شناسه خبر : 10720 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تداوم خرید اوراق قرضه از سوی فدرال‌رزرو

سیاست‌های انبساطی ادامه می‌یابد

بن برنانکی رئیس فدرال‌رزرو روز سه‌شنبه ۲۶ فوریه در نشستی که در برابر کنگره داشت‌، عمیقاً از سیاست‌های پولی فدرال‌رزرو حمایت کرد.

منبع: رویترز
بن برنانکی رئیس فدرال‌رزرو روز سه‌شنبه 26 فوریه در نشستی که در برابر کنگره داشت‌، عمیقاً از سیاست‌های پولی فدرال‌رزرو حمایت کرد. وی در عین حال نگرانی‌هایی را که در بازارهای مالی درباره عقب‌نشینی فدرال‌رزرو از برنامه خرید اوراق قرضه وجود دارد بی‌مورد دانست. رئیس فدرال‌رزرو همچنین از قانونگذاران آمریکایی خواست از کاهش شدید و یکباره هزینه‌های دولتی اجتناب کنند. برنانکی در این نشست که به منزله صدور پیام به بازارها و تحلیلگران اقتصاد آمریکا و جهان به شمار می‌رفت، اعلام کرد: افزایش پیش از موعد مالیات‌ها و کاهش شدید هزینه‌های دولتی می‌تواند منجر به تضعیف روند رشد اقتصادی کشور که هنوز به طور کامل از رکود بیرون نیامده است، شود. او همچنین گفت: تصمیم‌گیرندگان پولی در فدرال‌رزرو از خطراتی که سیاست‌های حمایتی آنها بر اقتصاد تحمیل می‌کند به ویژه خطر افزایش نرخ تورم و به وجود آمدن حباب در دارایی‌ها به خوبی آگاهند‌. وی در گزارش شش ماده‌ای که از سوی فدرال‌رزرو و با هدف تبیین سیاست‌های پولی این نهاد منتشر می‌شود خطرات تورم و ایجاد حباب در بازار دارایی‌های مالی را ناچیز و بی‌اهمیت دانسته و گفت: فدرال‌رزرو تمام ابزارهای مورد نیاز برای عقب‌نشینی از سیاست‌های فعلی در زمان مقتضی را در اختیار دارد.
او که در جمع کمیته بانکی سنای آمریکا سخن می‌گفت، افزود‌: در مقطع کنونی ریسک مربوط به شکل گرفتن حباب در بازارهای مالی به مراتب کمتر از منافع حاصل از تداوم سیاست‌های انبساطی و نتایج آن یعنی ایجاد مشاغل بیشتر و بهبود اقتصادی است. فدرال‌رزرو در پی بحران مالی و رکود عمیقی که طی سال‌های
2009 -2007 اقتصاد آمریکا را فرا گرفت علاوه بر کاهش نرخ بهره به صفر درصد اقدام به خرید بیش از 5/2 تریلیون دلار اوراق قرضه رهنی و اوراق خزانه کرد که هدف از آن کاهش نرخ بهره دراز‌مدت و همچنین افزایش نرخ اشتغال در اقتصاد آمریکا بود. فدرال‌رزرو در حال حاضر ماهانه 85 میلیارد دلار اوراق قرضه خریداری کرده و قصد دارد این روند را تا زمان بهبود قابل اعتنا در بازار کار ادامه دهد.
گزارش جزییات نشست 29 و 30 ژانویه فدرال‌رزرو هفته گذشته منتشر شد که حاکی از نگرانی برخی از اعضای کمیته فدرال بازار آزاد در خصوص چشم‌انداز سیاست‌های انبساطی است. برخی از افراد حاضر در این نشست از اینکه نرخ تورم پیش از بهبود بازار کار آمریکا افزایش یابد ابراز نگرانی کرده‌اند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها