شناسه خبر : 19764 لینک کوتاه

اندونزی بازنده بازار چین

گزارش‌های بازار زغال‌سنگ آسیا نشان می‌دهد وزارت انرژی چین مشغول بررسی پیشنهاد غیرقانونی اعلام کردن واردات برخی از گریدهای زغال‌سنگ حرارتی گرمایی است اما شرکت‌کنندگان بازار دریابرد آسیایی از این تصمیم آشفته شده‌اند.

گزارش‌های بازار زغال‌سنگ آسیا نشان می‌دهد وزارت انرژی چین مشغول بررسی پیشنهاد غیرقانونی اعلام کردن واردات برخی از گریدهای زغال‌سنگ حرارتی گرمایی است اما شرکت‌کنندگان بازار دریابرد آسیایی از این تصمیم آشفته شده‌اند. تا به حال اندونزی بزرگ‌ترین تولید‌کننده و حمل‌کننده زغال‌سنگ حرارتی گرید پایین به بازار چین بوده است. بر اساس آمار گمرک چین این کشور سالانه حدود 50 میلیون متریک تن گریدهای قیری، و حدود 50 میلیون متریک تن در سال زغال‌سنگ‌هایی با کیفیت پایین‌تر را به چین صادر می‌کند. یکی از شرکت‌کنندگان بازار زغال‌سنگ در این باره می‌گوید: پیشنهاد چین احتمالاً وضعیت تمام واردات زغال‌سنگ چوبی و بیش از 50 درصد واردات زغال‌سنگ گرمایی اندونزی (حدود 100 میلیون متریک تن) را تغییر می‌دهد. او در ادامه اضافه می‌کند بازار زغال‌سنگ گرمایی آسیا با توفانی روبه‌رو است که نتیجه ممنوعیت واردات برنامه‌ریزی‌شده است که احتمالاً به وضع قانونی مرتبط است که بر اساس آن تمام زغال‌سنگ اندونزی باید قبل از صادرات فرآوری شود. به این ترتیب میزان صادرات زغال‌سنگ اندونزی سالانه 25 میلیون متریک تن کاسته خواهد شد. اگر این اقدامات اجرایی شوند، سودبرندگان اصلی بازار تهیه‌کنندگان زغال‌سنگ استرالیایی با درصد خاکستر زیاد 5500 kcal/kg NAR هستند، زیرا وارد‌کنندگان چینی احتمالاً مقادیر بیشتری از این کالا را خواهند خرید و حداکثر 23 درصد خاکستر محتوی آن را پاک کرده و با زغال‌سنگ گرمایی داخلی مخلوط می‌کنند. بانک مک کوایر استرالیا درباره ممنوعیت واردات زغال‌سنگ از سوی چین اظهار نظر کرده و معتقد است تهیه‌کنندگان اندونزیایی بازندگان اصلی بازار خواهند بود. تحلیلگران بازار کالای این بانک در گزارشی نوشته‌اند: به عقیده ما این امر احتمالاً به توسعه بیشتر بازارهای دوحلقه‌ای منتهی می‌شود و مواد زیرمجموعه قیر باید تا حد ممکن کاسته شوند.
بازار چین
تاجران چینی می‌دانند NEA مشغول بررسی لایحه‌ای برای ممنوعیت زغال‌سنگ با ارزش گرمایی کمتر از 4540 kcal/kg است اما تصور می‌کردند اجرای چنین قانونی مشکل خواهد بود. یکی از تاجران زغال‌سنگ در بزرگ‌ترین شرکت‌های وارد‌کننده چینی اعلام کرده است برخی از مشتریان کالاهایش از هم‌اکنون ابلاغیه غیررسمی دولت درباره ممنوعیت واردات زغال‌سنگ گرید پایین را دریافت کرده‌اند. ممنوعیت پیشنهادی زغال‌سنگ همچنین درباره زغال‌سنگ‌های گرید پایینCV با خاکستر بیشتر از 25 درصد و سولفور بالای یک درصد نیز اجرا خواهد شد (این میزان خاکستر بالاتر از حداکثر سطح خاکستر زغال‌سنگ نیوکستل است). این ممنوعیت با توجه به معضل بدی آب و هوا در شهرهای چینی طراحی شده است. زمان اجرای این قانون احتمالی هنوز کاملاً مشخص نیست. چنین ممنوعیتی برای زغال‌سنگ با درصد سولفور و خاکستر بالا از انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط واحدهای صنعتی می‌کاهد و البته برای تاجران زغال‌سنگ قابل درک است اما یکی از آنها دقیقاً نمی‌داند چرا گریدهای دیگر زغال‌سنگ باید ممنوع شود. حجم اعظم زغال‌سنگ گرید پایینی که به چین وارد می‌شود و میزان خاکستر و سولفور آن کم است، به کشور اندونزی تعلق دارد. یکی از تاجران چینی در ایالت فوژان می‌گوید: مصرف‌کنندگان و وارد‌کنندگان احتمالاً برخلاف ممنوعیت عمل می‌کنند. واردکنندگان خرده‌پا که به واردات زغال‌سنگ گرید پایین نیاز دارند ممکن است ورشکسته شوند. برخی واحدهای مصرف‌کننده در جنوب چین زغال‌سنگ گرمایی را به قیمت 3300 تا 3500 kcal/kg NAR به بهای 46 دلار به ازای هر متریک تن از فروشندگان اندونزیایی می‌خرند. بسیاری از واحدهای صنعتی در جنوب چین که از زغال‌سنگ استفاده می‌کنند دستگاه‌های خود را با زغال‌سنگ گرید پایین تنظیم کرده‌اند تا از هزینه‌های سوخت خود بکاهند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها