شناسه خبر : 43792 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تهاتر نفت در بودجه

صولت مرتضوی: ریالی به بانک‌ها بدهی نداریم

فرهاد حسین‌پور: سیدصولت مرتضوی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در صندوق فولاد و سایر صندوق‌ها به‌شدت با کسری بودجه مواجه بودیم. از دولت برای اینکه سخاوتمندانه کسری بودجه تامین اجتماعی و سایر صندوق‌ها را تامین کرد تشکر می‌کنم. در سال ۱۴۰۱ دولت در دو مرحله به صندوق‌ها کمک کرد؛ اولاً بدهی انباشته‌شده صندوق تامین اجتماعی که در عداد بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی بود با کمکی که دولت انجام داد، ۸۸ هزار میلیارد تومان بدهی پرداخت شد و با بانک‌های عامل تسویه شد. آن‌گونه که خبرآنلاین گزارش داده: وی افزود: از سوی دیگر در شورای عالی اقتصادی و با اهتمامی که سران قوا داشتند حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان را که نزدیک به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان آن از مطالبات معوق صندوق‌ها بود، دولت تصویب کرد، سهام شرکت نفت شازند را به تامین اجتماعی و سایر صندوق‌ها که البته یک بخشی هم متعلق به مطالبات بنیاد شهید بود، پرداخت کرد. خوشبختانه تشریفات اداری آن طی شد و الان که در خدمت شما هستیم ریالی به بانک‌ها بابت مازاد برداشت بدهکار نیستیم و از این بابت بسیار جای تقدیر و تشکر دارد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: در بودجه ۱۴۰۲ هم برای صندوق‌ها از محل‌های مختلف تامین منابع شده است؛ نخست اینکه دوباره واگذاری سهام شرکت‌ها پیش‌بینی شده و علاوه بر آن تهاتر نفت پیش‌بینی شده است. در شورای عالی اقتصادی هم پیشنهادهای جدیدی مطرح است که اگر این پیشنهادها محقق شود به اعتقاد ما سال ۱۴۰۲ تقریباً بخش اعظمی از مطالبات صندوق‌ها از دولت اخذ می‌شود. در حال حاضر بالغ بر ۹۰ درصد هزینه‌های صندوق بازنشستگی کشوری را دولت تامین می‌کند. وزیر کار درباره تعیین حداقل حقوق و دستمزد اظهار کرد: تیم‌های کارشناسی با شاخص‌های متعدد و متنوعی که قانونگذار پیش‌بینی کرده است شاخص‌ها را بررسی می‌کنند. وزیر کار خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم که تا قبل از پایان سال حداقل حقوق و دستمزد را به دستگاه‌های مختلف برای اجرا ابلاغ کنیم.

عملکرد یک‌ماهه امسال

احسان خاندوزی در نشست خبری خود با بیان اینکه گزارش مالی ۱۱ماهه امسال تهیه شده است، اظهار کرد: در عملکرد ۱۱ماهه امسال، ۱۱۴۷ همت مجموع درآمد پاییزی به خزانه بوده که معادل ۹۰ درصد قانون بودجه است که نسبت به سال گذشته، حدود ۶۰ درصد درآمدها افزایش یافته است. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: وی ادامه داد: در مالیات و سایر درآمدهای جاری دولت، نزدیک صد درصد مصوب بودجه محقق شده است. ۱۱۵۴ همت مجموع هزینه‌ها و مصارف دولت بوده است که ۵۲ درصد نسبت به سال قبل مصارف دولت افزایش یافته است. سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به اینکه پرداخت عمرانی دولت به ۱۰۴ همت رسیده که هشت درصد افزایش یافته است، افزود: ۱۲۶ هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق فروخته‌شده را دولت بازپرداخت کرده است که ماهانه 5 /11 میلیارد تومان در این زمینه هزینه شده است. مانده بدهی دولت به بانک مرکزی بابت تنخواه‌گردان صفر است. این عدد سال قبل ۴۵ هزار میلیارد تومان بوده که این یعنی دولت انضباط بودجه‌ای را رعایت کرده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به برخی نگرانی‌ها بابت تورم‌زایی بودجه در سال جاری و سال بعد، گفت: عملکرد دولت این بوده که سخت‌گیرانه نسبت به بودجه عمل کند. خاندوزی عنوان کرد: با توجه به آمار بانک مرکزی، در 12‌ماه منتهی به پایان دی، رشد نقدینگی به 1 /34 درصد رسیده است. پیش‌بینی‌ها این است که از محل کسری بودجه و رشد نقدینگی، شاهد چشم‌انداز بهتری خواهیم بود.

لاستیک نایاب شد!

بر اساس اظهارات سخنگوی انجمن تایر، تولید و توزیع تایر طبق روال گذشته ادامه دارد؛ اما عده‌ای به علت تفاوت شدید قیمت در دو سوی مرز، تایرهای دولتی را به کشورهای همسایه قاچاق می‌کنند. در روزهای اخیر شاهد کمبود عرضه تایر (لاستیک) در بازار هستیم، موضوعی که در گذشته نیز مشاهده شده بود. آن‌گونه که مهر گزارش داده: مطابق با آمارهای رسمی تایرسازان داخلی، ۲۵۹ هزار تن انواع تایر خودروهای سواری، وانتی، باری و اتوبوسی، کشاورزی و ماشین‌آلات راه‌سازی و صنعتی را در سال ۱۴۰۰ تولید کردند. همچنین تولیدکنندگان تایر از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، ۱۹۶ هزار تن انواع تایر خودروهای سواری، وانتی، اتوبوسی، کشاورزی، راه‌سازی و صنعتی تولید کردند. این آمار در هم‌سنجی با سال گذشته، رشد یک‌درصدی را نشان می‌دهد درواقع این میزان تولید شامل ۱۸ میلیون و ۴۲۰ هزار و ۸۷۶ حلقه تایر است که از این نظر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دو درصد رشد داشته است. با وجود این رشد، اما در روزهای اخیر شاهد شرایط عجیبی در بازار تایر هستیم، شرایطی که به فروش تایر دولتی منجر شد، حتی تارنماهایی نیز به جهت خرید تایر معرفی شد؛ اما همچنان مشکلات تایر در بازار مشهود است. اما علت کمبود تایر در بازار چیست؟ 

جدیدترین قیمت گوشت قرمز

بر اساس مشاهدات میدانی از خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو شقه گوسفندی ۳۳۰ تا ۳۷۵ هزار تومان، سردست ۳۳۰ تا ۳۸۵ هزار تومان، ران گوسفندی ۳۷۰ تا ۴۳۵ هزار تومان، گردن ۳۳۰ هزار تومان و ران گوساله ۳۰۰ تا ۳۳۵ هزار تومان است. گفتنی است قیمت‌های ذکرشده حدودی بوده و ممکن است در برخی مناطق بیشتر و در برخی کمتر نیز باشد. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: در میادین میوه ‌و تره‌بار نیز بنابر اعلام مدیرعامل سازمان میادین ‌میوه و تره‌بار هر کیلو شقه گوسفندی کامل با قیمت ۲۳۲هزار تومان، هر کیلو گوشت گوساله داخلی با قیمت ۲۱۵ تا ۲۲۵ هزار تومان و گوشت وارداتی نیز زیر قیمت‌های مذکور عرضه می‌شود. همچنین در راستای افزایش قیمت گوشت قرمز و انتشار اخباری مبنی بر فروش گوشت کیلویی ۵۰۰ هزار تومان مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که طرح برخورد با گران‌فروشی گوشت قرمز در سراسر کشور آغاز شده است. همچنین از فروشگاه‌های عرضه گوشت در تهران، بر اساس فاکتورهای خرید، طرح نظارت را اجرایی کرده‌ایم. در صورت مشاهده عدم رعایت سود مصوب قانونی از سوی فروشندگان گوشت قرمز، با متخلفان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. وی همچنین افزود که بر اساس میانگین، قیمت لاشه گوشت گوسفندی بین ۲۸۰ تا ۲۹۵ هزار تومان برآورد می‌شود.

تغییر سقف برداشت از خودپردازها 

مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در حاشیه نهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت درباره تمهیدات پایان سال برای تامین اسکناس مورد نیاز اظهار کرد: هرسال در روزهای پایانی سال سقف برداشت‌ها را به صورت درون‌بانکی افزایش می‌دهیم و امسال نیز در دستور کار است و پس از ابلاغ مصوبه اقدامات لازم انجام می‌شود. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: وی افزود: افزایش رقم برداشت از طریق خودپردازها، پس از پیشنهاد حوزه مربوطه انجام می‌شود. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی درباره سامانه «سمات» نیز گفت: نسخه جدید سامانه سمات آذرماه عملیاتی شد و در کنار این سامانه،‌ سامانه‌های دیگری هستند که می‌توانند کمک کنند تا مردم تسهیلات خرد را به راحتی دریافت کنند. سامانه سمات، مخفف شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه بوده و وظیفه اصلی آن انجام امور مربوط به ثبت، نگهداری، انتقال مالکیت اوراق بهادار و تسویه است. وی افزود: بحث کمبود اطلاعاتی که در پایگاه داده اعتبارسنجی وجود داشت به سرعت در حال رفع شدن است و شرکت اعتبارسنجی نیز در حال به‌روزرسانی الگوی اعتباری است. محرمیان گفت: الگوی اعتباری جدید شامل بخش‌های مختلفی است که بر مبنای تسهیلات نیست و شامل پارامترهای دیگری است و پوشش تکمیلی نسبت به سامانه اعتبارسنجی فعلی خواهد داشت.

رسوب کردن ۱۵۰ هزار تن روغن خام در بنادر کشور

 محمد قاجاریه بازرس انجمن صنایع روغن نباتی اظهار داشت: روند نامطلوب تخصیص ارز برای واردات روغن خام طی دو ماه اخیر باعث شده تا ۱۵۰ هزار تن روغن خام در بنادر کشور رسوب کند. وی افزود: به‌‌رغم پیگیری‌ها و مکاتبات صورت‌گرفته با بانک مرکزی و وزارت جهاد کشاورزی، در حال حاضر بیش از ۵۰ روز است که روند تخصیص ارز به روغن خام متوقف شده و واردکنندگان این کالای ضروری، اساسی و استراتژیک در انتظار تخصیص ارز لازم برای واردات آن به سر می‌برند. آن‌گونه که تسنیم گزارش داده: وی تاکید کرد: این اختلال در حالی ایجاد شده است که بیش از ۱۵۰ هزار تن انواع روغن خام به بنادر ورودی کشور رسیده است که در صورت عدم تخصیص ارز مورد نیاز و عدم ترخیص به موقع، علاوه بر تحمیل مشکلات بر واردکنندگان، تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی، از جمله خدشه‌دار شدن اعتبارشان نزد فروشندگان خارجی و عدم امکان تامین به موقع ماده اولیه اصلی تولید روغن نباتی، این نگرانی وجود دارد. وی اظهار داشت: روند مستمر و منظم تولید و توزیع روغن خوراکی دچار اشکال شده و بازار این کالای اساسی دچار تنش و نوسان شود. همچنین کارخانه‌های تولیدی روغن خوراکی با خطر تعطیلی و بیکاری کارگران زحمتکش این صنعت مواجه شده و در نهایت، شاهد تاثیرات منفی آن بر سفره مردم خواهیم بود.

قیمت مسکن لحظه‌ای بالا می‌رود

عبدالله اوتادی عضو اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره وضعیت خرید و فروش در بازار مسکن و میزان معاملات اظهار داشت: با توجه به اینکه قیمت دلار به‌طور لحظه‌ای تغییر می‌کند به دنبال آن قیمت مسکن هم در لحظه تغییر می‌کند و در حالی که خریدار مسکن بسیار زیاد است اما فروشنده‌ای وجود ندارد. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: وی ادامه داد: فروشندگان مسکن ترجیح می‌دهند ملک خود را در سال آینده به فروش برسانند و یک ماه باقی‌مانده از سال را صبر می‌کنند تا بتوانند از تورم پایان سال و تورم سال آینده هم استفاده کنند. عضو اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه در حال حاضر قیمتی در بازار مسکن وجود ندارد و قیمت‌ها در لحظه تغییر می‌کنند، گفت: این روزها فروشندگان حتی در اتاق قرارداد و در لحظه امضای قرارداد هم قیمت‌ها را تغییر می‌دهند و حتی در ایام تعطیل قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند چراکه در همین ایام تعطیل قیمت دلار بالا رفته است. اوتادی با تاکید بر اینکه فاصله بین افزایش نرخ دلار و اثرگذاری آن بر روی بازار مسکن طی شده است، ادامه داد: در حالی که اردیبهشت امسال قیمت دلار حدود 25 تا 26 هزار تومان بود، امروز و همین ساعت مصاحبه قیمت دلار حدود 47 هزار تومان است و کسی نمی‌داند در زمان انتشار این گزارش قیمت دلار چند تومان خواهد شد و در این مدت نرخ دلار بر روی بازار مسکن تاثیر گذاشته است. 

♦♦♦

ایسنا: جلیل سالاری مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: افزایش قیمت بنزین در بودجه مطرح نشده و موضوع افزایش قیمت مطرح نیست.

ایلنا: حسین فرهیدزاده سرپرست سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که تولیدکنندگان لوازم خانگی و مواد شوینده مجوزی برای افزایش قیمت دریافت نکرده‌اند و واحدهایی که خودسرانه افزایش قیمت داده‌اند، ملزم به برگرداندن قیمت‌ها شده‌اند.

ایرنا: امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از آغاز ثبت‌نام برای خرید خودروهای وارداتی از هفته آینده (هفته جاری) خبر داد و گفت: فروش خودروهای وارداتی از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام خواهد شد.

ایلنا: خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت اساساً اعتبار دولتی برای پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان نداریم و تا سقف 8 /3 میلیارد یوآن در این پروژه کار شده و برای افزایش سقف آن شورای اقتصاد در حال بررسی موضوع است.

ایسنا: مقدمات تهاتر نفت در قبال اجرای پروژه‌های مسکونی فراهم شده و در اولین گام قرار است ۲۰ هزار میلیارد تومان از این طریق به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص پیدا کند.

ایرنا: علیرضا پیمان‌پاک رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به هدف‌گذاری تجارت سه میلیارددلاری میان ایران و ارمنستان، گفت: ایران اکنون در میان کشورهای صادرکننده به ارمنستان رتبه سوم را بعد از روسیه و چین در اختیار دارد.

ایسنا: مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه با اعلام اینکه اولین جلسه ارائه کلیات برنامه هفتم توسعه برگزار شد، تصریح کرد که از هفته‌های آینده بررسی‌های جدی‌تر دنبال می‌شود.

ایلنا: مسلم رحمانی مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: بر اساس مصوبه مورخ ۱۶ بهمن‌ماه امسال هیات وزیران، تنها تا پایان سال ۱۴۰۱، رشد تعرفه‌های مندرج در جدول دوره سرد سال خانگی نسبت به تعرفه‌های پیش از مصوبه، ۷۰ درصد تا سقف تعیین‌شده کاهش یافته و تعرفه‌ها از ابتدای سال ۱۴۰۲ بدون تخفیف محاسبه خواهد شد.

ایرنا: رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر گفت: پس از اعلام منع قانونی صادرات طلا رقم صادرات ما صفر شد و امسال پس از رفع ممنوعیت ۱۲۰میلیون دلار به خارج صادر شد.

♦♦♦

دلار ۲۸۵۰۰تومانی پر کشید

صنعت نوشت: محمدرضا فرزین رئیس بانک مرکزی گفت دلار ۲۸۵۰۰تومانی اول به تمامی کالاهای وارداتی تخصیص می‌یابد و دوم، برای مدت یک سال این نرخ تثبیت می‌شود تا بنگاه‌ها بتوانند برنامه‌ریزی محکم‌تری را تجربه کنند. اما هنوز کار به دو ماه نکشیده است که این مقام ارشد اقتصادی از گفته خود برای تثبیت قیمت دلار ۲۸۵۰۰تومانی عقب‌نشینی کرده و با تاسیس مرکز مبادله ارز و طلا و کشف قیمت بیش از ۴۱هزار تومان برای هر دلار در این مرکز می‌گوید قیمت اصلی ارز این رقم است و رقم و عدد دیگر برای هر دلار قابل قبول نیست.

 

تورم به نقطه جوش بازگشت

اعتماد نوشت: مرکز آمار ایران تحولات مربوط به نرخ شاخص قیمت مصرف‌کننده یا همان تورم در بهمن‌ماه سال جاری را باز هم با یک روز تاخیر اعلام کرد. این برای دومین ماه پیاپی است که مرکز آمار در ارائه این آمارها تاخیر یک‌روزه دارد. اما یک نگاه کلی به این گزارش جدید نشان می‌دهد تورم نقطه‌ای سالانه که از شهریور در پایین ۵۰ درصد قرار داشت، افزایش قابل توجه 7 /4 واحددرصدی نسبت به دی‌ماه داشته و به 4 /53 درصد رسیده است. این برای پنجمین ماه در طول سال ۱۴۰۱ است که شاخص تورم نقطه‌ای از ۵۰ درصد عبور کرده و به حدود 5 /53 درصد رسیده است.

 

بسته‌بندی جدید قیمت دستوری

دنیای اقتصاد نوشت: رئیس‌جمهوری در جلسه هیات‌دولت ۳۰ بهمن‌ماه، با اشاره به ایام پایانی سال، تلاش بیش از پیش وزیران و مدیران دستگاه‌ها را برای ایجاد ثبات در بازار و کنترل قیمت‌ها ضروری دانست و گفت: هر تصمیمی که به افزایش غیرمنطقی قیمت کالا و خدمات و بالا رفتن تورم منجر شود، پذیرفته نیست. این گفته‌ها در شرایطی است که سال‌هاست تقریباً تمام فعالان اقتصادی، قیمت‌گذاری دستوری را آفت اقتصاد ایران می‌دانند و عقیده دارند اگر قرار است سیاستی جدی را برای اصلاح اقتصاد کشور در پی بگیریم، این سیاست باید رهایی اقتصاد از بند قیمت‌گذاری دستوری باشد.

 

دولت مردم را به حال خود رها کرد!

اطلاعات نوشت: تناقض‌گویی درباره ممنوعیت واردات برنج به کشور، ماندن کشتی‌های روغن خام و خوراک دام روی آب به دلیل تخصیص نیافتن ارز، تبدیل بورس کالا به ابزار گران‌فروشی مواد اولیه تولید مانند آهن و فولاد و محصولات پتروشیمی و خودرو و افزایش شدید قیمت گوشت قرمز و تلاش برای جبران آن با گوشت بی‌کیفیت و یخ‌زده وارداتی یا گوشت سرهم‌بندی‌شده داخلی، تنها مشتی از خروار است؛ بنابراین باید با بلندترین صدای ممکن فریاد کشید که آقایان از بی‌عملی، توجیه، خبرسازی، عددسازی و فرار به جلو از طریق متهم کردن منتقدان مصلح دست بردارید و با اقدامات واقعی به داد مردم برسید که اعصاب و حد تحمل مردم به نقطه جوش رسیده است.