شناسه خبر : 41054 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

حضور اسد در تهران

رهبر انقلاب: سوریه امروز، سوریه قبل از جنگ نیست

بر اساس تصاویر منتشرشده در سایت رهبر معظم انقلاب، در دیدار رهبر انقلاب با رئیس‌جمهور سوریه بر خلاف دیدار قبلی بشار اسد از ایران، جمع زیادی از مقامات حضور داشته‌اند. بر اساس عکس منتشرشده از این دیدار، علاوه بر سیدابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه، سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس، علی‌اکبر ولایتی مشاور بین‌الملل رهبر انقلاب، محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر رهبر انقلاب حضور داشته‌اند. در این دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عوامل متعددی را در مقاومت و پیروزی سوریه در جنگ بین‌المللی تاثیرگذار دانستند و خطاب به آقای اسد بیان کردند: یکی از مهم‌ترین این عوامل، روحیه بالای شخص جنابعالی است و ان‌شاءالله با همین روحیه بتوانید ویرانی‌های جنگ را نیز بازسازی کنید زیرا کارهای بزرگی پیش روی شما قرار دارد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار آقای بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه و هیات همراه، مقاومت و ایستادگی ملت و نظام سوریه و پیروزی در یک جنگ بین‌المللی را زمینه‌ساز افزایش اعتبار و سرافرازی سوریه دانستند و تاکید کردند: با توجه به روحیه و نشاط و اراده بالا در شخص رئیس‌جمهور و دولت ایران برای گسترش همکاری‌ها با سوریه، باید تلاش کرد روابط دو کشور بیش از گذشته ارتقا یابد. رهبر انقلاب با اشاره به موفقیت‌های بزرگ سوریه در میادین سیاسی و نظامی گفتند: سوریه امروز، سوریه قبل از جنگ نیست، اگرچه آن زمان خرابی‌ها نبود اما احترام و اعتبار سوریه اکنون بسیار بیشتر از گذشته است و همه به این کشور به‌عنوان یک قدرت نگاه می‌کنند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر اینکه امروز رئیس‌جمهور و ملت سوریه نزد ملت‌های منطقه سرافراز هستند، افزودند: برخی از سران کشورهای همسایه ما و شما، با سران رژیم صهیونیستی نشست‌وبرخاست دارند و با یکدیگر قهوه می‌نوشند اما مردم همین کشورها در روز قدس خیابان‌ها را از جمعیت و شعار ضدصهیونیستی پر می‌کنند و این واقعیت امروز منطقه است.

 

چه سرنوشتی در انتظار برجام است؟

دومین سفر انریکه مورا به تهران هفته گذشته انجام شد. به گفته استفانی لیختنشتاین، خبرنگار مستقل که در وین مستقر است، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در این سفر چهارروزه تا جمعه با مقامات ایرانی مذاکره کرده‌اند. آنگونه که شرق گزارش داده است، این در حالی است که طبق گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای دستور کار حضور معاون جوزف بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران ترغیب ایران برای امضای توافق وین بدون خروج سپاه از لیست گروه‌های تروریستی خواهد بود. اگر چنین گزاره‌ای نزدیک به واقعیت باشد، به نظر می‌رسد احتمالاً این سفر حاوی آخرین و صریح‌ترین مذاکرات مورا با ایران درباره احیای برجام خواهد بود. در این بین دو گسل جدی تهران و واشنگتن در مورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و خروجش از لیست گروه‌های تروریستی موسوم به FTO  سبب شده است شاهد توقفی ۶۰روزه در مذاکرات وین باشیم؛ توقفی که در صورت تداوم می‌تواند شکست رسمی مذاکرات را به دنبال داشته باشد، چنان‌که هفته گذشته رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی این احتمال را چندان دور از ذهن نمی‌دانست. از این منظر سفر انریکه مورا به تهران را می‌توان آخرین تکاپوها و تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای برجام دانست. اگرچه عنوان شده محور سفر انریکه مورا به ایران متقاعدکردن تهران برای امضای توافق بدون خروج سپاه از لیست گروه‌های تروریستی ایالات متحده است، اما بی‌شک ترغیب جمهوری اسلامی برای عدول از خطوط قرمزش در مذاکرات باید با پیشنهادهایی همراه باشد تا این مهم حاصل شود. در این رابطه سناریوهای متعدد، متفاوت و متناقضی درباره محتوا و ماهیت این بسته پیشنهادی احتمالی معاون بورل مطرح است؛ حتی این گزاره نیز وجود دارد که مذاکره‌کننده ارشد اروپایی بدون هیچ پیشنهادی، چه از جانب اروپایی‌ها و مهم‌تر از آن از جانب واشنگتن راهی تهران شود. در این رابطه مهدی مطهرنیا پیش از گمانه‌زنی خود درباره ماهیت و محتوای پیشنهادهای احتمالی مورا روی سایه سنگین خطوط قرمز ایران و آمریکا در مذاکرات دست می‌گذارد؛ چراکه این استاد دانشگاه خطوط قرمز واشنگتن و به طریق اولی تهران در مورد سپاه و خروجش از لیست گروه‌های تروریستی را حاشیه‌ای پررنگ‌تر از متن می‌داند که برای هر دو طرف به یک «تقابل حیثیتی دیپلماتیک» بدل شده است. به باور این تحلیلگر، چانه‌زنی بر سر ابعاد فنی فعالیت‌های هسته‌ای ایران مطرح نیست؛ چون به نظر می‌رسد توافقات لازم در این رابطه صورت گرفته باشد. آنچه اکنون چالش جدی و بن‌بست ۶۰روزه در مذاکرات وین را شکل داده به مسائل فرابرجامی بازمی‌گردد که انریکه مورا را هم به تهران کشانده است تا چنان‌که در فضای رسانه‌ای مطرح است، تهران را بدون خروج سپاه از لیست گروه‌های تروریستی برای امضای توافق مجاب کند.

 

شکایت از حسن روحانی

در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون انرژی در مورد استنکاف دولت‌های یازدهم و دوازدهم از توسعه میادین مشترک هیدروکربوری قرائت شد و نمایندگان با ۱۵۷ رای موافق، ۱۹ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در جلسه با ارجاع این گزارش به قوه قضائیه موافقت کردند. در متن این گزارش آمده است: در راستای نیل به برنامه‌ها و منطبق با اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران اعم از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش نفت و گاز به‌ویژه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های ابلاغی برنامه‌های توسعه پنج‌ساله، قوانین برنامه‌های پنج‌ساله پنجم و ششم توسعه و بودجه سنواتی و قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، توسعه و تولید حداکثری از میادین مشترک نفتی و گازی در مناطق خشکی و دریایی به‌ویژه میادین مشترک با کشورهای عراق و عربستان در صدر اولویت‌ها و فعالیت‌های کشورمان قرار دارد که از جمله وعده‌ها و تعهدات دولت سابق به مردم و مجلس شورای اسلامی بوده است. طی هشت سال گذشته، در توسعه و تولید حداکثری از میادین مشترک به‌ویژه میادین مشترک با کشور عراق و عربستان سعودی دچار عقب‌افتادگی فراوان، مهاجرت ذخایر هیدروکربوری به طرف کشورهای رقیب و همسایه و در نهایت خسارت به ثروت ملی شده‌ایم. طی این هشت سال اخیر تقریباً نه‌تنها هیچ میدان مشترک نفتی جدیدی توسعه نیافته است؛ بلکه برخی طرح‌های توسعه مصوب قبلی و حتی قرارداد و سرمایه‌گذاری خارجی کأن لم یکن و فسخ شده‌اند. با توجه به موارد فوق‌الذکر، جمع‌بندی این کمیسیون آن است که دولت‌های یازدهم و دوازدهم از اجرای تکالیف مصرح قانونی استنکاف کردند که این مساله علاوه بر تخلف اداری، مصداق تقصیرات قابل‌رسیدگی در محاکم قضایی است.

 

تردید ممنوع

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از حرکت‌های جنگ نرم که توسط دشمنان انقلاب و در رأس آنها رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد، جوسازی‌هایی است که طی آن می‌خواهند ذهن جامعه را آلوده کنند. محمدباقر قالیباف، با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور تصریح کرد: جهاد امروز، مبارزه با گرانی است و باید در برابر این موضوع مهم، جهاد تصمیم با اراده درست داشته باشیم و برای منفعت و حل مشکل مردم تحت هیچ شرایطی نباید از هیچ حرفی تاثیر بگیریم. وی تاکید کرد: نباید از خدمت به مردم لحظه‌ای غافل شویم. امنیت ملی و حل مشکلات اقتصادی باید هدف اصلی ما باشد و در این مسیر نباید وارد جناح‌بندی و اختلاف‌افکنی شویم. رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز با مدیریت جهادی و تصمیم جهادی می‌توانیم از چالش اقتصادی عبور کنیم و کشور را به یک ثبات اقتصادی برسانیم. قالیباف با تاکید بر اینکه باید در برابر دشمن ایستادگی داشته باشیم، اظهار کرد: اگر تردید پیدا کنیم هر تلاشی بی‌فایده خواهد بود. این مسیر حتماً سختی دارد اما نباید منحرف بشویم یا تردیدی پیدا کنیم. امروز اگر می‌خواهیم راه شهدا را ادامه بدهیم و به دشمن سیلی بزنیم و جواب غربزده‌های داخلی را بدهیم باید کار خود را رها نکنیم و وظایف خود را به‌درستی انجام بدهیم و به حاشیه نرویم. وی افزود: باید بایستیم و کار خود را پیش ببریم، باید اثرگذار باشیم. امروز بدون‌شک دشمن می‌خواهد روی اراده، تصمیم و کارآمدی ما اثر بگذارد تا ما را در عمل دچار تردید کند. اما باید با همه زاویا و ابزار لازم، درایت و دقت لازم تصمیم بگیریم و تردید نکنیم. رئیس مجلس اظهار کرد: اگر دشمن نتواند در تصمیم ما تردید ایجاد کند مطمئن باشید سعی می‌کند کارهای بزرگ ما را کوچک و آلوده نشان دهد. این کار دشمن است و از آنها جز این نمی‌شود و نباید توقع داشت. اما باید دقت کنیم با همه اینها لحظه‌ای جز برای خدمت به مردم کار نکنیم و از تصمیمات و وظایف خود غافل نشویم. قالیباف با بیان اینکه نباید اسیر فرقه‌گرایی و اختلافات درونی شویم، اظهار کرد: این خواسته قطعی دشمن است و دشمن می‌خواهد هم در جبهه انقلاب تزلزل ایجاد کند و هم اعتماد را به عنوان سرمایه اجتماعی نظام به خطر بیندازد. می‌خواهد بین دولت، ملت و امام و امت فاصله بیندازد اما ما هرگز نباید چنین اجازه‌ای بدهیم و باید با همین باورها در میدان پیش برویم. 

 

انتقاد نتانیاهو از بنت به خاطر ایران

نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی با تکرار ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران، از رویکرد دولت فعلی این رژیم در قبال ایران انتقاد کرد. به گزارش روزنامه تایمز آو اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود و نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران، از رویکردی که دولت فعلی رژیم صهیونیستی در قبال آن اتخاذ کرده است، انتقاد کرد. او در یکی از جلسات لیکود مدعی شد: ایران به لطف توافقی بین‌المللی که توسط دولت فعلی آمریکا پیش برده می‌شود، به سوی تجهیز خود با تسلیحات هسته‌ای می‌شتابد و دولت فعلی اسرائیل هم دم نمی‌زند.

نتانیاهو ادامه داد: این دولت ضعیف و متقلب قادر نیست حتی یک لحظه در قبال سیاست‌های مطیعانه دولت آمریکا علیه ایران بایستد، همان‌طور که قادر نیست با تروریسم حماس مبارزه کند. 

♦♦♦

ایسنا: احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان گفت: مسوولان در اجرای اصلاح یارانه‌ها با بررسی‌های همه‌جانبه، به نحوی برنامه‌ریزی کنند که مردم دچار سختی و فشار نشوند.

ایرنا: مهرداد ویس کریمی، نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از طرح شفافیت قوای سه‌گانه گفت: طرح شفافیت قوای سه‌گانه برخلاف قانون است و به جایی نمی‌رسد.

ایسنا: امیر سرتیپ حاتمی، مشاور فرمانده کل نیروهای مسلح در امور ارتش گفت: یکی از الزامات ارتقای قدرت نظامی علاوه بر ارتقای آمادگی توجه ویژه به  موضوع نوشوندگی ارتش جمهوری اسلامی ایران  در ابعاد مختلف است که مورد تاکید فرمانده معظم کل قوا (مدظله‌العالی) بوده و بحمدالله شاهدیم که در این سال‌ها اقدامات ارزشمندی صورت گرفته است.

ایلنا: رئیس مجمع نمایندگان استان فارس گفت: دولت در بحث گرانی‌ها خیلی کنترلی روی بازار ندارد، به‌ویژه روی احتکارها و گران‌فروشی‌ها، جرایم هم در این حوزه جوابگو نیست و اینها را باید به‌روز کنند. دولت باید در این زمینه لایحه بیاورد و ما هم منتظر لایحه دولت هستیم.

تسنیم:  سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: ما امروز از هر زمان دیگری قوی‌تر هستیم. این سختی‌ها را پشت‌سر خواهیم گذاشت و شادی‌هایمان را تقسیم می‌کنیم. ما در آینده نزدیک بر دشمنان‌مان غلبه نهایی خواهیم کرد.

ایرنا: الیاس نادران با انتشار نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس برای انتخابات ریاست مجلس شورای اسلامی اعلام نامزدی کرد.

ایلنا: جلال محمودزاده، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: مردم تحمل‌شان کم شده و جامعه متوسط به پایین تحت فشار است. از کسانی که در بدنه دولت هستند و از وضعیت جامعه خبر ندارند دعوت می‌کنم به صورت ناشناس به بازار بروند و خرید کنند تا ببینند وضعیت چگونه است.

ایسنا: علی‌اصغر خاجی، مشاور ارشد وزیر امور خارجه کشورمان ضمن حمایت از تلاش‌های نماینده سازمان ملل در امور یمن در برقراری آتش‌بس دوماهه، آن را فرصت بی‌سابقه‌ای برای تثبیت آتش‌بس و حل‌و‌فصل سیاسی بحران یمن دانست و افزود: عمل به تعهدات به صورت کامل کلید اصلی موفقیت در این زمینه است و شکست در این مرحله باعث تعمیق بی‌اعتمادی و پیچیده‌تر شدن بحران یمن در آینده خواهد شد.

♦♦♦

آماردهندگان خوش‌خیال

جمهوری اسلامی نوشت: آماردهندگان رسمی کشور ما صادرات هندوانه و انواع تره‌بار به شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس و کشورهای آسیای میانه را هم در گزارش‌هایشان می‌گنجانند تا میزان صادرات را بالا نشان بدهند، هم از نظر وزن و هم از نظر قیمت. درباره فروش نفت و دریافت پول آن هم که می‌گویند صادراتمان به میزان قبل از تحریم رسیده و پولش را هم دریافت کرده‌ایم. طلبمان از دولت انگلیس بابت تانک‌های چیفتن را هم تمام و کمال دریافت کرده‌ایم. مبلغ هفت میلیارد دلار طلبمان از کره‌جنوبی هم به یک بانک عُمانی منتقل شده. تورم هم پایین آمده و بحمدالله بسیاری از مشکلات اقتصادی را حل کرده‌ایم.

 

در انتظار وکلای معتمد دستگاه قضا

شرق نوشت: وکیل محمد حبیبی و سه تن از معلمان بازداشتی با تکذیب اتهام همکاری آنان با گروهک منافقین، از پیگیری قضایی این اتهامات مطرح‌شده در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها خبر داد. حسین تاج، وکیل دادگستری درباره آخرین وضعیت محمد حبیبی، علی‌اکبر باغانی، رسول بداقی و جعفر ابراهیمی، فعالان صنفی معلمان که بازداشت شده‌اند، اظهار کرد: «در طول این چند روز که از بازداشت این معلمان می‌گذرد، هنوز پاسخ روشنی به پیگیری خانواده‌ها داده نشده است. متاسفانه امکان ورود وکلا به پرونده نیز وجود ندارد و فقط وکلایی که معتمد قوه قضائیه هستند می‌توانند ورود کنند.»

 

کوتاهی با کیست؟

همشهری نوشت: سیستم اطلاع‌رسانی اقتصادی دولت‌ها در ایران آنقدر ضعیف است که عمده مردم تا اکنون نمی‌دانستند که دولت برای ماکارونی، انواع شیرینی، شکلات، کیک، بیسکویت، انواع نان صنعتی و ساندویچ، یارانه می‌دهد. اگر می‌دانستند به جای «گران شدن» از عبارت «واقعی شدن» قیمت‌ها استفاده می‌شد. از سوی دیگر کوتاهی ما رسانه‌ای‌ها و دولتمردان باعث شده که ملت از نقش کلیدی روسیه و اوکراین در تامین گندم و روغن جهان مطلع نباشند. آیا ملت می‌دانند که نیمی از روغن آفتابگردان جهان در اوکراین بحران‌زده تولید می‌شود؟ 

 

نشانه‌ای از همراهی نیست

اعتماد نوشت: این روزها که شاهد رشد سریع اعتراض و نارضایتی عمومی از روند گرانی‌ها هستیم، برخی کارشناسان از تصمیمات دولت درباره حذف برخی یارانه‌ها و ارز ترجیحی به عنوان جراحی لازم اقتصادی یاد می‌کنند. اتفاقی که تاثیرات تورم‌زایی را به‌خصوص در زمینه برخی کالاهای اساسی، نان، مواد غذایی، دارو و امثالهم به دنبال دارد. این در حالی است که با وجود اتفاق‌نظر درباره ناعادلانه بودن و رانت‌آفرینی وضعیت فعلی یارانه‌ها و چندنرخی بودن ارز و توافق بر سر اصل اهداف اصلاحی در این حوزه، جامعه نشانه‌ای از آمادگی و همراهی با این تصمیم نشان می‌دهد.