شناسه خبر : 43791 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

توسعه اولویت اول نیست

جهانگیری: اولویت اصلی حل مسائل اقتصادی و سیاسی است

 

مهدی کلثومی / نویسنده نشریه

اسحاق جهانگیری معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم با بیان اینکه در شرایط کنونی توسعه موضوع اول ما نیست، اظهار داشت: موضوع اول ما این است که چگونه باید از زندگی مردم محافظت کنیم. بعضی‌ها اشکال می‌گیرند که تصمیمی که آن روز گرفتید، غیراقتصادی بود یا احتمالاً در آن رانت بود؛ مگر آن کسانی که آن روز این تصمیم را گرفتند مدیرانی بودند که همه زندگی‌شان طرفدار اقتصاد آزاد بود؟ وی افزود: من طرفدار اقتصاد آزاد بودم و بیشترین تصمیمات مربوط به اقتصاد آزاد در دوره من گرفته شده و تمام سازوکارهای کنترل دولتی را من در دوره وزارت صنایع به هم زدم ولی قرار بود آن موقع کاری کنیم که یک سفره حداقلی برای مردم بماند. یک غذایی برای مردم بماند و در این زمینه دغدغه نداشته باشند تا ببینیم با ترامپ به کجا می‌رسیم. آن‌گونه که جماران گزارش داده: جهانگیری با بیان اینکه بعد از برداشتن ارز ۴۲۰۰ به آقای رئیسی نامه زدم و راهکارهای اجرای موفق این سیاست را پیشنهاد کردم، اظهار داشت: گفتم آقای رئیسی آن چیزی که مهم است، این سفره است؛ اگر شما بتوانید با برداشتن این سفره، از آن محافظت کنید خوب است. یک کاری کنید که آذوقه مردم در یک دوره چندماهه ثابت بماند. مدیر سابق ارشد اجرایی کشور بیان داشت: راه‌حل عبور از مشکلات هم توجه به مسائل اقتصادی است. اگر حکومت الان بخواهد به دنبال این باشد که اولویت اصلی چیست؛ مسائل اقتصادی است. من باز هم تاکید می‌کنم که حل مسائل اقتصادی، امروز دیگر اقتصادی نیست. البته ما در دوره خودمان هم این را می‌گفتیم که حل مسائل اقتصادی، سیاسی است و یک عده فکر می‌کردند به این معناست که می‌خواهیم با آمریکا رابطه برقرار کنیم. جهانگیری بیان داشت: می‌دانم که بالاخره مسوولان سیاست خارجی کشور حتماً تدبیر دارند و راهکاری برای آن پیدا می‌کنند. ولی وقتی می‌توانید مذاکره کنید که پشتیبان شما یک ملت یکپارچه و یک حمایت داخلی قدرتمند باشد.

اظهارات جنگ‌طلبانه نتانیاهو علیه ایران

به نقل از روزنامه اورشلیم پست، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در کنفرانس ملی هرتزوگ در تل‌آویو با تکرار ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران، گفت که یک تهدید نظامی موثق، بهترین راه جلوگیری از بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران است. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: نتانیاهو گفت: می‌توان تحریم‌های اقتصادی را هم به آن اضافه کرد اما شرط کافی نیست و اغلب اوقات یک اقدام نظامی شرایط کافی به حساب می‌آید. او افزود: هرچه بیشتر منتظر بمانیم، سخت‌تر می‌شود. ما مدت زیادی است که منتظر مانده‌ایم. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به‌رغم آنکه مقامات ایران تاکید کرده‌اند تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد، گفت: به شما می‌گویم که هر کاری از دستم بر بیاید برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی انجام خواهم داد. این فقط به نفع اسرائیل نیست، در راستای منافع آمریکا و کل جهان نیز هست. او که از مخالفان اصلی انجام شدن توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ و از مشوقان اصلی خروج دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از این توافق در سال ۲۰۱۸ بود، باری دیگر با انتقاد از این توافق مدعی شد: ایران فکر می‌کرد اگر کاری نکند، این آدم دیوانه (نتانیاهو) در اورشلیم قرار است بمبارانشان ‌کند. بنابراین، به این طریق ایران پای میز مذاکره آمد اما بعد آنها فرصت را از دست داده و توافق افتضاحی انجام دادند. نتانیاهو همچنین با اشاره به توافق ابراهیم و عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل با کشورهای عربی منطقه، گفت: این توافق‌های صلح و عادی‌سازی روابط با همسایگانمان می‌تواند به دو چیز منجر شود. یکی، گسترش محدوده صلح و دیگری اینکه می‌تواند سدی دفاعی در قبال ایران ایجاد کند.

حمایت ایران از راهکار سیاسی

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کویت، در بیانیه‌ای به ادعای کاردار آمریکا در کویت در زمینه جنگ اوکراین و نقش ادعایی ایران واکنش نشان داد و اعلام کرد که موضع جمهوری اسلامی ایران در مورد این بحران از ابتدا مشخص بوده و تهران از راهکار سیاسی حمایت می‌کند. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: کاردار آمریکا در کویت در مصاحبه‌ای مطبوعاتی بار دیگر ادعای کشورش و برخی کشورهای غربی را در مورد اقدام ایران به صادرات سلاح به روسیه تکرار کرده است. روزنامه القبس در این مورد نوشت: سفارت جمهوری اسلامی ایران در کویت در بیانیه‌ای در مورد جنگ روسیه و اوکراین تاکید کرد که تهران هیچ‌گونه اسلحه‌ای به هیچ یک از طرف‌های درگیر جنگ در اوکراین نداده است. موضع ایران از همان آغاز بحران اوکراین واضح و شفاف بود؛ موضع ایران بر پایه حفظ حاکمیت اوکراین و لزوم حل درگیری از طریق کانال‌ها و راه‌حل‌های سیاسی و عدم حمایت از طرف‌های درگیر جنگ است. در بخشی از این بیانیه آمده است که تمام همکاری‌های ایران با کشورهای دیگر در زمینه دفاعی بر اساس حقوق و معاهدات بین‌المللی است و تهران از راه‌حل‌های سیاسی حمایت می‌کند. سفارت تهران در کویت تاکید کرد: ایران بارها از طرف اوکراینی خواست که اسناد و ادله در خصوص ادعای خود بدهد یا یک کمیته فنی و نظامی برای تحقیق در این زمینه تشکیل دهد اما کی‌یف با این امر موافقت نکرد و تاکنون هیچ ادله‌ای نداده است.

تعامل با FATF؛ اجبار یا اختیار؟

مایکل نیومن وکیل سوئیسی متخصص در زمینه مبارزه با پولشویی و تحریم گفت: ما باید میان تحریم‌های آمریکا و وضعیت FATF تفاوت قائل شویم. پس از خروج دولت ترامپ از برجام، مجدداً تحریم‌های شدید آمریکا علیه ایران اعمال شد، همچنین آمریکا شرکت بلژیکی سوئیفت را تحت فشار قرار داد تا بانک‌های ایرانی را از سیستم ارتباطی خود حذف کند که اساساً انتقال دارایی‌های بانک‌های بین‌المللی از ایران و به ایران را غیرممکن می‌کند. FATF  یک موضوع جداگانه است. FATF سال‌ها ایران را در لیست سیاه قرار داده است. این بدان معناست که هر بانکی در کشوری که عضو FATF است، باید تراکنش از ایران و به ایران را ریسک بالایی برای پولشویی و تامین مالی تروریسم بداند. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: بنابراین، هر بانک و شرکتی که با ایران تجارت می‌کند، باید بررسی دقیق‌تری را در مورد هر تراکنش ایرانی انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که دارایی‌ها از جنایات منشأ نمی‌گیرند و مظنون به پولشویی نیستند. این اقدامات احتیاطی بسیار پرهزینه است و نیاز به زمان زیادی دارد.

این بدان معناست که ایران در حال حاضر در انتقال یا دریافت دارایی به خارج از کشور بسیار محدود است. حتی در مورد بانک‌هایی که از سوئیفت برای تراکنش‌های مالی استفاده نمی‌کنند، به دلیل قرار گرفتن در فهرست FATF، امکان انتقال دارایی‌ها بسیار محدود است. بنابراین بهتر است بگویم با عدم الحاق به FATF ایران تحریم مضاعف است. پیوستن به FATF  مانع دور زدن تحریم‌های آمریکا از سوی ایران نمی‌شود (که طبیعتاً ایران حق انجام آن را دارد)، بلکه به کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا کمک می‌کند. اگر ایران به FATF بپیوندد، فوراً یک اثر مثبت خواهد داشت: تراکنش‌ها را با بانک‌هایی که در حال حاضر از سوئیفت استفاده نمی‌کنند، تسهیل می‌کند. اثر مثبت دیگر آن است که در مرحله بعدی، سوئیفت دوباره برای بانک‌های ایرانی در دسترس خواهد بود. همچنین اگر ایران برای پیوستن به FATF  و پایبندی به استانداردهای آن تلاش کند، سیگنال مثبتی به غرب خواهد فرستاد.

افزایش تعاملات

الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه که به منظور رایزنی در مورد موضوعات مورد علاقه دو کشور به تهران سفر کرده است، با علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: در این دیدار طیف وسیعی از موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله تحولات اوکراین، قفقاز، آسیای مرکزی، افغانستان، سوریه و همکاری‌های دو کشور در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی مورد گفت‌وگو قرار گرفت. معاون وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اهمیت چندجانبه‌گرایی در جهان، توسعه همکاری‌های کشورهای مستقل را مورد تاکید قرار داد. وی ضمن انتقاد از سوءاستفاده کشورهای غربی از موضوعاتی همچون آزادی، دموکراسی و حقوق بشر بر لزوم حاکمیت قانون در تعاملات بین کشورها تاکید کرد. علی باقری نیز همکاری‌های ایران و روسیه را در خصوص موضوعات مورد علاقه منطقه‌ای و بین‌المللی حائز اهمیت دانست و افزایش تعاملات دو کشور را برای تامین صلح و ثبات در منطقه و حاکمیت چندجانبه‌گرایی ضروری ارزیابی کرد. وی همچنین بر لزوم تداوم همکاری ایران و روسیه با دیگر کشورهای مستقل برای تامین منافع ملی و مقابله با رویکرد تبعیض‌آمیز و یک‌جانبه تاکید کرد.

موج الهام

رئیس‌جمهور آذربایجان در اظهاراتی مدعی دخالت ایران در ماجرای حمله به سفارت باکو در تهران شد. به گزارش شبکه بلومبرگ، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در جمع خبرنگاران ادعایی را درباره حمله به سفارت جمهوری آذربایجان، در ایران مطرح کرد و گفت تشکیلات ایران پشت این ماجرا قرار داشته است. آن‌گونه که شرق گزارش داده: علی‌اف ادعا کرد که عدم دخالت سریع پلیس در ماجرا و این حقیقت که تلویزیون ایران به سرعت پس از بازداشت فرد ضارب با او مصاحبه کرده است، نشان می‌دهد که او از سوی تهران فرستاده شده بود. رئیس‌جمهور آذربایجان در ادامه ادعاهای عجیب خود خواستار محاکمه کسانی شد که به گفته او ضارب را برای انجام این حمله تروریستی به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران فرستاده بودند. باکو پس از وقوع این حمله که با انگیزه‌های شخصی انجام گرفته بود، فعالیت سفارت خود در تهران را به حالت تعلیق درآورد و کارکنان و اعضای خانواده‌هایشان را از ایران خارج کرد. رئیس‌جمهور آذربایجان همچنین به خبرنگاران گفت که عادی‌سازی روابط با تهران به تحقیقات شفافی بستگی دارد که مسوولان حادثه را مورد بازخواست قرار می‌دهد. با گذشت ۲۴ روز از حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران کماکان موج‌سواری‌ها و فضاسازی‌های ضدایرانی الهام علی‌اف ادامه دارد. از این‌رو آنچه بسیار جدی است و باید مورد ارزیابی قرار گیرد، به اهداف باکو در تداوم و تشدید این فضای روانی مخرب علیه تهران بازمی‌گردد. در این راستا سوال مهم‌تری که به ذهن متبادر می‌شود، این است که آیا الهام علی‌اف قید روابط با تهران را زده است؟ چراکه رئیس‌جمهوری آذربایجان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ عادی‌سازی روابط با تهران را به انجام تحقیقات شفافی منوط کرده است که در سایه آن همه مسوولان حمله به سفارت این کشور در تهران محاکمه شوند. 

♦♦♦

ایسنا: وزارت امور خارجه آلمان ضمن احضار کاردار ایران در این کشور، اعلام کرد که دو نفر از کارمندان سفارت ایران را «غیرقابل قبول» خوانده و از آنها خواسته آلمان را ترک کنند.

ایلنا: حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر، خطاب به رئیس‌جمهور گفت: اجازه ندهید تیغ مجلس بیش از این تند شود و خود شما اصلاح امور را در دست گرفته و به قانون عمل کنید.

ایرنا: در پی تداوم اتهام‌زنی‌های بی‌پایه و اساس انگلیس علیه جمهوری اسلامی ایران، خانم ایزابل مارش کاردار موقت سفارت این کشور در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد.

ایسنا: در جریان برگزاری انتخابات هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری (دوره پنجم) آیت‌الله احمد جنتی بار دیگر با رای اعضا به‌عنوان رئیس انتخاب شد.

ایسنا: فواد حسین، وزیر خارجه عراق، در نشست خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در بغداد تاکید کرد که رسیدن تهران و واشنگتن به تفاهم در زمینه مساله هسته‌ای امری مهم است. وی گفت که در سفرش به واشنگتن در مورد تحریم‌های آمریکا علیه ایران رایزنی کرده است.

ایسنا: ابراهیم رئیسی در دیدار مسوولان نظام با رهبر انقلاب طی سخنانی با بیان اینکه فلسفه بعثت، انسان‌سازی و جامعه‌سازی قرآنی است، گفت: با مشارکت مردم هیچ مشکلی غیرقابل حل نیست و به رهبری و مردم عزیز کشورمان عرض می‌کنیم که وضع تورمی فعلی را بی‌تردید کنترل خواهیم کرد.

ایرنا: ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در توضیح نشست کمیسیون با وزیر امور خارجه گفت: امیرعبداللهیان در این جلسه با اشاره به دعوت از سلطان عمان برای سفر به تهران تاکید کرد که مسیر مذاکرات همچنان باز است و تبادل پیام از طریق واسطه‌ها صورت می‌گیرد.

ایلنا: محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در رابطه با مطالبی که بازرس آژانس مطرح کرده بود مسوولان آژانس در تهران هستند و از دیروز در حال مذاکره و بازدید و بررسی هستند. ابهاماتی که با برداشت‌های ناصواب یک بازرس خلط شده بود رفع‌ورجوع شده یا در حال رفع‌ورجوع شدن است.

ایلنا: وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای فهرست جدید تحریم‌ها علیه اشخاص و نهادهایی را در اتحادیه اروپا و انگلیس اعلام کرد.

♦♦♦

کنفرانس‌های فشار

شرق نوشت: علاوه بر حضور فعال چهره‌های معاند ایرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ، دیگر مدعوین و سخنرانان هم به تهران تاختند. در این راستا کنفرانس مذکور با سخنان ولودیمیر زلنسکی آغاز به کار کرد. رئیس‌جمهوری اوکراین که از طریق تماس ویدئویی در این جلسه حاضر شده بود، با اشاره به استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی مدعی شد: «درحالی‌که ما در حال مذاکره برای جت‌های جنگنده هستیم، کرملین ایران را متقاعد کرده است که پهپادهای مرگبار به روسیه بفرستد. کرملین آماده است بهای آن را بپردازد، نه‌فقط با پول؛ بلکه با اورانیوم ۹۲ درصد غنی‌شده. من مطمئن هستم که هیچ‌کسی در اینجا حاضر نیست این ریسک را بپذیرد.»

 

تصمیمات متعارض

اعتماد نوشت: عباس عبدی نوشت: علت افزایش قیمت ارز هم سیاسی است و هم اقتصادی و البته در هر دو مورد هم مسوولیت متوجه کسانی است که قدرت دارند. اقتصادی است، برای اینکه دولت هیچ برنامه و نظریه‌ای در زمینه اداره اقتصاد کشور ندارد. فقط با جملات کلی و فاقد اعتبار ادعاهایی را طرح می‌کند. بسیاری از تصمیمات آن ناپایدار و متعارض است. در 22 بهمن وعده عفو را در ابعاد وسیع‌تری دادند، نه‌تنها اجرا نشد، بلکه مشکلات برای دانشگاهیان و دانشجویان و استادان همچنان وجود دارد و اخیراً متوجه رسانه‌ها هم شده است. این کارها حتی اثرات عفو زندانیان را نیز زائل خواهد کرد.

 

چرا رئیسی به پکن سفر کرد؟

جمهوری اسلامی نوشت: اصل سفر رسمی مسوولان کشور به خارج، امری طبیعی است که در دوران تمام دولت‌ها انجام می‌شود و برای گسترش روابط بین‌الملل ضرورت دارد. اما درباره زمان سفر رئیس‌جمهور سوال اساسی وجود دارد که چرا رئیس‌جمهوری اسلامی ایران قبل از آنکه رئیس‌جمهور چین بابت موضع‌گیری ضدتمامیت ارضی ایران در سفر آذرماه خود به عربستان عذرخواهی کند یا آن را تصحیح کند، به پکن سفر کرد؟ براساس قواعد حاکم بر روابط بین‌المللی، سفر رئیس‌جمهور رئیسی به چین قبل از آنکه چین رسماً به خاطر مواضع ضدایرانی شی‌جین پینگ از دولت و ملت ایران عذرخواهی کند، اقدام درستی نبود.

 

توقیف روزنامه سازندگی

هم‌میهن نوشت: سیدحسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران، گفت: تمام رسانه‌ها اشراف کاملی از خطوط قرمز مطبوعات در ایران دارند اما ما تصور نمی‌کردیم که انتقاد از افزایش قیمت گوشت نیز جزو خطوط قرمز باشد. توقیف روزنامه سازندگی مغایر با صحبت‌های آقای رئیس‌جمهور در ۲۲ بهمن است. در ادامه عفو رهبری، ابراهیم رئیسی اعلام کرد روزنامه‌نگاران و اهل نشر مواهبی را از دولت شاهد باشند. این توقیف اما خلاف صحبت آقای رئیس‌جمهور است. اگر قرار باشد انتقادی از وزرای دولت صورت نگیرد پس اصلاً روزنامه چرا باید منتشر شود؟