شناسه خبر : 1317 لینک کوتاه

بازگشت اعتماد مصرف‌کنندگان

صعود دلار ادامه دارد

با افزایش علائم بهبود شرایط اقتصاد ایالات متحده انتظارات و احتمالات از فدرال‌رزرو برای پایان دادن به برنامه‌های خرید دارایی‌های مالی افزایش یافته است و در پی آن شاخص دلار آمریکا DXY به بالاترین سطح در سه سال اخیر صعود کرد.

با افزایش علائم بهبود شرایط اقتصاد ایالات متحده انتظارات و احتمالات از فدرال‌رزرو برای پایان دادن به برنامه‌های خرید دارایی‌های مالی افزایش یافته است و در پی آن شاخص دلار آمریکا DXY به بالاترین سطح در سه سال اخیر صعود کرد. بهبود در شاخص‌های اصلی ایالات متحده و افزایش اعتماد مصرف‌کنندگان به بالاترین میزان در شش سال اخیر باعث شد که ارزش دلار آمریکا در برابر شانزده همتای شریک تجاری‌اش افزایش یابد. دلار آمریکا برای اولین بار بعد از اکتبر 2008 از سطح 103 ین عبور کرد. دلارهای استرالیا و نیوزیلند نیز به واسطه افزایش نگرانی‌ها نسبت به کاهش تورم جهانی و کاهش تقاضا برای کالای آنان با کاهش ارزش مواجه شدند. چالز سنت ارنود استراتژیست ارز خارجی در شرکت هلدینگ نومورا در نیویورک می‌گوید: «سرمایه‌گذاران به تدریج از نظر ساختاری نسبت به اقتصاد ایالات متحده دیدگاه مثبتی پیدا کرده‌اند و این موضوع باعث شده است که دلار آمریکا را حمایت کنند. داده‌های مربوط به اعتماد مصرف‌کنندگان به عنوان یک شاخص پیشرو که در 17 می منتشر شد بسیار فوق‌العاده بود و نشان می‌دهد ایالات متحده در وضعیت بدی قرار ندارد.» شاخص دلار آمریکا، که توسط یک شرکت بین‌قاره‌ای محاسبه می‌شود و ارزش دلار را نسبت به شش ارز دیگر عمده شریک تجاری ایالات متحده می‌سنجد، حدود 9/0 درصد رشد کرد و به 371/84 رسید که بالاترین سطح از جولای 2010 است. دلار آمریکا حدود 3/0 درصد در 17 ماه می در برابر یورو تقویت شد و به 2839/1 به ازای هر یورو رسید و کل هفته حدود 2/1 درصد افزایش ارزش را تجربه کرد. همچنین ارزش دلار آمریکا حدود 9/0 درصد در برابر ین ژاپن افزایش یافت و در کل هفته منتهی به 17 ماه می 6/1 درصد رشد داشت. این در حالی است که ین نیز در برابر یورو 6/0 کاهش ارزش داشت.
معیارهای سنجش نوسانات بازار ارز به بالاترین میزان در 11 هفته اخیر رسیدند. شاخص نوسان جی‌پی مورگان که بر اساس قراردادهای آتی سه ماهه برای هفت ارز محاسبه می‌شود، به 96/9 درصد رسید که بالاترین میزان از 27 فوریه است. این در حالی است که متوسط این شاخص در سال2013 حدود 1/9 درصد است. شاخص اس اند پی GSCI که در بر گیرنده 24ماده خام اولیه است 8/7 درصد از 14 فوریه افت کرد و در 17ماه می به بالای 7/0درصد رسید.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها