شناسه خبر : 44085 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

توسعه روابط همسایگی

آذربایجان: رایزنی‌ها با ایران را مثبت ارزیابی می‌کنیم

به نقل از خبرگزاری ترند، آیهان حاجی‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در پاسخ به اظهارات امروز ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت که در تماس وزرای خارجه دو کشور تبادل نظرهایی در خصوص وضعیت دو کشور انجام گرفته است. حاجی‌زاده عنوان کرد که جمهوری آذربایجان این مذاکرات را مثبت ارزیابی می‌کند و باور دارد که تداوم رایزنی‌ها حائز اهمیت است. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: وی در ادامه گفت: آذربایجان همیشه به توسعه روابط همسایگی خوب با تمامی کشورهای همسایه ازجمله ایران مشتاق بوده است. احترام دوجانبه به تمامیت ارضی و استقلال کشورها اولویت تغییرناپذیر سیاست خارجی آذربایجان بوده است. آذربایجان به تلاش‌ها برای تضمین منافع و امنیت ملی کشور ادامه می‌دهد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در کنفرانسی خبری درباره روابط ایران و آذربایجان و تحولات اخیر با تاکید بر اینکه روابط با جمهوری آذربایجان به عنوان کشور همسایه حائز اهمیت است و ما تاکید داریم که باید بر روی منافع و مصالح مشترک تمرکز کنیم و اجازه سوءاستفاده به طرف‌هایی که مایل هستند با ایجاد اختلاف و تنش با کشورهای منطقه و همسایه منافع نامشروع خود را محقق کنند داده نشود، افزود: در ارتباط با آذربایجان به ضرورت توسل به چارچوب‌های سیاسی و پرهیز از مسائل اختلافی در رسانه‌ها و تریبون‌ها اشاره کرده و تاکید کردیم روابط ما دشمنانی دارد که مایل نیستند این روابط مبتنی بر احترام متقابل پیش برود. با وجود تنش‌هایی که ایجاد شد تلاش کردیم با روش‌های دیپلماتیک به ایجاد آرامش کمک کنیم و زمینه رفع سوءتفاهم‌ها را فراهم کنیم. متناسب با اتفاقاتی که در سمت آذربایجان شاهد بودیم که اقدامات شتاب‌زده و احساسی بود با ابتکار عمل دیپلماتیک گفت‌وگوی تلفنی بین وزیران خارجه انجام شد و این تحولات مثبت و سازنده و توام با بیان اراده سیاسی برای ادامه گفت‌وگو به منظور ایجاد آرامش بود. ارزیابی ما از این گفت‌وگوها مثبت است و تلاش داریم با هماهنگی گام‌های بعدی را برداریم تا فضای موجود بین دو کشور را مدیریت کنیم و مانع از ایجاد فرصت برای بدخواهان شویم و امیدواریم با کمک دولت آذربایجان در این رابطه پیش برویم.

کاهش اثرگذاری دلار

ایگور لویتین، دستیار ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه که اخیراً وارد تهران شد، با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد. در جریان این ملاقات، روند اجرایی‌سازی توافقات دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی و بانکی، به‌ویژه سرعت دادن به آغاز عملیات اجرایی تکمیل کریدور شمال-جنوب مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: در سفر دی‌ماه گذشته لویتین به ایران دو کشور توافق کردند که بخش باقی‌مانده از مسیر راهبردی شمال-جنوب که قطعه رشت به آستاراست، با سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه احداث شود. دریابان شمخانی در این دیدار با اظهار رضایت از ارتقای سطح و حجم همکاری‌های اقتصادی دو کشور بر اتخاذ راهکارهای میانبر برای شتاب دادن به اجرای پروژه‌های مشترک اقتصادی تاکید کرد. دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان از ابتکارات نهایی‌شده میان دو کشور در بخش مراودات پولی و بانکی به‌منظور تامین مالی پروژه‌های مشترک به عنوان الگویی موثر در زمینه ناکام گذاشتن تحریم‌های غیرقانونی غرب نام برد و خاطرنشان کرد: مسیر آغازشده برای کاهش اثرگذاری دلار در مبادلات اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی که کشورهای زیادی در حال پیوستن به آن هستند، سلطه غرب بر اقتصاد جهانی را به حداقل ممکن تقلیل خواهد داد. شمخانی، تکمیل کریدور شمال-جنوب و گسترش همکاری‌های ترانزیتی میان ایران و روسیه را بخش مهمی از پروژه‌های مشترک دو کشور خواند و افزود: با تلاش و پیگیری مستمر مسوولان دو کشور، هرگونه مانع در مسیر تحقق اراده رهبران دو کشور در زمینه اجرای سریع این پروژه راهبردی که نقشی تعیین‌کننده در تغییر هندسه ترانزیت کالا در منطقه دارد، برداشته خواهد شد.

کماکان مهم، کماکان مبهم

با بهبود روابط تهران و سایر کشورهای عربی بعد از توافق با ریاض، برخی محافل سیاسی و رسانه‌ای داخلی این ارزیابی را دارند که تهران بدون توافق با غرب مناسبات منطقه‌ای خود را احیا کرده است؛ اما این موضوع به هیچ عنوان از اهمیت سایر موضوعات و بحران‌های سیاست خارجی نمی‌کاهد. آن‌گونه که شرق گزارش داده: اینکه مناسبات منطقه‌ای به بهبود روابط با غرب منجر شود، جای سوال، ابهام و محل تردید و تامل است. به هر حال باید پذیرفت که سمت‌وسوی مناسبات منطقه‌ای که روابط ایران با عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس و خاورمیانه هم در آن جای می‌گیرند، تابعی از تحولات بین‌المللی است. به این معنا که اگر روابط ایران با قدرت‌های بزرگ درست شود، به‌تبع آن مناسبات تهران با بازیگران منطقه‌ای هم در مسیر درست هدایت می‌شود؛ ولی لزوماً روند عکس آن صادق نیست؛ چراکه در اثرگذاری مستقیم احیای روابط ایران و عربستان بر روابط تهران با قدرت‌های بزرگ باید تشکیک کرد؛ زیرا منافع قدرت‌های بزرگ تابع ملاحظات منطقه‌ای نیست. بنابراین پیامد روابط ایران و عربستان، الزاماً به معنای بهبود روابط ایران و غرب نخواهد بود. باید آینده برجام در سایه احیای روابط تهران-ریاض به شکل دقیق‌تر بررسی شود تا به این سوال پاسخ داد که توافق پکن و احیای روابط ایران و عربستان از اهمیت احیای برجام کاسته است یا به موازات بهبود مناسبات منطقه‌ای تهران با کشورهای عربی همچنان مذاکرات هسته‌ای ضرورت خود را حفظ کرده است؟ در این باره ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری درباره آینده برجام تصریح کرد: «از ابتدای دولت سیزدهم تاکید شده است که در حوزه همسایگی و آسیا اولویت‌های جدید را در سیاست خارجی تعریف خواهیم کرد و در این چارچوب تلاش‌های دستگاه دیپلماسی افزایش یافت و در نتیجه تلاش‌هایی که شد و فرصت‌هایی که در منطقه بود، شاهد شکل‌گیری فضای توام با همکاری و ایجاد صفحه جدید بودیم؛ اما تمرکز دولت بر همسایگان و بر منطقه آسیا و شرق به معنای نادیده گرفتن ظرفیت‌های موجود در دیگر مناطق جغرافیایی یا پرونده‌های مهم باقی‌مانده از قبل ازجمله موضوع هسته‌ای نیست.»

دعوا برای یک مشت رای

دعواهایشان دیگر علنی شده است؛ هر طرف، سمت مقابل را متهم به سیاسی‌کاری و بازی انتخاباتی می‌کند؛ آنها هر دو نگران انتخابات پایان سال هستند؛ هم نزدیکان به جبهه پایداری و هم طیف نزدیک به محمدباقر قالیباف. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: چندین روز است که هر دو طیف با شمشیرهایی آخته و بدون طعنه و کنایه، مستقیماً طرف مقابل را هدف قرار می‌دهند. دعوای آنها ظاهراً بر سر طرح عفاف و حجاب است؛ اما وقتی بین سطور حملات رسانه‌ای‌شان به دیگری خوانده شود، مشخص می‌شود که هدف غایی، جز انتخابات پایان سال نیست؛ البته این دو طیف که هر دو در مجلس انقلابی حاضر هستند، احتمالاً خودشان را برای نبرد خردادماه نیز آماده می‌کنند؛ نبردی که تکلیف صاحبان صندلی‌های هیات‌رئیسه و مهم‌تر از آنها، صندلی ریاست را مشخص می‌کند. هنگامه روی کار آمدن مجلس انقلابی و زمان انتخابات هیات‌رئیسه مجلس که می‌رسد، پایداری‌چی‌ها یا نزدیکان به آنها فعال می‌شوند و در فضای رسانه‌ای قالیباف را هدف قرار می‌دهند؛ یک سال دستکاری بودجه را مطرح می‌کنند و با آن قالیباف را گوشه رینگ می‌اندازند؛ یک سال هم ماجرای سیسمونی گیت و سفر خانواده رئیس مجلس به استانبول را برای خرید سیسمونی منتشر می‌کنند. البته که قالیباف هر دو سال توانست از هر دو ماجرا بگریزد. در قضیه دستکاری بودجه، ماجرا به نحوی جمع شد و نماینده اعلام‌کننده گفت که موضوع حل شده است! اما سال بعد تاثیر چشمگیری روی رای قالیباف گذاشت؛ او از 230 رای خرداد 1400، به 194 رای در سال 1401 سقوط کرد که برای طیف قالیباف که مجلس‌شان مجلس نماینده اولی‌هاست، نشانه خطرناکی می‌تواند باشد.

یاوه‌سرایی‌های ضدایرانی

به نقل از العربیه، «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با تکرار برخی مواضع بی‌اساس، مدعی شد که در صورت تداوم «ترور و خشونت»، اسرائیل به آنچه «سازمان‌های تروریستی تحت حمایت ایران» خواند، حمله خواهد کرد. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: به گزارش «جروزالم پست»، کوهن در گفت‌وگو با «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه با اشاره به تشدید تنش‌ها میان رژیم صهیونیستی و مقاومت، مدعی شد: «حماس مسوول ادامه خشونت‌ها در شهر قدس و پرتاب موشک‌ها از جنوب لبنان و غزه است و اسرائیل به قصد بازگرداندن ثبات و آرامش به اقدام‌های خود ادامه خواهد داد.» کوهن که گفت‌وگوی تلفنی جداگانه‌ای نیز با همتای بحرینی خود انجام داده بود، مدعی شد: «اسرائیل تلاش کرده است تا از تشدید تنش جلوگیری کند، اما از اقدام علیه سازمان‌های تروریستی که برای ایجاد تنش در منطقه تلاش می‌کنند، کوتاه نخواهد آمد.» اسرائیل  پیشتر نیز اعلام کرده بود که درباره آنچه «نقش احتمالی ایران» در حمله راکتی و موشکی به شمال سرزمین‌های اشغالی خوانده است، تحقیق می‌کند. پیشتر مقام‌های صهیونیست مدعی شده بودند که «انجام چنین حملاتی از جنوب لبنان جز با موافقت حزب‌الله و ایران امکان‌پذیر نیست».

افزایش سه‌برابری تجارت غیرنفتی 

 در دیدار پرویز اسماعیلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در زاگرب و لوکا بوریلوویچ رئیس اتاق بازرگانی کرواسی، دو طرف ضمن ابراز خرسندی از افزایش سه‌برابری تجارت غیرنفتی دو کشور طی سه سال گذشته؛ در خصوص حمایت از توسعه روابط میان شرکت‌های بخش خصوصی و نیز تاسیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کرواسی در آینده نزدیک توافق کردند. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: بررسی فرصت‌های همکاری در عموم زمینه‌های صنعتی و محصولات دانش‌بنیان، و همچنین راهکارهای تسهیل و تعدیل تعرفه‌ها در حمل‌ونقل کالا بین دو کشور از دیگر موارد مطرح‌شده در این جلسه بود. سفیر ایران و رئیس اتاق بازرگانی کرواسی توافق کردند که کارشناسان دو طرف راهکارهای اجرایی پیشنهادهای مطرح‌شده را بررسی کنند. 

♦♦♦

ایسنا: لاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان امروز در دیدار با سیدمحمدعلی حسینی، سفیر ایران در پاکستان که دوره ماموریت او رو به پایان است، گفت که ازسرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی برای صلح در منطقه بسیار مهم است.

ایرنا: حسین امیرعبداللهیان در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: در جریان دیدار و گفت‌وگوی صریح و مفید با کولونا، وزیر خارجه فرانسه در پکن، که دو ساعت به طول انجامید، در خصوص مناسبات دوجانبه، توافق اخیر تهران و ریاض، اوکراین، مسائل منطقه‌ای از جمله فلسطین و لبنان، لغو تحریم‌ها و برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان تبادل نظر کردیم.

ایسنا: در گزارش جوییش‌نیوز سیندیکیت آمده است که گروهی از قانونگذاران آمریکایی با ادعای اینکه یکی از تحقیقات مرکز مبارزه با تروریسم در آکادمی نظامی آمریکا در وست‌پوینت نشان می‌دهد که سپاه پاسداران در پنج سال گذشته، اجرای ۳۳ طرح توطئه را علیه شهروندان اتحادیه اروپا آغاز کرده است، از بورل خواسته‌اند که «به این مساله با بیشترین فوریت» رسیدگی کند.

ایلنا: در نشست رایزنی‌های سیاسی میان وزارتخانه‌های ایران و ژاپن، علی باقری معاون وزارت خارجه کشورمان با اشاره به ظرفیت‌های متنوع برای همکاری میان دو کشور اظهار داشت: ارتقای همکاری‌های تهران و توکیو، علاوه بر تامین منافع دو ملت، بسترساز صلح و ثبات است و منافع هیچ طرفی را تهدید نمی‌کند.

ایرنا: محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، گفت: اگرچه غربی‌ها اذعان داشتند که می‌خواهند به تفاهم هسته‌ای برگردند و تنها راه‌حل دیپلماسی است، اما به بیان و منطق خود پایبند نبودند و در سال ۱۴۰۱ با سالی پرتنش و رفتارهای پیچیده مواجه بودیم.

ایلنا: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه گفت: هیات ایرانی که اخیراً وارد ریاض شد در دو گروه کاری در ریاض و جده اقدامات لازم را جهت راه‌اندازی سفارت و سرکنسولگری و نیز فعالیت نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی انجام خواهد داد.

ایلنا: به نقل از رویترز، کاخ سفید از گفت‌وگوی «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی درباره ایران خبر داد. دو طرف در این دیدار علاوه بر ایران درباره گام‌هایی برای پایان دادن به جنگ در یمن گفت‌وگو کردند.

♦♦♦

دولت بدون ملت و ملت بدون دولت؟

شرق نوشت: حتی انتقادهای رئیس دولت سیزدهم از دولت‌های قبلی و تبلیغ خدمات دولت کنونی کوچک‌ترین اثری در بازگرداندن اعتبار دولت ندارد و به‌جرات می‌توان گفت ارتباط وثیقی بین دولت و ملت وجود ندارد. هرکدام ساز خود را کوک می‌کنند و بی‌اعتنا به هم ساز خود را می‌نوازند. آیا ما داریم به‌سوی دولت بدون ملت و ملت بدون دولت گام برمی‌داریم؟ وضعیت موجود بیش از آنکه به عملکرد ابراهیم رئیسی بازگردد، از شیوه انتخاب او نشأت می‌گیرد؛ انتخابی در غیاب کثیر مردم. اینک این نکته وضوح بیشتری یافته است که غیاب مردم تا چه میزان هولناک خواهد بود.

 

وظایف دستگاه‌ها

اعتماد نوشت: لایحه امنیت زنان برای حمایت و اقدامات پیشگیرانه هشت وظیفه را به قوه قضائیه محول کرده که یکی از مهم‌ترین آنها، «استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد در اقدامات و حمایت‌های مرتبط با این قانون در جهت پیشگیری از وقوع یا تکرار اعمال موجب آسیب به منظور اصلاح رفتار در موارد لزوم و حمایت از زنان آسیب‌دیده» است. سه وظیفه هم به وزارت کشور داده شده و شش تعهد هم برای وزارت آموزش و پرورش دیده شده است. آموزش و پرورش موظف شده که «متون درسی و برنامه‌های آموزشی در تمام مقاطع تحصیلی» را در جهت توانمندسازی و ایجاد و ارتقای مهارت‌های اجتماعی بازنگری و تدوین کند.

 

سالی که نکوست از بهارش پیداست

جمهوری اسلامی نوشت: از قدیم گفته‌اند «سالی که نکوست از بهارش پیداست». وقتی در اولین روزهای سال جدید، آشکارا و با اعلام رسمی تعدادی از کالاها با این‌همه افزایش قیمت مواجه می‌شوند، چگونه می‌توان پذیرفت دولتمردان بتوانند شعار سال را که مهار تورم و افزایش تولید است، محقق کنند و این شعار هم به سرنوشت شعارهای دیگر مبتلا نشود؟ دولتمردان ما باید بپذیرند که اقتصاد را با دستور و شعار نمی‌توان سروسامان داد. برای عبور از بحران اقتصادی باید به الزامات آن تن داد که عبارت‌اند از تغییر سیاست‌ها، روی آوردن به برنامه‌ریزی صحیح و سپردن کار به افراد باتجربه و کاردان. 

 

 قانون‌نویسی برای جریان‌سازی

سازندگی نوشت: در هفته جاری علی حدادی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس، از بررسی موارد ارجاعی از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس در نشست این کمیسیون و موافقت اعضای کمیسیون با ممنوعیت ثبت‌نام داوطلبانی که تجربه سه دوره نمایندگی را در کارنامه خود دارند، خبر داد. حدادی همچنین تاکید کرده در صورتی که معاونت قوانین اشکالی به مصوبات کمیسیون وارد نکند، موارد ارجاعی در سامانه ثبت و در صحن علنی مجلس مورد بررسی نهایی قرار خواهد گرفت. البته تا تبدیل این مساله به قانون راه درازی در پیش است.