شناسه خبر : 2937 لینک کوتاه

رشد شاخص DAX آلمان برای دهمین روز متوالی

در اولین روز هفته سوم ماه می یعنی در روز بیستم این ماه ارزش بازار سهام در کشور آلمان رشد کرد. طبق گزارش‌های موجود این رشد در شرایطی اتفاق افتاد که شرکت‌های خودروسازی خبر از رشد فروش و درآمد خود دادند و به دنبال آن ارزش سهام این شرکت به راندها ارتقا پیدا کرد.

در اولین روز هفته سوم ماه می یعنی در روز بیستم این ماه ارزش بازار سهام در کشور آلمان رشد کرد. طبق گزارش‌های موجود این رشد در شرایطی اتفاق افتاد که شرکت‌های خودروسازی خبر از رشد فروش و درآمد خود دادند و به دنبال آن ارزش سهام این شرکت به راندها ارتقا پیدا کرد. در این روز ارزش سهام شرکت بی‌ام دبلیو آلمان و فولکس واگن به ترتیب 9/2 درصد و 3/2 درصد رشد کردند در حالی که ارزش هر سهم بانک تجاری آلمان که دومین مرکز مالی بزرگ وام‌دهنده در این کشور است با افزایش 6/3 درصدی همراه بود. در نتیجه این رشد شاخص DAX کشور آلمان با افزایش 3/0 درصدی همراه شد و به سطح 48/8426 واحد رسید. در هفته گذشته این شاخص در بازار آلمان 4/1 درصد رشد کرده بود و شاخص وسیع‌تر HDAX هم رشد 1/1 درصدی را شاهد بود. ریچارد اسورب یکی از مدیران ارشد بازار سرمایه در آلمان بر این باور است که رشد شاخص‌های بازار مالی کشور آلمان ادامه خواهد داشت. او که شرایط اقتصادی این کشور را بسیار امیدوار‌کننده و روبه رشد می‌داند، می‌گوید: در سال جاری میلادی عملکرد شاخص DAX کمتر از دیگر شاخص‌های اروپایی بود. در سال جاری حجم مبادلات در بازار سهام آلمان 41 درصد کمتر از حجم مبادلات در بازارهای اتریش و هلند و سوئیس بوده است و این وضعیت در هفته منتهی به هجدهم ماه می هم دیده می‌شود. این مقایسه با توجه به پتانسیل این بازار در مقایسه با بازارهای دیگر انجام شده است ولی انتظار می‌رود از این پس رشد شاخص DAX که برای 10 روز متوالی تکرار شده است، ادامه پیدا کند. دلیل این پیش‌بینی این است که اقتصاد آلمان در مقایسه با دیگر کشورها شرایط باثبات‌تری دارد و این وضعیت می‌تواند سبب توسعه زیرساخت‌های اقتصادی و به دنبال آن رشد اقتصادی در کشور شود. این رشد عامل رونق تمامی بازارهای مالی و سرمایه‌ای می‌شود و ارتقای شاخص‌های بازار سهام آلمان نیز از دیگر بخش‌های مرتبط با آن است. هم‌اکنون ارزش هر سهم شرکت بی‌ام دبلیو بزرگ‌ترین برند خودروسازی لوکس در دنیا برابر با 74 یورو است و ارزش هر سهم فولکس واگن برابر با 173 یورو است. سهم دایملر در این هفته رشد دو درصدی را تجربه کرد است و هر سهم آن با قیمت 96/49 یورو در بازار سهام کشور آلمان به فروش رسید. پیش‌بینی رونق بازار سهام شرکت‌های خودروسازی و دیگر شرکت‌های فعال در صنعت حمل و نقل از جمله شرکت هوایی لوفت‌هانزا سبب شد تا تمامی پیش‌بینی‌ها از تداوم رشد در بازار مالی آلمان حکایت کند. در هفته منتهی به هجدهم ماه می هم ارزش این بازار رشد کرده بود. آمار نشان می‌دهد متوسط نرخ رشد بازار سهام آلمان در هفته منتهی به هجدهم ماه می برابر با 3/2 درصد بوده است و در تمامی روزهای این هفته شاخص‌های بازار مالی آلمان صعودی بوده‌اند.
رشد بی‌سابقه بازار سهام ژاپن
آکورا آماری وزیر اقتصاد کشور ژاپن اعلام کرد تداوم روند کاهشی ارزش ین در برابر دیگر ارزهای جهانی تاثیر منفی روی اقتصاد بر جای می‌گذارد و حتی ممکن است زمینه‌ساز افزایش راندمان اوراق قرضه دولتی در کشور شود. طی شش ماه گذشته ارزش ین در برابر دیگر ارزهای دنیا بیشتر از 21 درصد کاهش یافته است و دلیل این کاهش هم تلاش دولت برای حفظ رشد اقتصادی و تداوم بخشیدن به روند رونق اقتصادی در کشور است. وی ادامه داد: اقتصاد کشور ما در سال‌های اخیر وارد رکود شده است و ما از ابزار کاهش نرخ بهره و کاهش ارزش ین برای مقابله با گسترش بحران استفاده کردیم ولی مشاهده می‌شود که این ابزار کارایی خود را از دست داده است و به جای نتایج مثبت اقتصادی، نتایج منفی و مخربی روی تعاملات تجاری و توازن در این بازار داشته است. او رشد بی‌سابقه بازار سهام کشور ژاپن را نشانه‌ای از نا‌موفق بودن سیاست کاهش ارزش ین می‌داند و می‌گوید: در ماه‌های اخیر شاهد رشد بی‌سابقه بازار سهام و افت سرمایه‌گذاری در بازار اوراق قرضه بودیم که تایید می‌کند مردم به دولت و سیاست‌های اقتصادی‌اش اعتماد ندارند و دولت اعتبار خود را از دست داده است. تداوم این وضعیت ضمن هدایت سرمایه‌ها به بازار سهام تایید‌کننده این مساله است که اقتصاد کارایی ندارد و سرمایه‌گذاری در دیگر عرصه‌ها برای مردم ایمن نیست. او بر ضرورت توقف طرح کاهش ارزش ین در برابر دلار تاکید کرد و گفت جلسات کارشناسی برای اجرایی کردن این طرح آغاز شده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها