شناسه خبر : 42129 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

برجام در انتظار پرده آخر

اساساً آیا می‌توان حق تحصیل را از فردی سلب کرد؟

در حالی که آخرین اخبار از تصمیم آمریکا برای بازگشت به برجام در هاله‌ای از ابهام قرار دارد یک روزنامه‌نگار آمریکایی به نقل از منابع غربی گفته است «آمریکا احتمالا تصمیم خود را در مورد پاسخ ایران به پیش‌نویس اتحادیه اروپا گرفته اما در حال مشورت با متحدانش است». این تردید و بلاتکلیفی آمریکا که امید برای احیای برجام را با تردید مواجه کرده است آن‌گونه که شرق گزارش داده: جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری در سمینار کوادیس در اسپانیا گفت: پاسخ ایران به پیشنهاد این اتحادیه درباره احیای برجام معقول بود. وی ادامه داد: پاسخ ایران به آمریکا انتقال داده شد و ما منتظر پاسخ آمریکا هستیم. امیدواریم این پاسخ به ما اجازه دهد که مذاکرات را کامل کنیم. امیدوارم این اتفاق بیفتد اما نمی‌توانم به شما در این زمینه اطمینان بدهم. بورل در ادامه گفت: این پاسخ باید تا الان ارائه می‌شد. پیش‌بینی شده بود نشستی تا پایان هفته پیش در وین برگزار شود. امکانش وجود نداشت. احتمال دارد در هفته جاری برگزار شود. اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین که به منبعی برای رسانه‌های ایرانی از اخبار و تحولات وین تبدیل شده است هم ضمن خبر دادن از دیدار و رایزنی برجامی با همتای ایرانی‌اش در وین، پاسخ ایران به پیش‌نویس تصمیمات اتخادشده در زمینه احیای توافق را کاملا منطقی قلمداد کرد. اولیانوف در پیام دیگری درباره پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام، نوشت: ایران پیشنهادهای نهایی و از نظر ما کاملاً منطقی‌اش درباره پیش‌نویس احیای توافق را به دیگر شرکای مذاکرات ارائه کرد. بیایید امیدوار باشیم که بررسی این پیشنهادها در واشنگتن مدت زیادی طول نخواهد کشید. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، هم در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضوع مذاکرات و آخرین تحولات در این عرصه و برخی از گمانه‌زنی‌های منتشرشده در این ارتباط گفت: در موضوع مذاکرات ما هنوز در مسیر مذاکره هستیم و در همین چارچوب اجازه می‌خواهم که به استقبال جزئیات و روند بعدی که هنوز اتفاق نیفتاده نروید. این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه در آخرین دور مذاکرات وین پیشنهاد‌هایی از سوی هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا به طرف‌های مذاکره‌کننده از جمله ایران ارائه شد، تصریح کرد: طرف ایرانی مبتنی بر رویکرد سازنده و مسوولانه خود پاسخ خودش را به پیشنهاد اتحادیه اروپا در زمان مقرر داد. او در همین ارتباط تصریح کرد: تا اینجای کار هنوز از سوی طرف مقابل مشخصاً آمریکایی‌ها پاسخی به پیشنهاد‌های طرف اروپایی دریافت نکرده‌ایم و زمانی می‌توانیم از نتیجه‌بخش بودن این مرحله از مذاکرات صحبت کنیم که طرف اروپایی اعلام کند پاسخ طرف آمریکایی را دریافت کرده است.

 

احیای پروسه دانشجویان ستاره‌دار

وقتی در آذرماه 1400 لایحه مهم دولت روحانی ذیل عنوان «برخورداری همگان از حق تحصیل در دوره‌های آموزش عالی» که با هدف ممنوعیت ستاره‌دار کردن دانشجویان به تصویب رسیده بود، توسط دولت سیزدهم پس گرفته شد، بسیاری از تحلیلگران و استادان دانشگاهی پیش‌بینی کردند که ماجراهای تازه‌ای در فضای آموزش عالی کشور در راه است. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: نخستین پرده این تحولات تازه، نه در خصوص دانشجویان بلکه در حوزه مناسبات ارتباطی دولت جدید با استادان منتقد دانشگاهی شکل گرفت. تعداد زیادی از استادان دانشگاهی در ماه‌های ابتدایی تشکیل کابینه جدید یا با حکم اخراج مواجه شدند یا اینکه نامه بازنشستگی پیش از موعد به دستشان رسید و جای خود را به استادانی دادند که از نظر دولت جدید با شرایط جدید همنوایی بیشتری داشتند. استادانی چون محمد فاضلی، بیژن عبدالکریمی، تقی آزاد‌ارمکی، صادق زیباکلام و... ازجمله مهم‌ترین نام‌هایی بودند که از فضای دانشگاهی کشور خارج شدند. بعد از استادها، اما این روزها اخباری در خصوص بازگشت رویکرد دانشجویان ستاره‌دار برای جلوگیری از ثبت‌نام دانشجویان منتقد به گوش می‌رسد. چراغ نخست اظهارنظرهای رسمی در این خصوص را عضو کمیسیون آموزش مجلس یازدهم روشن کرد. ویس کرمی 30 مردادماه در این خصوص که آیا دولت سیزدهم قرار است روند ستاره‌دار کردن دانشجویان و محرومیت آنان از حق ادامه تحصیل را پیش بگیرد، می‌گوید: «در تمام دانشگاه‌های دنیا، دانشجو بودن یکسری ضوابط و مقررات دارد. بسته به تخلفاتی که دانشجو، کارمند یا استاد انجام می‌دهد، به‌طور طبیعی مجازات‌هایی هم در نظر گرفته شده است.» اظهاراتی که بسیاری از تحلیلگران آن را به معنای احیای رویکرد مبتنی بر دانشجویان ستاره‌دار تفسیر و تحلیل کردند. برای تشریح زوایای گوناگون موضوع، شاید هیچ چهره‌ای به اندازه غلامرضا ظریفیان صاحب‌نظر نباشد، چهره‌ای که از نزدیک روند پیگیری پرونده بسیاری از دانشجویان ستاره‌دار را دنبال کرده است. ظریفیان مهاجرت نخبگان را مهم‌ترین خروجی رویکردهای سلبی در ساختار آموزش عالی کشور عنوان می‌کند و می‌گوید: این رویکرد هم در زمینه داخلی و هم در زمینه بین‌المللی تبعات زیانباری برای کشورمان دارد. او از تصمیم‌سازان حوزه فرهنگی دولت جدید می‌خواهد پرونده دانشجویان ستاره‌دار را با دقت بررسی کنند تا متوجه شوند این نوع تصمیمات تا چه اندازه، حیثیت آموزشی کشور را خدشه‌دار می‌کند.

 

خبرهای خوب درباره ساخت نیروگاه‌های اتمی!

 پژمان شیرمردی معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها در نشستی خبری با تاکید بر رویکرد بومی‌سازی محصولات و  تجهیزات در کنار واردات برخی تجهیزات مورد نیاز گفت: به‌طور میانگین ما در سال ۱۲۰ میلیون تن محصولات کشاورزی داریم و محصولات دیگری هم سالانه وارد کشور می‌شود، مثل گندم و ذرت و... و نگهداشت این محصولات و افزایش طول انبارمانی آنها از پارامترهای مهم در تضمین امنیت غذایی است. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: یکی از ابزارهایی که در این رابطه به کشور کمک می‌کند، سامانه‌های پرتودهی مبتنی بر پرتوهای یون‌ساز ایکس، گاما و الکترون است. در همین چارچوب در هفته دولت تجهیزی را رونمایی می‌کنیم که در راستای سند راهبردی سازمان با رویکرد بومی‌سازی تجهیزات است. این سامانه مبتنی بر چشمه کبالت ۶۰ برای پرتودهی محصولاتی مثل حبوبات و غلات است و از راهبردی‌ترین تجهیزات در حوزه کاربرد پرتوهاست که مستقیم در سلامت و اقتصاد مردم اثرگذار است. شیرمردی اظهار کرد: استفاده از ظرفیت کشورهای دوست برای همکاری مشترک و واردات تجهیزات پیشرفته مبتنی بر شتاب‌دهنده‌های خطی الکترون هم مطرح است و با سرمایه انسانی خوبی که داریم به سمتی حرکت می‌کنیم که بتوانیم از دو تجهیزات که مبتنی بر تابش گاما و پرتوهای الکترونی است، استفاده کنیم. وی درباره ساخت نیروگاه‌های اتمی و رفع مشکلات مالی گفت: دولت در این باره مصمم است و مذاکرات خوبی با طرف روسی انجام داده است و خبرهای خوبی در آینده نزدیک در این رابطه می‌شنویم.

 

چرا صدای کانون وکلا به جایی نمی‌رسد؟

در این چند دهه و به‌خصوص در چند سال اخیر، کانون وکلا آماج هجمه‌ها و تصمیمات خلق‌الساعه و غیرکارشناسی بسیاری بوده که عزت، استقلال و حتی بقای کانون وکلا را نشانه رفته‌اند. آیین‌نامه اخیرالتصویب لایحه قانونی استقلال، طرح تسهیل مجوزهای کسب‌وکار و اصرار بر ملاک قرار دادن تراز به جای نمره برای پذیرش داوطلبان آزمون وکالت، طرح امکان استفاده شرکت‌ها از نماینده حقوقی، طرح امکان وکالت موسسات حقوقی در محاکم و آخرین مورد دستورالعمل حل‌وفصل اختلافات از طریق داوری که وکلا را از داوری دعاوی منع کرده! برخی از مصادیق این قبیل تصمیمات هستند. آن‌گونه که شرق گزارش داده: مسوولان کانون وکلا که بیشتر وقت و نیرویشان را مصروف مقابله با هجمه‌ها می‌کنند، استدلال‌های حقوقی و منطقی بسیاری درباره ایرادات وارد بر این مصوبات مطرح کرده‌اند و مکرر تاکید کرده‌اند که این‌گونه طرح‌ها نهایتاً موجب عدم دسترسی مردم به وکیل مستقل و متخصص برای احقاق حق و تظلم‌خواهی‌شان می‌شود و در واقع زیان نهایی چنین تصمیمات غیرکارشناسی‌ای متوجه آحاد جامعه خواهد بود؛ اما جامعه اعم از مردم کوچه و بازار یا اندیشمندان و قلم‌به‌دستان و حتی وکلا و مسوولان نسبت به هشدارهای کانون وکلا حساسیتی نشان نمی‌دهند و حداقل به خاطر مصالح و منافع خودشان عکس‌العملی بروز نمی‌دهند که دلایل متعددی دارد و می‌توان آنها را شناسایی و مرتفع کرد.

 

حضور افراد نفوذی در بعضی نهادها

در پرونده هسته‌ای ایران، یک جریان مرموز که در بعضی نهادهای تخصصی کشور هم رخنه‌هایی دارد، روی «اضطرار ایران» مانور می‌دهد و درصدد است ذیل این وضعیت خودساخته و دروغین، کشور را وادار به پذیرش چیزی کند که با منافع ملی و مصالح و حتی امنیت آن سازگار نیست. آن‌گونه که کیهان گزارش داده: چندی قبل یکی از این افراد گفته بود ایران به دو، سه سال فضای آرام نیاز دارد تا بتواند از شرایط اضطرار عبور کند. این در حالی است که مسوولان اقتصادی دست‌اندرکار اداره مملکت، یک‌صدا شاخص‌های اقتصادی کشور را رو به پیشرفت می‌دانند. بعضی از افراد به ظاهر کارشناس و دلسوز در حالی که ایران شرایط بسیار سخت تحریمی را ماه‌ها و حتی چند سال است پشت سر گذاشته، وانمود می‌کنند وضعیت اقتصادی کشور و اوضاع اجتماعی مردم از هر زمانی سخت‌تر است. از سوی دیگر مسوولان اقتصادی که قاعدتاً باید زودتر از این به اصطلاح کارشناس‌ها، وجود بحران در اقتصاد کشور را لمس کنند، با صراحت می‌گویند به‌رغم گرانی‌های موجود و غیرقابل قبول بودن آن، اقتصاد ایران طی سه سال اخیر، پی‌درپی شرایط بهبود را تجربه کرده است.

 

نمایندگان بیش از ۴۰ درصد سوالات را از وزرا پس گرفتند

 محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: دولت سنگ تمام گذاشته که ارتباط مناسبی با مجلس وجود داشته باشد و متقابلاً نمایندگان هم بسیاری از سوالاتی را که داشتند، بازپس گرفتند و بیش از ۴۰ درصد سوالات بازپس‌گیری شده است. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: حسینی یادآور شد: امیدواریم در مورد طرح‌ها و لوایح تعامل خوب دولت و مجلس را شاهد باشیم. تاکنون طرح‌های مناسب از سوی دولت حمایت شده است و الان اجرایی می‌شود و در لوایح هم ما ۱۱۳ لایحه از ۱۴۰ لایحه دولت قبل را تایید کرده‌ایم. وی افزود: بالغ بر ۴۰ لایحه جدید هم در این دولت به مجلس ارائه شده که آنها هم در دستور بررسی است. جلسات نمایندگان با رئیس‌جمهوری هم مرتب برگزار شده و با فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها هم جلسات مشترک در حال برگزاری است. از ناحیه دولت سنگ تمام گذاشته شده که ارتباط مناسبی وجود داشته باشد و متقابلاً نمایندگان هم بسیاری از سوالاتی را که داشتند بازپس گرفتند و بیش از ۴۰ درصد سوالات بازپس‌گیری شده است. 

♦♦♦

تسنیم: : ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه از دریافت پاسخ دولت آمریکا به ‌نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل‌و‌فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم، از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها در عصر چهارشنبه خبر داد.

ایلنا: احمد زیدآبادی گفت: نوع رقابت بین دو جناح داخل در حاکمیت طوری بوده که برای جلب افکار عمومی و به ویژه جلب قشر مردم عادی کشور دائماً در وعده‌های بزرگ توخالی مسابقه گذاشته‌اند و این سبب شده مطالبات در تمام زمینه‌ها افزایش یابد به‌طوری که از نگاه مردم، استانداردهای زندگی متفاوت‌تر از آن چیزی است که حتی در شرایط خیلی عادی بتوان آن مطالبات را تامین کرد.

ایسنا: در اطلاعیه روابط عمومی حسن روحانی آمده است: ادعای مخالفت رئیس‌جمهور سابق با برکناری مدیرعامل وقت شرکت فولاد مبارکه که متاسفانه از سوی خبرگزاری دولت منتشر شده، کذب محض است. اساساً هیچ دستوری مبنی بر عزل یا نصب مدیرعامل شرکت‌های اقتصادی یا مخالفت و موافقت با آن از سوی رئیس‌جمهور سابق یا دفتر ریاست‌جمهوری صادر یا اعلام نشده است.

ایلنا: محمد ایرانی، سفیر ایران در کویت، تاکید کرد که کمیته‌های ایران و عربستان به‌محض فراهم شدن شرایط مناسب در عراق، آماده ازسرگیری مذاکرات هستند که به دیدار وزرای امور خارجه دو کشور ختم خواهد شد.

ایسنا: وزارت اطلاعات در یک سال گذشته اقدامات مهمی از جمله متلاشی کردن گروه‌های تروریستی و خنثی‌سازی عملیات خرابکارانه آنها، دستگیری جاسوسان خارجی، مقابله با باندهای قاچاق اسلحه و مواد مخدر و مبارزه با مفسدان اقتصادی را در کارنامه خود دارد.

