سال تا اواسط مردادماه حدود 300 درصد رشد کرد اما پس از عبور از مرز دو میلیون‌واحدی دچار افتی شدید شد به‌طوری که طی کمتر از دو ماه شاخص کل به زیر یک میلیون و 500 هزار واحد سقوط کرد.

در ابتدای این روند بسیاری از تحلیلگران، این افت را تنها اصلاحی می‌دانستند که لازمه هر بازار صعودی است. اصلاحی که پس از یک رشد چشمگیر موجب خواهد شد تا صعود بعدی پرقدرت‌تر باشد. اما با ادامه‌دار شدن روند نزولی، برخی از کارشناسان به جای اصلاح از واژه ریزش استفاده کردند تا جو حاکم بر بازار منفی شده و بسیاری از سهامداران به‌خصوص سهامداران تازه‌وارد رفتارهایی از سر ترس انجام داده و برای خروج از بازار صف‌های فروش را سنگین کنند.

با این حال برخی اقدامات از سوی مقامات بورسی نظیر ممنوعیت نوسان‌گیری روزانه و ممنوعیت معاملات الگوریتمی به منظور کاهش فشار عرضه و مثبت کردن بازار هم اگر چه مورد استقبال برخی از تحلیلگران قرار گرفت اما بسیاری نیز با استناد به این نکته که دخالت در بازار کار درستی نیست و بازار باید با روند عرضه و تقاضا به تعادل برسد، این تصمیمات را مورد انتقاد قرار دادند. تصمیمات ناگهانی و یک‌شبه که از دوران ریاست قالیباف‌اصل بر بازار سرمایه به شدت افزایش یافته است و حتی

در همان دوران رونق بورس نیز مورد انتقاد بسیاری از فعالان قرار گرفته بود.

به هر حال در یک ماه اخیر نوسانات بازار سهام همچنان ادامه داشته و شاخص کل بارها در بازه یک میلیون و 490 هزارواحدی تا یک میلیون و 700هزارتایی نوسان داشته است. موضوعی که اگر‌چه معامله‌گران قدیمی‌تر آن را یک فرصت برای خرید سهام باارزش می‌دانند اما سهامداران کم‌تجربه و تازه‌وارد اولین‌باری است که با چنین پدیده‌ای مواجه می‌شوند. آخرین ‌باری که شاخص کل روندی نزولی داشت نیمه دوم اردیبهشت امسال بود که پس از اتمام روند نزولی موج بعدی صعود خود را آغاز کرد.

در این میان انتخابات آمریکا و انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به عنوان دو نقطه بحرانی در روند آتی بورس مطرح است. اتفاقاتی که هر کدام می‌تواند شوکی جدی بر بازار سرمایه ایجاد کند. با وجود این پرسشی که در میان بسیاری از فعالان بازار سهام مطرح است این است که آیا «جلوی ضرر را هر وقت که بگیریم، منفعت است؟»؛ یا اینکه قیمت‌های سهام در حال

حاضر به کف رسیده و باید از این فرصت به‌وجود‌آمده برای خرید سهام باارزش استفاده کرد و در آینده نزدیک سود این سرمایه‌گذاری را دید. اینکه بورس در دو ماه اخیر نسبت به بازارهای موازی به شدت جا مانده است، نشان از پایان رونق بورس دارد یا کاملاً برعکس، با توجه به گزارش‌های مالی شش‌ماهه فراتر از انتظار برخی شرکت‌ها، حالا وقت آن رسیده تا مجدداً استارت یک صعود طوفانی دیگر را بزند.

دراین پرونده بخوانید ...