شناسه خبر : 36824 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

برنامه هسته‌ای ایران همچنان شفاف

غنی‌سازی 20درصدی به معنای مرگ برجام نیست

نیلوفر نیاورانی: هفته گذشته سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: برداشت اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌سازی‌شده از دو آبشار تخصیص‌یافته آغاز شد. آغاز خوبی برای غنی‌سازی ۲۰ درصد داشتیم و به من اطلاع دادند به سطح پایداری رسیده‌ایم و اکنون در حال برداشت هستیم. به‌طور معمول این کار ۲۴ ساعت زمان می‌برد اما با تمهیدات و روش‌های خوبی که به کار بردیم استخراج اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده از سانتریفیوژها در ۱۲ ساعت اجرایی شد. بهروز کمالوندی با بیان اینکه این کار در جهت اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و دفاع از حقوق ملت ایران است، افزود: پنج ماده از این قانون مربوط به موضوعات فنی و در ارتباط با سازمان انرژی اتمی است. البته این ظرفیت، جدید نیست و در سال ۸۹ نیز پس از اینکه به ما سوخت ۲۰ درصد ندادند سازمان انرژی اتمی این سوخت را تولید کرد. در این زمینه عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه، توضیح داد: شروع مجدد غنی‌سازی ۲۰ درصد هم بر اساس ان پی تی و معاهده پادمان و هم بر اساس برجام قانونی است. عراقچی در پاسخ به این پرسش که واکنش‌های احتمالی به غنی‌سازی ۲۰ درصد چگونه خواهد بود، گفت: اروپایی‌ها در این زمینه حق صحبت کردن ندارند. اگر انحراف در برجام است، عدم اجرای تعهداتشان در برجام انحراف کامل از برجام است. اروپایی‌ها اگر خواهان حفظ برجام هستند، بهتر است اول مسیر خود و انحرافات خود را اصلاح کنند و آن موقع خواهند دید ایران به تعهداتش برخواهد گشت. معاون وزیر امور خارجه اظهار کرد: کشورهای اروپایی نتوانستند تضمین کنند ایران از منافعش برخوردار شود. از این‌رو حق طلبکاری ندارند و اکنون نیز راه برجام بسته نیست. ۲۰ درصد به معنای مرگ برجام نیست. اگر به تعهداتشان برگردند ۲۰ درصد هم برگشت‌پذیر است. این تصمیم ایران واکنش‌هایی به دنبال داشت، هووآ چون‌یینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در واکنش به افزایش غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران، خواستار آرامش و خویشتنداری شد. وی همچنین گفت: طرف‌ها باید از برداشتن قدم‌هایی که می‌تواند باعث افزایش تنش‌ها شود، خودداری کنند. همچنین میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی، در مورد افزایش غنی‌سازی ایران گفت: ما از انحراف بیشتر تهران از تعهداتش در برجام خوشحال نیستیم، اما این مساله‌ای نیست که در مورد آن مبالغه شود. برنامه هسته‌ای ایران همچنان شفاف و قابل راستی‌آزمایی است. باید بر راه‌های  بازگشت به اجرای توافق هسته‌ای متمرکز شویم.

 

توقف محیط‌زیستی شناور کره جنوبی

هفته گذشته، نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: شناور نفتکش کره جنوبی با نام تجاری هانکوک چیمی به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌محیطی توسط نیروی دریایی سپاه در خلیج‌فارس متوقف شد.

در اطلاعیه نیروی دریایی سپاه آمده است: «این شناور از مبدأ بندر الجبیل عربستان سعودی عازم بمبئی هند بود که در خلیج‌فارس به دلیل نقض پیاپی قوانین زیست‌محیطی دریایی توقیف شد. این کشتی با پرچم کره جنوبی در حال تردد و حامل هفت هزار و 200 تن اتانول بوده است. خدمه‌ دستگیرشده از این شناور از کشور‌های کره، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند. این شناور پس از توقیف در لنگرگاه بندرعباس پهلو گرفت و پرونده آن برای طی مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی کشور خواهد شد. توقیف این شناور به درخواست اداره بنادر و کشتیرانی و با حکم دادستانی استان هرمزگان در ساعت 10 صبح پانزدهم دی‌ماه انجام شد. کانگ کیونگ  وا وزیر خارجه کره جنوبی در پی توقیف شناوری با پرچم این کشور توسط ایران، گفت که به همتایانش در ایران واکنش نشان داده و وزارت خارجه کره در حال مذاکره با دیپلمات‌ها در تهران و سئول برای حل کردن این مساله است. همچنین در ادامه این جریان، چوی یانگ سام، سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی، در یک نشست خبری گفت: یک هیات به سرپرستی مدیرکل منطقه خاورمیانه و آفریقا در اسرع وقت در تلاش برای حل وفصل مساله توقیف کشتی کره‌ای از طریق مذاکره با طرف ایرانی به تهران خواهد رفت.

 

سرنوشت مبهم 9 میلیارد یورو

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹ میلیارد یورو پولی که برای واردات کالاهای اساسی پرداخت شده بود الان مشخص نیست به چه کسانی و جهت واردات چه محصولاتی داده شده است. محمدحسن آصفری در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی طی تذکری شفاهی، گفت: اخیراً گزارش دیوان محاسبات درباره تفریغ بودجه در مجلس قرائت شد که بر اساس آن ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو برای واردات کالا به برخی از شرکت‌ها پرداخت شده اما تاکنون کمتر از شش میلیارد یورو از آن وارد کشور شده است. از سوی دیگر مشخص نیست این کالاهایی که وارد شده، کالای اساسی و مورد نیاز مردم بوده یا خیر و درخواست بنده از رئیس قوه قضائیه آن است که این موضوع مورد رسیدگی قرار گیرد. نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ۹ میلیارد یورو پولی که برای واردات کالاهای اساسی پرداخت شده بود الان مشخص نیست به چه کسانی و جهت واردات چه محصولاتی داده شده و باید مشخص شود که برای بازگشت این پول‌ها به خزانه چه اقداماتی صورت گرفته است.

 

آزادی ۲۰۲ زندانی در طرح «نذر آزادی برای سردار آسمانی»

ستاد دیه کشور از آزادی تعداد ۲۰۲ زندانی جرائم غیرعمد در قالب طرح «نذر آزادی برای سردار آسمانی» خبر داد. در این طرح که با شعار «آزادی در سایه آزادگی» برگزار شد به همت خیرین نوع‌دوست 12 استان زمینه آزادی ۱۹۶ بدهکار مالی ناشی از جرائم غیرکلاهبرداری و شش محکوم به پرداخت دیات ناشی از حوادث کارگاهی یا تصادفات رانندگی از بند آزاد و به آغوش گرم خانواده‌های خود بازگشتند. در این طرح خیرین استان کرمان با همیاری جمعی از بسیجیان و همکاری رئیس کل دادگستری و دادستان استان با استخلاص ۶۳ محبوس نیازمند در راس فهرست آزادی قرار گرفته و در رتبه بعد مردم شریف استان خوزستان قرار دارند که در دو مرحله زمینه آزادی ۶۰ بدهکار مالی را با رقم بدهی بالغ بر یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان فراهم کردند. نیکوکاران استان‌های یزد و فارس نیز هر کدام با بهره‌مندی از ظرفیت‌های استانی با تسهیل شرایط آزادی موجبات رهایی ۱۳ محکوم غیرعمدی را فراهم نمودند تا در این پویش خداپسندانه از جهت تعداد آزادی رتبه سوم را به خود اختصاص دهند. در خصوص استان‌هایی که با محوریت تکریم مقام شهید والامقام سردار سلیمانی اقدام به برپایی طرح‌های حبس‌زدا اقدام کردند می‌توان به استان‌های ایلام، قزوین، اصفهان، اردبیل، مازندران، بوشهر و خراسان جنوبی اشاره داشت که افزون بر آزادی‌های صورت گرفته در کرمان، خوزستان، یزد و فارس، خیرین این مناطق با تکریم مقام شهید سلیمانی در مجموع موجبات آزادی ۸۱ زندانی واجد شرایط را فراهم کردند.

 

پول خرید واکسن کرونا واریز شد

در هفته‌های گذشته موضوع خرید واکسن برای شهروندان ایرانی، به موضوع مورد توجه رسانه‌ها تبدیل شده بود. آن‌گونه که اخبار نشان می‌داد با توجه به تحریم‌های اقتصادی که دولت آمریکا علیه ایران وضع کرده بود،‌ خرید واکسن برای ایرانیان با دشواری روبه‌رو شد. در این راستا، هفته گذشته رئیس کل بانک مرکزی از واریز پول خرید واکسن کرونا خبر داد و گفت: پیش‌پرداخت توافقی برای خرید واکسن کوواکس با همکاری دو بانک ایرانی و سه بانک اروپایی، در اولین روز بعد از تعطیلات ژانویه، به حساب کارگزار سازمان بهداشت جهانی واریز شد. عبدالناصر همتی در یادداشتی اینستاگرامی به بیان توضیحاتی درباره فرآیند خرید واکسن کرونا پرداخت و تصریح کرد: همان‌گونه که قبلاً اعلام کرده بودم، بر اساس توافقات وزارت بهداشت و درمان کشورمان،  برای دریافت تعداد 16 /8 میلیون دوز واکسن کوواکس، پیش‌پرداخت توافقی برای خرید واکسن مورد نظر با تلاش همکارانم در امور بین‌الملل و به‌رغم موانع ایذایی ناشی از تحریم آمریکا، با همکاری دو بانک ایرانی و سه بانک اروپایی، در اولین روز بعد از تعطیلات ژانویه، به حساب کارگزار سازمان بهداشت جهانی واریز شد. مبالغ بسیار بیشتری نیز برای خرید واکسن کرونا تخصیص داده‌ایم که در صورت تایید مسوولان محترم وزارت بهداشت، تامین ارز خواهد شد. امیدوارم هرچه سریع‌تر شاهد دریافت و بهره‌برداری از واکسن‌های خریداری‌شده و به‌خصوص واکسن‌های تولیدی در داخل کشور  باشیم.

 

ماجراجویی آمریکا سقوط هواپیمای اوکراینی را رقم زد

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با گرامیداشت  ۱۸ دی‌ماه سالروز  شهادت جمعی از هموطنان عزیز در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، از صبر، نجابت و شکیبایی خانواده‌های معظم آنان قدردانی و تاکید کرد: ملت ما با درک و تحمل سختی‌های ناشی از دشمنی‌ها و توطئه‌های  نظام سلطه و استکبار، مصمم‌تر از گذشته در پی کنار زدن دشمنان از مسیر پرافتخار و آینده درخشان فرارو بوده و انتقام سخت  از آنان نیز در دستور کار پاسداران انقلاب و مجاهدان مومن امت اسلامی خواهد بود. در بخشی از این بیانیه آمده است: با گذشت یک سال از حادثه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی که پس از ماجراجویی و جنایت تروریستی آمریکا و متعاقب آن ضربه موشکی به پایگاه تروریست‌ها در عین‌الاسد و شرایط جنگی منطقه رخ داد؛ همچنان فراق فرزندان عزیز ملت ایران غم و اندوهی عمیق را در دل‌های همگان گذاشته است.  در این بیانیه با تاکید بر اینکه  پاسداران انقلاب اسلامی، طی چهار دهه اخیر همواره در میدان‌های مبارزه با ظالمان و مستکبران در دفاع  از امنیت و منافع ملی و صیانت از  آرامش و سلامت مردم حضور  شجاعانه و فداکارانه داشته و جان خود را سپر بلای ملت ایران کرده‌اند، خاطرنشان کرده است: بار سنگین فراق فرزندان عزیز ایران بسیار سخت و اندوهبار است  و این اتفاق تلخ که در پی ماجراجویی‌های ضدانسانی و اقدامات تروریستی آمریکا در منطقه به وقوع پیوست،  بار دیگر اوج خباثت و کینه‌توزی استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی و ملت ایران را به اثبات رساند و قلب‌های مردم شهیدپرور ایران را جریحه‌دار و  اندوهگین کرد.

 

نامه امیر حاتمی به وزرای دفاع ۶۰ کشور جهان

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  با ارسال پیامی به وزرای دفاع بیش از 60 کشور جهان، ضمن اشاره به ابتکارات و دستاوردهای شهید دکتر فخری‌زاده در حوزه‌های علمی و پژوهشی به ویژه تولید ابزار و تجهیزات مقابله با کرونا، بر کنار گذاشتن رفتارهای  دوگانه در مبارزه با تروریسم دولتی تاکید و خواستار پیوستن جامعه جهانی به محکومیت این حرکت غیرانسانی، غیرقانونی و جنایت‌آمیز شد. امیر حاتمی در این پیام با اشاره به سابقه دخالت مستقیم سرویس‌های اطلاعاتی به ویژه سرویس اطلاعاتی رژیم اشغالگر صهیونیستی  (اسرائیل) در ترور دانشمندان ایرانی تصریح کرد: شواهد جدی  در مورد نقش این رژیم در این ترور نیز وجود دارد. وی با اشاره به اینکه سکوت در مقابل این اقدام را عامل تکرار آن و ناامنی در جهان می‌دانیم، بر مجازات آمران و عاملان این جنایت  تاکید کرد و اظهار داشت: حق خود را برای پاسخگویی به آن محفوظ می‌دانیم. وی در بخش دیگری از این پیام تصریح کرد: بدون تردید مبارزه جهانی با تروریسم و خشونت نیازمند کنار گذاشتن رفتارهای دوگانه در مبارزه با تروریسم دولتی است. از این‌رو جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قربانیان تروریسم و خشونت، که در طول چهار دهه گذشته 17 هزار نفر از شهروندان و مقامات عالی کشور را در نتیجه اقدامات تروریستی از دست داده، ضمن محکومیت این اقدامات خواستار پیوستن جامعه جهانی به محکومیت این حرکت غیرانسانی، غیرقانونی و جنایت‌آمیز بوده که خلاف اصول بنیادین حقوق بشر، حقوق بین‌الملل و اصول مصرح در منشور ملل متحد است.

♦♦♦

ایلنا: به نقل از خبرگزاری فرانسه، آمریکا معافیت عراق برای خرید انرژی از ایران را برای ۹۰ روز دیگر تمدید کرده است. یک مقام عراقی که خواست نامش فاش نشود، در این‌باره گفت که معافیت جدید که از معافیت‌های قبلی طولانی‌تر است پس از «گفت‌وگوهای مفصل» ممکن شد.

ایسنا: محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: طبق آمار سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ میزان واردات و صادرات در مناطق آزاد سالانه یک میلیارد دلار منفی است.

فارس: غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، گفت: در هفته گذشته با بازگشت مجموعه کشت و صنعت مغان به دولت، هیات‌مدیره و مدیرعامل جدید منصوب و در این مجموعه مستقر شده‌اند. تخلفات مدیر وقت سازمان خصوصی‌سازی در ارتباط با این موضوع در حال رسیدگی است. تخلفات از ناحیه واگذاری بود و از سوی خریدار تخلفی نبوده و پرونده‌ای تشکیل نشده است.

مهر: سیدمحسن دهنوی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، با اشاره به حذف معافیت مالیاتی صادرات مواد خام و نیمه‌خام معدنی و مشتقات نفتی و گازی در کمیسیون تلفیق، نوشت: نباید خام‌فروشی کنیم.

تسنیم: محسن عمرانی، معاون حقوقی دیوان محاسبات کشور، گفت: گزارش تفریغ بودجه سال ۹۸ تخلفات و انحرافات زیادی را در بخش احکام نشان می‌دهد.

فارس: سردار محمد حجازی جانشین نیروی قدس سپاه گفت: رژیم صهیونیستی و کشورهایی مانند سعودی تلاش می‌کنند تا در روزهای آخرِ ترامپ بحران و تنشی به بار بیاورند و به اهداف خود برسند؛ این تحلیل نیست و اطلاعاتی است که ما داریم.

ایلنا:‌ امیر دادرس، جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، گفت: با وجود تحریم‌های همه‌جانبه و ظالمانه علیه ایران اسلامی، شاهد پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه طراحی، ساخت و تولید تجهیزات مختلف دفاعی به‌ویژه در حوزه پهپاد بوده‌ایم و امروز به یک ابرقدرت پهپادی در سطح منطقه و فرامنطقه تبدیل شده است.

مهر:‌ حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیات‌رئیسه مجلس، گفت: به دلیل تخلفات بودجه‌ای دولت در سال‌های ۹۳ تا ۹۷، نمایندگان طرح شکایت از رئیس‌جمهور را تهیه کرده و به دنبال آن هستند که راه تخلفات بودجه‌ای را در سال ۱۴۰۰ ببندند.

تسنیم: محمود واعظی،‌ رئیس دفتر رئیس‌جمهور، درباره تحرکات اخیر آمریکا در منطقه گفت: ضمن اینکه نیروهای نظامی ما با جدیت آمادگی کامل دارند اما همانند گذشته هدف آنها جنگ روانی است تا مردم را نگران یک جنگ کنند و حرف‌های آنها فرافکنی است.

♦♦♦

زنان در انتخابات پیش‌رو

اعتماد نوشت: هنوز هیچ زنی نتوانسته از فیلتر شورای نگهبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری عبور کند، با وجود این تاکنون زنان مختلفی ازجمله مرحوم اعظم طالقانی بارها با اعلام کاندیداتوری تلاش کرده‌اند نگذارند «دیوار شیشه‌ای» دیگر مانع از پیشرفت زنان به سطوح بالای اجرایی چون مقام ریاست‌جمهوری شود. در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری 1400، دوباره بحث حضور زنان در این مقام بالا گرفته است. هرچند برخی از فقهای شورای نگهبان نظر مخالف خود را در این باره اعلام کرده‌اند ولی با وجود این، برخی اصلاح‌طلبان همچنان می‌خواهند از یک زن سیاستمدار در انتخابات پیش‌رو حمایت کنند. گفته می‌شود برخی احزاب اصلاح‌طلب درصدد حمایت از «معصومه ابتکار» در انتخابات پیش‌رو هستند.

 

پیشنهاد دو مجلس

شرق نوشت: محمدرضا باهنر، یکی از السابقون در سمت نمایندگی در ایران که در دوره‌های مختلف مجلس نایب‌رئیس بوده، از ساختار فعلی انتخابات مجلس گلایه کرده و گفته در صورت عدم بررسی و حل‌وفصل نشدن زیان‌های فراوانی خواهد داشت. او با اینکه به جناح اصولگرا وابسته است، اما نقدهای زیادی به عملکرد مجلس اصولگرای فعلی دارد و معتقد است مجلس محل بازی‌های سیاسی و تصفیه‌حساب‌های جناحی و جدل با دولت شده است. برای همین پیشنهاد داده طرح دومجلسی در کشور اجرا شود. اگرچه او توضیح بیشتری نداده که آیا مقصودش این است که مثلاً ایده مجلس نمایندگان-‌مجلس سنا مانند آمریکا یا قبل از انقلاب اجرایی شود یا مجالس استانی در کنار مجلس ملی احیا شوند. 

 

ضرغامی در اتوبوس در حال حرکت

همشهری نوشت: عزت‌الله ضرغامی دارد خودش را دور زمین گرم می‌کند تا سر بزنگاه وارد زمین بشود. او بعد از پایان ریاستش در صداوسیما به خانه‌ای در پاستور در جوار نهاد ریاست‌جمهوری رفت. ساختمانی که به گفته خودش متعلق به خاندان امیراعلم است؛ سیاستمدار و وزیر بهداری دوران پهلوی. خانه‌ای با بالکن معروف که محل قرارهای ضرغامی با چهره‌های مختلف بوده، از منتهی‌الیه راست تا منتهی الیه چپ؛ بعضی از آنها در دوره صداوسیمای ضرغامی اعترافاتشان از رسانه ملی پخش شده بود؛ مثل ابطحی و عطریانفر. ضرغامی می‌گوید در 40 سال گذشته قواعد نادرستی چیده شده است که باید زیر میز زد؛ او درباره ورودش به انتخابات ریاست‌جمهوری، می‌گوید دارد گرم می‌کند؛ می‌گوید همه داخل اتوبوس نشسته‌ایم و داریم می‌رویم.

 

حق گرفتنی است

آفتاب نوشت: گرچه مقامات جمهوری اسلامی ایران توقیف نفتکش کره‌ای را بر اساس قوانین بین‌المللی دانسته‌اند اما به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران پس از صبری دوساله بالاخره متوجه شد مقامات سئول که کشور متبوعشان از هم‌پیمانان آمریکاست به زبانی جز «زور» واکنش نشان نمی‌دهند، زبانی که به خودی خود مقدمات آن در خلیج‌فارس فراهم شد و با تخلفات زیست‌محیطی یک نفتکش، ایران توانست مقامات کره جنوبی را متقاعد کند در آزاد کردن اموال بانکی ایران -2 /9 میلیارد دلار- اگر تعلل کنند آنگاه ممکن است سرمایه‌گذاری چند میلیارددلاری آنان در جنوب عراق نیز به مخاطره بیفتد، مساله‌ای که برای سئول هرگز خوشایند نخواهد بود!

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها