شناسه خبر : 8552 لینک کوتاه

روس‌ها امسال ۵/۶ میلیون هکتار دانه آفتابگردان می‌کارند

افزایش تولید دانه آفتابگردان در سال جاری

افزایش کشت دانه آفتابگردان در اوکراین، اتحادیه اروپا و روسیه و آرژانتین احتمالاً در سال زراعی جاری باعثافزایش تولید جهانی این محصول خواهد شد. با توجه به افزایش سطح زیر کشت در کشورهای مذکور، پیش‌بینی می‌شود میزان تولید جهانی دانه آفتابگردان با ۱۰ درصد افزایش به ۴۰ میلیون تن برسد.

افزایش کشت دانه آفتابگردان در اوکراین، اتحادیه اروپا و روسیه و آرژانتین احتمالاً در سال زراعی جاری باعث افزایش تولید جهانی این محصول خواهد شد. با توجه به افزایش سطح زیر کشت در کشورهای مذکور، پیش‌بینی می‌شود میزان تولید جهانی دانه آفتابگردان با 10 درصد افزایش به 40 میلیون تن برسد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند سطح زیر کشت این محصول در روسیه در سال زراعی 2014-2013 با شش درصد افزایش به 5/6 میلیون هکتار برسد.
افزایش سطح زیر کشت محصول در کنار بهبود بذرهای استفاده‌شده برای کاشت احتمالاً میزان تولید در این کشور را با هفت درصد افزایش به 5/8 میلیون تن خواهد رساند. در مورد اوکراین، با وجود آنکه احتمالاً سطح زیر کشت نسبت به سال گذشته تغییر نخواهد کرد (چون تمام زمین‌های ممکن، به دلیل چشم‌انداز مناسب تولید ذرت به کشت این محصول اختصاص یافته است) اما پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که شرایط آب و هوایی مناسب به همراه کشت بذر بهتر احتمالاً میزان محصول این کشور را با 17 درصد افزایش به 5/10 میلیون تن خواهد رساند. در مورد اروپا نیز بعد از آنکه خشکسالی سال گذشته خسارات شدیدی به محصول کشورهای شرق اروپا و همچنین اسپانیا زد، انتظار می‌رود امسال شرایط آب و هوایی مناسب باشد و اتحادیه اروپا بتواند با همان سطح زیر کشت پارسال، در سال زراعی جاری 15 درصد افزایش محصول داشته باشد و میزان محصول این اتحادیه به 9/7 میلیون تن برسد. در مورد ایالات متحده نیز پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی 2014-2013 میزان سطح زیر کشت گیاه آفتابگردان حدود 12 درصد کاهش داشته باشد و به کمتر از 700 هزار هکتار برسد. همچنین احتمالاً میزان برداشت محصول از هر هکتار زمین نیز به نسبت سال گذشته کاهش خواهد یافت و از 3828 پوند در هر هکتار به 3677 پوند خواهد رسید. با توجه به مجموع شرایط میزان تولید دانه آفتابگردان ایالات متحده در سال زراعی 2014-2013 با 15 درصد کاهش روبه‌رو خواهد بود و به 4/2 میلیارد پوند خواهد رسید اما با توجه به میزان ذخیره جالب توجه محصول از سال قبل، میزان کل عرضه در سال زراعی جاری تنها پنج درصد افت را تجربه خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود میزان ذخیره دانه آفتابگردان در ابتدای سال جاری میلادی برابر 445 میلیون تن باشد که بیشترین مقدار در چهار سال گذشته محسوب می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها