شناسه خبر : 32617 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

وقتی طلا از سکه می‌افتد

آیا اکنون وقت خرید سکه است؟

هم‌دستی اونس جهانی و نرخ ارز در بازار داخلی باعث شد تا این روزها طلا، از سکه بیفتد. هشت هفته ثبات نسبی در بازار طلای جهانی حوالی 1500 دلار و نوسان منفی ارز در بازار آزاد داخلی به اندازه کافی قدرتمند بوده‌اند تا بورس طلا و سکه فروشان را کساد کنند.

علی طهماسبی: هم‌دستی اونس جهانی و نرخ ارز در بازار داخلی باعث شد تا این روزها طلا، از سکه بیفتد. هشت هفته ثبات نسبی در بازار طلای جهانی حوالی 1500 دلار و نوسان منفی ارز در بازار آزاد داخلی به اندازه کافی قدرتمند بوده‌اند تا بورس طلا و سکه فروشان را کساد کنند. این در حالی است که اوضاع در بازارهای موازی همچون بورس تهران برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر است. در این بین اخبار سیاسی و اقتصادی نیز تحرک چندانی بر بازار ارز وارد نساخته تا نوسان دلار در حوالی 11 هزار تومان، سیگنال رشد را به طلا و سکه ندهد. در همین راستا با کاهش قیمت این فلز گرانبها، حتی در روزهایی نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر از منفی شدن حباب در این بازار طی ماه‌های قمری محرم و صفر خبر داده است. بررسی قیمت سکه تمام در این روزها در قیاس با قیمت‌های سال قبل، حاکی از کاهش 5 /1 میلیون‌تومانی است و همین عامل، از جذابیت سکه به عنوان سرمایه‌گذاری کاسته است و از این‌رو نبود تقاضا برای خرید سکه و در سوی مقابل، افزایش عرضه باعث شده تا بازار با رکود همراه شود. تفاوت قیمت سکه با ارزش ذاتی آن و همزمان تفاوت قیمت‌ها در بازار طلای داخلی و خارجی می‌تواند هشداری به جهت احتمال قاچاق این فلز گرانبها باشد. سودی که قاچاقچیان از آربیتراژ طلا می‌گیرند، ممکن است به قیمت ذوب کردن حجم زیادی از سکه‌های ضرب‌شده بانک مرکزی باشد.

طی ماه گذشته با توجه به کشمش‌های بین‌المللی، طلا در محدوده 1480 تا 1520 دلار نوسان کرده و نتوانسته مقاومت پیش روی خود را درنوردد. این در حالی است که از ابتدای سال میلادی تا ماه سپتامبر روند کاملاً صعودی داشته و از محدوده 1280 دلار به 1560 دلار رسیده است. در واقع طلا از یک رالی صعودی به ثبات نسبی دست پیدا کرده و هم‌اکنون نیازمند کاتالیزوری برای ادامه رشد خود است. به نظر می‌رسد با وجود اعلام کاهش نرخ بهره که محرک رشد قیمتی طلاست، احتمال رکود در فضای اقتصاد بین‌المللی، در حال حاضر از جذابیت این فلز گرانبها حداقل به عنوان سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت کاسته است. تازه‌ترین نظرسنجی سایت کیتکو هم نشان از عدم توافق تحلیلگران روی روند آتی طلا خصوصاً در کوتاه‌مدت دارند. این در حالی است که نظرسنجی‌های ماه‌های گذشته توافقات مثبت روی روند صعودی خصوصاً در بلندمدت را نشان می‌داد. به ‌هر حال با توجه به آمارهای اشتغال ایالات متحده، احتمال کاهش مجدد نرخ بهره در این کشور و استمرار مناقشات تجاری آمریکا و چین، به نظر نمی‌رسد طلا از روند صعودی بلندمدت خود خارج شود. این در حالی است که در فضای داخلی نیز کشمکش‌های سیاسی در خصوص موضوع پیوستن ایران به FATF و همچنین اجرایی شدن گام‌های جدید کاهش تعهدات ایران در توافق هسته‌ای برجام، می‌تواند به عاملی جهت تغییر مسیر ارز و نهایتاً طلا و سکه بینجامد. البته این موضوع در خصوص سرمایه‌گذارانی صدق می‌کند که به دنبال کسب بازدهی‌های کوتاه‌مدت در این بازار هستند. درحالی‌که طلا و سکه از دیرباز، به عنوان سرمایه‌گذاری‌های امن به‌ خوبی در بلندمدت توانسته در فقدان ابزارهای مالی مصون از تورم مرسوم در بازارهای جهانی، سرمایه‌گذاران سنتی را از تیغ تورم در امان نگه دارد.

دراین پرونده بخوانید ...