ایلنا: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه تجاوز ارتش آمریکا به مردم و زیرساخت‌های سوریه را نقض حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی این کشور دانست و آن را قویاً محکوم کرد. وی این تجاوز را یک اقدام تروریستی علیه گروه‌های مردمی و مبارز مخالف اشغالگری توصیف و هرگونه وابستگی آنان را به جمهوری اسلامی ایران تکذیب کرد.

فارس: ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: رفع فیلتر تلگرام فعلاً در دستور کار فضای مجازی نیست. تلگرام از برخی خواسته‌های جمهوری اسلامی سرپیچی کرده و در مواردی نقش اپوزیسیون حاضر می‌شد.

♦♦♦

طنزی به نام اصلاح قانون انتخابات

شرق نوشت: اصلاح قوانین انتخاباتی و رفع نواقص و کاستی‌های قانون انتخابات همواره به عنوان یکی از چالش‌های نظام انتخاباتی در کشور مطرح بوده است؛ یعنی هر بار که فصل انتخابات نزدیک می‌شود، پرونده طرح‌ها و لوایح مختلف از سوی دولت و مجلس برای اصلاح قانون انتخابات باز می‌شود و هریک می‌کوشند با ارائه طرح‌ها و لوایح انتخاباتی، قوانین موجود انتخابات را اصلاح و به‌روزرسانی کنند. اما به گفته جعفر قادری، نماینده سه دوره مجلس، از آنجا که اجماع نظری در این باره بین مجلس، دولت، شورای نگهبان و حتی مجمع تشــخیص مصلحت نظام وجود ندارد، این مهم تاکنون به سرانجام نرسیده است.

 

فساد ساختاری در دولت احمدی‌نژاد

اعتماد نوشت: عباس عبدی نوشت: گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه، فارغ از سوگیری و اشکالات بسیار زیادی که داشت و هنوز رسمی هم نشده، بازتاب‌های جالبی داشت. یکی از آنها ورود رسانه‌های منسوب به دولت بود که می‌خواستند بگویند این تخلفات مربوط به دولت قبل است. در حالی که اصولاً فساد مساله این دولت و آن دولت نیست و نبوده. هنگامی که از چنین فسادی صحبت می‌کنیم، در واقع می‌خواهیم بگوییم نباید فساد را به افراد تقلیل داد. این عوامل بیش از همه در دولت اول اصولگرایان در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ تشدید شد.

 

پیروزی مدنیت

جمهوری اسلامی نوشت: کار حقوق بازنشستگان پس از پنج ماه بی‌سروسامانی خردکننده، به سامان آمد. در این راه برخی رسانه‌ها تا آخر کنار مو سفیدان عرصه تولید و سربازان سازندگی وطن بودند که به قلم‌شان باید درود فرستاد. برخی از نمایندگان مجلس، به ویژه در کمیسیون‌های اجتماعی، اقتصادی و تطبیق مقررات، از همه توش و توان خود مایه گذاشتند تا حق موکلان خود را احیا و احقاق کنند. کانون‌های بازنشستگان که از پای ننشستند تا حق زمین‌گیر نشود. سازندگان دیروز، در خیابان حق خود را فریاد کردند تا ثابت کنند باید حق خود را طلب کرد، آن هم به مدنی‌ترین روش که راه بر سوءاستفاده بدخواهان هم ببندد.

 

عدم وحدت رویه

اطلاعات نوشت: با گذشت یک سال از آغاز فعالیت دولت سیزدهم، به نظر می‌رسد هنوز وحدت رویه لازم میان مدیریت جدید دستگاه‌های اجرایی ایجاد نشده و تصمیم‌گیری‌های منفک و جزیره‌ای هر یک از آنها در موارد متعددی برای دولت و مردم مشکل‌ساز شده است. بارزترین نمونه این ادعا را می‌توان در تصویب میزان دستمزد کارگران در ابتدای امسال توسط شورای عالی کار با امضای حجت‌الله عبدالملکی وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشاهده کرد که بلافاصله با مخالفت سازمان برنامه و بودجه و شماری از وزارتخانه‌های متولی تولید روبه‌رو شد و در نهایت به استعفای وزیر کار از کابینه دولت انجامید.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها