شناسه خبر : 14345 لینک کوتاه

کاهش بهای دان مرغ و افزایش تولید جوجه گوشتی در آمریکا

طبق پیش‌بینی‌های گزارش منتشرشده در شانزدهم ماه جاری میلادی توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده، میزان تولید جوجه‌های گوشتی در این کشور در سال ۲۰۱۴ میلادی به ۹/۳۸ میلیارد پوند خواهد رسید که نشان‌دهنده ۹/۲ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

ایما موسی‌زاده:
طبق پیش‌بینی‌های گزارش منتشرشده در شانزدهم ماه جاری میلادی توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده، میزان تولید جوجه‌های گوشتی در این کشور در سال 2014 میلادی به 9/38 میلیارد پوند خواهد رسید که نشان‌دهنده 9/2 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل است. علت این افزایش عمدتاً کاهش قیمت غذای پرندگان و چشم‌انداز تقاضای بهتر با توجه به وضعیت مناسب اقتصادی ذکرشده است. پیش‌بینی می‌شود در سال آینده میلادی هم میزان کشتار پرندگان گوشتی و هم متوسط وزن آنها افزایش داشته باشد. همچنین پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی 2014-2013 قیمت ذرت و سویا که به عنوان غذای پرندگان استفاده می‌شود، هر یک با 30 درصد کاهش قیمت به ترتیب به 3/4 تا 1/5 دلار به ازای هر بوشل و 280 تا 320 دلار برای هر تن محصول برسد. برای سال جاری میلادی نیز گزارش مذکور برای سه‌ماهه اول سال، میزان تولید گوشت پرندگان گوشتی را 14/9 میلیارد پوند ذکر کرده که 6/0 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. البته در همین بازه زمانی تعداد کشتار پرندگان با 8/0 درصد کاهش به 06/2 میلیارد راس رسیده است اما میانگین وزنی آنها با 3/1 درصد افزایش به طور متوسط 9/5 پوند بوده است. همین پیش‌بینی‌ها برای سه‌ماهه دوم سال جاری از قرار تولید 5/9 میلیارد پوند گوشت پرنده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3/1 درصد افزایش را نشان می‌دهد. انتظار می‌رود میزان تولید در سه‌ماهه سوم و چهارم سال جاری میلادی نیز رشد داشته باشد. میزان صادرات گوشت پرندگان نیز در ماه مارس رشد داشته است. طبق اطلاعات اعلام‌شده، صادرات گوشت پرندگان در ماه مارس با 9 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به 651 میلیون پوند رسید که بیشترین میزان صادرات این محصول از اکتبر سال 2011 به بعد محسوب می‌شود. علت اصلی این افزایش، افزایش تقاضا از طرف کشورهای مکزیک، روسیه، آنگولا، چین و عراق ذکر شده است. میزان صادرات به این کشورها نسبت به ماه مارس 2012 به ترتیب 9/15، 5/18، 9/27، 3/17 و 2/14 میلیون پوند افزایش داشته است. در مجموع سه‌ماهه اول سال 2013 نیز کلاً 759/1 میلیارد پوند گوشت پرندگان توسط ایالات متحده صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایشی
3/1درصدی را نشان می‌دهد. در مورد میزان تولید بوقلمون نیز گزارش مذکور پیش‌بینی می‌کند میزان تولید گوشت بوقلمون در سال 2014 میلادی با 6/3 درصد افزایش به 2/6 میلیارد پوند برسد. در این مورد نیز چشم‌انداز کاهش قیمت غذای طیور در کنار بهبود وضعیت اقتصادی و افزایش درآمد سرانه و توان خرید مردم در این پیش‌بینی‌ها موثر بوده است. همچنین این گزارش میزان تولید گوشت بوقلمون در سه‌ماهه اول سال جاری را 46/1 میلیارد پوند ذکر می‌کند که 9/0 درصد بیش از تولید مدت مشابه سال قبل است. متوسط وزن پرنده‌هایی که برای کشتار فرستاده شده‌اند 3/31 پوند بوده که 6/1 درصد بیش از مدت مشابه سال قبل محسوب می‌شود و توانسته است تا حدی کاهش 1/1 درصدی در تعداد کشتار را جبران کند. همچنین پیش‌بینی می‌شود میزان تولید گوشت بوقلمون در سه‌ماهه دوم سال جاری با سه درصد کاهش به 48/1 میلیارد پوند برسد که علت عمده این کاهش، کم بودن تعداد پرندگان آماده برای کشتار ذکر شده است. هرچند روند تولید گوشت پرندگان و بوقلمون و پیش‌بینی‌ها در مورد این دو محصول شبیه است اما وضعیت در مورد صادرات گوشت بوقلمون کاملاً با صادرات گوشت پرندگان متفاوت است. طبق این گزارش در ماه مارس سال 2013 میزان صادرات گوشت بوقلمون ایالات متحده 3/5 درصد کاهش داشته و به 8/60 میلیون پوند رسیده است. یکی از عمده‌ترین کاهش‌ها مربوط به کشور مکزیک بود که در این ماه تنها 1/26 میلیون گوشت بوقلمون از ایالات متحده وارد کرده، این رقم کمترین میزان واردات مکزیک از ماه جولای سال2010 به بعد محسوب می‌شود. البته میزان صادرات ایالات متحده به کانادا، هنگ‌کنگ و فیلیپین نیز کاهش داشته که از بین سه کشور اخیر، بیشترین کاهش از آن کشور هنگ‌کنگ با 79 درصد واردات کمتر نسبت به مدت مشابه سال قبل است. البته در همین بازه زمانی چین واردات خود را از ایالات متحده 85 درصد افزایش داده است. در مجموع سه‌ماهه اول سال 2013 نیز میزان صادرات ایالات متحده دو درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد که در این بازه زمانی نیز مکزیک بیشترین کاهش واردات را داشته است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها