شناسه خبر : 40537 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آری به محدودیت

مجلس چه تصمیمی برای اینترنت گرفته است؟

«ما کار خودمان را می‌کنیم» تندروها و پایداری‌های مجلس انقلابی به کرسی نشست و کلیات طرح صیانت با نادیده گرفتن انتقادات گسترده افکار عمومی، کارشناسان و صاحب‌نظران به تصویب رسید. هرچند هنوز مشخص نیست کدام نسخه از طرح صیانت به تصویب رسیده است. فقط نوری‌قزلجه، از مخالفان طرح، به «شرق» گفت حتی موافقان هم نمی‌دانند به کدام نسخه رای داده‌اند و نصرایی از موافقان طرح هم بدون تایید بی‌اطلاعی خود از متن نهایی آنچه مصوب شده به «شرق» گفت جزئیات را هیات‌رئیسه اعلام خواهد کرد. هفته گذشته خبری منتشر شد مبنی بر ارسال پیامکی به اعضای کمیسیون که در جلسه‌ای 45دقیقه‌ای به بررسی و تصمیم‌گیری در رابطه با طرح صیانت پرداخته خواهد شد که نشان‌دهنده عزم نمایندگان موافق محدودسازی اینترنت برای تصویب آن بود و در نهایت هم در کمتر از 30 دقیقه طرح تصویب شد و حتی به نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس اجازه صحبت داده نشد. رشیدی‌کوچی، نماینده مخالف طرح صیانت نیز در جلسه کمیسیون که کمتر از سه دقیقه فرصت صحبت کردن یافت، گفت: «شما تصمیم خود را گرفته‌اید، حداقل حرف‌های ما را بشنوید.»

کمیسیونی که از همان ابتدا ترکیب اعضای آن چنان بود که به نتیجه موردنظر تندروها و پایداری‌های مجلس ختم شود و در این ‌بین موافقان مسدودسازی اینترنت که اقلیتی در مجلس بودند، به سهولت تبدیل به اکثریت در کمیسیون مشترک شدند و به گفته مجید نصرایی، عضو کمیسیون مشترک، 19 نفر رای مثبت به کلیات دادند. با این اوصاف فقط 19 نفر برای بیش از 85 میلیون ایرانی تصمیمی مخرب گرفتند که فقط منافع اقلیتی را که دل در گرو حذف رقبای خارجی در شبکه‌های اجتماعی دارند، تامین خواهد کرد و رانتی جدید و پرسود برایشان در پی خواهد داشت و متضرر همیشگی این‌گونه ماجراها هم مردم عادی خواهند بود. 

 

افتتاح دفتر تجاری قطر در تهران

 رئیس‌جمهور هفته گذشته به منظور دیدار رسمی با امیر قطر و شرکت در ششمین مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز (GECF) به قطر سفر کرد. رئیس‌جمهور پس از بازگشت از دوحه طی سخنانی گفت: این سفر با دو هدف عمده یکی افزایش اعتماد متقابل و همکاری همسایگان و دوم سهم ایران در اقتصاد و تجارت منطقه انجام شد. وی در ادامه با اشاره به نشست‌هایی که با امیر قطر و سران کشورها انجام شد، تصریح کرد: در این نشست‌ها مسائل تجاری، اقتصادی، انرژی، فرهنگی و به‌ویژه موضوع سرمایه‌گذاری، با مشخص کردن میزان قطعی که برای سرمایه‌گذاری قرار است انجام بگیرد، مورد بررسی قرار گرفت. رئیس‌جمهور تصریح کرد: در نتیجه این نشست‌ها و سفر ۱۴ توافقنامه به امضا رسید که اینها باید اجرایی و از طرف همکاران من در دولت پیگیری شود. امیر قطر مسوولان قطری را هم موظف کرد که سریع کار این توافقنامه را دنبال کنند. رئیس‌جمهور گفت: در حاشیه نشست مجمع سران کشورهای گازی، دیدارهایی هم با اعضای شرکت‌کننده در مجمع داشتم که مسائل دوجانبه و همکاری‌هایی که می‌تواند انجام گیرد در این نشست‌ها مورد بحث قرار گرفت که این نشست‌ها، نشست‌های مفیدی بود. وی تاکید کرد: مجمع مصوبات قابل توجهی داشت که امیدواریم بحث‌هایی که در نشست‌های مختلف انجام شد، پیگیری شود و نتیجه خوبی برای مردم عزیزمان داشته باشد. رئیسی در پایان گفت: باور من این است که گزارش‌های نوبه‌ای از کارهای انجام‌شده می‌تواند مردم را نسبت به نتایج این سفرها امیدوار کند. به گزارش فارس، سیدابراهیم رئیسی در این سفر دوروزه که به دعوت رسمی امیر قطر انجام شد، علاوه بر دیدار با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، با روسای جمهور الجزایر، موزامبیک و گینه استوایی و نخست وزیران قطر و ترینیداد و توباگو و نیز وزیر امور خارجه ونزوئلا دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

تکلیف بیش از اندازه ممنوع!

سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، در تشریح مصوبات مجلس، گفت: پیش‌بینی شده بود در راستای پروژه‌های پیشران و زیرساختی از محل تهاتر نفت مازاد برای یکسره کردن تحریم‌ها و رشد اقتصادی مبلغ 5 /5 میلیارد یورو برای این موارد پیش‌بینی شود که به صورت تهاتر نفت اجرایی شود. این بند برای بررسی بیشتر به تلفیق ارجاع شد. سید نظام موسوی، توضیح داد: در این رابطه دولت 5 /4 میلیارد یورو از تهاتر نفت برای امور دفاعی پیش‌بینی کرد و چون دولت خود این موضوع را پذیرفته بود در این رابطه مشکلی وجود نداشت اما برای 5 /5 میلیارد‌یورویی که کمیسیون تلفیق برای موارد مربوط به پیشران و زیرساختی اضافه کرده بود مجلس تصمیم گرفت این موضوع را مجدداً برای بررسی به کمیسیون تلفیق ارجاع دهد تا بررسی دقیق انجام و نظر دولت اخذ شود که آیا این مقدار تولید نفت از لحاظ فنی امکان‌پذیر است یا خیر. موسوی ادامه داد: مجلس مصوب کرد برای تسهیل در امور ارزی کشور و دولت به غیر از بانک مرکزی بانک‌های دولتی دیگر هم مجاز باشند که عاملیت ارزی دولت را بپذیرند، این اقدام گشایشی برای امور ارزی است و سایر بانک‌های دولتی هم می‌توانند به این موضوع ورود کنند. به عبارت دقیق‌تر بانک‌های دولتی می‌توانند عاملیت امور ارزی را بپذیرند اما دولت نمی‌تواند بانک‌ها را مکلف به انجام این کار کند و در واقع بانکی که توانایی و تمایل دارد مجاز است اما تکلیفی بر او تحمیل نمی‌شود. سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارجاع بند مربوط به حذف ارز ترجیحی به کمیسیون تلفیق گفت: کمیسیون تلفیق در بند الحاقی یک، مبلغ ۹ میلیارد دلار به منظور تامین ارز ترجیحی برای سال آینده پیش‌بینی کرده بود که با توجه به اختلاف نظر در مجلس موضوع ارز ترجیحی به کمیسیون تلفیق ارجاع شد. 

موسوی در مورد توصیه رهبری به مجلس درباره پرهیز از تکلیف مالایطاق به بانک‌ها گفت: در تبصره ۱۶ لایحه بودجه گزارش کمیسیون تلفیق، موضوع تسهیلات تکمیلی پیش‌بینی شده که بانک‌ها موظف هستند تسهیلاتی را در اختیار بخش‌های مختلف تولیدی و عمرانی کشور برای بحث‌های حمایتی قرار دهند. در این رابطه رئیس بانک مرکزی در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند که اگر تکلیف بیش از اندازه به بانک‌ها در زمینه تسهیلات تحمیل شود ممکن است به افزایش پایه پولی کشور و بروز مشکلاتی برای بانک‌ها منجر شود بنابراین رهبر انقلاب به مجلس توصیه کردند که مجلس و دولت تکلیف مالایطاق به بانک‌ها تحمیل نکنند تا نظام بانکی و مالی کشور با مشکل مواجه نشود و رئیس مجلس هم توضیحاتی را در مورد آن ارائه کرد از این‌رو قرار است تبصره ۱۶ و مباحث تسهیلات تکلیفی مجدداً در کمیسیون تلفیق بررسی شود تا دستور و توصیه رهبری مدنظر قرار بگیرد و مجلس به توصیه‌های رهبری به‌طور کامل پایبند خواهد بود.

 

توافق نزدیک

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی مواضع ایران را درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات وین، مطرح کرد. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که منظورش از جدیتی که در روند مذاکرات برجام از سوی ایران صورت گرفته چیست؟ و دیگر اینکه آیا مردم ایران تاثیر ابتکارات دولت در مذاکرات وین را به‌زودی بر سر سفره خود خواهند دید، گفت: در دولت آقای رئیسی ما از ابتدا رویکردمان نسبت به گفت‌وگوهای وین برای لغو تحریم‌ها این‌گونه هدف‌گذاری شد که ما یا وارد مذاکره نخواهیم شد یا اگر وارد مذاکره می‌شویم باید نسبتی بین مذاکرات ما در وین با رفتار عملگرایانه دولت آقای دکتر رئیسی وجود داشته باشد. لذا ما در وین صرفاً با هدف مذاکره برای مذاکره حضور پیدا نکردیم. بلکه با هدف مذاکره برای رسیدن به یک توافق خوب حضور پیدا کردیم. من باور دارم که هیچ زمان تا این حد به توافق نزدیک نشده‌ایم. امیرعبداللهیان همچنین در پاسخ به اینکه «به نظر شما مردم چه وقت نتیجه این مذاکرات را بر سر سفره خود خواهند دید؟ چون در دنیای سیاست حرف بسیار است و فکر می‌کنم شما هم این نکته را باور داشته باشید که ایرانِ منزوی برنده‌های بسیاری دارد، اما بازنده اصلی‌اش مردم و به‌ویژه طبقات محروم جامعه ایران‌اند»، بیان کرد: اول می‌خواهم عبارتی را که به کار بردید اصلاح کنم. ما معتقد نیستیم که ایران در انزوا قرار دارد. تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا سبب مشکلاتی برای ما شده، و مشخصاً بی‌عملی سه کشور انگلستان و فرانسه و آلمان از سال ۲۰۱۵ تاکنون مشکلاتی را برای ایران ایجاد کرده، اما به‌رغم همه تلاش‌هایی که حتی در دوره مدیریت ترامپ در آمریکا، و در سیاست فشار حداکثری او علیه جمهوری اسلامی ایران، اعمال شد چیزی به نام انزوای ایران نتوانست شکل بگیرد. اما پرسش شما این است که توافق در وین چه تاثیری بر زندگی و سفره مردم خواهد داشت. ما الان به توافق نزدیک شده‌ایم. چند موضوع وجود دارد که جزو خطوط قرمز ماست. تا اینجای کار ابتکارات زیادی داشته‌ایم. بر سر میز مذاکره در وین انعطاف‌های زیادی نشان دادیم و اگر اکنون می‌گوییم که بیش از هر زمان دیگری به مذاکره نزدیک شده‌ایم، این را از طریق واسطه‌ها به آمریکایی‌ها و به سه کشور اروپایی گفته‌ایم.

 

وزیر امور خارجه عمان در ایران

وزیر خارجه عمان اظهار کرد: در جریان سفر به تهران نامه سلطان عمان را به رئیس‌جمهور ایران تقدیم می‌کنم. بدر بن حمد البوسعیدی وزیر خارجه عمان بعد از انجام گفت‌وگو با وزیر خارجه کشورمان در یک نشست مطبوعاتی مشترک با ابراز خرسندی از سفر به تهران و دیدار با همتای ایرانی خود گفت: در این سفر نامه سلطان عمان را به آقای رئیسی رئیس‌جمهور ایران تقدیم می‌کنم. این پیام در رابطه با روابط دوجانبه دو کشور است. دو کشور روابط خوب و تاریخی دارند و هر دو تلاش می‌کنند که این روابط رشد پیدا کند. این دیپلمات عالی‌رتبه عمانی ادامه داد: امیدواریم که سفر آقای رئیسی در آینده نزدیک به عمان انجام شود تا مرحله جدیدی از روابط و همکاری دوجانبه بین تهران و مسقط را شاهد باشیم. وی به اهمیت گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور در سطح دولتی و خصوصی اشاره کرد و گفت: چندی پیش جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در مسقط برگزار شد و ما در تلاش هستیم که تفاهمات حاصله در این کمیسیون مشترک را اجرایی و عملیاتی کنیم. 

♦♦♦

مهر نوشت: سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه نیروی زمینی ارتش داوطلب پذیرش سخت‌ترین مسوولیت‌ها بوده است، گفت: ارتش در حوزه پیشبرد دکترین رزمی مطابق با نبردهای آینده پیشگام است.

فارس: علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت گفت: متاسفانه برخی از لوایح در ماه‌های پایانی دولت قبل بدون کار کارشناسی و جامع‌نگری کافی و بدون پیش‌بینی منابع پایدار برای پاسخگویی به این نیازها تقدیم مجلس شده بود که این لوایح نیازمند بازنگری مجدد است.

ایلنا: محمدرضا تاجیک، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: برخی رنگ غلیظ قدرت و سیاست را بر جریان اصلاحات پاشیدند و وجوه، چهره‌ها و صورت‌های دیگرش به حاشیه رفت و این جفایی بود که به جریان اصلاح‌طلبی صورت گرفت و آن زیبایی و طراوتش تحت‌الشعاع زمختی قدرت در جامعه ما قرار گرفت. 

مهر: ۵۶ نماینده در تذکری به وزیر صمت بر ضرورت تحویل خودرو به قیمت کارخانه به مادران صاحب دو فرزند و بیشتر در اجرای ماده ۱۲ قانون جوانی جمعیت تاکید کردند.

ایلنا: علی القاصی مهر، رئیس کل دادگستری استان تهران با حضور در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه در جریان مشکلات تعدادی از مراجعه‌کنندگان قرار گرفت و دستورات لازم در راستای رسیدگی و رفع آنها را صادر کرد.

ایسنا: احمد حکیمی‌پور، دبیرکل حزب اراده ملت ایران گفت: ما اصلاح‌طلبان ناراحت نمی‌شویم که اصولگرایان به توافق خوبی برسند و پیشتر هم گفتیم اگر یکدست ‌شدن کمکی می‌کند، این اتفاق بیفتد تا کشور از وضعیت فعلی خارج و مردم خوشحال شوند.

فارس: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای ضمن حمایت از حذف امضاهای طلایی در صدور مجوزهای کسب‌وکار، بر لزوم نظارت دقیق‌تر دولت بر اجرای مصوبه سال قبل مجلس تاکید کردند.

مهر: امیر سرلشکر عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش گفت: تجهیزات و فناوری‌های ارائه‌شده در نیروی زمینی ارتش متناسب با نوع تهدیدات، به‌روزرسانی، ساخته، پرداخته و وارد چرخه دفاعی کشور شده است. به این ترتیب توان دفاعی نیروی زمینی برای اجرای هرگونه ماموریت ابلاغی ارتقا یافته و این نیرو قادر است کار خود را در صحنه‌های عملیاتی به نحو مطلوبی انجام دهد.

فارس: جبار کوچکی‌نژاد، رئیس هیات تحقیق و تفحص از نحوه هزینه‌کرد ارز ترجیحی گفت: هیات تحقیق و تفحص به دنبال آن است تا به این پاسخ برسد که چه میزان از 60 میلیارد دلار منابع ارزی خارج‌شده از کشور در زمان دولت قبل، به جیب مردم بازگشته و چقدر از آن به جیب دلال‌ها رفته است.

♦♦♦

ترکش‌های انتصاب فامیلی

اعتماد نوشت: آنچه در حاشیه بحث از برکناری علی‌اکبر پورمحمدی، به باز شدن یکی دیگر از پرونده‌های حاشیه‌ساز دولت رئیسی منجر شد، پیشینه سیاسی پورمحمدی و مهم‌تر از آن، نسبت خویشاوندی و وابستگی فامیلی‌اش به برخی چهره‌های سیاسی شاخص در جریان اصولگرا و البته بعضی از اعضای ارشد دولت سیزدهم است. پرونده‌ای که البته درحالی‌که با کلیدواژه «انتصابات فامیلی» مورد انتقاد ناظران بوده اما ابراهیم رئیسی چندی قبل گفته بود که فاقد صحت است؛ «گفتم حداقل پنج نفر از این «انتصاب‌های فامیلی» را معرفی کنید تا من پیگیری کنم؛ گفتند رسانه‌ها این را گفتند، ما هم گفتیم! ... از هر کسی هم که پرسیدیم چهارتا از این فامیل‌هایمان را معرفی کنید تا ما هم بفهمیم، چیز خوبی است!» 

 

هراس از فساد

شرق نوشت: کیومرث اشتریان، استاد دانشگاه تهران، گفت: نیروهای نظامی در ایران خوش‌نام و پناهگاه اصلی ملت در روزهای حادثه‌اند و حیثیت و اعتبار آنها باید حفظ شود. فعالیت‌های اقتصادی معمولاً در خطر فساد هستند، اگر این فساد در بخش خصوصی رخ دهد، شاید ضرری به امنیت ملی نمی‌زند اما اگر در بخش نظامی و امنیتی چنین پدیده‌ای رخ دهد، مستقیماً حیثیت و اعتبار آنها مخدوش می‌شود و این برای امنیت ملی خطرناک است. رهبری ضمن حمایت بی‌بدیل از نیروهای نظامی در چند نوبت ترمز این جریانات را کشیده است. استدلال ساده و روشن است. وظیفه و شأن نیروهای نظامی ورود به این حوزه‌ها نیست؛ حتی اگر دیگران این حوزه‌ها را به فساد بکشند، حتی اگر دیگران تورم‌های درازمدت بر ملت تحمیل کنند و... .

 

تبعات تصمیمات کمیسیون تلفیق

ایران نوشت: کمیسیون تلفیق تغییراتی در بودجه اعمال کرده که با هدف اصلی دولت مبنی بر بستن بودجه‌ای با کمترین کسری منافات دارد. به اذعان کارشناسان اولین لایحه بودجه دولت سیزدهم به نسبت بودجه‌های سنوات گذشته منطقی بسته شده است. مهم‌ترین کاری که دولت در بودجه ۱۴۰۱ کرده بود کاهش کسری و تنظیم تراز عملیاتی بود که اقدامات کمیسیون تلفیق آن را بر هم زده است. دولت تلاش کرده بود تا با ایجاد تعادل بین درآمدها و هزینه‌ها جلوی کسری بودجه را بگیرد و بدین ترتیب زمینه‌های اصلی کنترل تورم را فراهم کند. کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۱ چند تغییر اساسی اعمال کرده است که تبعات قابل توجهی برای دولت و اقتصاد کشور در سال آینده خواهد داشت.

 

فرصت‌هایی که از دست می‌روند

جمهوری اسلامی نوشت: دولت سیزدهم شش‌ماهه شد. این مدت نه برای مردم به چشم برهم‌زدنی گذشته نه برای دولت و رئیس آن که قطعاً بسیار سخت و ناگوار بوده است. بخشی از این ناگواری کاملاً خود‌ساخته است مانند به‌کار نگرفتن مدیران کارآمد و بخشی هم به خاطر شرایط جهانی و منطقه‌ای و داخلی است. تحریم‌های کمرشکن، مطالبات انباشته و ضعف برخی مدیریت‌های گذشته، می‌طلبید که مدیرانی به مراتب قوی‌تر برای تصدی امور برگزیده شوند. این اتفاق را در سطح وزرا شاهد نبودیم مگر به صورت محدود که آن هم به دلیل ناهماهنگی مجموعه تیم دولت به هدررفت انرژی‌ها تبدیل شد، حال آنکه انتخاب وزیران دانشمند و کارآمد می‌توانست هم‌افزایی در هیات دولت بیافریند و اوضاع را از آنچه هست بهتر کند.